blog demisec cu note fine de tehnologie

Urmăriți-mă pe Instagram și pe YouTube!

acer nitro 5 la preț bun

Testdrive: Jeep Compass 2018 benzină

7 Jun 2018  ·

AUTO  ·

114 comentarii

După cum probabil știți, de Black Friday 2017 am cumpărat chiar de la eMAG un Jeep Compass nou, varianta de echipare Limited și cu ceva opționale incluse, motor benzină MultiAir 1,4 litri 170 CP turbo, cutie automată în 9 rapoarte și tracțiune integrală Selec-Terrain. L-am luat cu dotările din acea ofertă, că în mare erau cele pe care mi le doream, și, întrucât era pe stoc undeva prin Ploiești, în mai puțin de o săptămână deja mă plimbam cu ea.

Ca o concluzie după aceste 6-7 luni de utilizare, pot spune că noul Compass este o mașină bună, cu multe aspecte plăcute și confortabilă la drum, dar cu o mare problemă: pentru aceiași bani, poți lua mașini mai bune (sau mai bine dotate, să zicem) de la concurență. Nu știu dacă prețul este ridicat din cauza faptului că-i produsă în Mexic sau a unor caracteristici ce se văd abia pe termen lung (precum fiabilitate crescută sau comportament off-road mai bun), dar un Tiguan sau un Karoq oferă mai multe șoferului pentru aceeași sumă de bani.

O să mă întrebați dacă simt că am luat țeapă cumpărând Compass-ul. Nu, sunt mulțumit de mașină. Știam bine ce pot obține de la Tiguan/Karoq/Ateca/Sportage, că le-am configurat și pe acelea de multe ori în anul trecut, dar aveam nevoie de o mașină atunci și nu eram dispus să aștept cele 5-6 luni de livrare pentru modelele de mai sus. Cei care vor însă să aștepte ar trebui să cerceteze bine și concurența.

Acestea fiind spuse, să trecem la povestea pe lung a mașinii.

ASPECTUL EXTERIOR

Mie îmi place mult cum arată Compass față de majoritatea celorlalte SUV-uri din piață, având un aspect serios, masiv, așa cum îi stă bine unui SUV. Îmi place în special partea frontală, care-i destul de înaltă, și botul drept, construit pe niveluri.



În față sunt chiar fericit că nu are grila ușor ascuțită și nici farurile prea înguste ale unui model Cherokee mai vechi și nici grila cu contur parcă prea strălucitor de pe Grand Cherokee actual. Nu, aș spune că pe Compass lucrurile arată exact cum trebuie, mai ales cu acel “fagure” negru în 7 fante distincte, specific Jeep.

Farurile sunt o combinație de LED și halogen. Luminile de zi, ce nu pot fi stinse, sunt în partea de jos, deasupra proiectoarelor, și-mi pare rău că nu s-au folosit LED-uri și acolo. În partea dreaptă, sub plăcuța de înmatriculare, se află și un radar.

Mașina arată bine și din lateral. Plafonul este aproape drept, pasagerii din spate au practic la fel de mult loc la cap ca și cei din față. Îmi place cum este reliefat carenajul roților, mânerele discrete ale ușilor, șinele discrete de pe plafon, aripa spate mai amplă ca design și acea bandă argintie ce conturează habitaclul, care se potrivește bine cu această culoare a mașinii (“granite crystal”). Versiunea cumpărată de mine a venit cu jante de 18 inchi cu un design plăcut pentru un SUV.


Partea din spate e ceva mai banală ca aspect, dar măcar are un aspect încărcat de tot felul de elemente și forme, nu golaș cum este, de exemplu, pe Skoda Karoq. Stopurile au partea inferioară conturată de o bandă LED roșie. Mă deranjează vizual eșapamentul asimetric.

Unele lucruri legate de design-ul exterior sunt mai ciudate. Distanțele dintre unele îmbinări mi se par mari, dar în același timp portierele au un sistem dublu sau chiar triplu de garnituri de cauciuc, așa că era nevoie de spațiu pentru acestea. Mașina are câteva “easter eggs” ascuns, o șopârlă este desenată discret pe lunetă, alta pe plasticul pe care stau în repaos ștergătoarele de parbriz, chestii care înțeleg că sunt caracteristice mărcii Jeep.

În același timp, are o criză de identitate. În spate scrie mare Limited (nivelul de echipare) și nici nu înțeleg de ce i s-ar da acest nume, că nu-i vreo ediție limitată, ci se fabrică oricâte vor clienții; Compass scrie pe lateral.

Pentru cei care vor cifre, garda la sol este de 20,8 cm, iar unghiurile de atac/degajare/rampă sunt de 16,8/31,7/22,9 grade, valori medii între SUV-uri, dar bune pentru o mașină din clasa Compass-ului. Mașina e destul de înaltă, Matilda se plânge des că trebuie să se urce ca-n tren. Lungime totală 4.394 mm, ampatament 2.636 mm, lățime fără oglinzi 1.874 mm.

ÎN INTERIOR

Habitaclul, cel puțin pe ediția Limited cu pachetele incluse în a mea, arată pe gustul meu. Scaunele sunt o combinație de textil și ceva ce arată a piele și sunt confortabile. Ușile, cotiera și volanul au, de asemenea, aceeași “piele” moale, plăcută la atingere, cu cusături vizibile. Ușile au compartimente mari de depozitare, în schimb torpedoul este de volum mic.

Bordul are, în general, același aspect plăcut. Are puțin plastic lucios, majoritatea suprafeței este dintr-un plastic mat ce pare gros și bine închegat. În fața șoferului se află două ceasuri analogice și în centru un ecran color, cu rezoluție bună, dar prea puțin utilizat la adevărata sa capacitate (îi vezi culorile doar în câteva meniuri sau când schimbi modurile off-road).

Bordul poate fi un pic configurat, adică ce să apară în stânga sus și dreapta sus (eu am pus ceasul și temperatura exterioară), iar diversele meniuri prin care poți naviga îți arată consumul, presiunea în pneuri, temperatura uleiului, a transmisie șamd.

Volanul are multe butoane, dar în practică întreaga parte dreaptă este dedicată cruise control-ului, iar stânga este pentru navigarea prin meniurile din bord și controlul apelurilor.

Pe spatele volanului, într-o poziție chiar ciudată, se află alte butoane mici pentru controlul volumului sonor și al melodiilor. Pe acestea le apeși cu buricele degetelor. Cutia este automată, dar nu are padele de control după volan (are + și – pe schimbător).

În zona centrală se află un ecran color de rezoluție bună, diagonală 8,4 inchi, încadrat de două guri verticale de ventilație. Ecranul este tactil și în partea de jos se află secțiunile mari ale acestuia (Radio, Media, Phone, Nav, Settings). Partea foarte bună este că mașina integrează Android Auto, care e foarte util (am scris în secțiunea de mai jos); are și Apple Carplay.

În continuare în jos se află butoane de control, inclusiv unul de oprit ecranul, dar nimic pentru controlat muzica. Poți schimba volumul din butonul rotativ, dar ca să schimbi melodia sau postul de radio trebuie să folosești ecraul tactil, butonul din dreapta fiind cvasi-inutil.

Urmează butoanele sistemului de climatizare, cu două zone independente, deși acesta poate fi controlat și din ecranul tactil.



Între scaune se află un comutator de schimbare a modurilor 4×4 (Auto, Snow, Sand, Mud), o priză de 12 V, o intrare aux și un port USB pentru conectarea telefonului. Două zone pentru sticle/pahare și un spațiu mărișor de depozitare în cotieră se găsesc între scaune.

Pasagerii din spate au mult loc la picioare, plus o gură de ventilație în centru, ieșind din cotiera față. Portbagajul nu știu câți litri are, dar este suficient pentru câteva trollere, iar bancheta poate fi rabatată 40-60.

TEHNOLOGIA

Aici, când testez mașini electrice sau hibride sau măcar unele foarte scumpe gen BMW seria 7, vorbesc despre tot felul de sisteme high-tech, dar pe Compass nu e cazul, așa că vă spun despre lucruri ceva mai banale, întâlnite uzual pe mașinile din această generație.

Motorul, vă spuneam, este unul pe benzină cu 4 cilindri și sistem turbo, capacitate 1,4 litri, ce generează 170 cai putere și un cuplu de 250 Nm la 2.500 RPM, standard Euro 6. Este montat transversal pe mașină, dacă nu mă înșel, ceea ce cred că a ajutat un pic la micșorarea compartimentului motor și creșterea lungimii habitaclului.

Cutia automată are 9 trepte de viteză, iar transmisia integrală se activează automat. Suspensia față este MacPherson, cea spate este Chapman. Ce nu-mi place este că lipsește un mod Sport care să țină turbina pregătită pentru accelerație, în lipsa acestuia mașina având clasicul lag specific motoarelor turbo. Suzuki Vitara, de exemplu, și aproape orice alt SUV, au acest mod Sport și ajută mult când te pregătești de depășiri.

Cu o masă totală proprie de 1.638 kg, motorul de 1,4 litri este la limită pentru a propulsa mașina. Viteza maximă este de peste 200 km/h și accelerația este bună, cam 9 secunde, dar asta dacă apeși tare de tot pedala pentru ca sistemul de control să tureze mai mult motorul. Dacă vrei să pleci de pe loc ca omul normal în traficul de oraș, parcă simți cum se chinuie un pic să pună mașina în mișcare în primele momente.

Spuneam de Android Auto, care este o dotare pe care vă sfătuiesc să o alegeți pe o viitoare mașină (sau Apple CarPlay, dacă sunteți fani iPhone). Aplicațiile compatibile Android Auto vor fi afișate pe ecranul mașinii și integrate mai bine cu aceasta, ceea ce este un mare avantaj pentru șofer. Eu folosesc:

  • Waze direct pe ecranul mașinii (merge și Google Maps)
  • Spotify și Deezer pentru muzică, cu control din butoanele de pe volan
  • Google Assistant în loc de comenzile vocale ale mașinii

Mai sunt și alte programe compatibile, dar cele de mai sus fac viața mai ușoară. Google Assistant integrat cu mașina e suficient de bun încât să poți apăsa butoul de pe volan și să ceri “call Matilda” sau să întrebi “when is it going to rain?” și vocea robotică îți va răspunde. Poți și să zici “navigate Home” și Assistant va deschide direct Waze cu destinația de acasă în traseu.

Waze și restul programelor sunt ușor modificate (software-ul auto are niște cerințe stricte, de exemplu orice opțiune să fie accesibilă din maxim 6 apăsări), în sensul că meniurile pot fi utilizate doar când mașina stă pe loc, search-ul apare doar când nu ai deja o destinație în navigația Waze, în Spotify nu ai search, ci poți accesa doar muzica din librăria ta sau radio-urile lor șamd. Sigur, poți oricând să folosești telefonul pentru a căuta sau butona ce dorești.

Cred că voi scrie cândva un review pentru Android Auto, dar ca o concluzie zisă de acum, îmi place foarte mult și n-am mai montat un suport de telefon în Compass pentru că nu am nevoie de unul. Mai mult, în prezent Android Auto (și Apple Carplay) funcționează doar cu telefonul conectat prin cablu la mașină, așa că acesta stă și mereu încărcat.

Compass vine oricum cu soft propriu sub forma unuia numit Uconnect, care aduce în bord butoane pentru aplicații uzuale de pe telefon, dar n-am avut motive să-l utilizez. Mi-a plăcut o altă aplicație integrată în mașină, numită Jeep Skills, care-ți arată câtă putere folosești, accelerația, înclinarea, timpul în care ai scos suta la oră și cum este repartizată tracțiunea pe cele două punți.

 

Din Jeep Skills am aflat, practic, că mașina folosește predominant tracțiunea pe față pentru a rula, uneori pe carosabil umed dând un 10-20% și pe spate. Foarte rar am văzut o repartiție 50-50%, de obicei doar iarna prin zăpadă. Când frânezi, însă, uneori doar când iei piciorul de pe pedala de accelerație, mașina trece la un sistem 50-50% pentru tracțiune, menținând astfel stabilitatea în frânare.

Navigația este bazată pe Tom Tom și include harta României, ba chiar și multe puncte de interes, chiar dacă nu este la zi. Prin Uconnect am impresia că se poate actualiza în timp, dar nu mi-a păsat prea tare pentru că folosesc Waze prin Android Auto.

Mașina mai includea și pachetul opțional de sistem audio mai bun, care include mai multe difuzoare Beats și un subwoofer în portbagaj (9.1, 506 watti), ceea ce mă bucură. Mai am și un sistem de menținere a benzii de deplasare care-i util mai degrabă pe autostradă, când poți să stai mai relaxat. Camera video detectează benzile vopsite pe stradă și te avertizează cu o vibrație de volan când ești pe cale să le calci, ba chiar mașina trage singură de volan pentru a compensa.

Din păcate, treaba asta nu poate fi folosită pentru ca mașina să cotească singură pe autostradă. Ca orice sistem de autonomie de nivel 1 sau 2, funcționează doar dacă simte că ești și tu pe fază, în acest caz că ai mâna pe volan; dacă nu simte mâna ta acolo, după un timp începe să dea o alarmă.

Mai am și cruise control (nu adaptiv, acela este în alt pachet) și un sistem de avertizare la coliziune, care e foarte greu de testat din motive evidente. Mașina, dincolo de anumite viteze, dă o alertă dacă trage concluzia că te îndrepți spre un obstacol și teoretic aplică singură și frâna, deși nu am trecut până acum prin asta. Farurile automate reacționează prompt, la fel și ștergătoarele automate de parbriz.

Compass are 5 stele Euro NCAP, airbaguri laterale și cortină, diverse sisteme uzuale de siguranță activă și pasivă, iar anvelopele cu care a fost livrată sunt Bridgestone de vară. Am dat 2.800 de lei pe un set de Nokian de iarnă pentru că mă scald în bani.

Știți ce nu-mi place? Setarea Auto de la aerul condiționat, care atunci când simte o diferență mare de temperatură bagă aer cu viteza uraganului, de nu te mai auzi om cu om în mașină. Dacă schimbi turația ventilatorului, Auto se dezactivează, un fel de “bine boss, fă tu totul atunci!”. Am văzut la Ford Ecosport o idee mult mai mișto, Auto cu trei trepte de turație, un fel de “fă tu automat temperatura pe care o vreau eu, dar îți zic eu în ce ritm să pompezi aerul”. La Compass, pe treapta 3 este prea lent, pe 4 este uragan.

Singura dotare care mi-ar fi plăcut și această mașină nu o avea (dar poate fi comandată opțional) este încălzirea în scaune și cea din parbriz. Iarna aceasta nu i-am simțit lipsa, dar na… Ah, și mi-ar fi plăcut și oglinzi retractabile automat, dar sunt în alt pachet opțional.

Mașina poate fi dotată opțional și cu sistem de asistență la parcare, monitorizarea unghiului mort, trapă, volan încălzit șamd. Au configurator pe site, dacă doriți.

Există și o versiune Trailhawk, cea de top, care are un aspect mai sportiv, garda la sol cu 8 mm mai mare, unghiul de atac mult mai bun (30,3 grade) și alte îmbunătățiri.

LA VOLAN

Mașina este plăcută la orice tip de drum pentru că-i bine făcută în câteva aspecte cheie. În oraș, trecerea de la Mondeo la Compass a venit cu sentimentul că mă strecor mai ușor prin trafic și pe străduțe, iar în plus s-a cunoscut imediat “efectul de SUV”: nu doar că văd eu mult mai bine drumul și situația din față, dar ceilalți din jur îmi dau de mai multe ori întâietate, ceea ce e plăcut.

Compass-ul este foarte bine antifonat, în oraș abia se aude motorul și călătoria este foarte confortabilă din acest motiv, iar pe autostradă nivelul sonor rămâne la un nivel foarte agreabil, încât poți avea o conversație cu ceilalți pasageri fără să ridici vocea. Scaunele sunt confortabile, iar poziția la volan este înaltă și-ți permite să vezi mult mai bine împrejurimile, gropile, când poți depăși, ce faci mașinile din coloana din fața ta șamd, practic unul dintre principalele motive pentru care am vrut SUV.

Mai mult, cotierele sunt bine plasate și îmi permit țin confortabil mâinile la drum lung. E genul din mașină din care nu mă dau jos obosit nici după un drup de câteva ore.

Mi-ar fi plăcut un mod Sport care să accelereze mai rapid mașina, dar în lipsa lui m-am obișnuit cu lag-ul specific motoarelor turbo și-l anticipez eu. Accelerația este bună chiar și când vrei să urci de la 100 la 160 km/h, să zicem, iar puterea de 170 CP suficientă pentru depășiri din scurt.

Suspensia înclină spre “tare”, dar nu ca la Vitara unde te doare fundul, ci cât să fie confortabilă pentru pasageri, dar fără a balansa mașina ca pe o barcă. Sigur, e un SUV, tot se balansează un pic mai mult decât sedanurile, dar pe total am simțit mașina stabilă în curbe.

Cutia de viteze mă așteptam să schimbe ceva mai lin treptele, dacă tot are nouă, dar uneori parcă simți că te zvâcnește în unele momente, de obicei când apeși ușor accelerația și mașina nu știe exact cum să interpreteze asta.

Vizibilitatea este bună prin lunetă; senzorii de parcare sunt cam ciudat calibrați, urlă neîntrerupt când mai ai doar 10 cm până la perete. Mașina din oferta de Black Friday nu includea cameră de marșarier, dar i-am instalat ulterior una originală la Autoitalia și îmi place că are un unghi suficient de larg încât să te ajute să ieși cu spatele dintr-o parcare în spic când nu ai vizibilitate la drum.

Îmi plac toate sistemele moderne de asistență. Farurile automate reacționează foarte bine, ștergătoarele la fel. Frâna de mână este electrică și am configurat-o să se activeze automat atunci când parchezi mașina. Android Auto este util, la fel și comenzile vocale. Cutia automată este excelentă (ca sistem), faptul că nu mai schimb vitezele de o mie de ori prin oraș este foarte plăcut; problema este că nu știu ce să fac cu piciorul stâng și mâna dreapta, dar găsesc eu ceva.

O chestie ciudată este că fix la 60 km/h se activează un sistem care face un fel de zumzet, de zici că se învârte ceva pe undeva. Nu ține mult, se oprește automat la viteze și mai mari, dar mi-ar plăcea să știu ce este și de ce face ceea ce face. N-a fost suficient de deranjant încât să cercetez asta, ci o zic mai mult ca o curiozitate.

Pe teren accidentat n-am fost decât puțin. Suspensia și construcția mașinii o fac să meargă bine pe tot felul de drumuri neasfaltate cu viteze la care aș fi simțit că Mondeo se va destrăma în câteva secunde. N-am avut ocazia să intru pe noroi sau nisip adevărat, dar am încredere că s-ar descurca bine, comportamentul pe teren “alternativ” fiind un avantaj pe care Jeep insistă mult față de alte SUV-uri de oraș de la concurență.

Am ieșit iarna de câte ori a nins puternic în București, dar n-am avut ce concluzii trage: Compass a mers ca tancul prin orice zăpadă de iarna trecută, așa că tot nu sunt lămurit care-i sunt limitele. Nici n-a fost nevoie să trec mașina pe modul Snow, că oricum pe Auto se adaptează singură bine la astfel de condiții.

Consumul mare este principala problemă a mașinii. În oraș consumă cam 13-14 litri/100 km, ceea ce este mai mult decât mă așteptam. La 70-90 km/h consumă cam 5-7 litri, la 120 km/h cam 8 litri, la 140 km/h cam 10 litri. Per total, cu vreo 2.000 km în oraș și 1.000 km pe drumuri la viteze de peste 100 km/h, am o medie de 12,7 litri/sută. Nu știu ce-a băut cel care a scris în broșura oficială 8,7 litri în oraș și 5,9 litri extraurban, că nu obții atât nici dacă o arunci din avion, ca-n bancul cu Trabantul.

Explicația este că mașina este grea și motorul e mic, așa că efortul maxim se face când trebuie să pună în mișcare mașina de la zero, moment când înghite benzină cu găleata. Cum Bucureștiul are traficul pe care-l are, pornirile de pe loc se fac foarte des. La regim de drum întins, indiferent de viteză, consumul este mult mai acceptabil spre decent pentru un SUV pe benzină.

Sunt curios dacă un motor mai mare ar fi avut un consum mai mic, dar în România acesta este cel mai mare motor pe benzină vândut la Compass. Mai există motoare diesel, dar am exclus din start varianta aceasta de la achiziție. Dacă vă interesează Compass-ul, nu credeți ce scrie în specificațiile oficiale, ci faceți un testdrive, resetați computerul și vedeți ce consum obțineți.

CONCLUZIE

Compass mi se pare că arată bine și călătorești confortabil în el, mai ales că eu vreau o mașină care sa mă ducă în siguranță și confort de la A la B, nu caut senzații tari (cam greu cu SUV-ul, oricum). Mașina merge bine pe orice tip de drum, dar vine cu dezavantaje precum consumul mare, mult peste specificațiile declarate.

Un alt dezavantaj este prețul, după cum vă ziceam. Pe listă, mașina mea costă 36.000 de euro și ceva; eu am luat-o cu 28.000. Pentru aceiași 28.000 €, vă invit să configurați un VW Tiguan sau Skoda Karoq și să vedeți că veți avea dotări mai bune, mașinile având mai multe dotări standard decât Jeep Compass și opționale mai ieftine sau mai variate.

Sigur, aici vor apărea cei de la Jeep și vor spune că ei au tabla mai groasă, mecanica mai bună, suspensiile sau frânele mai bune, sistemul 4×4 mai bun șamd. Este posibil să le aibă, mașina chiar pare bine făcută, dar diferența de preț rămâne mare.

Opționalele sunt și ele scumpe: cruise control adaptiv și haionul acționat electric costă împreună 1.160 de euro, scaune față încălzite și volan încălzit costă 625 euro, mult peste cât cer alți producători pe aceleași dotări.

Aș vrea să zic aici câteva cuvinte și despre Autoitalia, de unde am cumpărat mașina: oameni profesioniști, servicii cu scăpări inexplicabile. Cu oamenii am comunicat foarte bine când am dus mașina în service pentru instalarea camerei marșarier. Ca serviciile suport, însă, e ceva dubios. De exemplu, când am luat mașina nu am primit și manual, iar unul nu este disponibil nici acum, la 7-8 luni de la introducerea pe piață a modelului. Veți spune că ce nevoie am de manual. Păi uneori vrei să afli ce ulei folosește mașina, ce se întâmplă la o apăsare lungă pe telecomandă, cât timp stau aprinse farurile după încuiere, cum se adaptează climatizarea la schimbările de sezon, ce-i zbârnâitul ăla de apare la 60 km/h șamd.

Și aș fi luat un manual în engleză, dar e foarte greu de găsit unul pe net, mai ales că mai diferă specificațiile. Mă rog, m-am descurcat, dar tot nu știu cum se schimbă ștergătorul de lunetă. Mai mult, site-ul Jeep România nu are nici măcar broșura de specificații a mașinii. Am trecut odată pe la Autoitalia și chiar l-am întrebat pe un vânzător ce-i răspunde unui client care-l întreabă cât e garda la sol sau capacitatea portbagajului; a ridicat din umeri. Ciudat. (Site-ul englezesc are una bună, apropo).

CE E BINE

CE E RĂU

  • Aspect plăcut, de SUV serios.
  • Antifonare foarte bună.
  • Design plăcut în interior.
  • Poziție bună la volan, confortabilă pentru șofer.
  • Android Auto și Apple Carplay.
  • Spațiu suficient pentru pasageri și bagaje.
  • Consum mare.
  • Nu are mod Sport.
  • În dotările standard lipsesc unele deja uzuale pentru alți producători, precum camera marșarier sau parbrizul încălzit.
  • Preț mare.

 

    114 comentarii

  1. Nu este vorba doar de poluare (grame co2), ci si ce scoate. Gazele de esapament de la diesel au cancerigeni de tip 1, adica aia mai periculosi. Avea @radu un articol despre asta.

      (Citează)

  2. Pluto:
    Nu este vorba doar de poluare (grame co2), ci si ce scoate. Gazele de esapament de la diesel au cancerigeni de tip 1, adica aia mai periculosi. Avea @radu un articol despre asta.

    Era pentru @dixie

      (Citează)

  3. Mersi de review; il asteptam de mult. Apreciez ca esti sincer si prezinti si partile mai putin bune ale masinii. Ca si raport pret/dotari, cred ca Sportage/Tucson stau mai bine decat exemplele de la VAG, mai ales ca apar in curand versiunile facelift.
    Cu consumul si eu am avut o surpiza similara, dupa ce am luat Tucson-ul. Nu am chiar valorile tale, dar sunt oricum mult peste ce scrie in brosura. (Iarna urban 12%, in primavara a scazut la 10.5).

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus