blog demisec cu note fine de tehnologie

Robotesc și la canalul de YouTube.

Este prea ușor să ajungi la bordul unui avion

4 Jul 2019  ·

GÂNDURI  ·

18 comentarii

Un londonez a fost destul de șocat ieri să descopere că un cadavru i-a căzut din cer în mijlocul grădinii. De fapt, nu din cer, ci dintr-un avion ce trecuse pe deasupra, la câteva zeci sau sute de metri altitudine, pe culoarul de aterizare spre aeroportul Heathrow.

Avionul opera zborul KQ100 din Nairobi, Kenya, spre Londra. Cadavrul era al unui om care s-a ascuns la decolare în trenul de aterizare al avionului, a călătorit acolo, a murit pe drum din cauza condițiilor și a căzut la deschiderea trenului de aterizare.

Unu la mână, bine că n-a mai murit și altcineva. Cum ar fi fost ca un cadavru înghețat să cadă peste un alt om, unul care merge liniștit pe stradă, și să-l omoare? Poate că sună amuzant, dar este cel mai prostesc mod în care ai putea muri.

Doi la mână, în caz că vă întrebați de ce a murit acel om, este pentru că acel compartiment în care se retrage trenul de aterizare nu este presurizat și climatizat. Temperatura la înălțimea de zbor este de aproximativ -60 de grade Celsius, iar aerul devine foarte rarefiat la jumătatea urcării spre culoarul de zbor. La altitudinea de croazieră, pe la 10.000-11.000 de metri, ești mai sus decât Everestul.

Practic, mori la câteva minute după decolare și nu sunt sigur ce te doboară întâi, temperatura sau lipsa oxigenului. Din când în când câte un astfel de pasager supraviețuiește călătoriei, dar majoritatea celor care o încearcă mor. Majoritatea avioanelor nici măcar nu protejează trenul de aterizare cu o trapă, ci acesta este expus în permanență mediului înconjurător.

Ce mă șochează cel mai mult este însă lipsa de securitate a acestor avioane pe unele aeroporturi mari. Nu vorbim despre orice aeroport de duzină, ci de cel din Nairobi, unul mare, cu mulți pasageri de toate naționalitățile. Anterior, cineva reușise să se ascundă la bordul unui avion ce venea din Johannesburg.

Mă mir că autoritățile nu sunt mai speriate de astfel de cazuri și că liniile aeriene nu cer o securitate mai bună. Dacă poți ajunge să te ascunzi într-un avion, înseamnă că poți ajunge și să plantezi o bombă pe acolo, ceea ce poate distruge avionul și toți pasagerii din el. Asta ar fi o lovitură teroristă serioasă și o lovitură financiară grea pentru acea companie aeriană și pentru industrie în general.

Pe 31 octombrie 2015, o aeronavă Metrojet între Egipt și Rusia a fost distrusă de o bombă plasată la bord probabil de personalul de mentenanță/bagaje al aeroportului. Teroriștii care au revendicat atentatul au arătat și imagini cu bomba, explozibilul fiind introdus într-o cutie de suc și însoțit de un declanșator. Asta e tot ce-i necesar pentru a distruge un avion.

Gândiți-vă acum la un scenariu mai avansat. O bombă programată să detoneze la aterizare, la 200 de metri altitudine, să zicem (banal de simplu de făcut), adică deasupra Londrei. Prăbușirea unui avion peste oraș ar putea dubla numărul victimelor.

Autoritățile nu par, însă, foarte speriate de astfel de scenarii. Poate că știu că nu au ce face pentru a le elimina și atunci preferă să nu apară în discuție.

    18 comentarii

  1. Ce scenarii ai si tu. Nu poti generaliza ideea ca e prea usor sa ajungi in avioane.

    Mai sunt africani creduli, care au impresia ca pot zbura in zona trenului de aterizare fara sa pateasca ceva. De regula, sunt angajati din aeroporturi. Atata tot.

    Restul e cancan!

      (Citează)

    • Cătălin Tănase

      04/07/2019 la 8:15 AM

      Ar fi cancan dacă nu s-ar întâmpla și totul ar fi doar teoretic, dar uite ca se întâmplă

      Iar alea nu sunt scenarii. Radu a scris despre doua situații care s-au întâmplat

        (Citează)

    • Pai cum zicea si Sorin, in principiu sunt angajati, care sunt verificati la intrarea in zona sigura. Se cara doar pe ei, fara bombele visate de Radu.

        (Citează)

    • Pur si simplu acei oameni nu se informeaza suficient. Daca cineva doreste sa faca acest drum in asemenea conditii, sunt necesare cateva lucruri: pufoaica, colanti termo, caciula, manusi, o masca de oxigen. Cu aceste dotari probabilitatea de a ajunge teafar la destinatie este de 99%.

        (Citează)

  2. Nu prea cred ca spre Viena si inapoi am zburat la 10~11.000 de metri altitudine. Pe distante scurte dureaza mai mult sa urce si sa coboare la altitudinea asta decat zborul de distanta intre cele 2 aeroporturi.

    De pe Nairobi pana la Londra e ceva distanta, dar nu prea inteleg de ce ar urca la mare altitudine. Aerul e rarefiat deci putin oxigen pentru motoare, radiatia incasata e mai mare, de unde vine eficienta unui astfel de zbor? Rezistenta aerului e mai mica, dar principiul lui Arhimede functioneaza si in aer, nu?

      (Citează)

    • La înălțimea aia, frecarea cu aerul este redusă => este optimizat consumul de combustibil => să NU urce ar însemna pierderi pentru companie.

      Apoi, zborul spre Viena durează vreo două ore, ajungerea la ăia 11.000 durează vreo 10-15 minute. Coborâtul poate dura chiar mai puțin, dacă ai ghinion :D

        (Citează)

    • Am zburat pe ruta Bucuresti – Istanbul (cu Turkish) si avionul a urcat rapid la 10.500 metri. Chiar m-a enervat pentru ca mi s-au infundat urechile, credeam ca doar low-costurile procedeaza asa.

        (Citează)

    • @Gaelex

      Dă „play” aici: https://www.flightradar24.com/data/flights/ro343#21238e04

      E deja la 36000 feet (≈11000 metri) deasupra văii Oltului și stă la altitudinea aia până aproape de Budapesta.

        (Citează)

    • Rezistenta aerului este mica, dar forta care tine avionul in zbor este si ea redusa de aerul rarefiat. Or fi facut niste calcule care sa vada unde e optimul de cost.

        (Citează)

    • pai de asta exista turbinele alea mari la motoara, ca sa suga si sa comprime cat mai mult aer

      dar nu e doar din cauza de economie de carburant, mai sunt si alte motive pentru care mai sus e mai bine: mai putine turbulente (fly above the weather, cum se zice), nu sunt pasari cu care sa te ciocnesti, nu sunt munti si mai ai si marja de plutire in caz ca ramai fara motoare sau control

        (Citează)

  3. Vorbim despre un avion ce a plecat din Kenya. Am zburat de pe aeroportul din Nairobi acum ceva timp deci relatez de la fața locului.

    Fiind în perioada cu Ebola, la aterizare te așteptau niște “oameni de știință” în halate albe cu niște termometre în mână ce fugeau după tine să îți ia febră sau banii (e recomandat să arăți cât mai sărac și sănătos în fazele astea ca scapi ușor de procesul de screening :) Procesul de visa on arrival era ceva optional, treceai pe o tanti ce îți lua și banii și făcea și controlul de pașapoarte dacă nu considera că trebuie să se ocupe cu altceva. Dar era la o masă ca cele de piață. Cu puțin noroc trecea pe lângă.

    Ieșind afară aveam impresia că de fapt ieșeam din parcarea aeroportului și am aflat mai târziu că așa și era că le luase foc aeroportul acum ceva timp și foloseau parcarea ca terminal de sosiri.

    La plecare, după ce un drum de 20 km a durat 5 ore (și nu, nu am mers pe jos) primul și am impresia și ultimul control de securitate mi l-au făcut la intrarea în aeroport (așa cum Radu își dorește să fie și în Otopeni pentru a-i ține pe răufăcători afară :) și cam aia a fost.

    În Addis Abbeba în schimb, pe terminalul vechi de sosiri era tot așa un haos că am stat la pașapoarte la coadă 2-3 ore într-o căldură și mâncat de țânțari și ale lighioane (asta despre ăia ce se plâng de cele 5-10 min necesare la noi) dar e drept că la fel de bine puteam să trec și pe lângă că vreo 20% așa făceau că bănuiesc că se grăbeau undeva.

    În schimb la plecări de pe terminalul nou a fost foarte ok și m-au și trecut prin 3-4 filtre de securitate.

    Ideea e că dacă ăla ce vrea să facă un rău sau sa plece e angajat, e aproape imposibil să îl oprești. În Nairobi cred că sunt puțini că pe aeroport majoritatea dormeau tolăniți pe undeva sub multe sloganuri mobilizatoare scrise pe pereți ce îndemnau la muncă și hărnicie. Deci probabil ar putea pleca toți doar că le e lene :)

      (Citează)

    • Confirm cele spuse de Iulian. Cine-și închipuie că măsurile de securitate de pe unele aeroporturi din Africa sau Asia sunt echivalente cu cele din Europa, se înșeală amarnic. Cred că ține de cultura lor, n-au nicio treabă cu măsuri minime, de bun simț, chiar. Dacă se întâmplă ceva, merg pe principiul așa a dat domnu’/allah/etc. Plus, corupție.

        (Citează)

    • Confirm, in 2013 am fost in Accra – Ghana.
      La aterizare m-am simtit ca-n Urziceni intr-un hangar :)
      La controlul documentelor am dat spaga direct la ghiseu sa-mi puna stampila cu viza de 30 de zile, desi o obtinusem de la ambasada Ghanei in Bucuresti si era lipita pe pasaport.
      La iesirea din aeroport am avut cel mai mare soc, de o parte si de alta erau f multi negri care cand ne-au vazut au inceput sa strige aratand inspre noi (eu si un prieten), am crezut ca voi ramane in **** goala :). Ulterior am aflat ca erau taximetristi si ne voiau de clienti. (orice alb in unele tari din Africa e vazut ca un posibil milionar, nu era si cazul nostru :).
      La plecare erau unii de la anti drog(civil imbracati), cand m-au vazut direct la mine sa-mi faca teste crezand am fumat ceva si asa vor stoarce bani de la mine.
      In rest ghanezii foarte pasnici, n-am vazut un scandal nimic desi am stat o luna.

        (Citează)

  4. de ce te-ai plange ca te-ai dus in fundul lumi si ca ce naspa e acolo?
    nu te duci ba!

    sau nu te astepti ca tu roman care oricum esti sarac, sa ai pretentii de la alte tari mai naspa ca aici.

      (Citează)

  5. Practic, mori la câteva minute după decolare și nu sunt sigur ce te doboară întâi, temperatura sau lipsa oxigenului.

    Nu, nu mori la cateva minute dupa decolare, poate doar daca esti in pielea goala. Hipoxia nu te omoara instant, doar te debiliteaza, poti lesina pana te obisnuiesti cu nivelul scazut de oxigen, sau nu te obisnuiesti si mori, da nu in cateva minute.
    Mori mai incolo de inghet daca nu esti bine imbracat, sau cazi, ca nu te mai poti tine la aterizare din moment ce esti inghetat si hipoxic/lesinat.

    Cauta lista “List of wheel-well stowaway flights” pe wiki. Pe distante lungi cam mori, desi e unu’ care a supravietuit unui zbor Jogannesburg – Londra ( asta e cel mai lung, din cate vad eu) – June 19, 2015. Un romanache a supravietuit in 2010 pe cursa Viena – Londra.

    Ce mă șochează cel mai mult este însă lipsa de securitate a acestor avioane pe unele aeroporturi mari.

    Nu cred ca e nimic de socat, ca parca ai fost si tu prin Africa. Se trece prin garduri vin din zone de unde nu vin in mod normal oameni. Desi in Africa, in tari ca Etiopia, cred ca te poti duce pur si simplu pe pista daca nu e chiar miezul zilei.

      (Citează)

  6. In Nairobbery, n-ai cum sa ajungi cu o bomba in aeroport, ca ti-o fura pe drum. Funny si baiatul de mai sus care s-a socat cand a vazut in Ghana, negrii.

      (Citează)

  7. Mihai:
    de ce te-ai plange ca te-ai dus in fundul lumi si ca ce naspa e acolo?
    nu te duci ba!

    sau nu te astepti ca tu roman care oricum esti sarac, sa ai pretentii de la alte tari mai naspa ca aici.

    N-ai inteles. Nu m-am plans, evident cand te duci acolo iti asumi un risc si esti cu ochii in patru.
    A fost o relatare.
    A fost chiar ok experienta per total.

      (Citează)

  8. In conditiile in care o grupare isi doreste sa faca un atentat, nu prea ai cum sa o impiedici. Trebuie doar sa ii duca un pic capul pe atentatori si sa aiba si resurse materiale. De fapt, asta cred ca e cea mai grea parte, procurarea de resurse materiale.
    Exemple:
    1. In Romania sunt si aeroporturi relativ mici de pe care se fac curse internationale, chiar daca aceste curse aterizeaza uneori pe aeroporturi neinsemnate. Pe aceste aeroporturi este mult mai usor sa strecori o bomba (iesirea din terminal este direct pe pista unde se asteapta urcarea in avion si poti folosi o masinuta teleghidata pentru a duce in respectivul loc o doza de suc cu explozibil. poti chiar sa nici nu te mai urci in respectivul avion ca ti se face brusc rau inainte de decolare si lasi bomba acolo sa explodeze fara tine)
    2. unde imbarcarea se face de pe pista si daca mai este si noapte, poti arunca o chestie metalica in motor. Avionul decoleaza, dar motorul poate sa cedeze la un moment dat.
    3. cate aeroporturi din Romania se pot proteja eficient de drone?
    4. poti trece de securitatea de pe un aeroport dintr-o tara necivilizata si sa aduci cadoul aici, dupa care sa pleci cu el in alta parte.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus