blog demisec cu note fine de tehnologie

Căutați o trotinetă electrică? Citiți review-ul de la Ninebot ES2. Urmăriți-mă și pe Instagram și YouTube.

Am testat aplicațiile mobile lansate de Primăria București

2 Apr 2019  ·

TEHNOLOGIE  ·

35 comentarii

PMB a anunțat pe 31 martie lansarea a patru aplicații de mobil ce fac parte din strategia de oraș inteligent a Bucureștiului. Am instalat și butonat trei din cele patru aplicații și, din păcate, chiar nu-i nimic care să ne entuziasmeze sau să fie cu adevărat util bucureștenilor.

Înțeleg că sunt într-o etapă alpha și toate aplicațiile vor mai trece prin modificări și optimizări, dar dacă aceasta este baza lor… este una slăbuță. Ah, iar comunicatul oficial nu include nici măcar linkuri de download, că așa este la smart city.

Cele patru aplicații sunt:

  1. InfoSTB (Android, iOS) – arată rutele transportului în comun de suprafață STB și te ajută să găsești o rută către destinația dorită.
  2. Parking București (Android, iOS) – arată parcările primăriei, câte locuri sunt disponibile în fiecare și poți plăti cu cardul parcarea.
  3. Trafic Alert București (Android, iOS) – permite semnalizarea, direct către PMB, a unor probleme precum mașini parcate neregulamentar, drum în lucru nesemnalizat, semafor nefuncțional, gropi șamd.
  4. Social Alert București (Android, iOS) – permite semnalizarea către Direcția de Asistență Socială a unor probleme sociale precum persoane fără adăpost, tineri peste 18 ani ce nu mai fac parte din sistemul de ocrotire a copiilor fără familie (!), vârstnic în situație de risc ridicat șamd. Pe aceasta n-am testat-o.

INFOSTB

Aplicația este funcțională și-și face treaba la nivel de bază. Îi zici unde vrei să ajungi și-ți spune ce autobuze, troleibuze sau tramvaie să iei până acolo.

Detectează unde ești sau poți alege tu două puncte din oraș. Căutarea include și POI-uri (“Sala Palatului”, “Cora Pantelimon”) pentru că de fapt folosește Google Maps, dar poți pune și un punct pe hartă. Îți mai poate arăta și traseele STB-ului pe hartă, că poate ești curios pe unde o ia autobuzul 216.

Aplicația este integrată cu sistemele GPS ale autobuzelor, așa că teoretic timpii de așteptare și de tranzit ar trebui să fie cei reali. În practică, aplicația îmi spune că voi călători 13 minute din Tineretului până la Scala, ceea ce nu-i posibil pe timpul zilei decât cu avionul.

Mai mult, aplicația folosește GPS-ul autobuzelor pentru a-ți spune când vine următoarea mașină. Mie nu mi-a mers această funcție, rămâne blocată pe “Looking for next vehicle”.

Problemele: din păcate pentru aplicație, Google Maps nu doar că face același lucru, dar o face mult mai bine pentru că include și metroul în rutele recomandate, pe când InfoSTB nu. STB-ul ține de Primăria București, metroul de Ministerul Transporturilor, cele două entități nu se înțeleg și nu colaborează.

Din start, deci, InfoSTB pornește cu un handicap serios prin lipsa metroului. Apoi, interfața este doar în engleză (sau poate așa este pe telefonul meu, care-i setat pe engleză) și nu poți modifica limba din aplicație. Harta este și destul de limitată, nu poți face click pe o stație pentru a afla ce trece pe acolo, de exemplu. Interfața în sine are aspect învechit, rudimentar, și necesită un număr inutil de click-uri pentru anumite acțiuni.

Mă așteptam și să poți plăti cumva autobuzul din aplicație, dar nu poți face asta. InfoSTB permite și să-ți faci cont în aplicație, dar fără nici un beneficiu important.

Concluzie: momentan Google Maps este mai utilă românilor și străinilor ce vizitează Bucureștiul. InfoSTB ar putea deveni utilă dacă ar implementa plata din aplicație a transportului și dacă ar funcționa corect poziționarea mașinilor pe hartă și estimarea timpului de tranzit, dar încă nu este cazul.

PARKING BUCUREȘTI

Aplicația îți arată pe hartă parcările primăriei și numărul de locuri disponibile, plus că poți plăti cu cardul direct prin procesatorul de plăți Netopia. Din păcate, este într-un stadiu… foarte alpha, să-i zicem.

Personal nu înțeleg cum va putea arăta realist numărul de locuri disponibile în fiecare parcare. Nu-i ca la mall, unde ai o intrare și o ieșire, ambele cu barieră, și atunci e ușor de numărat câte mașini intră și ies; majoritatea parcărilor primăriei sunt stradale, în spic sau cu parcare laterală, iar locurile nu vor putea fi numărate decât folosind senzori îngropați în asfalt și care comunică spre cine știe ce servere, iar o astfel de modernizare va dura foarte mult.

Momentan, aplicația Parking București arată parcările pe hartă și spune și niște cifre privind gradul lor de ocupare, cifre pe care eu nu le cred. Odată ce alegi o parcare, poți naviga până acolo și poți plăti online parcarea. Plata online încă nu se face din aplicație, ci se deschide browserul cu o pagină de plată la Netopia.

Există o secțiune unde poți adăuga mașini (ți se cere numărul de înmatriculare și atât) și una unde poți adăuga carduri bancare (încă nefuncțională). Sincer să fiu, nu știu dacă voi avea vreodată încredere în primărie și serverele lor pentru a-mi da datele cardului bancar acolo. Sper că acesta carduri vor fi de fapt reținute de procesatorul de plăți, nu de serverele PMB (așa cum și cardurile salvate pe eMAG/Fashion Days nu sunt pe serverele lor, ci la procesator), dar în Parking București lipsește orice formă de Help sau de instrucțiuni despre ce se întâmplă.

Ah, aplicația îți cere să-ți faci cont. Nu poți folosi contul făcut în aplicația InfoSTB și nici contul făcut în aplicația Trafic Alert (mai jos). Nu, fiecare aplicație este cu contul ei, deși toate sunt făcute de primărie. Parking București îți cere și numele, prenumele, emailul și numărul de telefon, dar nu am văzut informații despre cum sunt utilizate aceste date personale, că de GDPR nu s-a auzit la Primărie. OK, e în stadiu alpha, poate vor apărea ulterior.

Problemele: cum spuneam, nu cred că poate contoriza bine numărul de locuri disponibile din fiecare parcare. Interfața, pe lângă aspectul ei învechit, are mari probleme: am inițiat o plată, s-a deschis browserul, n-am făcut plata, dar, întorcându-mă în aplicația Parking București, am găsit-o blocată pe “aștept tranzacția” și blocată a stat acolo vreo 5 minute, până când procesatorul de plăți probabil a dat un timeout.

Înțeleg că-i alpha, dar nu trebuia lansată public. PMB cântă ca o găină încântată că a ouat aceste aplicații, dar cu Parking București nu este nimic de laudă.

TRAFIC ALERT

O altă aplicație la care trebuie să-ți faci cont și nu poți utiliza contul făcut în Parking București, de exemplu.

Din Trafic Alert poți face sesizări pentru următoarele probleme:

  • Parcare neregulamentară
  • Drum în lucru nesemnalizat
  • Semafor nefuncțional
  • Groapă carosabil
  • Groapă trotuar
  • Indicator degradat
  • Lucrări civile pe carosabil
  • Alte sesizări

Pentru fiecare sesizare, poți atașa poziția și fotografii, plus un scurt mesaj. Până acum, nu-i nimic diferit de ce face Civic Alert, iar o mare parte dintre problemele de mai sus oricum erau semnalizate prin Waze.

Există o secțiune unde poți vedea sesizările tale și situația lor, plus sesizări finalizate și probabil inițiate de alții.

Trafic Alert pare să funcționeze bine, dar se adresează unei nișe foarte mici de oameni ce vor să facă astfel de raportări. În plus, lipsesc intrucțiuni privind anumite tipuri de sesizări. Ce înseamnă, mai exact, “lucrări civile pe carosabil”? Sau de ce mai avem acel sistem de management al traficului dacă nu poate detecta un semafor nefuncțional?

Personal aș fi vrut să văd mai multe probleme de-ale pietonilor, că pentru șoferi oricum exista Waze. “Groapă trotuar” este un început bun, aș fi adăugat și multe altele precum “gunoi”, “spațiu verde distrus”, “lucrări nefinalizate” șamd. Poate că de asta există secțiunea “alte sesizări”, dar aș fi vrut să văd o direcție mult mai bine trasată.


Trăgând linie, eu nu m-aș fi lăudat cu aceste aplicații, ci le-aș fi lansat public abia când ar fi fost complet funcționale și după câteva etape alpha, beta, closed trial, soft launch șamd.

Nici o aplicație nu zice ce face cu datele personale conectate, nu știm nici cât de sigure sunt serverele lor. Interfața este veche și, în plus, nu folosesc diacritice. Veți spune că mă vait de amănunte nesemnificative precum diacritice, dar așa este limba română, cu diacritice, iar o lege spune că actele oficiale ale țării se întocmesc cu diacritice și nu văd de ce aplicațiile software ar fi excepție.

Mai mult, nu înțeleg de ce se fac atât de multe aplicații. Trafic Alert și Parking București ar fi putut fi lejer contopite într-o singură aplicație, că sunt gândite în principal pentru șoferi. PMB ar fi avut mai degrabă nevoie de o aplicație mare și complexă cu care să poți rezolva diverse probleme, nu o mie de aplicații separate.

Mai mult, ca la orice proiect digital făcut de statul român, se pune problema foarte reală a întreținerii și actualizării pe termen lung. Va face Primăria update-uri de câte ori își schimbă vreun autobuz traseul? Sau pentru un iOS nou, un Android nou, o rezoluție nouă de ecran? Vor căuta buguri, vor acoperi breșe de securitate?

InfoSTB îmi este complet inutilă, am dezinstalat-o și poate o voi reinstala dacă se va introduce plata călătoriei din aplicație.

Parking București îl păstrez, vreau să testez plata cu cardul ca să văd cum funcționează. Ce fac, plătesc din telefon de față cu angajatul primăriei din parcare? Sau, dacă-mi cere banii, îi arăt dovada plății pe telefon? Vom vedea.

Trafic Alert o țin, voi face câteva sesizări pentru diverse probleme și vreau să văd dacă se rezolvă.

    35 comentarii

  1. Cine face designul la aplicațiile ăstea? Un puști dintr-a doua?

      (Citează)

  2. Era infinit mai util dacă în loc de aplicații făceau niște API-uri. În felul asta alte aplicații bine făcute (de ex Citymapper) puteau adauga și Bucureștiul.

      (Citează)

  3. La STB in majoritatea cazurilor am vazut ca apare estimated planning time, dar am vazut si vehicule care ajung cum trebuie in statie, la minut. Probabil ca inca nu au toate autobuzele instalate/functionale antenele gps. Pe mine ma enerveaza ca nu o pot folosi fara locatie si interfata e din 2000.. Aplicatia cu Trafic Alert e ok, daca cineva macar o sa ia in calcul sa rezolve lucrurile semnalate in ea. P.S.Toate aplicatiile cred ca au fost facute de firme private nu de primarie.(cel putin cea a stb ului nu e facuta de primarie)

      (Citează)

  4. Cred că ar fi fost mai util ca plata parcării să se facă prin SMS, fără aplicație obligatorie. Am fost în Constanța în Weekend și am rămas uimit că pot plăti prin SMS.

      (Citează)

    • Plata parcării prin SMS este disponibila în multe dintre orașele în care primariei îi pasă cât de cât de cetățeni: Brașov, Sibiu, Timișoara, Oradea, Cluj, Constanța, Iași, etc.

        (Citează)

    • da cu App sau fara asta merge in 49 de orase in Romania, dar in Bucuresti NU

        (Citează)

  5. Toate aplicatiile astea au fost facute ca sa mai ciupeasca unii niste banuti.
    Utilitatea lor tinde catre 0. Aia cu parcarile e fix pix. Ptr transport in comun si trafic exista google maps, moovit, ueiz etc. Mai bine ar implementa un sistem prin care sa platesti calatoria de suprafata prin nfc.

      (Citează)

  6. Trafic Alert se leaga la 77.81.98.230 care este la M247 Europe SRL (este un datacenter) si normal ca nu are SSL.
    Pe mine Bitdefender Box-ul nu m-a lasat sa imi fac cont deoarece considera legatura nesigura (weak encryption connection)

      (Citează)

  7. Aplicația STB este singura care ar fi cu adevărat utilă, dacă ar merge localizarea mijloacelor de transport, dar cum nu merge această funcție nu mă grăbesc să o instalez.

      (Citează)

  8. InfoSTB este o tampenie, nu face nimic in plus sau mai bine decat Google Maps. Niste oameni ar trebui sa intre in puscarie pentru banii aruncati si timpul irosit ca sa faca o aplicatie inutila

      (Citează)

  9. etk:
    Plata parcării prin SMS este disponibila în multe dintre orașele în care primariei îi pasă cât de cât de cetățeni: Brașov, Sibiu, Timișoara, Oradea, Cluj, Constanța, Iași, etc.

    In Constanța cred că s-au blocat într-un program pilot, la tribunal au automate de parcare care mergeau doar cash deși partea fizică ptr plata cu cardul exista, prin Mamaia si zonele centrale plătești cu SMS iar prin alte zone parcagii. Deci o mare varză căci in zona cu parcagii nu poți plăti prin SMS și trebuie să știi al naibii de bine ce fel de metodă se aplică. In plus unde trimiți SMS nu am văzut automate de plată ptr situația in care pur și simplu nu poți plăti cu telefonul. Asa ca vă rog să treceți Constanța la capitolul ne-am scremut și a ieșit o bășină cu stropi.

      (Citează)

  10. Am testat de două ori până acum aplicația STB. În ambele dăți mi-a arătat exact unde este pe hartă tramvaiul pe care-l aștept iar ETA-ul este precis. (refreshul se face odată la câteva secunde, 5-6 aș spune eu). Pracitc știu când să ies din casă ca sp iau tramvaiul. Pe Google Maps este doar o estimare unde s-ar afla conform graficului. Avantaj STB.

      (Citează)

  11. nu am testat nici una dintre ele, simplul fapt ca exista 4 si ca probabil vor mai aparea si altele m-a convins ca e vorba de niste rahaturi facute ca sa mai sifoneze niste fini de-ai lui Firea niste bani

    cat de retard tre’ sa fii ca sa crezi ca un om obisnuit o sa-si instaleze 4 aplicatii pt primarie – nici daca ar fi facute de primaria din Viena (locul 1 la calitatea vietii in lume in 2018) nu mi-as instala atatea

    ar trebui o singura aplicatie pentru tot.

    nici nu e nevoie de aplicatie de transport in comun separata, era suficient sa furnizeze date corecte pentru una din aplicatiile folosite worldwide;
    cum ar fi fost sa pot folosi Citymapper sau Moovit sau etc si la Bucuresti asa cum o folosesc cand merg in strainatate? ar fi fost frumos, dar nu

    iar faptul ca nici macar nu poti folosi acelasi cont la toate mi se pare o sfidare incredibila la adresa noastra, e din ciclul “hai sa taiem copaci cu flori ca sa plantam flori”

      (Citează)

  12. CREAZA cont… Ăsta e nivelul.

      (Citează)

  13. Google Maps e o mizerie. Estimeaza fix 13 min de la Tineretului la Scala, in timpul zilei, ceea ce stim deja ca nu e posibil decat cu avionul :)

      (Citează)

  14. Am testat ieri InfoStb, am ramas placut surpins ca toate autobuzele ajungeau exact cum scria in aplicatie, cand ajungea la 0 minute autobuzul era langa tine.

    Google Maps NU face asa ceva in Romania.

    Asta ajuta pe linii in care tramvaiul/autobuzul ajunge foarte greu, stii cand sa pleci de acasa.

    Daca vrei sa vezi toate autobuzuele care urmeaza sa ajunga intr-o statie si timpul, selectezi o linie, dai click pe statie si o sa arate toate liniile care urmeaza sa ajunga. (aici da, e de lucrat sa dai click direct pe statii fara sa selectezi o linie anume).

    Poate ca multe aplicatii iti arata harta si orar, dar asta cu GPS si timpul ramas e ceva nou.

      (Citează)

  15. etk:
    Plata parcării prin SMS este disponibila în multe dintre orașele în care primariei îi pasă cât de cât de cetățeni: Brașov, Sibiu, Timișoara, Oradea, Cluj, Constanța, Iași, etc.

    Și in megalopolisul Sovata poți plăti parcarea prin SMS. În cătunul București încă nu…

      (Citează)

  16. Civic Alert nu mai exista.

      (Citează)

  17. Gaelex:
    Stii, poti sa te uiti si il vezi live venind. Cica nu functioneaza optiunea asta in aplicatia STB.

    de ce sa stau 30 de minute sa ma uit dupa un tramvai cand pot sa ma reorientez catre metrou/uber/autobuz? inca nu intelegi ce au implementat.

      (Citează)

  18. La parcarile subterane cu senzori (gen Universitate) e destul de simplu de aflat cate locuri sunt. Sigur, nici acolo nu e 100% precis, ca mai da unu cu smart pana in spate si nu-l vede senzorul. Dar tehnic la astea e posibil. La celelalte nu stiu cum fac. Ar trebui fie sa aiba senzor in asfalt, fie sa faca pe baza de camere. Cum senzori in asfalt nu cred ca au pe undeva ar putea avea camere care sa aiba mapate pe zone de pe senzor diversele locuri de parcare. Dar na, e cam imprecis…

      (Citează)

  19. lucrari civile pe carosabil inseamna probabil ca nu sunt lucrari militare.

    alea sunt alta categorie.

      (Citează)

  20. pentru ca exista compania municipala de calculatoristi, ei erau obligati sa nasca ceva, o dovada a existentei lor pe pamant. iata, niste aplicatii care nu folosesc la nimic, doar dau impresia ca “smart city” si ca gata domne, am trimis pe telefon, se ocupa duamna firea. traiasca tramvaiu 8 cu vechime de 50 de ani, ca acu are gps pe el :)))

      (Citează)

  21. Este jenant sa nu poti da click pe o statie si sa vezi autobuzele care vin si la ce ore.

    Sa selectezi linia, apoi o statie, ca in final sa vezi si restul liniilor care trec prin statia respectiva … este doar dovada incompetentei.

      (Citează)

  22. Apropos de contopirea Trafic Alert și Parking București, cu câțiva ani în urmă exista aplicația Bucharest Live care știa, mă rog, ar fi trebuit, și alerte din trafic, și raportări de orice fel și multe altele. Aplicația era dezvoltată de Mobile Fun SRL.

    Ce zici că mai știe să facă Civic Alert? Eu nu cred că mare lucru. Din lipsă de fonduri și interes din partea autorităților proiectul s-a cam terminat.

      (Citează)

  23. Google Maps are o problema in sensul ca traseele nu sunt actualizate. Par example, pe GMaps 102 inca merge pana la Cora, iar 202 intoarce la CET Vitan

      (Citează)

  24. “Va rugam sa completati campuile” … mai sunt si analfabeti ca sa nu mai vorbim ca nu au diacritice

      (Citează)

  25. Apropo Civic Alert nu mai functioneaza de mult probabil din cauza ca genera un volum de lucru pentru autoritati pe care nu il vroiau.

      (Citează)

  26. Eu am testat azi aplicația cu parcarea. De fapt am vrut să o testez. Am rămas la ecranul cu completarea datelor pentru cont. Îmi zice ca numele meu e greșit. Sunt terminat, eu am folosit 46+ ani un nume și aplicația asta smart îmi zice că e greșit… Ce mă fac?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus