12 ore pe drumuri sunt o opțiune mai bună decât 2 ore cu avionul

2 Feb 2015  ·

TURISM  ·

33 comentarii

O televiziune face un întreg reportaj despre care este cea mai convenabilă metodă pentru a călători până la Viena. Trenul pică imediat, călătoria durează 19 ore (deși cu CFR-ul știi când pleci, nu și când ajungi), iar apoi urmează perla:

Avionul este cel mai rapid, dar costă şi cel mai mult. Maşina pare a fi, în aceste condiţii, cea mai bună opţiune.

Care condiții? Ne zice chiar Digi24:

• Cu mașina te costă 580 de lei și durează 12 ore.
  • Cu avionul te costă 600 de lei și durează mai puțin de 2 ore.

De unde concluzia că, decât să dai 20 de lei în plus pe avion, mai bine conduci 12 ore pe un drum foarte greu (Pitești-Sibiu și apoi spre Nădlac), te lupți cu vignete străine, cu trasee, parcări, oboseală, n-ai voie să bei, trebuie să stai toate acele ore atent la drum.

Da, mașina chiar pare confortabilă, mai ales că este cu 20 de lei mai ieftină (socoteala lor).

Ma deranjează faptul că oamenii obișnuiți aud astfel de inepții și de aici rămân cu ideea că avionul este scump, iar cu mașina trebuie să conduci mult și pe drumuri proaste și periculoase, așa că abandonează total ideea de turism. În realitate zborul durează suficient cât să-ți bei cafeaua, cu Austrian se zboară excelent (și cu TAROM, de altfel), iar bagaje ai voie să cari suficiente cu tine.

Decolezi la ora 8 de pe Otopeni și la ora 8:50 ești în Viena. Dar luați mașina, este “cea mai bună opțiune”. Oare cine a scris asta a călătorit măcar o dată spre Viena? Mă mir că nu reacționează companiile aeriene sau măcar agențiile de turism de la noi când apar astfel de reportaje.

33 comentarii

1. Trebuie sa iei in considerare ca in vacanta se pleaca minim 2, prin urmare masina iese in avantaj! Poate asta au vrut sa zica, dar au uitat sa mentioneze.

(Citează)

2. Din Bucuresti sigur nu faci doar 12 ore pana la Viena. Doar daca mergi fara pauza si uneori peste limita de viteza.

Intr-adevar, iesi mai ieftin cu masina (depinde si cati sunt in masina), dar disconfortul si riscurile de accident (culmea) sunt mult mai mari.

3. Eu cred ca ideea lor vine de la faptul ca presupuneau din start ca nu mergi singur in masina. Astfel 2 persoane cu avionul platesc 1200 de lei cu avionul si 580 cu masina.
    Anyway, eu nu vad relevanta acestui “documentar” mai ales atata timp cat depinde ce vrei sa faci :).

(Citează)

4. Multi se duc in Austria la ski si atunci se schimba semnificativ datele problemei.

5. Pana la urma comparam merele cu perele, atunci cand compari auto vs. avion trebuie sa iei in calcul si:
    – la masina, pe langa benzina, te costa vignete, parcari, posibil innoptari daca drumul e mai lung de o zi
    – ajungi la destinatie, daca te duci cu avionul pune si costul de inchiriat masina (ma rog, cazul general, nu asta cu viena), daca nu, si nu prea exista transport public in zona, esti legat de maini si de picioare fara masina (a ta sau inchiriata); daca te duci cu masina, unde o parchezi si cat costa parcarea; ce taxe trebuie sa platesti in plus daca circuli cu ea prin zona (taxe de centru oras sau ce mai inventeaza minunatii edili)
    – dar cel mai important e pentru ce te duci, si asta cred ca ar trebui sa atarne cel mai greu in balanta

E simplu sa zici ca un kilogram de mere costa mai putin decat un kilogram de pere, dar depinde in primul rand ce am eu chef sa mananc in ziua respectiva.

(Citează)

6. Chiar mai devreme m-am uitat pe site-ul Austrian Airlines și o călătorie dus-întors București-Viena pentru 2 persoane costă ~300€ (în iunie). Asta cu redticket. Economy basic era undeva la 460€.

Cum zice și Simona mai sus, costurile unei călătorii cu mașina se împart la numărul pasagerilor. Ori 580 de lei împărțit la 4 oameni sună mai tentant decât 600 de lei de căciulă. Bine, asta dacă ești masochist și îți place să te înghesui într-o mașină cu încă 3 oameni pentru multe ore.

Anul trecut, când am fost cu CFR-ul până în Viena, am decartat 350 de lei de persoană pentru o călătorie dus-întors (prins la ofertă cu reducere 50%). Nu mai fac asta niciodată. Deși în general îmi place să merg cu trenul, ~20 de ore de călătorie sunt un iad, mai ales când compartimentul e plin cu oameni și nu prea ai cum să-ți întinzi oasele.

(Citează)

7. Bogdan Popa: – transferul aeroport-oras in ambele cazuri; cat timp pierzi cu asta, si vezi cum cele 2 ore se fac de fapt vreo 5-6 dal capo al fine; cat costa si cat de comoda e fiecare varianta de transfer

8. Eu am mers cu trenul, tot asa, cu reducere si am avut super noroc. Am fost eu si inca un tip in compartiment, era destul de liber si la vagonul restaurant…
    Dar asa cum am spus si eu mai sus (foarte pe scurt) si cum a detaliat altcineva: e important ce vrei tu sa faci si ce varianta alegi.
    Eu am plecat singura cu trenul pana la Viena, nu ma grabeam (in general nu ma grabesc in calatoriile mele) asa ca varianta cea mai buna pentru mine a fost trenul.
    Tot cu trenul am mers si in Iran (3 zile – cu cuseta in mare parte a timpului dar tot tren) si am testat trenul si in India (am stat de la 8 seara in gara pana la 22:30 ziua urmatoare cand am ajuns la destinatie). Trenul pentru Viena este chiar decent din punct de vedere al curateniei si serviciilor (adica macar ai un vagon restaurant).
    Admit si ca SIGUR nu toata lumea e picata in cap asa ca mine, dar va anuntam ca se poate mult mai rau.

(Citează)

9. nwradu: 30 de minute până la Otopeni, alte 30 de minute din VIE până în oraș cu trenul lor.

30 de minute cam timp minim, si daca mergi cu masina / taxiul; cu transportul in comun n-am mai fost de mult la aeroport, asa ca nu ma bag sa comentez

se mai adauga minim o ora timp de asteptare si umblat prin aeroport (si cred ca sunt eu optimist, pe multi ii vezi cu minim 2 ore inaintea zborului la aeroport)

deja de la 2 ore s-au facut 4-5 ore dintr-un foc (oare de ce oi fi adaugat o ora in plus mai devreme, intarzieri ceva?), ce-i drept, si cu masina faci vreo ora numai sa iesi din bucuresti, deci si aici ai ‘penalizari’, mai prinzi un drum ‘in lucru’ sau vreun accident in trafic, ti-a fericit vacanta

ce vreau sa insist e ca nu e asa de simpla comparatia cum lasa tembelizorul sa se inteleaga la o prima vedere

(Citează)

10. Daca te duci singur, neaparat avion. Daca te duci pentru servici, neaparat avion. Daca sunteti mai multi cu permis, masina e mai rentabila daca e vorba de 3 sau 4 oameni.

11. Cu masina ajungi rupt in gura si te culci. La fel ajungi si inapoi acasa.

Nimeni nu pune pret pe timpul si comfortul lui. WTF?

(Citează)

12. Eu eram ferm convins ca o sa merg cu masina in Grecia, asta pana cand am avut un drum in nordul tarii, vreo 700km si am zis ca in viata mea nu mai conduc atat de mult. Da e frumos cu masina, imi place foarte mult sa conduc sa ma plimb, dar oboseala aia nu vreau sa o mai simt. Asa ca diferenta de bani intre masina si avion va fi spre confortul meu.

13. mircea (primul)

02/02/2015 la 8:00 PM

Eu sunt fan masina pentru libertatea de a ma opri oricand oriunde vreau. In urmatorii cel mult trei ani ajung 100% in portugalia cu masina.

Razor, anul trecut bucuresti-kyllini pt Zakynthos in 11 ore. ~1200km condus doar eu. Nu m-am simtit rupt (nici la fel de odihnit cum as fi fost cu avionul). Avantajul a fost ca am oprit in salonic ai am vazut meteora. Cum zicea simona, depinde ce vrei sa faci. Au fost drumuri care m-au scos cu 50% mai scump decat daca as fi fost cu avionu dar nu regret deloc.

14. mircea (primul):

Intors din Corfu intr-o singura bucata, un singur sofer, vreo 2-3 zile nu am mai fost om, am zis ca nu mai fac de astea. Insa din Zakynthos in 2 zile a fost ok, cu popas si plimbari prin bulgaria.

Insa Bucuresti Killini in 11 ore, asta e chiar sf, inseamna medie de peste suta la ora, iar cel putin jumatate din drum nu este autostrada, ba chiar bune bucati unde chiar nu poti sa ii dai chiar daca te doare-n paispe ca depasesti viteza legala (drumuri de munte, drumuri cam praf etc etc).

(Citează)

15. nwradu: 30 de minute până la Otopeni, alte 30 de minute din VIE până în oraș cu trenul lor.

In tot cazul, timpul petrecut la volan nu se compara cu cel in avion. Adica dupa 12 ore de condus pe taramurile patriei si apoi pe autoatrazi enorme, am nevoie de încă 10 ore sa-mi revin. Dupa o călătorie totala de 6 ore care a inclus si avion, sunt fresh si gata de actiune.

(Citează)

16. @Simona: misto blogul tau, felicitari!
    Apropos de tren, eu am facut Bucuresti Istanbul cu trenul la vagon de dormit clasa I in 2000 si a fost super. Pe vremea aia era legal fumatul pe coridor.
    Am facut si Buc-Budapesta acum 2 ani si a fost interesant, vagon de dormit cl 1 deluxe (dus in compartiment, alea-alea), dar fumatul era doar tolerat. Foarte comod si placut, cam la 70% din pretul de avion de linie [nu sbor low cost din principiu].

Poate sunt eu un caz deosebit de trainspotter, dar cateodata calatoria inseamna mai mult decat sa mergi de la A la B.

(Citează)

17. Acum imi dau seama ca am fost usor offtopic. Da, merita sa incerci sa gasesti optiuni mai rapide de transport, chiar daca masina pare ieftina si convenabila. Eu dupa 6-8 ore de condus sunt rupt. Nu mai spun dupa 10 [Grecia] ori 14 [Austria]. Mi s-a intamplat sa ma prinda noaptea obosit spre Sighisoara din Bucuresti si sa nu pot sa fac ultimii 50 de kilometri ca nu mai vedeam. De oboseala sau de miopie. :)

Decat sa dorm in parcare, mai bine dorm in avion sau tren.

18. mircea (primul)

02/02/2015 la 10:32 PM

@ alex la greci toata egnatia odos am mers cu 180 pe cruise control cu mici zone in care am scazut. La bulgari am iesit pe la makaza, din giurgiu in makaza am facut 4 ore si ceva. La bulgari castigi mult daca nu ocolesti aiurea prin sofia, ca la greci ai autostrada la bulgari nu prea. Plus ca la iesirea de pe autostrada pana in port am mers dupa un land cruiser de grecia care a condus ca un descreierat, implicit si eu. Mie mi-a placut drumul :)

19. mircea (primul)

02/02/2015 la 10:36 PM

@ alex corectie si scuze, timpul e calculat din giurgiu dupa pod

20. Alexandru Neştian

02/02/2015 la 11:16 PM

Merci

Nu am facut niciodata mai mult de 45 minute de acasa pana in Aeroport, chiar si cand am mers cu unul dintre cele 2 autobuze Express.
    Checkin online si mereu ajung cu o ora maxim inainte de decolare, las bagajul la cala, beau o cafeaua si am ajuns in aeroport.

In intervalul in care deja am pus piciorul in Viena in aeport , cu masina sunt poate la Brasov, daca aleg acel traseu.

Cu avionul : 3-7 martie (de exemplu) 124 EUR dus intors. in idea in care mergi cu autobuzul la aeroport si te ia cineva de acolo, mergem la low cost simulation. Adica 248 pentru 2 persoane. Total : 10 ore dus intors

Cu masina : 2200-2300 KM , 140 EUR motorina + 20 eur taxe (rotunjesc, nu stiu exact, dar pe acolo este). Daca sunt 2 persoane cu permis,sa spunem ca nu se opreste pentru dormi, dar in cele 2 drumuri de 12-16 ore pana in Viena, opresti sa mananci de cel putin 4 ori x 20 eur (sandwhicuri benzinarii, cafele, restaurante, snack-uri, pachete de tigari) = 80 eur. Total : 240 EUR per 2 persoane in 24-36 ore.

Daca facem raport pret/timp,conform, nu are rost cu masina.

(Citează)

21. @mircea (primul), eu am mers in Corfu si cu avionul, dar si cu masina. Cu avionul a fost incomparabil mai bine, ba chiar am inchiriat un Punto de acolo, ca sa vizitam insula.

Nu as mai merge cu masina mai mult de 3-4 ore…

22. nwradu: 30 de

30 minute pana la Otopeni! Muhahahahaha..

(Citează)

23. Articolul tau la fel de bombast precum stirea pe care o reclami: la 2 persoane drumul cu avionul se dubleaza ca bani, iar cel cu masina se injumatateste. Dar nah.
    (si da, am si condus de 3 ori pana acolo si am fost si cu avionul)

24. Dar cu avionul nu poti sa cumperi juma’ de Parndorf, ca doar n-o sa ne luam doar o esarfa de pe Mariahilfer.

(Citează)

25. Nimeni nu a spus nimic de timpul pe care il petreci la destinatie, care dupa parerea mea conteaza mult, una e sa stai o saptamana si una e sa stai un weekend. La o saptamana te mai gandesti sa mergi cu masina, dar la un weekend faci tot posibilul sa pierzi cat mai putin timp pe drum.

26. Sunt mai multe chestii de luat in calcul:
    1. Nu toti romanii locuiesc in Bucuresti. Pentru unu’ din …. Drobeta-Turnu Severin cred ca nu-l avantajeaza foarte mult ca zborul Bucuresti-Viena dureaza o ora.
    2. Cu masina se impart costurile daca merg 2-3. Da’ in numele sfantului spanac, sa stai in masina vo’ 16 ore (sa fim realisti, au subestimat la greu cand au zis 12 ore cu masina Buc-Viena) nu-i cine stie cat de distractiv. In plus, pierzi doua zile pe drum (presupunem ca te si intorci, nu?). Iar ala care conduce, ce sa zic, mare pleasca cade pe capul lui. Trebuie sa fii complet idiot sa mergi cu masina, daca esti din Bucuresti.

Pentru cei ce stau la 1-2 ore de Bucuresti sau in Dobrogea, avionul e de preferat; astia trebuie sa ignore manelele gen “boss, cu masina impartim cheltuielile”. Pentru restul romanilor, masina e solutia cea mai buna.

(Citează)

27. E avantajos cu avionul, mai ales daca mergi singur sau vrei sa iti petreci un week-end la Viena. Daca mergeti mai multi, e mai ieftin cu masina. It`s up to your budget!

28. articol fara cap. adica subiectul e bun, dar articolul pare scris in maxim 3 minute fara a gandi prea mult ca exista pe Pamantul acesta oameni diferiti, cu nevoi diferite si resedinte diferite.

29. Depinde ce-ti doresti si ce-ti place!
    Cu avionul, adaugi cel putin 3-4 ore la durata zborului. Daca-ti ratacesc bagajele si ramai doar cu hainele de pe tine… priceless! Dupa care, inchiriezi masina!
    Daca-ti place sa conduci – adica nu consideri condusul o corvoada – avantajele sunt clare in favoarea masinii. Vezi un peisaj, bagi niste serpentine, ceva adrenalina.
    Plus ca daca mergi cu familia, poate doamna sa ia juma’ de casa.
    Cum zicea @mircea – 170+ km/h pe Egnatia Odos – superb! 14 ore de condus cu 20 minute pauza si 3 ore la Vmax! Epic!

(Citează)

30. @ mircea primul – realizezi ca articolul nu se refera la veleitatile noastre in ale soferiei. stim, esti cel mai viteaz, cel mai sofer de sofer. incearca totusi sa-ti etalezi penele pe vreun forum, vezi la baietii cu “bemveurili”.. apropos, erai cu familia cand goneai cu 180 la ora?

mircea (primul):
    @ alex la greci toata egnatia odos am mers cu 180 pe cruise control cu mici zone in care am scazut. La bulgari am iesit pe la makaza, din giurgiu in makaza am facut 4 ore si ceva.La bulgari castigi mult daca nu ocolesti aiurea prin sofia, ca la greci ai autostrada la bulgari nu prea. Plus ca la iesirea de pe autostrada pana in port am mers dupa un land cruiser de grecia care a condus ca un descreierat, implicit si eu. Mie mi-a placut drumul :)

(Citează)

31. vladutz: Hai mă Radule, la 5:00 am cred si eu ca 30 min. Însă la 8:00 am eu zic ca scapi usor daca ajungi in 60 min. Plus cele 2 ore cu care trebuie sa ajungi înainte, plus plane taxi la sosire, plus debarcarea (mai ales daca te lasa la autobuz si nu la tub), plus cat te plimbi prin apt, plus asteptare bagaje, plus car pick-up sau transport in comun, Alex are dreptate, pentru 2 ore de zbor efectiv mai pui încă vreo 3-4 ore timp auxiliar. Deci hai sa-i zicem ca drumul pana la Viena cu avionul durează 6 ore.

Merci

Daca este pentru prima data cand zbori cu avionul si te uiti pe indicatiile companiei aeriene, da, scrie ca trebuie sa ajungi in aeroport cu doua ore inainte de ora de decolare; daca ai zburat de vreo 3 ori cu avionul deja stii ca o ora este extra suficient sa-ti lasi bagajul la cala, sa faci toate controalele, sa bei o cafea si sa te mai plictisesti ceva timp pe scaunele din dreptul portii de imbarcare.

De unde 3-4 ore auxiliar???

(Citează)

32. Cand cjtesc eu articolul,tarom-ul i-a luat fata lui austrian cu bagaj de cala la pret de red ticket.Daca iei din timp,mergi cu 100 eur cu Tarom cu tot cu bagaj de cala.