►► Black Friday: eMAG・Otter・MABO・Flip・Finestore・Best Value・Fashion Days・PC Garage・Dyson・AVstore・evoMAG・Libris・F64・Photosetup・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・Digi・Sevensins ◄◄
« Mergeți în Sun Plaza și primiți o floare în ghiveci, plus sfaturi de la grădinari
BYD și BAIC sunt printre cele mai bine vândute mașini electrice și hibride »
IGSU testează dacă sirenele de alarmare a populației sunt funcționale, dar până la bunul lor mers, problema este în primul rând una educațională. Nimeni nu știe codurile lor și ce-ar trebui să facă în caz că acestea încep să sune pe bune, din motive reale.
Astfel de informații ar trebui lipite prin școli sau la avizierul blocului sau în alte zone unde fiecare om ar avea ocazia să le vadă, măcar din când în când. Plus că există acest lucru magic numit Internet, dar de pomană aici – intrați pe site-ul IGSU și vedeți dacă puteți găsi ușor (sau măcar dacă puteți găsi undeva) codul sirenelor de alarmare. Nici comunicatul de presă privind exercițiul nu spune nimic util. Nici măcar aici nu e clar făcută o pagină specială.
Există patru tipuri de semnale transmise prin aceste sirene, astfel:
Semnalul alarmă aeriană – compus din 15 sunete a câte 4 secunde fiecare, cu pauza de 4 secunde între ele. Pentru sirenele cu aer comprimat, semnalul este compus din 15 sunete a câte 2 secunde fiecare, cu pauză de 2 secunde între ele.
Semnalul alarmă la dezastre – compus din 5 sunete a câte 16 secunde fiecare, cu pauză de 10 secunde între ele. Pentru sirenele cu aer comprimat, semnalul este compus din 5 sunete a câte 8 secunde fiecare, cu pauză de 5 secunde între ele.
Semnalul prealarmă aeriană – compus din 3 sunete a câte 32 secunde fiecare, cu pauză de 12 secunde între ele. Pentru sirenele cu aer comprimat, semnalul este compus din 3 sunete a câte 16 secunde fiecare, cu pauză de 6 secunde între ele.
Semnalul încetarea alarmei – compus dintr-un sunet continuu, de aceeași intensitate, cu durata de 2 minute. Pentru sirenele cu aer comprimat, semnalul se compune dintr-un sunet continuu, de aceeași intensitate, cu durata de 1 minut.
Cum ar fi, sirenele normale (electrice?) alarmează timp de 2 minute populația, pe când cele cu aer comprimat timp de 1 minut, de unde și durata redusă la jumătate pentru acele intervale.
Citește și:
Ce înseamnă fiecare? Greu de zis, pot doar să ghicesc. Bănuiesc că prealarmarea aeriană spune că va urma un bombardament peste ceva vreme (câtă?!), pe când alarma aeriană spune că acesta este iminent. În acest caz, ar trebui să ne îndreptăm spre cel mai apropiat adăpost de bombardament (unde-i cel mai apropiat? este funcțional? aveți încredere în tunelurile metroului?) și să stăm acolo până la semnalul de încetarea alarmei.
Ce trebuie făcut la alarma de dezastru? Nu știu, că teoretic depinde de dezastru. Singurele instrucțiuni oficiale includ oprirea tuturor activităților, pietonii trebuie să stea pe loc, autovehiculele trebuie să oprească pe partea dreaptă a drumului.
Acestea sunt însă instrucțiuni foarte generice. Nu poți decât să ghicești ce înseamnă “dezastru”, mai ales că pot fi atât de multe variante. De exemplu, cei care locuiesc pe lângă vreun baraj ar putea bănui că acesta s-a rupt și ar trebui să fugă în direcția opusă sau spre dealuri.
Dar dacă locuiești lângă Cernavodă? Sau dacă are loc un dezastru chimic-biologic (accident sau terorism de amploare, să zicem)? Poate că în acest caz ar trebui să nu ies din casă pentru a mă îndrepta spre dealuri, ci ar trebui să închid toate ferestrele și să lipesc bandă adezivă pe la îmbinări, nu?
Un meteorit detectat în ultima clipă este ocazie de alarmă aeriană sau de dezastru?
Prin urmare, ce fac mai exact? Aștept breaking news-ul de la televizor și zvonurile de pe Facebook? Pe ministrul de interne să primească un SMS de la SRI?
Există și sisteme de alarmare cu voce, care rostesc prin cuvinte alarma. Pentru exercițiile de astăzi, ele vor pronunța cuvântul “exercițiu”. Ce pronunță însă în cazuri de alarmare reală? Nu știu, n-am putut afla, nu e nicăieri trcută această informație într-un format ușor accesibil.
Exercițiile acestea par mai degrabă făcute pentru a se afla unii în treabă. Nu mai zic că, în majoritatea simulărilor de dezastre văzute de mine, jumătate dintre participanți nu fac treaba, pe principiul “lasă mă, că știu cum se ridică un cort sau cum se cară o targă!”. Da, dar prin exerciții se pot descoperi probleme, se pot testa capacități de intervenție șamd.
În concluzie, dacă statul român ar vrea să facă ceva util, ar începe cu informarea publicului privind ce să facă dacă aude o alertă, poate și adăugarea unora prin SMS șamd. Altfel, vom auzi o alarmă și vom presupune că-i un alt test sau că o fi vreo greșeală.
sursa: Digi24.
« Mergeți în Sun Plaza și primiți o floare în ghiveci, plus sfaturi de la grădinari
BYD și BAIC sunt printre cele mai bine vândute mașini electrice și hibride »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
30 comentarii
19/04/2017 la 2:03 PM
Am si eu o curiozitate. Se tot vorbeste de primele momente ale unui dezastru. Trusa de urgenta, triunghiul vietii, lanterna, dulapuri prinse-n pereti samd. Ok, am trecut de primele momente de soc. Suntem afara, cladirile din jur sunt avariate rau de tot, semnal la telefon nu este, toata lumea e buimacita. Avem apa pt o zi, ceva acte si cateva sute de lei/euro la noi; masina este usor avariata, nu se poate folosi decat pt adapost temporar iar locuinta e impracticabila. Cam totul in jur e literlamente praf si pulbere… What next? Ce facem intr-o lume daramata la propriu si la figurat? Cum traim mai departe? Exista vreun… plan?
vax(Citează)
19/04/2017 la 11:00 PM
Sansele ca chiar tu sa fii ala care supravietuieste intr-un scenariu a asta sunt minime, dar daca chiar tu esti ala…nu prea mai conteaza ce faci pe urma…oricum e cam fara rost.
Giovani(Citează)
25/04/2017 la 2:14 PM
Viitorul este trist. În Italia încă sunt unii care trăiesc în containere după cutremurul din 2012, în România același lucru după niște inundații.
Dacă pică 50 de blocuri, primăria n-are bani să le facă la loc, iar opinia mea este că nici firmele de asigurări pentru a plăti despăgubirea.
Pierzi casa, stai în chirie, o iei de la capăt.
nwradu(Citează)
09/01/2019 la 10:41 AM
Primaria nu are de ce sa faca blocurile la loc daca nu sunt proprietatea primariei, nu e treaba primariei sa rezolve cazuri particulare ci sa asigure un optim de servicii intregii comunitati. Primaria poate ajuta la evacuarea molozului de pe spatiul public si refacerea infrastructurii.
Companiile de asigurari din Ro sunt reasigurate la companii mari din exterior tocmai pentru situatia in care daunele de platit sunt uriase si nu au bani de plata, deci situatia asta nu se poate teoretic intampla. Dar, avand in vedere ca extrem de multi nu au asigurari inclusiv in orasele mari la apartamentele de bloc, iar din restul care au sunt iar foarte multi care au doar PADuri, adica primesc maxim 20000 euro de la asigurari, spor la inlocuit mobila, electricele si apartamentul de 3-4 camere de pe Stefan cel Mare cu cei 20000 de euro primiti.
Radu(Citează)
19/04/2017 la 2:12 PM
Lucrez in zona Aurel Vlaicu….nu s-a auzit absolut nimic atazi. Nicio sirena, nicio alarma. Doar sirenele unor masini de pompieri.
Tot exercitiul a fost complet inutil avand in vedere ca nimeni nu stie ce sa faca dupa ce asteapta 1-2 minute si numara cate alarme au fost…mi se pare la fel de util ca aprinderea focurilor sa cerem ajutor Rohanului…
Leon(Citează)
20/04/2017 la 9:49 AM
Leo(Citează)
20/04/2017 la 9:52 AM
Nu a fost un exercitiu pentru public…
nashu_mare(Citează)
25/04/2017 la 2:14 PM
Da, dar în cele din urmă Rohanul a venit :P
nwradu(Citează)
19/04/2017 la 2:31 PM
Mi se pare cam greu de realizat ce tip de alarma este, 15 sunete a câte 4 secunde … ma si vad cu cronometrul in mana numărând câte sunete au fost si cât secunde dureaza, dar poate sunt eu mai greu de cap.
Cum toti avem telefoane ar trebui implementat un sistem de alarma prin sms, stiu ca Android are o opțiune de Emergency broadcast combinate cu Amber alert (când un copil este rapit).
In primul rand la afișier trebuie afișat un set de reguli cu ce trebuie sa faci in caz de alarma aeriana, unde este cel mai apropiat buncăr, unde este cheia de la subsolul blocului etc.
In Franta am văzut indicatoare cu anumite puncte de întâlnire, in caz de incendiu sau calamitate trebuie stii unde se aduna lumea.
Sa nu uitam ca ISU este cam varza la avertizări, sa nu vorbesc de comunicarea defectuasa, vezi cazul avionului prăbușit in Apuseni.
Isi mai aminteste cineva setul de reguli realizat de Pompieri pentru cazul producerii unui cutremur ? in care iti recomanda sa ai 5L de apa si radio lângă tine ?
Eu nu inteleg de ce reinventam roata, sa copiem setul de reguli de la americani sau germani dar macar sa facem si noi ceva.
florin(Citează)
25/04/2017 la 2:16 PM
Nu-i așa greu, sunetele sunt bine gândite pentru a nu fi ușor confundate. Între 15 sunete de câte 4 secunde fiecare și 3 sunete de 32 secunde fiecare nu cred că poți face confuzie. Problema este să-ți aduci aminte ce înseamnă fiecare.
nwradu(Citează)
19/04/2017 la 2:32 PM
Am prins sirenele atat la Galati (ieri), dar si la Bucuresti acum cateva ore. Nu se aude mai nimic. Noroc ca am ciulit bine urechile. Probabil majoritatea sirenelor sunt stricate.
Danyzus(Citează)
19/04/2017 la 2:36 PM
Olanda, în caz că interesează pe cineva. Aici sirenele sunt testate în prima zi de luni din lună (deci ultimul test a fost pe 3 aprilie) la ora 12:00. Sirenele au un singur tip de semnal. O dată la 6 luni trimit în același timp și un mesaj de tip cell broadcast la toate telefoanele.
Dacă auzi sirenele și nu-i prima luni din lună la 12:00 îți verifici telefonul ca să vezi ce ai de făcut. Dacă nu ai telefon la tine se presupune că cineva din apropiere îl are. Altfel încerci să afli de la radio/TV.
https://www.youtube.com/watch?v=xFR-Gdf9eHU ← yep, scoală morții
VOC(Citează)
20/04/2017 la 7:48 AM
Si ca să completez, toate telefoanele conectate la o rețea olandeză primesc alertă prin sms. Plus ca aici există și site-ul ăsta: http://www.risicokaart.nl/en/informatie_over_risicos/overstroming/
Adi(Citează)
25/04/2017 la 2:17 PM
Da, mișto treaba. Bine organizați olandezii, nu ca noi. Ce-i drept, aici nici nu are cine să organizeze așa ceva.
nwradu(Citează)
19/04/2017 la 2:50 PM
eu am auzit sirenele azi, mi-a placut ca a fost asa o senzatie inedita si ciudata, cam ca in Cloverfield 1, daca stiti ce zic.
in rest, ar fi de ras de cat de imbecili sunt astia daca n-ar fi de plans.
sa-i numere ma-sa lui chelul asta de aici de cate ori suna alarma intr-un minut si daca e pe o octava sau pe doua
https://www.igsu.ro/index.php?pagina=em
penibil
Robo(Citează)
25/04/2017 la 2:18 PM
Cred că-ți poți da seama ușor dacă un sunet se aude pentru 4 secunde, pentru 16 secunde sau pentru 32 de secunde, nu? Nu ai nimic altceva de numărat și nici nu trebuie să numeri, te prinzi și fără cronometru.
nwradu(Citează)
19/04/2017 la 2:51 PM
aveam in pitesti adapost atomic. Era functional. Mai ales pentru muraturi.
animaloo(Citează)
19/04/2017 la 3:11 PM
asa si? in caz de bomba atomica nu ti-ar prinde bine niste muraturi? Ca am impresia ca ar cam fi singurele chestii pe care ai putea sa le mai mananci :)
geretus(Citează)
19/04/2017 la 3:24 PM
Sa inchidem geamul, sa nu intre alarma chimica peste noi in camera
C(Citează)
19/04/2017 la 3:30 PM
In afara ca a fost “cool”, cred ca e un pic alarmant ca incepem sa facem astfel de exercitii. (intr-o tara in care nu s-au mai facut de zeci de ani).
Oare se intrezareste ceva?
vladutz(Citează)
20/04/2017 la 9:56 AM
#facepalm
nashu_mare(Citează)
25/04/2017 la 2:19 PM
S-a făcut în 1997, din câte țin minte, unul mare. Dacă olandezii fac lunar, poate ar trebui să facem și noi măcar la 6 luni sau un an.
nwradu(Citează)
19/04/2017 la 3:45 PM
cum sa mai comentat mai sus .. trebuie numarat se zice dar cine sa numere..? )::)):
e grele
Andi*s(Citează)
19/04/2017 la 3:56 PM
Nu am auzit nimic, nici o sirena de nici un fel… si sediul firmei e langa Comandamentul comunicatiilor si informaticii. Deci daca nici aici nu se aude, ce speranta in rest??
Imbecilitatile de la TV nu le-ati vazut? Alea cu stati sub tocul usii, ca sa fii sigur ca te sectioneaza cand cedeaza rezidentialul facut pe 2 lei.
ISU are o campanie de imagine acum pentru ca au fost prinsi cu mai multe probleme de si inainte si dupa Colectiv. Deci hai cu reclame care mai mult fac rau, hai cu exercitii inutile, numai prostii hei-rup-iste tipic romanesti care nu fac nimic.
Gaelex(Citează)
19/04/2017 la 6:45 PM
Ha, mai țineți când mai se făceau teste de alarmă?
Exact, când facem și munca patriotica?
Nico(Citează)
19/04/2017 la 8:55 PM
In America au Emergcy si Amber alert pe Iphone si Android. Am primit alerta cand in zona erau inundatii si se specifica zona si cand se asteapta.
Pot trimite 3 tipuri de alerte:
Presidential Alerts – Alerts issued by the President or a designee;
Imminent Threat Alerts – Alerts that include severe man-made or natural disasters, such as hurricanes, earthquakes, tornadoes, etc., where an imminent threat to life or property exists; and
AMBER Alerts – Alerts that meet the U.S. Department of Justice’s criteria to help law enforcement search for and locate an abducted child.
Nici prin cap nu iti trece ca telefonul poate face asa zgomot urat cand primesti o alerta.
dw(Citează)
20/04/2017 la 12:36 AM
Cica au dat si niște amenzi, au nevoie de bani, nu le mai merge cu șpaga ca înainte de Colectiv.
florin(Citează)
20/04/2017 la 3:03 PM
1) De ce ai avea doua tipuri de sirene care sa emita sunete diferit pentru acelasi tip de avertizare? Asta mi se pare o chestie mega cinica. Dupa ce ca ai o problema, mai si confuzezi lumea… ca de ce nu.
2) Daca suna alarma de dezastru natural ce inseamna acel dezastru? Poate pentru fiecare zona/localitate in parte sa aiba semnificatii anume. In Bucuresti imi inchipui ca e doar vorba de cutremor, ca nu suntem pe langa nici un fel de alta chestie care daca s-ar strica ar afecta orasul (poate barajul ala micut de la Lacul Morii, dar daca se sparge nu cred ca se intampla mare branza, o sa fie ca dupa o ploaie torentiala mai zdravana).
Cred ca e bine sa fii pregatit sa rezisti pe cont propriu, ca daca o sa se intample vreodata vreo chestie asa nasoala de necesita folosirea sirenelor o s-o mierleasca lumea intr-un mare fel la cat de pregatiti sunt astia de la IGSU si cine o mai fi.
sin(Citează)
25/04/2017 la 2:21 PM
La cutremur nu mai sună nimic, că n-au cum să-l prevină.
Dezastru poate fi orice. Accident chimic, meteoriți, terorism, vreun baraj mai mare rupt șamd. Iar în orașele cu multe posibilităti, ce faci?
nwradu(Citează)
21/04/2017 la 7:09 PM
Nu cred ca avem unde sa mai fugim.
Service GSM(Citează)