un blog de Radu Dumitru

Robotesc și la canalul meu de YouTube, dați un Subscribe dacă vă place.

Samsung intră în domeniul monitorizării auto prin Connected Car

22 Feb 2016  ·

AUTO, TEHNOLOGIE  ·

5 comentarii

De vreo 10 ani sunt la curent și cu domeniul monitorizării flotelor auto (sau a autoturismelor individuale), că o parte din firma unde lucram cu asta se ocupa.

E un domeniu frumos, e genul de tehnologie pe care ți-ai dori-o și pe mașina ta pentru un plus de siguranță la furt sau pentru a supraveghea cum conduce copilul/angajatul și pe unde umblă. Probleme, cel puțin în rândul firmelor românești, au fost însă următoarele de-a lungul timpului:

  • lipsa hărților pentru România. Google Maps a introdus România totuși de puțină vreme, iar utilizarea comercială a serviciului venea oricum cu niște taxe mari. Prin urmare, se cumpărau hărți de la SunCart sau alte companii ce le vindeau cu sume foarte mari.
  • lipsa unui software simplu și eficient. Partea asta de GIS, primirea datelor, întocmirea rapoartelor, suprapunerea lor pe hartă e boală lungă pentru firmele ce nu pot investi masiv în programatori, mai ales că modelul de business (flote auto) presupune și că fiecare client vrea alte funcții, alte rapoarte șamd.
  • traficul de date era scump. O mașină care transmite în timp real pe unde se află are nevoie de comunicator GSM și cartelă de date, ceea ce pe vremuri costa mult mai mult decât acum. Adaugă și nevoie de roaming în ecuație și se complică lucrurile.
  • serverele erau scumpe. Adică avem o hartă greoaie, interfață greoaie, baze de date mari și deci nevoie de servere care să susțină totul.
  • dezvoltarea aparatului costă și ia timp îndelungat. Vorbim de testarea diverselor componente GSM, 3G, senzori pentru mașină șamd. Aparatul are uneori nevoie de baterie proprie, ca să nu o descarce pe a mașinii, de diverși senzori (poate că o companie vrea să fie alertată și de nivelul de combustibil din rezervor sau de deschiderea bușonului, că mulți se temeau de furturi)…

În fine, era complicat.

La ceva timp după aceea au apărut aparatele care se conectează direct la computerul mașinii prin OBD, un protocol de comunicație pentru mașini. Mecanicul auto, când “pune testerul”, asta face. V-am mai spus că am și eu o chinezărie cumpărată de pe eBay și o înfig în portul OBD al mașinii, o conectez la telefon prin bluetooth și de acolo pot afla cum funcționează motorul, tot felul de date de la senzori, ce erori au apărut pe ECU șamd.

Anul 2016. Tehnologia a evoluat. Acum avem abonamente de date foarte ieftine, avem servicii cloud pentru a scala simplu și rapid puterea de procesare necesară, avem tot mai multe servicii de hărți, iar Google Maps acoperă toată lumea și are niște condiții ceva mai relaxate pentru utilizare comercială. Mai este nevoie doar de un software bun și de un mic dongle hardware bine făcut.

Samsung a prezentat ieri la Barcelona proiectul Connected Car ce fix asta face. Este un mic dispozitiv care se conectează la mașină pe portul OBD, de unde primește suficient curent pentru a se alimenta. Connected Car conține și un GPS, un modem LTE în care poți băga cartelă de date, ba chiar are și funcția de router 4G, adică poate face un hotspot pentru toți cei din mașină.

Cum funcționează? Păi nu se mai conectează la telefonul tău prin Bluetooth, ci folosește propria conexiune 4G pentru a trimite datele spre cloud-ul Samsung, de unde telefonul tău le preia și le afișează într-un software făcut de ei. Vezi acolo unde e mașina, ce trasee ai făcut, date de la motor, îți analizează chiar și stilul de condus și-ți spune să iei curbele mai ușor (aparatul are accelerometru).

samsung_connected_car_01samsung_connected_car_02

Nu știu cât de complex este, dar ar putea funcționa și ca alarmă (dacă se mișcă mașina, te anunță pe telefon, de exemplu) sau ca mod de a verifica șofatul copiilor, de exemplu ai putea fi avertizat la frânele bruște sau accelerațiile mari la plecarea de pe loc, ca să-i suni și să le zici “auzi, mai lasă scârțurile alea, că o anvelopă e scumpă”.

Astfel de dispozitive OBD cu GPS și 3G există de câțiva ani pe piață, m-am jucat și eu cu unul vreo două săptămâni. Își făcea bine treaba, l-am lăsat conectat în port și apoi puteam vedea pe net pe unde am fost. Avea însă problemele clasice de care vă spuneam mai sus, software cam greoi, hartă dubioasă șamd.

Acum a intrat Samsung în horă. Nu cu ceva nou (poate doar funcția de wifi hotspot să fie inedită), dar cu puterea Samsung de a vinde în piață, cu cloud-ul lor în spate, cu dezvoltatorii lor.

Nu știu prețuri, n-au fost anunțate, dar nu cred că vor percepe un abonament lunar pentru treaba asta, dincolo de prețul inițial al dongle-ului Connected Car. Aparatul va funcționa cu iOS și Android (va face Samsung o aplicație pentru el), apare în SUA în trimestru 2 și probabil în 3 în Europa.

    5 comentarii

  1. Misto, acum depinde si cat o sa coste.
    Dar e bine sa existe si alternative la chinezariile alea.

      (Citează)

  2. La anumite modele de autoturisme portul OBD nu este așa de ”disponibil” încât să acomodeze ditai ”dildo”-ul LTE. Cum procedăm? Există prelungitor cu fir pentru mufa aia?

      (Citează)

  3. cochetam cu vinli in ultima perioada… pentru ca au deja un mini ecosistem de aplicatii.
    dar nu trimit international, nu sunt in stare sa faca fata solicitarilor, etc

    astept varianta de la samsung.

      (Citează)

  4. Mda, e misto cand unu’ mare ca Samsung se apuca de o nisa d’asta, curata tot ce e vechi, cumpara tot e e inovatie si gata monopolul pe medium si high end. Ma uitam cum au facut cu ssd-urile (ei si Intel) cred ca Samsung are o cota de piata fantastica cu 850 evo iar Intel dintr-un experiment au scos si ei si au prins. Si daca il mai si prezinta la un eveniment de anvergura, mai fac si pateneriate cu producatori de masini sa colecteze date direct din ecu.. succes instant. Si desi ‘piesa’ poate fi replicata mai ieftin, serviciile nu prea si acolo e bataia ca ele aduc banii ulterior vanzarii.

      (Citează)

  5. Nu ma intelege gresit – inteleg si urasc monopolul – dar eu unul cel putin am doar experiente placute cu firma Samsung.

    Cinci hard discuri Spinpoint 4 rulate 40.000 ore in raid le-am scos din sistem cu 0 probleme. Pe SSD 840 Evo am 35.000 ore si ~36TB scrisi si imi spune ca e la 58% din viata.

    Monitoare am 3, le am inca din 2008, zero probleme. Galaxy S3 dupa ce l-am curatat de bloatware a fost un telefon excelent, numai ca nu l-am pus pe plug sa trag o brazda cu el. Galaxy Tab 4 T235, o tableta excelenta cu 4G la 700 lei.

    Sa-ti povestesc de Sony Xperia? Sa-ti povestesc de DSLR-ul Sony Alpha la care mi-a murit blitzul si nu am service care sa mi-l repare? Sa-ti povestesc de mp3-ul auto Sony cumparat special pentru “intrare comenzi volan” la care din toti ratatii de la suport n-a stiut unul sa-mi spuna care telecomanda se foloseste, sa stiu si eu ce adaptor sa-mi iau?

    Eu unul de la Samsung am primit doar produse corecte, zero probleme.

    PS: Pana acum am avut doar vreo trei laptopuri Samsung la curatat, ce sa vezi, stupoare: nu trebuia sa-l desfaci pana la ultima bucata – desfaci capacul de jos si iete racirea!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea.

sus