un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Câteva gânduri după un an cu Jeep Compass

22 Nov 2018  ·

AUTO  ·

52 comentarii

La fix un an de când am cumpărat Jeep-ul Compass de Black Friday, cineva mi-a furat capacele din centrul jantelor, cele pe care scrie Jeep. Asta e, se mai întâmplă. Alte lucruri voiam să zic.

Un an de când am mașina și nu am avut nici o problemă cu ea. Nu bate, nu troncăne, nu s-a defectat nimic, merge ca în prima zi. N-am circulat foarte mult, doar 5.000 de kilometri, dar aceștia încă nu se simt sub nici o formă.

Nu m-aș mai întoarce niciodată la o cutie manuală. Automata este atât de plăcută, de confortabilă în oraș și în afara lui, încât cutia manuală pare anacronică. Să mai vrei cutie manuală în ziua de astăzi, când tehnologia automatelor a ajuns atât de departe și de ieftină, mi se pare similar cu a vrea o mașină fără aer condiționat. Aș pune pe același nivel de confort cele două sisteme.

Am probleme acum și în mașini non-SUV. M-am obișnuit să văd mai bine drumul, să văd mai bine situația de ansamblu în traficul din față sau în depășiri, încât în alte mașini deja mi se pare ciudat că sunt atât de aproape de sol.


384 de lei am plătit pe RCA pe încă un an, 3059 lei pe CASCO, ambele la Omniasig. Acum mai trebuie să cumpăr covorașe de cauciuc, că iarna trecută nu am făcut-o.


Achiziția unei mașini pare a fi un eveniment important în viața unui român. Pentru mine n-a fost așa—aveam nevoie de o mașină, am strâns bani, am luat una—, dar toți cei din jurul meu păreau mult mai entuziasmați decât mine de acest lucru.

Când am luat-o, în primul weekend după ce am adus-o acasă, nici nu am mers cu ea. A fost un weekend în care sâmbătă parcă am folosit Uber, iar duminică n-am ieșit.

Când a venit vorba de înmatriculare, toți din jurul nostru se așteptau să punem pe mașină numele noastre, într-o formă sau alta. Noi, în schimb, am contemplat un pic posibilitatea de a cere literele GIP, dar oricum scrie asta pe mașină. În final, din lipsă de inspirație, am cerut un număr de înmatriculare ce are la bază numele pisicilor, nu ale noastre.

Eu aș fi mers fără probleme și cu unul alocat aleator, că nu-mi schimbă plăcuța de înmatriculare viața, dar într-un fel mi-a fost teamă să nu mă trezesc cu vreun număr precum MUU sau PSD.

Pur și simplu nu sunt omul care să bibilească și să îngrijească mașina de parcă ar fi propriul copil. E doar o unealtă care te duce dintr-un punct în altul, nu axul central al vieții. Ca alt exemplu, anul trecut, pe 19 februarie, unei dube parcate lângă mine i-a luat vântul puternic ușa și i-a trântit-o în Compass, înfundând un pic portiera și marcând-o cu vopsea albă. Atât de tare am fost afectat de acest aspect încât abia în luna aprilie m-am dus la constatare la RCA-ul celui care m-a lovit, iar în service am dus-o în luna mai.


Autoitalia, distribuitorul mărcii, mă uimește în continuare. A trecut mai mult de un an de când vinde Compass în România și în continuare pe site-ul oficial nu se poate găsi o broșură privind mașina, nici un manual în română.


M-am uitat pe înmatriculările lunare din statisticile DRPCIV. În acest an s-au înmatriculat în România 240 de Jeep Compass noi, din care doar 59 pe benzină. Țară poluată, Bucureștiul este un oraș foarte poluat, avem o speranță de viață cu 3 ani mai mică din acest motiv, restul Europei renunță treptat la diesel-uri, dar la noi acestea nu contează. Bolile de plămâni sunt un risc acceptabil pentru un cost mai mic la pompă.

    52 comentarii

  1. La 5000 km într-un an nu pare a fi avut nevoie de o mașină, fără hate.

      (Citează)

    • La 5 k pe an, au fost punctele pe aceeasi strada.

        (Citează)

    • Sunt mulți care nu merg mult cu mașina,dar totuși au nevoie de ea. Eu am făcut sub 2-3000 in ultimul an,și tot nu as renunța la mașină . Să ieși prin tara cu transportul public e un chin

        (Citează)

    • toti au nevoie de o masina, dar la 5000km/an in nici un caz de una NOUA.

        (Citează)

    • sa ma corectez putin, nu merita pt 5.000 km/an masina noua, SUV cu 4×4 si alte minuni. Ar merita o masina compactsa sau subcompacta cu automata second hand de vreo 4-5 ani.

        (Citează)

    • Nu prea inteleg logica asta.
      Daca iei acum cu 10000 de euro o masina de 4-5 ani rulata 50000 de km (si cine stie cati km reali) , peste 5 ani vei avea o masina veche de 10 ani cu 75000 de km. Dar in cei 5 ani vei baga bani si mai ales timp in reparatii, vei plati taxe mai mari (pe masura ce Euro 4/5 vor deveni standarde vechi si “poluante”) si la sfarsit vei avea o masina care valoreaza 2-3000 de euro, de care scapi greu.
      Daca dai acum 30000 de euro pe o masina noua ai mari sanse sa n-ai nicio problema cu ea in cei 5 ani (de garantie), iar la final e rulata 25000 km si poti sa o vinzi cu 15000 de euro (preturile sunt la plesneala, in scop demonstrativ, nu sariti cu exemple si masini germane care “isi pastreaza valoarea”).

      Discutia e simpla: daca ai 30k euro de dat pe o masina, nu prea ai motive sa nu o faci. Daca nu ai, astepti 5 ani, mai strangi niste bani, si-ti vinde Radu o masina in stare perfecta cu 15000.

        (Citează)

    • Nu ne-ai spus cat consuma.Sau poate si acesta e un motiv pentru care ai preferat Uber in loc sa mergi cu masina ta noua.

        (Citează)

  2. Nu poti sa-l dai retur?

      (Citează)

  3. La ce valoare a mașinii a fost făcută polița CASCO?
    Mulțumesc!

      (Citează)

  4. “Bolile de plămâni sunt un risc acceptabil pentru un cost mai mic la pompă.”

    Nu stiu cum e in Bucuresti dar in Ardeal pretul benzinei este cu aproximativ 50 bani mai mic decat cel al motorinei.

      (Citează)

  5. mi se pare de maxima tristete sa ai dilema ca nu pui initialele tale la numar, DAAAAARRRRRR le pui de la animale.
    let me say… GIZAZ FUXING CHRIST!

    la faza asta m ai terminat

      (Citează)

  6. 5000 km/an? Ai scapat un 0? Dacă nu, e defectă mașină. Da nu-i bai, o iau și așa și îți recuperezi acum pe loc 10% din investiție. Mai târziu e mai nasol, profită acum de oferta mea de White Thursday.

      (Citează)

  7. Iti vand un pont: vezi la Cabral ca in videoclipul de acum cateva zile se plangea de capacele coclite de la masina si ca are nevoie de unele noi. Poate seamana cu ale tale ;)

      (Citează)

  8. Alta chestie cat sunt pe wc – lasă tu spiritul civic de salvat București cu euro 5/6 al tău.
    Uite la ce fumigene euro -1 sunt pe străzi și apoi.

    Vrei interzis diesel și viata sanatoasa?
    Suficient interzis orice sub euro 4 pt început și gata.
    Dar dispare 90% din trafic atunci….

      (Citează)

  9. Ba, noi nu luam motorina ca ne doare in pla de planeta.
    Eu ca sa scot dintr-un motor pe benzina puterea si cuplul care le am la asta pe motorina mi-ar trebui un benzinar de minim 3 litri cu vo 2 turbine. Pur si simplu nu e rentabil din cauza de taxe, consum, si nu m-as jura ca sta mult mai bine nici la noxe.
    Alternativa ar fi sa luam toti ascutitori de 1.2, eventual turbo. But fuck that, nu mai poti dupa ce ai mers cu motoare acatarii.
    A doua masina e mica, pe benzina, de oras. E lesinata si consuma fix cat aia mare.

      (Citează)

    • Benzina de 1.6, clasa compacta. Scoate suta in 7 secunde. Putere in depasiri, alea-alea. Si am voie sa intru cu ea in centrele tuturor oraselor europene.

        (Citează)

    • 3 litri benzina si 2 turbine inseamna 300+ CP. Chiar sunt curios ce motor diesel de sub 3 litri ai tu care sa scoata 300 CP.
      Exagerari, ca de obicei.

        (Citează)

    • yeah, mai pune o tona pe ea ca sa aiba spatiu si portbagaj & shit si parca nu mai e aceeasi racheta.
      don’t get me wrong, ce ai tu acolo e decent, dar insuficient pentru o masina mare.

      PS: alea 7 secunde is aproape 8, eu mut 2 tone in 6.7.

        (Citează)

    • add: PS: alea 7 secunde is aproape 8, eu mut 2 tone in 6.7.

      7,2 la cutia mea automata si 7.0 la manuala. Dar in principiu, o diferenta de genul asta e data mai degraba de cauciucuri. Si, desigur, decuplarea controlului tractiunii.

      Echivalentul in cilindree diesel, bi-turbo, scoate suta in 8,9s si are doar 160CP. Cuplul e intr-adevar 350Nm fata de 280 la benzina (300 cu overboost)

        (Citează)

    • Ce ziceam, pentru dimensiunile si greutatea aia, e ok, decent.
      Nu cred ca testeaza nimeni zilnic cat face suta, sau liniute de la semafor la semafor. Pentru mine personal e confortul la drum lung cand stai pe puterea si cuplul ala.

        (Citează)

    • Pai eu am facut comparatia intre doua motoare de aceeasi cilindree, unul benzina si unul diesel, puse pe aceeasi masina, deci aceeasi greutate/generatie etc. Si, interesant, ala diesel este bi-turbo.

      Altfel, nu uita si ca cele doua motoare sunt puse pe alte rapoarte de transmisie iar datele astea sunt de fapt specificatiile motoarelor, nu “la roata”. Mult mai relevante sunt deci comparatiile dinamice, cum e “suta”. Iar cuplul la turatii joase nu mi se pare un avantaj, atat timp cat vorbim de cutii automate care oricum vor schimba atunci cand au nevoie.

        (Citează)

    • Bine punctat.
      Multi zic ca motorul diesel are cuplu mai mare, neglijand faptul ca paleta de turatii este mai mica (la jumatate, aproape) fata de benzina. Asta inseamna ca, teoretic, motorul ala are nevoie de cutii de viteze cu mai multe trepte. Practic, nu este asa, sunt cam aceleasi cutii de viteza cu acelasi numar de trepte si pe benzina, si pe motorina, ceea ce inseamna ca rapoartele din cutiile de pe motorina sunt mai lungi. Si, ghici ce? Inseamna ca la roata, cuplul ajunge sa fie cam acelasi cu cel de pe benzina.
      Vorbim aici de motorizari turbo in ambele cazuri, nu de turbo diesel si benzina aspirat, unde diferentele de cuplu intre cilindree similare este mai mare (cam dublu).

        (Citează)

    • Asta imi aduce de o discutie de acum ceva timp pe statie. Eu conduceam un Megane pe benzina de 1.6 si 110 cai. La un moment dat, pe Valea Oltului, in fata mea era alt Megane si la fiecare depasire comuna ma cam incomoda. Daca intram amandoi in depasirea aceluiasi vehicul, distanta dintre noi se micsora sesizabil pe acceleratia de pe contrasens. Pune asta măna pe statie si ma intreaba ce motor am. Cand aude ca benzina scoate un “oaaai, i-ai facut chip tuning, ca nici dieselul meu de 1.5 si 85 de cai nu accelereaza asa. Si are cuplu…”

        (Citează)

  10. mda, eu fac 10-12 mii pe an si credeam ca e putin, daca as face 5000 chiar nu mi-as lua masina, daca faci un calcul la bani iesi mai ieftin cu taxiul

    sa zicem ca faci numai curse de 10 km in bucuresti, care te costa 10 euro cursa (desi probabil costa mai putin) – asta inseamna maxim maximorum 5000 de euro

    1000 de euro ai dat numai pe benzina si asigurari, deci mai raman 4000 de euro

    ma indoiesc ca dupa 1 an vinzi masina cu un pret numai cu 4000 de euro mai mic decat pretul de cumparare, pt ca pierderea la masini este f mare in primii 2-3 ani si de-abia dupa 5 ani se mai aplatizeaza

    in primul an pierzi cam 20% din valoarea masinii si in 3 ani pierzi cam 40%, deci na

      (Citează)

    • Pai da, ca masina aia o foloseste sigur doar in Bucuresti.
      Iar o masina cu 5000km in bord, veche de un an, cu cat o vinzi? Jumatate din pret, ca se devalorizeaza, nu?

        (Citează)

    • Doar ca unii nu facem 1000km in oras cu masina personala. Ca nu de aia ne-am luat-o si e si contraproductiv.

        (Citează)

    • stati bre, ce-ati sarit asa, eu am zis ce as face eu, nu am dat-o ca universal valabila :)) fiecare judeca pentru el si pentru banii lui, normal

      si de fapt cand zic “eu”, nici macar nu ma refer la mine, ca eu merg cu bicicleta – ma refer la masina familiei :))

      1. bineinteles ca nu numai calculul de bani conteaza, mai conteaza si confortul – evident ca una e sa te urci in masina ta si sa pleci si alta e sa chemi si sa astepti taxiuri in fiecare zi

      2. unii sunt obligati sa faca cei mai multi din kilometrii aia doar in oras, ca au de dus copii la scoala/ gradinita sau lucreaza in zone cu transport public f slab asa ca asta e

      oricum drumurile in afara orasului pentru cei mai multi dintre noi sunt mici ca pondere in total kilometri….

      3. @Mario – n-o vinzi cu jumatate din pret dupa 1 an, da’ nici cu 95% din pret nu o vinzi.

      tu ai cumpara o masina “normala” de 1 an, cu 5000 de km, cam la acelasi pret ca o masina noua?

      daca da, esti printre putinii, pentru ca nu prea are sens sa iei ceva folosit si hartanit pentru un saving de 5% din pretul de nou, nu?

      o poti lua pentru un saving de 15% ca sa simti si tu ceva, altfel e absurd.

      cauta si tu pe google, pierderea in primul an e cea mai mare si e in jur de 20%, eu asa am gasit

      de fapt, se zice ca ai pierdut 10% din ea imediat ce ai iesit pe poarta dealer-ul :))

        (Citează)

    • Am luat o masina cu 1,5 ani vechime si 11.000 km cu o “reducere” fata de pretul de achizitie de aproximativ 30%.
      Deci pierderea este foarte mare, mai ales in primul an.

        (Citează)

    • oricum calculul ala pe care l-am facut eu cu pretul la taxi este mult umflat, acum imi dau seama, ca nu ai cum sa dai 1 euro pe kilometru nici daca mergi in fiecare dimineata cu Uber :)) (ok, uneori asa dai, dar nu tot timpul)

      probabil pretul mediu real la taxi este undeva pe la 0.5 euro pe kilometru cu tot cu porniri si suprataxa la Uber, deci taxiul te costa 2500, nu 5000 de euro pe an

      nu zice nimeni sa renuntam la masina, dar e bine sa stim cat ne costa de fapt masina

      asta e unul din motivele pentru care nu o sa-mi cumpar niciodata masina mai scumpa de 20.000 de euro decat desigur daca o sa fiu bogat :)

        (Citează)

  11. 5000 pe an? Primul an de masina am mers aprox 100k. Acum in medie merg 3000+ pe luna.
    Nu imi imaginez cum e sa merg 5000 pe an…

      (Citează)

    • Taximetrista? Prima din neamul tau care a avut masina? Dormi in masina, te trezesti si mergi 100 km, doar ca sa aduni km? Nu inteleg fascinatia pt masina, pe bune. 100k in primul an inseamna 270 km/zi, in fiecare zi. E ca si cum ai face Bucuresti-Brasov si retur in fiecare zi lucratoare.

        (Citează)

  12. Să o folosești sănătos, și să ne auzim și încă peste un an, și încă un an !

    P.S. Cred că pisicile(!) sînt mulțumite că acum sînt… renumite. :)

      (Citează)

  13. Jeep-ul meu a facut si el un an in noiembrie. 23.000km . Zero probleme cu el. Eu am ales 2.0D 170cp si l-am scos si in offroad in mod repetat.

      (Citează)

  14. Mi se pare atat de exagerata toata povestea asta cu masinile diesel care polueaza mai mult decat cele pe benzina.
    Diferentele sunt atat de mici, incat nici macar nu conteaza.

    Nu poti sa iti iei Jeep cu 170 CP si sa spui ca te gandesti la mediu.
    Vrei un oras mai nepoluat, optezi pentru ceva hybrid sau macar o masinuta cu maxim 90 CP.

    Eu mi-am luat masina pe benzina pentru singurul motiv ca era mai ieftina cu aproximativ 2000 de euro decat varianta echivalenta cu motor diesel.

      (Citează)

  15. nene, numai hateri pe aici.

    uite, sa ma dau si eu mare, nu am masina, nu am carnet, am fix aceeasi varsta ca Radu si merg cu masina fix 0 km pe an, fara sa ii calculez pe aia multi petrecuti in Uber/Taxify/altele. De ce ? Locuiesc intr-un loc unde imi permit sa fac asta, probabil ca daca m-as multa la Bucuresti ar trebui sa imi iau carnet.

    daca omul are chef sa isi ia masina si sa mearga 5000km/an, treaba lui.

      (Citează)

  16. Cum mai e cu consumul? Se zice ca mai scade dupa primele cateva mii de km.

      (Citează)

    • nu am observat asta la cele 2 masini pe care le-am avut de noi. acum nu stiu daca e din cauza mea si ajung sa trag mai tare de ele pe masura ce invat care le sunt limitele, sau e un mit toata treaba asta cu micsorarea consumului.

        (Citează)

  17. E cam trista faza cu benzina vs diesel. M-am uitat acum cateva minute pe Autovit si lucrurile arata in felul urmator:

    – 28.718 anunturi in total;
    – DOAR 5.088 anunturi pentru masinile pe benzina.

      (Citează)

  18. Mi se pare un pic incorectă mutarea răspunderii de la producători la cumpărători în problema asta a poluării.

    Prodcătorii au produs în draci mașini Diesel de e plină planeta de ele.
    Cumpărătorii – oameni normali cu salariu pt care o mașină este o cheltuială majoră – au cumpărat aceste mașini și acum le revînd așa cum e de așteptat să se întîmple.

    Ce ar dori ăștia cu “poluarea” să se întîmple ? dacă eu am un Diesel la mîna a 2-a și vreau să-l vînd și să-mi iau altceva, cumpărătorul va fi la mîna a 3-a. Dieselul ăla încă are valoare și nu-mi convine să nu mai am opțiunea să-l vînd.

    Prin urmare piața este plină de Diesele la mîna a 3,a 4-a etc

    Deci este o problemă pe care nu au creat-o oamenii de rînd.
    ia să facă guvernul o acțiune în forță, să crească semnificativ tichetul Rabla pt diesele, și eventual să facă în așa fel încît el să fie valabil și la cumpărarea unei mașini pe benzină sau electrice dar second hand (acum rabla este valabilă doar la mașini noi).
    Evident ar fi o investiție majoră și deh….

      (Citează)

  19. @nwradu: întotdeauna DUPĂ ce treci la o categorie superioară te întrebi cum de ai putut să folosești categoria inferioară, la ORICE. Nu e numai la trecerea de la manual la automat sau de la mașină mică la jeep. Oare cum ai putut să folosești telefon care nu e smart, oare cum a fost cu TV-ul fără telecomandă, etc etc.

    Ei bine, viața era foarte frumoasă și pe vremea aia, pt că nu știai cum e experiența superioară pînă nu ai încercat-o. Era foarte bun și telefonul Nokia clasic, și prima mașină care era în esență o rablă fața de asta de acum dar îti plăcea să o conduci, etc.

      (Citează)

  20. Am patit-o si eu pe asta cu capacele interioare pe care e logo-ul masinii. In aceeasi saptamana cu inca un prieten. A fost comanda mare :))
    Sunt scumpe bucatile alea de plastic. Vreo 40 de lei bucata, dar ce sa-i faci.

    Legat de numarul de km pe an, mai bine mergi mai mult cu ea acum , cat e in garantie, sa-i faci rodajul (cum s-ar spune).

      (Citează)

  21. Caut si eu un SUV automat, sh si as vrea sa fie pe benzina, dar realitatea imi arata ca nu sunt motorizari decente pentru o asa caroserie. Cum ar zice Iohannis…. ghinion!

      (Citează)

  22. Sorin:
    Nu prea inteleg logica asta.
    Daca iei acum cu 10000 de euro o masina de 4-5 ani rulata 50000 de km (si cine stie cati km reali) , peste 5 ani vei avea o masina veche de 10 ani cu 75000 de km. Dar in cei 5 ani vei baga bani si mai ales timp in reparatii, vei plati taxe mai mari (pe masura ce Euro 4/5 vor deveni standarde vechi si “poluante”) si la sfarsit vei avea o masina care valoreaza 2-3000 de euro, de care scapi greu.
    Daca dai acum 30000 de euro pe o masina noua ai mari sanse sa n-ai nicio problema cu ea in cei 5 ani (de garantie), iar la final e rulata 25000 km si poti sa o vinzi cu 15000 de euro (preturile sunt la plesneala, in scop demonstrativ, nu sariti cu exemple si masini germane care “isi pastreaza valoarea”).

    Discutia e simpla: daca ai 30k euro de dat pe o masina, nu prea ai motive sa nu o faci. Daca nu ai, astepti 5 ani, mai strangi niste bani, si-ti vinde Radu o masina in stare perfecta cu 15000.

    Dacă facem un calcul simplu , o masina noua versus una second hand de 4-5 ani si la km decenti, nu isi va justifica banii niciodată.Pierderea va fi prea mare, prin devalizarea mașinii noi.
    Dacă nu ai ce sa faci cu banii, atunci se merita.

      (Citează)

  23. Mihai:
    Caut si eu un SUV automat, sh si as vrea sa fie pe benzina, dar realitatea imi arata ca nu sunt motorizari decente pentru o asa caroserie. Cum ar zice Iohannis…. ghinion!

    Sportage/Tucson cu 1.6 Turbo, 177 cai. Dar te cam rupe la consum.

      (Citează)

  24. Am acelasi model de Jeep Compass, luat in octombrie 2017 .
    Acelasi motor, cutie viteza, culoare, limited, etc.
    Probabil au venit impreuna pe vapor din Mexic. :-)

    La 10,000 am schimbat pivotul dreapta fata.
    La 30,000 bieleta stinga fata.
    Totul pe garantie.
    Ce-i drept, fac zilnic 6 km. pe drum de pamint si piatra.

    In rest, nimic de reprosat.
    Pe gheata pe autostrada catre Budapesta merge fara nici un stres.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus