blog demisec cu note fine de tehnologie

Robotesc și la canalul de YouTube.

Suntem prea îngăduitori cu problema porților greșit montate la metrou

20 Jul 2017  ·

GÂNDURI  ·

25 comentarii

Cred că suntem chiar prea îngăduitori cu problema asta de la noile porți de la metrou, unde cartela trebuie băgată în alt sens decât indică săgeata de pe cartelă. Nu există scuză pentru o asemenea eroare de configurare a noilor porți.

Iată problema. În sistemul clasic cartela se introduce în aparat cu săgeata în jos, conform instrucțiunilor.

La noile porți de acces cartela se introduce orizontal și nu cu săgeata înainte, ci cu săgeata înapoi, spre tine. Un semn lipit pe aparat precizează acest lucru, dar prea puțini îl văd și-l conștientizează cu adevărat.

Și eu, ca și alții, am spus că asta e, nu-i o mare problemă, după ce se înlocuiesc toate porțile de acces se vor tipări noi cartele ce vor avea săgeata în direcția corectă. Probabil prin octombrie-noiembrie se va întâmpla asta.

Bine, dar de ce avem problema în primul rând? Dacă te gândești la ea, este inacceptabilă din câteva motive simple. Poarta de acces are, în spatele fantei prin care se introduce cartela, un cititor de benzi magnetice cu senzorul plasat acolo unde se va potrivi peste banda magnetică a cartelei.  În cazul de față, are senzorul de citire în partea stânga-sus; dacă ar fi fost în dreapta-sus, cartela ar fi putut fi introdusă cu săgeata înainte, așa cum este normal și logic conform instrucțiunilor.

Ar fi fost necesar ca acele cititoare să fie comandate cu senzorul în dreapta-sus, atunci. Fabrica sigur le poate executa în toate pozițiile necesare, că-i vorba doar de mutat un cap magnetic mai într-o parte. Poate țineți minte că erau casetofoane în care caseta audio se introducea cu banda în sus și în altele cu banda în jos. Nu-i vreo mare scofală, iar o poartă de acces se comandă pe specificațiile cartelelor de acces deja existente (lățime, lungime, bandă magnetică șamd) în același fel în care și un nou vagon se comandă pe lățimea șinelor din România.

Era, deci, o treabă simplă, un detaliu de avut în vedere.

Nu înțeleg de ce lucrurile au fost acceptate astfel. Metrorex, Ministerul Transporturilor și în final clienți plătesc aceste noi porți de acces. Probabil că s-a organizat o licitație pentru ele și a existat un caiet de sarcini; dacă n-a fost unul, atunci o persoană de la furnizor sigur a întrebat “băi, voi acolo pe ce parte aveți banda magnetică la cartelele alea? Cum vreți să le introduceți în aparat?”

Iar când aparatele au sosit cu o asemenea greșeală în utilizare sau solicitare, de ce au fost acceptate? E ca și cum ai comanda un automobil și-l primești cu volan pe dreapta, ca-n Anglia. Păi ce faci, dai banii și zici “asta e, m-oi descurca eu cumva” sau zici “stai bă, că nu-l pot folosi pe acesta, ia-l înapoi și adu unul bun!”. E o greșeală impardonabilă într-un contract de milioane.

Ce mă-sa de treabă, eu când am renovat în casă am avut grijă ca toate întrerupătoarele să se aprindă apăsând în jos butonul și să se stingă apăsând în partea de sus, în toate camerele. Metrorex, pe milioane de euro cheltuiți, n-a putut avea grijă să solicite porți compatibile cu cartelele existente? Câtă nepăsare pentru job, cât dispreț pentru călători reiese din acest fapt?

Și partea cea mai gravă este că nu e prima oară când se întâmplă. Nu, aceeași poveste s-a repetat acum șase ani, când Emil Boc era prim-ministru. Emil fucking Boc, în altă eră! Se inaugurau cele două noi stații din Bucureștii Noi și a fost mare tam-tam despre cum primul ministru nu știe să folosească o cartelă de metrou pentru că o tot băga greșit în aparat și nu se deschideau ușile.

În practică, nu-i vorba că omul venise din Cluj și nu avea de ce să știe metroul bucureștean, ci inclusiv acolo cititoarele de carduri erau montate invers. Boc introducea cartela conform săgeții de pe ea, dar nimeni nu se prinsese că porțile erau și acolo montate invers. Ulterior mai multe persoane ce locuiesc în Bucureștii Noi au spus că da, toată lumea are această problemă și soluția este să introduci cartela pe dos, contrar săgeții de pe ea. Boc nu avea nici o vină.

Acestea se întâmplau în 2011. Acum e 2017, cititoarele tot pe dus sunt montate, iar cei de la Metrorex ridică din umeri și zic “asta e, noi să fim sănătoși”.

Iată o fotografie de atunci din articolul EVZ. E o poartă asemănătoare, doar că e cu bară în loc de sticlă batantă, cu aceeași problemă la cititor. Asta e România!

    25 comentarii

  1. Nu este o greseala… inca din turnechetii pilot erau asa dar probabil nu s-a plans nineni…

      (Citează)

  2. Am impresia ca timpul de asteptare la turnichetii noi este mai mare. Initial a fost ciudat, dar acum cred ca majoritatea bucurestenilor stiu ca trebuie sa introduca cartela viceversa.

      (Citează)

  3. E posibil ca un idiot din metrorex sa fi dat comanda aiurea. Aia au comandat, aia au primit.

      (Citează)

  4. In cate saptamani se rezolva problema asta.
    Nu stiu daca ai observat, dar in Crangasi sau in Pipera au montat automate de bilete(in crangasi cred ca sunt 6 si cred ca vreo 5 in pipera), as dori sa stiu de ce mai e platita si doamna de la ghiseul de bilete.Ghiseu care oricum e mai mult inchis.. Si da, cum observa cineva mai sus dureaza mai mult sa treci acum decat inainte.

      (Citează)

    • Pentru ca automatele nu dau rest si uneori se mai si blocheaza. Poate cele noi sunt mai bune (lol), dar pe cel de la Jiului a fost timp de un an jumate un biletel cu ‘Plata cu cardul este temporar nedisponibila’, deci ori aveai bani ficsi, ori urcai frumos inapoi si intrai pe partea unde era si casierita.

        (Citează)

  5. CatalinTanase

    20/07/2017 la 7:54 AM

    De asemenea, nu înțeleg de ce nu funcționează plata cu cardul direct la turnichet. Poate o vor rezolva și pe asta…

      (Citează)

    • Mie asta mi se pare inacceptabil, nu faptul ca se baga cartela invers. Inainte apropiam cardul si intram. Acum mergi la tonomat, butoneaza, asteapta printarea chitantei, etc. Am pierdut de doua ori metroul asa

        (Citează)

  6. Nu poți refuza livrarea dacă produsul este conform cu specificatiile din caietul de sarcini. Ar fi ilegal.

      (Citează)

  7. Asta e ultima problema. Problema principala e ca timpul de asteptare este mai mare. Iar la ora 18, cand toata lumea iese de la birou in Pipera, se fac cateva cozi imense. Poti sta si cate 10-15 minute sa treci de turnicheti. De ex, ieri la Pipera erau toate televiziunile si filmau cozile create.

      (Citează)

  8. Radu, nu asta e problema. Problema cea maire e ca turnichetului ii ia 3-5 secunde sa citeasca banda aia magnetica si se formeaza o ditamai coada de asteptare. Ieri seara la ora 7 cand plecam de la birou (Pipera) a fost o coada de 5 minute ca sa intri. La 7, nu la 6 cand e foarte aglomerat.
    Turnichetii astia sunt vai mama lor ca si rapiditate plus ca tot procesul nu e optim. Ar fi trebuit sa-ti dea cartela inapoi pe partea cealalta, dupa ce ai trecut, nu sa mai pierd 2 secunde sa il iau inapoi.

      (Citează)

  9. Probabil le-au comandat tocmai pentru a fi la fel cu cele din statiile noi. Nu mi se pare o problema majora. Totusi, Metrorex probabil stia de acesta problema si putea cumpara un stoc mai mic de cartele cu sageata pusa incorect. Sau vreun design intermediar cu doua sageti diferite.

    O problema mai mare este faptul ca nu au fost in stare sa dea drumul si la plata cu cardul si sa scoata cardurile noi cu NFC in acelasi timp (eventual sa fie acelasi cu cardul de RATB, dar cred ca deja cer prea multe).

      (Citează)

  10. Hai sa fim seriosi, nu cartela cu săgeata este o problema, poate greșești prima data când folosesti turnichetii dar a 2-a oara ar trebui sa stii cum se folosește plus ca in Pipera exista deja un astfel de dispozitiv, in spatele casieriei si era folosit seara pentru a intra la metrou. La ora 18 oricum e coada la metrou Pipera, ma bucur ca televiziunile au descoperit apa calda, astept momentul cand vor realiza ca pe Dimitrie Pompeiu masinile parcheaza aiurea si uneori nu ai loc pe trotuar.
    De ce Metrorex a comandat niste turnicheti aiurea ? Pentru ca cei care s-au ocupat de proiect sunt pusi pe pile, probabil credem ca nu ne afecteaza cand aflam ca fiica unui politician a ajuns sefa la 20 de ani dar uite ca se face munca de mântuială.

      (Citează)

  11. Deea are dreptate. TImpul de asteptare la turnichetii noi este mai mare. Era vizibil acest lucru inca din perioada pilot.

      (Citează)

  12. În mediul privat implementarea unui proiect în așa hal ar duce instant la niște concedieri pe motiv de incompetenta.
    Partea cu săgeata orientată greșit nu este cel mai grav. Cine a mai folosit porțile de tip nou deja știa de modul invers de introducere. Se rezolvă relativ ușor cu un design nou de cartela.
    Grav este faptul că s-a redus capacitatea de procesare a punctului de trecere. In lumea civilizată s-a investit în soluții cât mai rapide de validare a călătoriei și Metrorex nu trebuia decât să copieze după alții: fie să pună cititorul de cartela la înălțime potrivită și cu fantă separată de predare în direcția de înaintare, fie să lase sistemul de acces liber cu poarta batantă ce se închide doar la trecere neautorizată.
    Astăzi asistăm la un exemplu de administrație românească – ce nu se fură, se cheltuie fără cap.

      (Citează)

  13. Daca ar fi doar problema sagetii s-ar fi rezolvat simplu: in prima etapa, unul sau doi angajati ai Metrorex stau si instruiesc poporul la coada cum sa tina cartela, cam ca in Londra. O problema ar fi ca angajatii Metrorex sunt genul care tipa la tine plictisit din spatele unui ghiseu.

      (Citează)

  14. 10-15 min? , toate televiziunile? …cred ca exagerezi un pic.

    Robert S.:
    Asta e ultima problema. Problema principala e ca timpul de asteptare este mai mare. Iar la ora 18, cand toata lumea iese de la birou in Pipera, se fac cateva cozi imense. Poti sta si cate 10-15 minute sa treci de turnicheti. De ex, ieri la Pipera erau toate televiziunile si filmau cozile create.

      (Citează)

  15. E chiar asa greu sa facem niste cartele cu RFID ca la RATB ? Nu zic sa renunti la cartele de hartie dar pentru cei ce au abonament sa le dai optiunea unei cartele ce o poate incarca de la un aparat, de pe un telefon cu NFC ?

    Este incredibil nesimtirea (mai degraba incompententa) de care dau dovada autoritaiile in toate domeniile.

      (Citează)

  16. Prompterista promite ca o sa fie din nou cartele comune la RATB si la metrou. Cititoarele de pe autobuze sunt pe vechiul standard, deci o sa mai persiste problema.

      (Citează)

  17. Nwradule, mă dezamăgești, cum ești tu inginer care a lucrat în proiecte reale, cu dispozitive reale, și ai impresia că problema orientării senzorului e chiar așa banală ? (“fabrica sigur îi poate executa în orice poziție”).

    Mecanismul prin care trece cartela este complex, sînt multe piese acolo (inclusiv imprimanta termică, curele, etc) și NU ai opțiunea să ai cu senzorul în toate pozițiile posibile. Alegi un mecanism, îl comanzi pe ăla, îl interfațezi cu softul tău, proiectezi partea mecanică de prindere în poartă, etc, nu te poți răzgîndi așa ușor.

    În plus nu există cine știe ce mare piață de astfel de mecanisme, mai ales acum, că mai peste tot s-a trecut la NFC (noile porți au și NFC deci probabil mecanismul ăsta a fost cumpărat mai mult ca o soluție temporară pînă se trece la NFC)

    Pe scurt: da, DACĂ în caietul de sarcini scria ce orientare se dorește, atunci se străduiau de la început să-l facă așa; DACĂ nu a scris acest lucru, este f. dificil să-l schimbi pe parcurs. Este infinit mai sumplu să schimbi desenul de pe cartelă.

      (Citează)

    • in sfarsit un comentariu cu cap :)

      chinezii lucreeaza cam asa “cam asta avem deja proiectat, cartela acolo, banda magnetica acolo – dca vrei asa te costa 20$ bucata, ahh tu vrei modificata pozitia – pai atunci e 40$”

      astia au facut economie, iar 1 data la 7 ani daca se schimba dintr-un motiv decent (eu totusi nu cred ca a fost greseala de proiectare/cerere/etc ) atunci e ok. ar fi bine ca PR-ul lor (daca exista), sa explice de ce s-a schimbat pozitia

        (Citează)

    • Așa lucrează europenii. Dacă vrei o dungă în plus, plătești. Chinezii le fac cum vrei tu.

      Dar nu știu proveniența porților, sunt curios ce marcă sunt. În practică, probleme pot apărea la imprimarea pe cartelă, dar se găsea o soluție.

        (Citează)

  18. Cred ca solutia e mai simpla. Sa termine stocul actual de cartele si apoi sa comande altele cu sageata printata corect.

      (Citează)

  19. Porțile sînt produse la o firmă din bucurești care face confecții metalice (incl. ușile, sistemul ectromecanic, senzorii de picioare). Electronica din interior provine de la tot felul de subcontractori. Unitatea de cartele magnetice este de la un furnizor mai vechi al metrorexului.

    Cartelele de test folosite în timpul dezvoltării produselor astea sînt albe, deci nimeni nu și-a pus problema în ce sens este săgeata. Mai departe nu e mare scofală ca metrorexul să le personalizeze atunci cînd le tipărește sigla și ce mai e. Mi se pare o falsă problemă, vai ce mare greșeală s-a făcut, ar tb anulată licitația sau date penalizări de milioarde de euro.

      (Citează)

  20. Timpul de acces este imllicit mai lung în momentul în care decizi să se deschidă ușile singure, nu să le împingi cu piciorul ca turnicheții vechi. Ține de timpul de reacție al omului, de cînd vede că s-a deschis poarta și pînă face efectiv pasul, de-aia și la semafor fiecare mașină de la coadă pleacă cu un delta t mai tîrziu decît cea din față.

    Sistemul vechi este cel mai rapid dar este considerat cam “nepoliticos” – tot timpul îți dădeai cu turnichetul ăla peste picioare sau îți dădea cel dinaintea ta. Sistemul actual este mai civilizat, dar un pic mai lent. Nu poți să le ai pe toate. Probabil că dacă se va folosi în mod inteligent facilitatea ca la ore de vîrf într-o direcție să comute majoritatea porților în direcția aia (ceea ce la cel vechi nu se putea) se poate rezolva și problema asta.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus