blog demisec cu note fine de tehnologie

Urmăriți-mă pe Instagram și pe YouTube!

acer helios predator la preț bun

5 exemple de incompetență la Metrorex

23 Feb 2018  ·

GÂNDURI  ·

35 comentarii

S-au înlocuit turnicheții, da? Lucrările s-au finalizat prin toamna trecută, iar acum stațiile au acele porți moderne, de sticlă, conectate în rețea, bune și frumoase.

Avantajul lor nu este că arată mai bine; nici măcar nu sunt mai rapide, durează mai mult să treci prin ele cu tot cu citit cartela. Nu, avantajul lor ar trebui să fie configurarea de la distanță, eventual automată, a sensurilor. Dacă ai o stație cu 12 turnicheți, atunci la orele dimineții ai putea pune 10 de intrare și 2 de ieșire, dacă traficul principal este pe intrarea în stație. Sau, cum se întâmplă la Pipera sau Aurel Vlaicu, majoritatea să fie “de ieșire” la orele dimineții, când zeci de mii de oameni vin acolo, și apoi pe la ora 15 să se modifice și să fie majoritatea de intrare, când aceleași zeci de mii de oameni pleacă acum acasă.

În practică, turnicheții stau mereu la fel. Sunt morți ca sistemul nostru de sănătate, lipsiți de inteligență precum buștenii. Culmea culmilor am văzut-o acum ceva vreme tocmai în stația Pipera, unde dimineața, cu sute de oameni ieșind din fiecare metrou la interval de 2 minute, unde raportul era 3 turnicheți de ieșire la 7 de intrare. Cei 7 de intrare stăteau nefolosiți, cei 3 de ieșire aveau coadă de așteptare. Fotografiile sunt făcute până în ora 10.

Un alt exemplu de management prost l-am văzut la stația Preciziei. Casa de bilete e montată practic într-un turnichet. V-ați gândi că acesta măcar este “de intrare”, ca să bagi direct în el cartela nou cumpărată de la acea casă și să intri în stație, dar nu… e de ieșire. Cei de la Metrorex s-au gândit că cineva va ieși pe acolo, direct în rândul de oameni ce stau la casa de bilete, iar cei ce cumpără cartela se retrag și o folosesc în celălalt capăt al zonei de acces.


(Fotografie făcută din direcția opusă, din interiorul stației)

Așa se întâmplă când nimeni din conducerea metroului nu folosește metroul, ci doar mașini de lux cu șofer.

Scara asta rulantă de la Piața Unirii 1 este în reparație de un an de zile, din primăvara trecută. Metrorex își cere scuze tot de atunci. Oare ce-o avea?

Iată aceeași scară fotografiată de mine pe 4 august 2017.

Alt exemplu: s-au instalat în majoritatea stațiilor vendomate de bilete. Cineva le-a făcut și pe acestea să fie frumoase, nu utile, altfel nu-mi explic de ce meniurile au tot felul de animații de fade și rotiri, de pierzi timpul privindu-le pe acestea. Mai mult, acestea te întâmpină cu un text mare și inutil despre “managementul informatizat” și apoi mult mai mic scrie că poți cumpăra cartele de acolo, apoi trebuie să apeși un buton pentru a iniția achiziția. De ce nu te așteaptă direct cu ecranul de achiziție? Nu știu, poate dezvoltatorii interfeței sunt plătiți la numărul de apăsări și au strecurat una în plus.

Dincolo de asta, însă, plata cu carduri contactless nu funcționează. Am încercat până acum la 3 aparate și n-a mers la nici unul, deși am încercat cu două carduri și cu telefonul mobil. Nu merge, cititoarele se activează, primul LED clipește, dar pe ecranul lor rămâne scris welcome (sau același lucru în altă limbă) și nu citesc cardul.

Or, plata cu carduri contactless pentru cartele de metrou ar fi fost exemplu perfect pentru utilizarea tehnologiei contactless. Atingi cu cardul, iese cartela, pleci mai departe! Indiferent ce ai cumpăra, e sub 100 de lei, deci nu s-ar fi cerut niciodată PIN-ul.

Prin urmare, cardul se introduce într-un cititor normal, aflat undeva la 80 cm înălțime față de podea, de eu aproape că trebuie să mă las pe vine ca să-l văd și să introduc PIN-ul pentru cei 5 lei cheltuiți acolo. Sunt curios dacă cineva de la VISA sau MasterCard știe de treaba asta.

Posibil să mă înșel aici, dar interfața nici nu are opțiunea de a cumpăra mai multe cartele dintr-o dată. Mi se pare că nu apare pe nicăieri opțiunea de “cantitate”.

Și ca să încheiem, așa arată chitanța tipărită de vendomat. Observați că la final scrie mare “bon nefiscal”.

Probabil nu știți asta, dar sunt un număr de oameni ce decontează abonamente sau cartele și contabilul le cere chitanță sau factură sau bon fiscal pentru achiziția acestora. Teoretic legea spune că biletele cu valoarea înscrisă pe ele și număr unic de identificare au valoare fiscală, dar în practică la metrorex e cam greu de găsit acel număr unic de identificare, iar cu alte ocazii chiar Metrorex a încălcat legea vânzând abonamente de 50 de lei (valoarea tipărită) cu 70 de lei (valoare scrisă cu pixul deasupra), ceea ce nu are nici o valoare contabilă.

Așa că aceste vendomate ar fi fost ocazie bună de a fiscaliza totul. Ar fi avut nevoie și de case fiscalizate pentru a tipări bonuri fiscale, adică acea imprimantă de bonuri e supusă unei proceduri de fiscalizare și aia e. Nu s-a putut.

Vă zic eu, la noi chiar și proiectele duse la capăt sunt semi-inutile. De asta râd când citesc prin presă ce planuri mărețe au primăriile sau ministerele. Unu la mână, e posibil să nu le facă niciodată, iar doi la mână, dacă le fac sunt șanse mari să le facă prost.

    35 comentarii

  1. inca NU au introdus acel smart card reincarcabil NFC…. tot cartele de hartie din anii 90 cu sageata invers care se demagnetizeaza cand ti-e lumea mai draga.

      (Citează)

  2. Scara respectiva sta stricata fix de dinainte de Craciunul 2016. Trec aproape zilnic pe acolo. O tampenie maxima.

      (Citează)

  3. La statia Grivita nici macar nu au schimbat turnichetii daramite aparat de cartele

      (Citează)

  4. In Atena se citește instant cartela prin sistem contactless. In plus, daca folosești lifturile, nici nu mai ajungi la porti. Au un aparat de validare la iesirea din lift. Ca la RATB. In plus, cardurile sunt valabile si la metrou si la tramvai sau autobuz. Noi deinventam mereu riata.

      (Citează)

  5. Am luat link-ul articolului si l-am pus pe pagina primaritei. Sunt curios daca ai brusc spike de accesari si daca se face ceva.

      (Citează)

  6. Faza e că nici nu au schimbat in toate stațiile turnichetii . La 1 mai, de exemplu, inca sunt aia vechi. Iar aia cu casa de bilete pusa aiurea e valabila in mai multe statii. Si cum lumea sta la coada in turnichet bineinteles ca ala piuie de parca e un porc in ziua de ignat. Te enervezi inainte sa ajungi la munca.

      (Citează)

  7. Angajatii metrorex si alte “conostinte” au deja carduri contactles.
    Duamnele si duomnii din cabinele de langa trunchieti au posibilitatea – daca nu cumva vorbesc la telefon – sa comute sensul de acces al portilor; repet asta daca nu cumva vorbesc la telefon.
    Cat de automatele de vanzare…. is praf probabil luate de unde trebuie.
    La sudului sunt montate spre intrarea catre trunchieti, cand se putea desfiinta saormeria indienilor si se aerisea statia.

      (Citează)

  8. ar fi bun si un drive-in la metrou, sa intri cu masina pana pe peron.

      (Citează)

  9. În Copenhaga nu există turnicheți la metrou. Fiecare validează, pe peron, la intrare și ieșire un card NFC (cum e la RATB). Asta dacă nu ai abonament. Dacă iei single ride, ai un fel de bon pe care nu îl validezi.
    În fapt, abonamentul pentru toate liniile de transport municipale (autobuze, metrou, tren) îl am într-o aplicație pe telefonul mobil.
    Am prins în jumătate de an de trei-patru ori control, de două ori pe metroul spre aeroport, o dată într-un autobuz și o dată în tren.

    Sigur, înțeleg că fără turnicheți sau vreun sistem de plată mai forțat nu se poate în București, dar spun asta doar ca o comparație.

      (Citează)

  10. Aia cu bonul nefiscal este jenanta ! Am vazut asa doar la buticuri nou infiintate care abia si-au luat casa de marcat si o testeaza.
    Dar macar intra cu viteza mai mica in gara ? Sa nu mai patim ce s-a intamplat cu fata aia impinsa pe sine.

      (Citează)

  11. eu le-am trimis link-ul articolului pe pagina de facebook

      (Citează)

  12. Cătălin Tănase

    23/02/2018 la 10:24 AM

    Inca ceva: turnichetii au cititor NFC. Mi s-ar parea foarte ok sa existe si posibilitatea platii calatoriei direct la turnichet, cum era inainte de “modernizare”, cand fiecare statie avea cate un turnichet in care puteai plati cu cardul. Sau, de ce nu sa lanseze o aplicatie de mobil in care sa cumperi calatorii. Mie mi s-ar parea mai comod sa folosesc telefonul pentru a intra…asta sa nu mai zic chiar de smartwatch, ca deja o dau in SF-uri :)

    Pe de alta parte au rezolvat problema timpului de asteptare la introducerea cardului. Cel putin la abonamente validarea se face foarte rapid

      (Citează)

  13. Mie mi se pare jenant ca sageata de pe cartele nu mai corespunde de cand s-au schimbat. Cam ce rezerva de cartele sa ai incat sa vrei sa le consumi pe toate?
    NFC readerul de pe turnicheti at trebui sa mearga si cu cardul de credit direct pt cei care vor sa cumpere o singura intrare. Dar ce stiu eu…

      (Citează)

  14. Mda, in vremurile demult apuse de acu vreo jumatate de an mergea, macar in anumite statii mai mari, sa platesti direct cu cardul bancar contactless la intrarea la metrou. Am patit de un numar respectabil de ori sa nu am cartela si sa ma grabesc suficient de tare sa nu vreau sa stau si la coada de la casa de bilete. Scos cardul din buzunar, bip, 3 secunde in plus, gata. Uau, civilizat, repede. Incredibil. Evident, cu noua tehnologie s-a rezolvat asta cu civilizatia. Toate portile au cititor NFC incorporat dar de ce n-am gandi sa-l integram cu un serviciu bancar? Lasa sa luceasca frumos dar sa fie mai prost ca inainte. La jumatate de an dupa ce au schimbat turnichetii cu porti bidirectionale si au gresit sensul cititoarelor de card magnetic incorporate, inca nu avem carduri inscriptionate corect. Acum 2 zile i-am atras atentia cuiva care se grabea si nu intelegea de ce nu poate sa intre ca trebuie sa ignore sensul sagetii de pe cartela. Ma indoiesc ca aveau stocuri de cartele chiar asa de mari. Pur si simplu ii doare undeva. In loc sa schimbe sensul cititoarelor (cum ar fi logic) sau sa tipareasca cartele corect, au lipit un abtibild (care costa in plus ma gandesc) si lasa-i pe fraieri sa faca exercitii de atentie de dimineata.
    Nici nu am fost pana acum atent sa vad ca scrie bon nefiscal pe hartiile alea. In scurt timp s-ar putea sa am nevoie sa decontez abonamentele. Va trebui deci sa iau de la casa. De ce sa fie usor cand poate sa fie greu? Stai la coada romane, stai la coada.

      (Citează)

  15. Prin Polonia aveau acu vreo 4-5ani prin autobuze automat pt bilete cu plata contactless. Alegeai biletul si durata , beep cu cardul si in 5 sec aveai biletul.

      (Citează)

  16. Iona:
    Asta cu vorbitul la telefon incerc sa o descifrez de multi ani. Cu cine or vorbi doamnele de acolo si ce? Nu au epuizat inca toate subiectele din sistemul nostru solar?

    Ce stim noi… e vorba de matematici speciale sau despre istoria religiilor sau sauuuuu daca ma gandesc mai bine, vorbesc cu taximetristii; si aia is toata ziua cu telefonul la ureche

      (Citează)

  17. de precizat ca la Preciziei pentru a iesi la turnicheti trebuie sa treci printre un stalp si un turnichete , practic se creeaza o palnie si tot 2 oameni ies
    deodata

      (Citează)

  18. ar putea fi foarte complicat de realizat tot ce spune Radu…sau ar putea fi ca cei de la metrorex sunt niste boi?

      (Citează)

  19. Sunt perfect de acord cu toate punctele mentionate de tine, o usoara exceptie facand aspectul legat de prioritizarea turnichetilor in functie de necesitati. Cel putin in statiile Timpuri Noi si Petrache Poenaru, am remarcat ca sensurile sunt modificate uneori, chiar pana in punctul in care un singur turnichet afisa sensul de iesire, restul fiind setate pentru intrare.

    In ciuda acestor incercari de optimizare al fluxului de calatori, inca remarc aproape zilnic persoane care insista cu o perseverenta demna de lauda sa intre pe la turnichetii ce afiseaza semnul interzis si apoi urla la angajatul din cutie sau la paznic ca nu-i functioneaza cartela… =))

      (Citează)

  20. Cătălin Tănase

    23/02/2018 la 3:37 PM

    Radu:
    Da, la abonamente merge repede, la cartelele cu călătorii, nu. Bun sistem…

    N-am zis că e un sistem bun, am zis că măcar au rezolvat ceva

      (Citează)

  21. Alta dovada de incompetenta la Metrorex este legata de scarile rulante de la Victoriei.Acelelor scari li se poate schimba sensul in fuctie de trafic.Daca ar schimba sensul de rulare a celor dinspre Gara de Nord seara ar fi fluidizat coborarea catre M1.

      (Citează)

  22. Poţi prezenta lucrurile mai constructiv, nu în stilul totul e nasol în România. Poate nu suntem ca Germania dar raportat la toate ţările de pe glob nu stăm aşa de rău. Iar atitudinea asta poate fi self-defeating.

      (Citează)

    • Eu mă compar cu țările mai bune și vreau să ajungem la același nivel. Nu-mi doresc să trăim în gunoaie și paragină doar pentru că în alte țări este și mai rău de atât.

      Atitudinea asta de “lasă că se putea și mai rău” a dus la situația de acum, un fel de păcăleală că totuși ne e bine pentru că efortul de a ne fi și mai bine ar fi prea mare.

        (Citează)

  23. Te invit pe la mine! Locuiesc in United Kingdom!

      (Citează)

  24. Btw, saptamana trecuta am vazut prima usa sparta la Eroilor la una din portile de intrare. Cred ca s-a miscat prea repede cel care voia sa intre s-au n-a fost atent la card, ca nu i-a validat trecerea.

    A doua zi era inlocuita poarta.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus