un blog de Radu Dumitru

Oferte bune de decembrie. Robotesc și la canalul meu de YouTube, orice Subscribe mă ajută.

Trei concluzii și răspunsul ANPC la aventura Domo cu tableta de 319 lei

11 Feb 2014  ·

GÂNDURI  ·

39 comentarii

Să tragem patru concluzii după incidentul cu Domo și tableta vândută cu 319 lei, deși prețul ei real era de 5 ori mai mare.

1. Magazinele au nevoie de stocuri calculate în timp real.

Din ce-mi dau seama, Domo nu are stocurile afișate în timp real, ci se actualizează mult mai rar. De exemplu în confirmarea de înregistrare a comenzii scria

* Disponibilitatea afisata este aproximativa si se bazeaza pe stocurile scriptice din ziua precedenta.
Disponibilitatea reala a produselor si termenele de livrare va vor fi comunicate telefonic de catre operatorii Domo la confirmarea comenzii.

OK, ce înseamnă asta? Stocurile în timp real ar fi evitat întreg scandalul produs. Să presupunem că Domo avea în stoc 50 de tablete. După primii 50 de oameni care au comandat tablete cu 319 lei bucata, site-ul ar fi arătat “stoc zero” și nu s-ar mai fi putut înregistra comenzi suplimentare. Ar fi fost doar 50 de comenzi anulate ulterior, o situație de mică amploare și care ar fi generat un scandal foarte mic.

Actualizând stocul mult mai rar, Domo a permis sistemului de gestiune înregistrarea a mii de comenzi (vezi mai jos estimările mele). Numărul de oameni nemulțumiți, de plângeri la ANPC și reclama negativă de pe Internet au fost de amploare mult, mult mai mare.

Prin comparație, marile magazine online de la noi au stocul actualizat în timp real sau la câteva minute.

2. Numărul de comenzi.

Știți că am cerut celor care comandă să-mi spună numărul comenzii lor și ora la care au dat-o. Mă bazez pe două date
Comanda 727948 – emisă la ora 23:35
Comanda 733146 – emisă la ora 09:04

Asta înseamnă 5.198 de comenzi emise în 9 ore și ceva. Considerând că marea majoritate au comandat una sau două tablete și luând în considerare că la ora aceea am aflat eu de respectiva “promoție”, dar alții au dat comenzile și mai înainte de ora 23:35, putem estima că s-au comandat 8.000 – 10.000 de tablete în acea noapte. Asta este probabil cifra de vânzări Samsung pe un an întreg sau cifra de vânzări Nexus 7 de Black Friday, când a avut un discount substanțial. Ar fi fost imposibil pentru orice magazin să aibă așa un stoc mare și, chiar și neexistând problema prețului evident greșit și derizoriu, toate comenzile ar fi fost imposibil de onorat.

Ce rețin eu de aici? Că s-ar putea organiza astfel de lichidări de stocuri la prețuri ce apar de obicei doar de Black Friday și în alte zile ale anului, doar că nu la aceeași amploare.

3. Dacă vezi un preț greșit, nu le spune și altora.

Nu știu cine a descoperit primul tableta la prețul de 319 lei, dar mai bine ținea secretul pentru el. Dacă se dădeau doar 10-20 de comenzi, existau niște șanse măcar teoretice ca cei de la Domo să onoreze comenzile.

Da, ar fi pierdut mulți bani. Ar fi câștigat niște publicitate, niște fani, n-ar fi luat amendă de la ANPC, făceau o campanie frumoasă de PR cu “am greșit, dar totuși am onorat comenzile primite” șamd. La un mic calcul pro și contra, erau șanse ca un manager inteligent să fi decis onorarea lor. Dar după ce s-a răspândit vestea și s-au dat mii de comenzi, e clar că se putea urma o singură cale, cea a prețului derizoriu ce permite anularea comenzilor.

4. Răspunsul ANPC la plângerile cumpărătorilor.

L-am găsit pe Facebook, nu știu către cine a fost trimis, dar vă spune exact ce v-am spus și eu aici: preț derizoriu, anularea este perfect legală, emailul primit în momentul comenzii nu este o confirmare de comandă, ci o confirmare de înregistrare a unei comenzi șamd. Toți cei “revoltați” pe net n-ar strica să se intereseze întâi pe ce lume trăiesc și ce drepturi au și apoi să arunce cu înjurăturile și plângerile, dacă e cazul.
anpc_domo_tableta_raspuns

    39 comentarii

  1. minciunica … vezi situatia in care pretul de la raft difera de pretul aflat la casa de marcat :D

    situatia este similara, ANPC-ul este depasit de situatie :D

      (Citează)

  2. La 2. nu trdbuie sa scazi comenzile obisnuite? De unde stii cate sunt (versus cele pt tablete)?

      (Citează)

    • @Dan, @Mihai Baboi : câte comenzi obișnuite credeți ca se fac intre orele 23 si 9 dimineața? Fix în acea noapte? 200? Contează la estimare?

        (Citează)

  3. De unde stii ca au luat amenda de la ANPC?

      (Citează)

  4. Cum s-ar simti cei de la Domo daca 5000 de persoane ar comanda frigidere, masini de spalat , etc cu plata ramburs si livrare si le-ar refuza cand acestea au ajuns la usa?

      (Citează)

    • @Un_Cetatean: dar dacă ar comanda 12 milioane?

      Nu vezi ca scad salariile și abia ies 5000 de oameni la un protest, iar tu vrei să găsești 5000 care să dea comenzi fictive și apoi să le refuze? Mult noroc, dar hai să vorbim de fapte concrete, legi, informații, nu “ce-ar fi dacă…”

      Dă tu primul comanda de un frigider și refuza-l la livrare. Fii model!

        (Citează)

  5. Nu pot să constat decât că ANPC București sunt la fel de (in)culți ca ăia din Brașov. Schingiuiesc limba română, ei autoritate publică, nefolosind diacritice.

    Art. 3
    (1) Autoritatile si institutiile publice, precum si notarii publici au obligatia de a utiliza codificarea standardizata a setului de caractere romanesti in activitatea de elaborare a documentelor in forma electronica, daca acestea sunt redactate in limba romana.
    (2) Obligatia de utilizare a codificarii standardizate a setului de caractere romanesti se aplica tuturor documentelor in forma electronica, elaborate in limba romana de autoritatile si institutiile publice, precum si de notarii publici, atat documentelor cu circulatie interna, cat si documentelor destinate altor autoritati, institutii publice, notari publici, precum si oricarei persoane fizice sau juridice.

    Art. 6
    (1) Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 3-5 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei (RON) la 5.000 lei (RON). Sanctiunea se aplica notarului public sau, dupa caz, conducatorului autoritatii ori institutiei publice respective.
    Lege privind utilizarea codificarii standardizate a setului de caractere in documentele in forma electronica, legea nr. 183/2006 – http://www.dreptonline.ro/legislatie/lege_codificarea_standardizata_caractere_electronice.php

    Dar na, ce te mai poți aștepta de la bugetari, nu ?

      (Citează)

  6. Două chestii. 1. Am impresia că cele 5000 de comenzi sunt toate produsele comandate pe site. Chiar crezi că toata lumea a comandat NUMAI tableta aia? 2. Mă enervează la maxim oamenii care au pretenția să se facă pentru ei, ceea ce ei n-ar face în situația aia. Dacă oricare din ăștia care s-au inflamat ar fi in situația magazinului, ar gasi nu una, ci 10 scuze pentru care ei nu ar trebui să onoreze comanda. Dar așa, ce ne costă să facem scandal? Mai ales când mai sunt și alții care strigă aceleași prostii.

      (Citează)

  7. @nwradu: Era o intrebare retorica catre reprezentantii Domo. Se pare ca numai esti asa impartial cum erai.

      (Citează)

    • @Un_Cetatean: păi e o întrebare fără rost. Dar dacă ar cădea câte un meteorit pe fiecare magazin? Hai să discutăm legal despre ce drepturi avem și ce drepturi au magazinele, e mai productiv pentru toată lumea.

        (Citează)

  8. Am comandat si eu o tableta in urma articolului de aici ,am primit acelasi raspuns dar nu-i ca m-a luat prea tare prin surprindere. Realistic vorbind,daca tu,ca si client dai comanda de un produs pe internet ajunge la tine,il folosesti si iti dai seama ca nu iti place,ai dreptul sa renunti la comanda in termen de 10 zile,nu ? Deci daca tu ca si client ai posibilitatea de a te rezgandi,fapt ce pune magazinul intr-o situatie delicata intrucat acel produs nu va mai putea fi comercializat ca fiind nou,magazinele de ce sa nu aiba dreptul de a repara o greseala ?

      (Citează)

  9. Problema este ca romanii s-au obisnuit cu mocangeala. Era clar ca nu e promotie si ca ar fi fost o greseala iar o plangere la OPC mi se pare prea mult. Mentalitate tipica de cioban roman, care se uita numai la greselile altora si este in stare sa se duca la OPC pentru asta dar nu este in stare sa munceasca sau sa faca altceva mai util cu timpul lui. Din cauza ciobanilor care stau la atarnare dupa o tableta cu pret clar gresit, am ajuns unde am ajuns!

      (Citează)

  10. @Joint

    Eu stiam ca returnare dupa 10 zile se face doar daca produsul este in aceeasi stare in care a fost trimis (adica nou).
    Altfel returnarea trebuie sa se inscrie in garantie.

    Chiar as vrea sa stiu daca am inteles corect.

      (Citează)

  11. O observatie daca permiteti, bazata pe experienta mea in domeniu. Domo.ro nu afiseaza pe site produse aflate in stocul propriu ci in proportie covarsitoare se bazeaza pe stocul oferit de furnizorii sai. In momentul in care domo primeste o 50 de comenzi stocul nu se schimba in site. Trebuie plasate comenzile de achizitie la furnizor, furnizorul sa le opereze pentru a se scadea stocul, siteul domo sa citeasca noul stoc si daca e cazul sa decida ca s-a epuizat la furnizor si sa-l retraga de la vanzare. In majoritatea cazurilor acest flux dureaza 24 de ore si nu cred ca domo.ro este in vreo culpa.

    Unde intervine culpa lui domo este ca nu are un sistem de alertare. In mod normal astfel de greseli apar destul de des (un operator al furnizorului uita sa treaca valuta la un pret si apare in sistem cu 319 RON in loc de 319 EUR) si de aceea magazinul online are datoria sa observe automat variatii de pret mari (plus sau minus 30%, 50%, etc) si sa retraga automat produsul de la vanzare pana la validarea lui manuala de catre un operator. Nu e o functie complex de implementat si ar prinde majoritatea cazurilor de pret derizoriu inainte sa produca efecte.

      (Citează)

  12. Tableta costa in acte 479 RON FARA TVA si s-a informat direct catre ANPC dupa puhoiul de plangeri acest lucru . Asta inseamna ca ei pe o tableta de 600 ron cereau 1600 . Au demonstrat teoria pretului derizoriu si legal au fost acoperiti . Singurul lucru ar fi sa primeasca o amenda din cifra de afaceri de la Consiliul Concurentei si atunci sigur ii va durea (1% din cateva mil de Euro cred ca vor face bine sa ne dea tabletele)
    Oricum s-au comportat incorect si chit ca vor avea cele mai bune oferte la orice promit ca nu mai cumpar ! De cand a aparut problema si pana acum cu toate ca am avut de cumparat electrocasnice am preferat sa aleg de la concurenta Altex si Carrefour !

      (Citează)

  13. Radu, eu am dat pe Twitter pe la 11:00, pe urma ai scris si tu pe blog, ulterior au preluat Criserb etc. Deci cum ramane cu punctul 3? :)

      (Citează)

    • @hoinaru: eu am un blog, prefer să informez lumea. Dar dacă aș descoperi eu în viitor o astfel de dudă, poate că aș ține-o pentru mine.

        (Citează)

  14. @liviu: sigur iti vor simti lipsa, ciobanule care esti tu cioban

      (Citează)

  15. Deci liviu: ai vazut ca au facut o eroare si ai incercat si tu o mica teapa. Si ei nu au acceptat. Asa ca te-ai suparat ca magaru pe sat. Am inteles bine?

      (Citează)

  16. this is bullshit. eu nu mi am comandat tableta dar vrajeala cu termenii si conditiile e incorecta. practic, ce spun ei e ca noi nu asumam public pos. de a fi prosti caz in care nu vom fi responsabili. wtf. aici e de competenta altei autoritati, una care sa supravegheze bunele practici si buna credinta si lipsa prostiei. maine sun si eu zece prieteni si ne comandam i5s de 64 gb cu plata ramburs si cand suna curieru ii zicem sa si vada de treaba, iar cand suna domo inapoi le zicem ca doamne fereste poate a introdus cineva in baza lor de date gresit comenzile… it happens. pe de alta parte, cine si dupa ce reguli cuantifica cineva masura pretului derizoriu?

      (Citează)

  17. deci da. romanii sunt mai prosti decat prevede legea.
    dar apucati-va ma sa falimentati domo*, nu va mai plangeti pe net ca nu v-a mers teapa.

    sute de comenzi neplatite costa sanatos

      (Citează)

  18. @nwradu “conceptul de preț derizoriu” … nu exista asa ceva

      (Citează)

  19. @nwradu Drepturile consumatorilor sunt aproape nule atat timp cat cei de la Protectia Consumatorilor actioneaza doar sub impuls

      (Citează)

    • De obicei se acționează când apare o plângere, nu din senin. Puține lucruri sunt cu auto-sesizare.
      Nu văd legătura cu știrea dată de tine.

        (Citează)

  20. Gresit, nu stii despre ce vorbesti din pacate. In momentul in care ai dat comanda pe un site online s-a incheiat contract la distanta pentru furnizarea de produse. Un CONTRACT este o chestie foarte serioasa si nu se poate anula decat pentru motive specifice si exacte, nu pentru ca vanzatorul a fost prost si a gresit un pret.
    Inca o data, DOMO si orice magazin online este responsabil in totalitate de ce are pe site-ul sau, acele informatii sunt o promisiune care trebuie respectata. Daca nu se poate, sa isi schimbe domeniul de activitate, increderea in business este esentiala. De unde sa stim noi ca nu sunt toate preturile gresite si ca nu ne trezim oricand ca avem mai mult de platit? Sau ca se anuleaza comenzile?

      (Citează)

  21. Iar ANPC sunt niste idioti spaguiti care nu au habar pe ce lume sunt, nu au auzit de inselatorie, dol, oferte mincinoase, publicitate mincinoasa si multe alte chestii la care “greseala” DOMO se poate incadra. Fals, uz de fals, tenativa de inselatorie.

      (Citează)

    • @Gaelex: am mai explicat astea o data, dar o sa ma repet ca să-ți arăt că știu ce vorbesc: contractul se considera încheiat când ei îți trimit confirmarea comenzii, nu când dai tu comanda.

      Emailul trimis de Domo este o confirmare de înregistrare a comenzii tale, nu o confirmare a comenzii. Scrie chiar în email asta. Diferențe fine, dar bine gândite de un jurist.

        (Citează)

  22. @Gaelex:

    Art. 5. – – Daca partile nu au convenit altfel, momentul incheierii contractului la distanta il constituie momentul primirii mesajului de confirmare de catre consumator, referitor la comanda sa.

    Tu ce intelegi din asta? Nu ca furnzizorul iti poate trimite un email prin care te anunta ca respectivul nu este o confirmare a comenzii prin care se incheie respectivul contract?

      (Citează)

  23. Ai termenile si conditiile cu care esti de acord cand trimiti comanda unde se stipuleaza anumite chestii. Daca ai fost de acord cu ele, inseamna, conform articolului citat ca “ai convenit altfel” cu cealalta parte.

      (Citează)

  24. @Gaelex @nashu @nwradu
    -sunt de acord ca mailul automat de la domo e doar o confirmare de înregistrare a comenzii tale
    – confirmarea comenzii, la mine zic ca a venit de la procesatorul plătii, payU care imi indica http://i.imgur.com/map72So.png

    Oricum o lasam balta, doar ca eu le-am scris celor de la Domo o reclamatie, in care ii somam fie sa confirme comanda fie sa-mi debloceze banii de pe card. Initial mi-au dat un raspuns oarecum automat (pe la ora 17). Le-am raspuns ca nici macar nu au analizat ce le-am scris si ca ii consider de rea credintă pentru faptul ca nu au cerut deblocarea baniilor din cont, si ii invit sa-mi trimita copie a notificarii de deblocare catre pay U. Au citit mailul la 18, iar pe la 18.45 mi-a trimis procesatorul mail cum ca a fost solicitata deblocarea fondurilor. La ora 19, aveam banii înapoi disponibili. Ziua urmatoare domo mi-a trimis un alt mail de lugu-lugu, încercând să o scalde.

    După cât de prompt au reacționat, fac pariu că în instanță aș fi putut să demonstrez reaua credință a Domo (în mod repetat) și să beneficiez de ceva de la ei. Consumul de energie era însă prea mare să merite efortul. Așa că de acum doar îi ignor.

      (Citează)

    • @Ariel: da, m-am gândit și eu la asta, dar scuza este că doar au rezervat banii, nu i-au tras.

      Îți dai seama ca un magazin de așa amploare își permite juriști care să regleze la virgulă toate textele lor.

        (Citează)

  25. @nwradu: la articolul invocat de tine si anume Art. 1665 la punctul 2 spune asa:

    “(2) De asemenea, dacă prin lege nu se prevede altfel, vânzarea este anulabilă când preţul este într-atât de disproporţionat faţă de valoarea bunului, încât este evident că părţile nu au dorit să consimtă la o vânzare.”

    … în cazul nostru condițiile nu sunt îndeplinite ;D

      (Citează)

  26. Mi se pare aiurea că unii n-au alte gînduri decît de a “distruge” magazinul care a greșit. O greșeală este o greșeală, se întîmplă oricui, eu ca cetățean nu încerc să-l distrug pe cel care a greșit pt că îmi încarc karma și risc să fiu “out of luck” în cazul în care greșesc eu…

    mi se pare normal să apelezi la ANPC, poliție, flota a 6-a etc în cazul în care chiar se încalcă legea (nu vor să onoreze garanția sau returul în 10 zile sau mai știu eu ce chestie clar stipulată prin lege), nu pt ceva ce, în mod evident, era o greșeală.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus