un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Mașinile autonome – viitorul transportului rutier?

19 Jan 2015  ·

AUTO  ·

10 comentarii

Google-Self-Driving-carTipul care desenează pe The Oatmeal a dat o tură cu o mașină autonomă Google, cea care conduce singură. Probabil este o urmare a faptului că a făcut un articol destul de mișto despre propria sa Tesla și e pasionat de tehnologie.

Citiți, desigur, ce are omul de spus, dar nu veți găsi prea multe elemente notabile: mașina conduce încet, precaut și, desigur, în situațiile speciale nu știe foarte bine ce să facă, dar învață.

Sunt însă de acord că mașinile autonome ar putea revoluționa complet un aspect important al vieții noastre (condusul) și ne-ar reda multe, multe ore pe care le-am putea petrece mult mai plăcut chiar în interiorul lor.

Iată cum ne-ar putea ajuta mașinile autonome pe noi individual:

  • ai putea lucra sau te-ai putea distra în interiorul lor. 4G avem, tablete și laptopuri avem, de ce să stai cu mâinile la volan și ochii la drum inclusiv în acele aglomerații mari din oraș, când ai putea face altceva? Prin 2008 am refuzat să mă duc la un interviu pentru un loc de muncă din simplul motiv că era în Pipera, pe la rond, și pe vremea aceea se făceau 2 ore dus și 2 ore întors până acolo. O parte din timp l-am putea recâștiga.
  • mai puține accidente, mai puțini morți. Minority Report, dar pentru mașini.
  • poate vrei să scoți niște bani de la bancomat și nu găsești parcare. Îi spui mașinii să dea singură două ture de cartier și apoi să vină să te ia. Asta încă nu e posibil, mașinile autonome nu conduc fără un om în ele, dar e doar o opțiunea software.
  • ghiduri turistice. Mașina te plimbă pe un traseu prestabilit prin oraș, tu doar privești în jur.
  • oricine ar putea “conduce”. Handicapații, bătrânii, cei fără permis – a zis-o bine chiar Matt.
  • taxi-uri autonome, plătești cu cardul.
  • poți ajunge acasă chiar și după ce ai băut.

Și acum iată cum mașinile autonome ar putea ajuta întreg sistemul de transport:

  • comunică între ele. O groapă luată de o mașină este transmisă altora pentru a o evita. O zonă cu polei duce la informarea tuturor celorlalte. Dispar accidentele în lanț (precum zilele trecute pe DN1 și pe A2) și cele cauzate de vreme rea.
  • comunicând între ele, mașinile se pot apropia oricât de mult. De exemplu în trafic, pe un bulevard aglomerat, spațiul dintre autovehicule este de cam 50 de cm. Dacă mașinile discută între ele și utilizează senzori pentru a se apropia la doar 2 cm atunci când așteaptă la semafor, păi la 20 de mașini deja înseamnă 9,6 metri câștigați și alte două mașini au trecut de semaforul anterior pentru că au avut loc.
  • trafic fluent. Marile probleme în trafic acum sunt nemicșorarea vitezei la valoarea care permite o deplasare fără opriri (pentru a împiedica efectul de acordeon pe autostrăzi sau drumuri naționale) și blocarea intersecțiilor pentru că se forțează semafoarele, două aspecte pe care mașinile autonome le-ar evita complet.

Probabil că la început ne-am micșora viteza de deplasare, o mașină autonomă călătorind cu viteză ceva mai redusă, dar am face altceva în acel timp, un compromis foarte bun. Apoi, e vorba de o masă critică, de la un anumit număr de vehicule autonome în sus totul începe să funcționeze ca un sistem interconectat și, pe măsură ce sunt tot mai multe astfel de vehicule, transportul devine mai sigur, mai rapid și mai eficient pe total.

Apropo, mașinile Google utilizează un lidar Velodyne pentru detecția obstacolelor, ca acesta, dar cu 64 de raze. Tehnologia mașinilor autonome, cuplată cu cea a mașinilor electrice, ar putea transforma industria auto dintr-o sursă uriașă de poluare și victime omenești într-una mult mai curată pentru o societate modernă. Aș putea pune pariu că peste 30-50 de ani așa vom conduce.

 

    10 comentarii

  1. Ultimul Piefig

    19/01/2015 la 7:40 AM

    Mie-mi place sa conduc si nu cred ca mi-ar fi foarte ok sa stau degeaba in masina. Ca fap divers, ar trebui setata o chestie ,doua… sa nu ai voie sa faci secs in timpul deplasarii si sa nu se poata inmatricula in Bulgaria.

      (Citează)

  2. De cand visez la asa ceva…
    Mercedes-Benz Autonomous Truck 2025: http://youtu.be/5ttApIHF930

    Oare ce va face in caz de vreo explozie pe vreuna din rotile directoare?
    Oare eu conduc sau sunt in pauza? Eventual “alte activitati”..

      (Citează)

  3. Cred ca multi dintre detinatorii de permis de conducere sunt sceptici in privinta acestor masini. Eu unul nu ma pot lasa in baza unui robot in al carui software poate aparea oricand o eroare. Mai simt mai in siguranta cu covrigul in mana, stapan pe siguranta mea. Imi aduce aminte de filmul i-robo care a fost aseara pe pro tv, unde robotii reusisera sa depaseasca acea bariera dincolo de care puteau face propriile alegeri, ceea ce nu a fost bine pentru oameni. Din fericire Will Smith a rezolvat problema pana la final :)).

      (Citează)

  4. Mi s-a părut interesant și ce zice Seth Godin pe subiect:
    http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2014/07/the-self-driving-reset.html

      (Citează)

  5. @Doru Ungureanu: Am ajuns deja -chiar de mai mult timp- la nivelul in in care sisteme software ne controleaza viata:
    Doua exemple:
    -Exista inima artificiala. Nu mai este nevoie de alte detalii.
    -ABS. ESP, Adaptive Cruise Control, o gramada de alte 3 litere. Toate sistemele astea de siguranta functioneaza deja fara eroare, se diagnosticheaza singure si cand gasesc de cuviinta se dezactiveaza sigure.
    Reticenta in utilizarea sistemelor autonome nu vine din fiabiliatea software ci din faptul ca sistemele autonome trebuie sa ia decizii in situatii complet noi. Acele situatii complet noi reclama prezenta umana si raspundere legala pentru faptele acestuia. Altfel spus, programul pentru o masina de mers pe Marte e mai usor de facut decat una de mers prin oras.

      (Citează)

  6. tudor, sunt de acord cu abs si esp, dar inima artificiala e o solutie de compromis, de nevoie. Nu cred ca, daca ti-ai permite, te-ai duce sa-ti schimbi inima pe una artificiala. Eu unul nu as face asta.

      (Citează)

  7. In acest caz, ce nevoie am mai avea de permis de conducere? Sa inteleg ca, brusc, toata lumea ar deveni foarte corecta in trafic, datorita acestor roboti? Sceptic!

      (Citează)

  8. Cred că ăsta e punctul în care tehnologia ne controlează viaţa, nu că n-ar fi făcut-o şi înainte, doar că asta e prea de tot. Ajungi să “conduci” o maşină în care defapt tu nu trebuie să faci nimic, ea este setată să facă totul, ce urmează? Roboţi care să ne înlocuiască ca oameni?

      (Citează)

  9. @ Ovidiu: Deja s-a facut un film pe ce spui tu acolo :) Cauta Surrogates, e destul de interesant cat sa pierzi o ora jumate.

      (Citează)

  10. Nu stiu daca este bine sa inlocuiesti partea umana cu un soft…

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus