un blog de Radu Dumitru

Canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru și youtube.com/NwraduBlog ••• Știri despre Ucraina

Sfaturi de Black Friday pentru magazine

18 Nov 2014  ·

TEHNOLOGIE  ·

5 comentarii

Black Friday 2014 are loc (“îl sărbătorim”, cum am văzut pe cineva zicând pe FB) peste două zile, joi noaptea și vineri dimineață, iar eu adun toate detaliile și informațiile, plus o listă lungă de magazine participante, în articolul din linkul de mai sus.

Iată câteva idei de bun simț pentru magazine. După cum știți din alți ani, problema mare este faptul că serverele nu rezistă traficului imens din perioada respectivă; mă aștept ca jumătate dintre magazinele “mari” să pice în primele minute după lansarea ofertelor, așa că am pregătit câteva sfaturi bune pentru ele. Nu, nu-i prea târziu să le implementeze.

1. Eficientizați pagina de produs și pagina de lansare comandă.

Majoritatea magazinelor ce așteaptă un trafic mare vor utiliza un landing page special pentru Black Friday, o pagină ce prezintă rapid fotografia produsului, prețul și câteva caracteristici. Landing page-ul de obicei se încarcă rapid și este optimizat dpdv al mărimii imaginilor și codului HTML utilizat.

Foarte rar însă, în anii anterior, au eficientizat și pagina fiecărui produs. Din acel landing page dai click pe produsulc are te interesează și de obicei se încarcă întreg site-ul uzual, în toată măreția lui. Mii de alți clienți fac același lucru în acest timp. De Black Friday este cazul să opriți cât mai multe funcții din acea pagină, micșorându-i consumul de resurse.

Dezactivați temporar review-urile produsului, opriți încărcarea unui meniu complet de navigare, dezactivați div-ul care arată ce alte produse m-ar putea interesa și ce altceva am mai vizitat pe site. Toate consumă resurse și fac interogări în baza de date.

Micșorați imaginile. Multe magazine folosesc fotografii de 2000 pixeli pe care browserul oricum le redimensionează la vreo 800 px. Utilizați direct fotografii micșorate, astfel încât să nu trag mega după mega de pe server; lăsați doar 3 fotografii, în funcție de produs.

Butonul pe care scrie comandă este o imagine? Înlocuiește-l cu un text “Comandă”, cu chenar rotunjit și fundal gri. Mai mult, uneori imaginile (mai ales cele din landing page) nu se vor încărca; asigură-te că ai completat cum trebuie câmpurile alt și title de la fiecare, astfel încât chiar dacă nu văd fotografia produsului să-mi dau seama de acolo că este un HTC One M7 cu 32 GB stocare internă, culoare neagră.

Eliminați cât mai multe imagini, cât mai multe scripturi și interogări în baza de date. De Black Friday chiar nu-i nevoie de ele.

Același lucru și despre interfață de comandă. OK, am băgat produsul în coș și vreau să dau comanda. Dacă aici mă lovesc de o pagină complicată ce scoate din baza de date adrese și firme memorate, îmi cere CNP-ul și numele pisicii sau încarcă de fapt vreo 3 pagini diferite ca “pași” pentru a finaliza comanda, mai mult ca sigur serverul nu va ține.

O idee foarte bună este să permiteți lansarea comenzilor fără a avea cont pe respectivul magazin. Introduc pe loc adresa de livrare și aleg metoda de plată și gata treaba.

2. Eficientizați landing page-ul pentru mobile.

Nu credeam asta, dar se pare că în jur de 15-20% dintre comenzile online pe marile magazine se dau de pe telefoane și tableta. Eu credeam că te mai informezi de pe astfel de produse, dar comanda o dai de pe un calculator normal, ca să alegi în tihnă opțiunile.

Fiecare magazin își știe procentul de comenzi lansate de pe mobil. Dacă este unul semnificativ (peste 7%, aș zice), asigurați-vă că pagina de Black Friday funcționează corect și de pe mobil.

În special de Black Friday acest lucru este important. La ora dimineții mulți oameni vă vor accesa site-ul din metrou sau tramvai, că n-au avut timp să caute oferte de acasă, ci o fac în drumul spre muncă. Nu ignorați acești clienți.

3. Configurați serviciul de newsletters ca să le trimită mai repede.

Nu-i nimic mai enervat decât să vezi pe Twitter “gata, am primit newsletterul cu ofertele, le știu pe toate”, iar tu încă nu ai nimic în cutia poștală.

Serviciile de trimis emailuri către abonați nu lansează deodată mii de emailuri, ci o fac treptat, pentru a nu bloca serverele. În ziua de Black Friday ar trebui modificată acea setare pentru a trimite cât mai multe emailuri în cât mai scurt timp.

4. Nu vă asumați termene nerealiste de livrare.

De cele mai multe ori, vina pentru întârzierea produselor comandate de BF nu este a firmelor de curierat, ci a magazinelor care își asumă termene de livrare prea optimiste. Apoi, puși în fața multelor comenzi, nu au timp să pregătească marfa și să o predea din depozit către curieri, ca aceștia să-și facă treaba în termenul anunțat.

Poate că ai un algoritm ce calculează automat momentul când coletul ajunge la client (de genul “a comandat până în ora 14 -> ajunge a doua zi”), dar acum e Black Friday. Circulă sute de mii de comenzi. Tu, ca magazin, vei trimite mii de colete. Regândește totul.

Uite, oamenii oricum sunt fericiți dacă au prins o ofertă bună la ceva. În opinia mea, chiar nu mai contează dacă produsul ajunge la ei în a treia sau a patra zi, câtă vreme le comunici din start termenul corect.

Verifică situațiile neobișnuite. A comandat același client trei frigidere? Dă-i un telefon ca să-ți confirme asta. Nu de alta, dar sunt mari șanse să fi avut o problemă cu site-ul și să fi lansat din greșeală trei comenzi în loc de una. Dacă nu verifici, riști să trimiți trei frigidere spre el, să-l faci să te înjure, să se certe cu curierul, să refuze o parte din marfă, să blochezi stocuri pe drumuri și să complici inutil situația pentru alți clienți, că efectele se propagă în cascadă.

Aplică inclusiv cea mai simplă metodă: crezi că vei livra în trei zile? Anunță clientul că vor fi patru zile, ca să ai o rezervă de timp. Nu va plânge nimeni dacă vor fi doar trei până la urmă.

5. Nu mințiți la reducerile de preț.

Din păcate oamenii încă au tendința să cumpere doar pentru că un produs pare la o reducere mare de preț, nu pentru că au nevoie cu adevărat de el. Pentru magazine este ușor să profite de ei afișând o reducere cât mai mare a prețului.

Nu faceți asta. Veți face atunci o vânzare, una cu profit minim, că doar sunt prețuri de Black Friday, dar veți pierde acel client pentru viitor. Black Friday trebuie să fie invers, o zi în care câștigați noi clienți, pe lângă ideea inițială de lichidare a stocurilor de produse mai vechi.

Anul trecut PC Garage a afișat la fiecare produs graficul cu evoluția prețului în ultima lună; e o funcție foarte mișto și sper să o aplice cât mai multe magazine. Dacă nu o fac, reducerea de preț ar trebui raportată la cel mai mic preț din ultimele zile sau la prețul standard de listă al acelui produs.

6. Reduceri de trei zile.

Teoretic Black Friday ține o singură zi, dar numai magazinele mari reușesc să vândă totul în acea zi, ba chiar uneori nici ele.

Mi se pare o practică normală să prelungești reducerile și în weekendul 22-23 noiembrie, când lumea stă acasă și începe să afle și de alte magazine dincolo de eMAG, Altex, PC Garage și Zorile Store.

Nu mi se pare o practica bună să mai organizezi o dată Black Friday pe 28-30 noiembrie (când este în SUA). Oamenii nu mai au bani, au ieșit din modul de cumpărare. Păstrează ce n-ai vândut pentru Crăciun.

samsung_note_4_03

    5 comentarii

  1. Totul e bine si frumos, insa magazinele adevarate isi stabilesc politica cu mult timp inainte, sfaturile astea sunt valabile pentru anul viitor.

      (Citează)

    • @Mihai: mda, am întârziat cu ideile, ce-i drept. Totuși, multe se pot rezolva din CSS și HTML, că ștergi niște secțiuni și imagini, e treabă de o zi cu tot cu testat.

        (Citează)

  2. Corect, trebuie sa fiu de acord cu @Mihai, e tardiv. Ideea era sa invete din greselile anilor trecuti si sa nu le mai repete, mai ales ca multi au semnalat problemele astea.

    Nu stiu daca se va apuca cineva sa faca modificari majore cu 2 zile inainte. Sunt curios daca magazinele au echipa tehnica proprie care sa faca asta sau externalizeaza serviciile unor specialisti.

      (Citează)

  3. 5. Nu mințiți la reducerile de preț.
    trebuia pusa pe primul loc :D

      (Citează)

  4. Asta cu termenele de livrare realiste este importanta, ajuta si furnizorii cu livrari intarziate de vreme sau de alte cauze.
    Nu prea inteleg de ce nu au anuntat magazinele online ca in perioada de BF primesc comenzi doar online si fac livrari doar prin curier. Pentru ca este stupid sa faci livrari si din showroom, nu poate fi decat nebunie de aglomeratie si stres inutil.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus