un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

asus s5507

Airbus A380 se apropie de oprirea permanentă a producției

8 Feb 2019  ·

TEHNOLOGIE  ·

18 comentarii

Airbus A380 pare a fi în comă și în curând va fi anunțat decesul oficial.

Acum doi ani, în ianuarie 2016, scriam că avioanele mari precum A380 încep să dispară deoarece în perioada celor 18 luni anterioare fuseseră comandate doar 3 astfel de aeronave. Vânzările de A380 n-au excelat niciodată, iar tehnologia destul de veche a acestuia însemna că avioane mai noi precum Boeing 787 Dreamliner aduc companiilor aeriene un profit mai mare per pasager și, fiind mai mici și deci mai versatile în cursele pe care le pot deservi, și un profit per pasager-milă mai mare.

Ulterior acelui moment, însă, A380 părea să fi prins încă un colac de salvare prin câteva comenzi, cea mai mare fiind în ianuarie 2018, când Emirates a comandat 20 de noi aeronave de acest tip, cu posibilitatea extinderii comenzii la 36.

Acum viitorul pare din nou sumbru pentru marele avion. Un an mai târziu, ianuarie 2019, și Airbus confirmă că este în curs de renegociere a contractului cu Emirates. Nu s-au dat multe detalii, dar zvonurile spun că Emirates vrea să comande A350 în loc de A380 și negociază această modificare de contract.

Sunt sigur că modificarea se va face. Airbus nu este în poziția să pună condiții, nu când Boeing stă după colț, gata să propună 787 Dreamliner sau viitorul 777X.

Quantas, compania australiană, a anunțat recent că nu va face uz de posibilitatea de a cumpăra încă 8 bucăți A380 la prețul negociat acum câțiva ani și că nu vor să-și mărească flota de astfel de aeronave. Semne rele vin și din restul pieței. Malaysian Airlines a vrut să vândă cele 6 A380 pe care le deține, nu a găsit cumpărător, folosește 3 doar la ocazii speciale și restul stau degeaba. Singapore Airlines a abandonat două A380 la finalul leasingului și acestea încă nu și-au găsit un alt operator, așa că stau abandonate deși au o vechime de doar 10 ani.

Airbus mai construiește A380 doar pentru Emirates, că au un backlog de livrări, dar nu se știe exact pentru ce număr. După aceea, linia de asamblare probabil se va închide. Cum A380 este în prezent cel mai mare avion de pasageri, probabil că închiderea producției se va traduce în mii de locuri de muncă pierdute la zeci de companii din lume, nu doar la Airbus.

Motivele eșecului sunt relativ simple: A380 este construit cu o tehnologie destul de veche, ceea ce s-a tradus într-un consum mare de carburant și deci costuri mari de operare. Avioanele moderne cu două motoare au un consum mai mic, dar autonomie la fel de mare. Cel mai lung zbor din lume, Singapore-Newark, 18 ore și peste 16.600 de km, este operat cu A350-900ULR, de exemplu.

Asta înseamnă că A380 nu sunt profitabile pentru marea majoritate a companiilor aeriene. Au fost utile pe aeroporturile foarte aglomerate, unde vrei să aduci cât mai mulți pasageri cu un singur avion, dintr-un foc, dar astfel de situații sunt tot mai rare și, până la urmă, totul se rezumă la profit.

Între timp, Boeing se apropie de lansarea lui 777X, cu care se așteaptă să domine segmentul de avioane de dimensiuni mari. Modelul se anunță a fi foarte rentabil de operat, cu cele mai noi tehnologii, cu motoare ce au un diametru mai mare decât un întreg A320. Personal mă aștept să fie bine primit de piață.

Mă tem însă că, în aceste condiții, probabil că eu nu voi zbura niciodată cu un A380 și mi-ar fi plăcut să fac asta, să văd cum se simte un avion de asemenea dimensiuni. Pe termen lung, probabil că doar Emirates va mai folosi A380. Cine știe, poate voi avea cândva vreo vacanță în care să merg cu escală în Dubai și de acolo cu A380 sau poate mai prind un Air France sau Lufthansa cândva. Matilda a călătorit cu unul din New York în Paris, citiți aici cum a fost totul.

Mă mai întreb și altceva. OK, avioane supradimensionate n-au mers. Ce va merge? Oare avioanele supersonice au din nou șanse sau va fi încă o încercare neprofitabilă? Personal cred că avioane precum viitorul Aerion AS2, în care investește și Boeing, și altele mai mari vor fi de succes pentru zboruri business-only, unde contează rapiditatea, nu prețul biletului. Aerion As2 se aude că va zbura cu 1.600 km/h, cu 70% mai mult decât un avion mic de business.

asus s5507

    18 comentarii

  1. Pai e simplu ce va merge: ce e cel mai ieftin.
    E clar ca pe calatori nu ii intereseaza confort, servicii, doar sa fie cat mai ieftin.

    Probabil primul model care va fi disponibil ca vagon cu ceva sistem de stocare la orizontala pt. pasageri si va putea sa treaca de normele de siguranta, va castiga detasat.

      (Citează)

    • nu te intereseaza cand ai distante scurte de parcurs dar altfel o ruta de 3-4 ore cu ryanair sau alt lowcost, cu loc la mijloc, cu spatiu minim la picioare si fara posibilitate de inclinare scaun te face sa te razgandesti.

        (Citează)

  2. Cele mai bestiale decolări ever și un avion extrem de confortabil.

    Dar prețul câștigă întotdeauna, așa e viața. De aia Ryanair există și face profit, desi este o companie aeriană execrabilă.

      (Citează)

    • Avion extrem de confortabil daca e si schema scaunelor gandita asa. Am prins cele mai mici scaune din viata mea intr-un astfel de avion, un zbor Air France transatlantic. 11 ore de stat intr-o parte pentru ca umerii mei erau mai lati decat scaunul.

        (Citează)

  3. Un A380 ex Singapore Airlines a ajuns in flota HiFly vara trecută, o companie specializată pe zboruri charter sau când alte companii rămân cu avioanele blocate.
    A fost folosit de câteva ori, închiriat mai de Norwegian, fie după ceva anulări de zboruri la Gatwick datorită dronelor, fie când au fost probleme cu motoarele de pe B787.
    https://t2t.ro/singurul-avion-airbus-a380-disponibil-spre-inchiriere-wet-lease-este-oferit-de-catre-hifly/

    Păcat de jucărie, sper să apuc să zbor cu el, probabil însă că da, că mai e prin flota British Airways, Air France șamd.

    În rest, chiar zilele trecute declarase cineva de la British Airways că ar fi cazul ca Airbus să nu țină atât de tare de prețul pentru A380 dacă vor să mai vândă modelul.

      (Citează)

  4. Poti merge de la Londra la Dubai cu A380. Dureaza cam 7 ore. E impresionant cand il vezi de afara, dar inauntru, fiind double decker, nu se simte atat de mare. Am avut cam aceasi senzatie de spatiu si in Boeing 777-300ER. In schimb, A380 mi s-a parut mult mai smooth la decolari si aterizari si nu am experimentat turbulente. Parca nu se forteaza deloc.

      (Citează)

  5. Am zburat cu un A380 al Lufthansa, de la Frankfurt la Houston, acum vreo 6 ani.
    Adio turbulente, iar cand aterizezi zici ca aterizezi cu Luna, nu cu avionul. Il “simti” ca e mare, si greu, iar cand se afiseaza pe ecran ceea ce vede camera de pe coada, ai impresia ca esti pe ISS.

      (Citează)

  6. Și eu am zburat cu un asemenea avion acum câțiva ani până în SUA și mi-au rămas în minte două lucruri (care nu aveau neapărat legătură cu avionul în sine).
    1. În avion călătorea o familie cu doi copii mici, dintre care unul avea doar câteva luni. I-au aranjat undeva pe centru un spațiu unde au pus un pătuț și bebelușul a dormit liniștit.
    2. Locul meu din avion era apărea și pe biletul altei persoane. Pentru că ocupasem locul primul, stewardesa m-a rugat să cedez locul cu probleme doamnei respective deoarece călătorea cu încă cineva care avea loc lângă. Nu m-a deranjat să îl schimb și am avut noroc că am primit un loc mult mai bun (deoarece vecinul de la geam nu s-a prezentat și am stat mai relaxat tot drumul).

      (Citează)

  7. Articol inconplet. Fara documentare profunda.

    Nu are treaba tehnologia invechita, care-i state-of-the-art. Altu-i motivul principal.

    Modelul in sine a fost “copt” la sfarsitul anilor ’80 atunci cand cei de la la Airbus au pariat pe modelul de business: “spoke-hub”. Fastforward, 30 de ani modelul in sine numai este viabil pentru ca legislatia in domeniul aviatiei s-a schimbat, parteneriatele si contextul international este altul, iar acum modelul de business adoptat de companiile aeriene se bazeaza pe point-to-point (Boeing a pariat pe el si a castigat). De aceea comenzile au scazut drastic in cazul lui. Sigur 4 motoare sunt mai costisitor de intretinut decat doua, puntile de imbarcare trebuiesc adaptate in aeroporturi pentru el dar aceasta sunt motive complementare.

    Ca o completare, cei de la Boeing cand au conceput 74-ul pe la mijlocul anilor ’60, credeau ca viitorul va fi zborurile supersonice. Astfel au avut in vedere sa fie “usor transformabil” in cargo. Airbus-ul n-o facut asta.

    Emirates este singura care continua sa comande A38-uri (cel mai mare client de A38 din lume) pentru ca-i ajuta locatia geografica si practic se preteaza pentru modelul de business care a fost construit. Airbus practic a admis ca fara comenzile de la ei, ar fi inchis total linia de productie. Hub-ul din DXB este punct de legatura intre Europa, Asia, Africa, Oceania si practic le-aduce profit.

    Exista rute pe glob unde nu se permite zboruri cu avioane bimotor (vezi E.T.O.P.S) de ex: Continentul Australian -> America de Sud sau America de Sud -> Africa de Sud. Atat timp cat legile internationale in vigoare vor exista, avioane cu 4 motoare vor continua sa zboare pe aceste rute: A34, A38 sau 74.

      (Citează)

  8. Am zburat 3 segmente cu A380, doar la parter. Chiar, de la parter aripa se vede un pic înălțată, blochează de fapt majoritatea câmpului vizual, de la fereastra avionului zic. Într-adevăr, nu se zgâlțâie atât de violent precum avioanele mai mici, însă turbulențele se simt oricum. Spațiul pentru pasageri e la fel de mic ca la restul de avioane, la economy fiind, cel puțin la parter, un aranjament 3-4-3. Îmbarcarea-debarcarea e la fel de lentă sau de rapidă ca la un 777 de exemplu, etajul și parterul fiind gestionate complet separat.

      (Citează)

  9. Ce drama! Dupa cate documentare am vazut despre fabricarea acestei minuni tehnologice, dupa argumentatii cum ca are cel mai mic consum per pasagerxkm iata ca se vede ca in materie de viziune asupra transporturilor pe calea aerului americanii ne bat la fund pe noi europenii.

      (Citează)

  10. Razvan Turturica

    08/02/2019 la 9:03 PM

    Multumesc pentru articolul asta. M-am uitat de curiozitate pe site-ul Airbus si apoi Boeing si am aflat ca astia fac cam tot ce zboara: avioane, elicoptere, sateliti, rachete. Ce munca si ce proiecte acolo. Când mai aflu lucruri de astea realizez cât de mare si complexă este lumea asta. Cât de multe locuri de muncă și joburi există, iar din școală toată lumea vrea să fie: doctor, polițist, avocat, arhitect, mai nou programator(privit destul de restrâns față de câte se pot face), poate ceva construcții și cam acolo e grosul.
    Mi-ar fi plăcut să știu la 12-13 ani că lumea e mult mai largă.

      (Citează)

  11. In primul rand edge Qantas nu Quantas.
    Am zburat de 10 ori cu Airbus 380, Ultima curds operata de Qantas și Emirates până în Australia. Nimic nu se compara cu spațiul și confortul oferit de un Airbus A380-300. Restul sunt doar impresii mai mult sau mai puțin subiective.

      (Citează)

  12. Stai linistit ca-l cumpara Tarom pentru ruta Bucuresti – Brasov si atunci se vor termina cu cozile de pe Valea Prahovei. :))

      (Citează)

  13. Am zburat cu unul al lufthansa până in Tokio. E fără dubii cel mai confortabil si silențios avion din toate cu care am zburat. Tehnologie veche? De unde pana unde?
    Nu cred ca nu sunt profitabile doar ca nu le poti baga pe orice rute si asta cred ca e motivul pentru care ii doare. E suficient sa umple jumătate de first class ca sa isi scoată banii. A330 300 papa 5tone de combustibil pe ora si duce undeva la 250 de pasageri. A380 duce dublu si papa 13 tone de combustibil dar avand in vedere ca la business si first class sunt mai multe locuri si faptul ca bilete de genul 5000-20.000 de euro nu sunt de nevazut chiar na indoiesc ca emirates are pierderi cu ele.

      (Citează)

  14. Si eu am zburat cu A380, e putin mai confortabil decat B777 300ER. Intra-devar aterizarile si decolarile sunt mai smooth si turbulentele se simt mai putin fata de un avion mai mic.
    Puteti zbura cu A380 din Milano Malpensa. Emirates zboara de acolo in Dubai, EK 92, EK206
    De ex in ianuarie cand au fost ofertele, un zbor din Milano in Bangkok si retur, cu escala in Dubai costa ~ 2000 ron/pers si se putea zbura cele 4 zboruri cu A380. Din buc in malpensa e ~30 eur dus intors cu ryan air.
    Acum e 2200 ron pentru in martie.
    https://www.skyscanner.ro/transport/zboruri/mxp/bkkt/190314/190326/?adults=2&children=0&adultsv2=2&childrenv2=&infants=0&cabinclass=economy&rtn=1&preferdirects=false&outboundaltsenabled=false&inboundaltsenabled=false&ref=home#results

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus