►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
Printr-un ordin recent al Ministerului Transporturilor, utilizarea dronelor este puternic limitată și, practic, blocată. Pe noi ne interesează dronele cu o masă mai mică de un kilogram la decolare, că acelea sunt la îndemâna oricui și se vindeau tot mai bine la noi în țară.
Noul ordin permite operarea lor doar dacă nu au o cameră de luat vederi montată pe ele. Chestia asta este interpretabilă și eu zic că se referă atât la dronele la care atașezi tu o cameră (de exemplu un DJI Phantom pe care montezi un GoPro) cât și la dronele cu cameră video integrată (DJI Phantom varianta Vision, de exemplu). Până la urmă, și camera integrată este tot montată pe dronă.
Personal nu cred că o cameră video se interzice pentru ar putea cădea de pe dronă în capul cuiva, cu alte cuvinte nu se interzice din motive de siguranță. Cred că mai degrabă sunt interzise din motive de intimitate, că oricine te-ar putea filma prin fereastra apartamentului sau peste gardul casei (pe bune acum, ar putea ieși niște filme bune cu vecina cea marfă când se bronzează în curtea ei, nu?), că nu ai voie să filmezi alți oameni fără acordul lor, dar și pentru că anumite filmări ar putea fi “incomode” pentru autorități, în funcție de ce surprinzi în ele.
De asemenea, pentru dronele de sub 1 kg se interzice decolarea lor deasupra “construcțiilor cu destinația de locuință”. Aceasta este o măsură bună, având în vedere că eu scriam că dronele ce filmează tot felul de manifestații sunt periculoase în cazul unor defecțiuni. Atunci mulți m-au contrazis; îi invit să arunce la doi metri în sus o sticlă de suc, care are doar 0,5 kg, și să stea să le cadă în cap. Vorbim apoi ce ar putea face o dronă ce cade de pe cer, iar cei care au impresia că n-ar răni pe cineva trebuie să mai studieze nișțe fizică de clasa a 6-a.
Totuși, exprimarea din ordin este dubioasă. “Destinația de locuință”. OK, deci pot zbura cu drona deasupra unor clădiri de birouri? Deasupra unui obiectiv turistic? Desigur, vorbim de o dronă fără cameră.
Un al treilea punct al ordinului limitează distanța la care poți trimite o dronă la 150 metri pe orizontală și 100 pe verticală, desigur dacă nu are cameră și nu ești deasupra locuințelor.
În aceste condiții, fiind interzis complet să decolezi în mod legal o dronă cu cameră la bord, ele devin practic inutilizabile în mod legal. Și tocmai mă gândeam să iau și eu un Phantom 2 cu stabilizator.
Cine suferă? Cei care făceau bani din filmări aeriene, un domeniu în creștere la noi și în care investești minim 4000 de lei. Hotelurile, obiectivele turistice, diverse firme ce doreau să-și prezinte bunurile, evenimente filmate din aer, toate erau o sursă de bani. Există oameni ce au dronele lor (ca Răzvan), există firme care cu asta se ocupă, iar acum le rămâne doar sa omologheze aparatele, să ceară aprobări pentru filmări, să trimită planuri de zbor șamd, în funcție de ce zice legea pentru fiecare tip de activitate și greutate a UAV-ului utilizat. Mai pierd masiv, zic eu, magazine precum mxshop.ro și eMAG.ro, care vindeau drone, și chiar și Orange, care vinde Parrot AR Drone 2.0.
Mă întrebam de ce ai mai decola o dronă dacă nu are o cameră video pe ea. Doar așa, pentru a controla un aparat în zbor? Probabil că da. În actualul text, ordinul ministerului mai permite doar pasionaților de aeromodelism să decoleze obiecte zburătoare.
Apropo, în exemplele de mai sus am tot spus de DJI Phantom, o dronă populară la noi. În practică, Phantom 1 + GoPro, Phantom 2 + GoPro și Phantom 2 Vision (are cameră inclusă de fabricant) depășesc masa de 1 kilogram la decolare și intră sub incidența altei secțiuni a ordinului, care cere ca acestea sa fie înmatriculate la autoritatea aeronautică și asigurate pentru daune cauzate terților. Iar din câte știu, aici sunt deja în vigoare alte reguli care spun că la altitudini mai mari de 20 de metri (sau 100?) trebuie să declari și plan de zbor și alte drăcii.
Sursa articolului este razvanbb.ro, unde găsiți și o discuție mare pe acest subiect.
Mai jos găsiți integral ordinul nr. 8/2014 al ministrului transporturilor, publicat pe 21.01.2014 în Monitorul Oficial.
Având în vedere dezvoltarea continuă a industriei aeronautice în ceea ce priveşte fabricaţia şi utilizarea aeronavelor fără pilot la bord, luând în considerare faptul că pe plan internaţional nu au fost stabilite încă standarde comune de certificare şi operare a aeronavelor civile fără pilot la bord, ţinând cont de faptul că la nivelul Uniunii Europene pachetul de reglementări în domeniului aeronavelor civile fără pilot la bord, cu masa maximă la decolare mai mare de 150 kg, urmează să fie finalizat până în anul 2016, în timp ce aeronavele civile fără pilot la bord, cu masa maximă la decolare mai mică de 150 kg, rămân sub incidenţa reglementărilor naţionale emise de statele membre ale Uniunii Europene, pentru a permite operarea în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord, până la emiterea pachetului de reglementări europene şi naţionale specifice care să acopere atât domeniul certificării, cât şi domeniul operării acestor aeronave, în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul transporturilor emite următorul ordin:
(1) Operarea aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord în spaţiul aerian naţional este permisă numai în zone de spaţiu aerian segregat temporar, înfiinţate, alocate şi activate conform reglementărilor aplicabile în vigoare.
(2) Zonele prevăzute la alin. (1) se stabilesc în întregime în spaţiul aerian de clasă G, iar limita verticală superioară a acestora trebuie să fie cu cel puţin 150 m sub limita minimă a spaţiului aerian controlat.
(3) Cererea pentru înfiinţarea zonei prevăzute la alin. (1) se transmite de către operatorul aeronavei Autorităţii Aeronautice Civile Române cu cel puţin 45 de zile înainte de data prevăzută pentru începerea activităţii. Modelul cererii şi informaţii privind documentele-suport care trebuie anexate acesteia se publică pe pagina proprie de internet a Autorităţii Aeronautice Civile Române www.caa.ro.
(4) Alocarea şi activarea zonelor prevăzute la alin. (1) se efectuează în conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile.
În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) operator al aeronavei – persoană fizică sau juridică care efectuează operaţiuni aeriene cu o aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi care solicită în acest scop înfiinţarea unei zone de spaţiu aerian segregat temporar conform prevederilor prezentului ordin;
b) spaţiu aerian de clasă G – zonă delimitată de spaţiu aerian în care nu sunt furnizate servicii de control al traficului aerian.
O aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mare de 150 kg poate fi operată în spaţiul aerian naţional, în condiţiile respectării cerinţei prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2), numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) deţine un certificat de înmatriculare;
b) deţine un certificat de tip şi un certificat de navigabilitate, conform cu reglementările europene emise în aplicarea Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 februarie 2008 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi instituirea unei Agenţii Europene de Siguranţă a Aviaţiei şi de abrogare a Directivei 91/670/CEE a Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 1.592/2002 şi a Directivei 2004/36/CE;
c) operatorul aeronavei este certificat, după caz, în funcţie de operaţiunile aeriene civile desfăşurate, în conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile emise la nivel naţional sau cu cele emise la nivelul Uniunii Europene;
d) aeronava este asigurată, conform legii, pentru daune produse terţilor.
O aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 150 kg poate fi operată în spaţiul aerian naţional, în condiţiile respectării cerinţei prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2), numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) deţine un certificat de identificare emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau un certificat de înmatriculare ori un document echivalent emis de alt stat;
b) în cazul în care aeronava are o masă maximă la decolare mai mare de 15 kg, deţine un permis de zbor naţional emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau un document de certificare tehnică echivalent emis de alt stat, recunoscut de Autoritatea Aeronautică Civilă Română;
c) aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terţilor.
(1) Nicio prevedere a prezentului ordin nu exonerează operatorul unei aeronave civile motorizate fără pilot la bord de obligaţia respectării prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 912/2010pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi a condiţiilor în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate, cu modificările şi completările ulterioare, atunci când efectuează operaţiuni aeriene civile în spaţiul aerian naţional.
(2) Prezentul ordin nu se aplică:
a) aeromodelelor, aşa cum acestea sunt definite şi clasificate de către Federaţia Internaţională de Aeromodelism şi de către Federaţia Română de Modelism, atunci când sunt utilizate în cadrul competiţiilor, demonstraţiilor aeriene sau al altor manifestaţii oficiale organizate de Federaţia Română de Modelism;
b) aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 1 kg, atât timp cât:
– sunt operate într-o zonă deschisă, fără construcţii cu destinaţia de locuinţă;
– sunt operate fără depăşirea câmpului vizual al persoanei care asigură comanda aeronavei de la sol, dar nu mai mult de 150 m distanţă pe orizontală şi de 100 m distanţă pe înălţime faţă de această persoană;
– nu au montate pe ele aparatură pentru filmare sau transmisie de date.
(3) Răspunderea pentru eventuale daune provocate ca urmare a operării aeromodelelor şi aeronavelor prevăzute la alin. (2) revine în totalitate persoanelor care asigură comanda acestora de la sol.
(1) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, Autoritatea Aeronautică Civilă Română publică pe propria pagină de internet, www.caa.ro, documentele şi informaţiile prevăzute la art. 1 alin. (3).
(2) Până la data de 30 iunie 2015, Autoritatea Aeronautică Civilă Română va elabora şi va supune aprobării ministrului transporturilor proiectele reglementărilor aeronautice civile naţionale privind operarea în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi care au masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 150 kg.
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
Prezentul ordin se aplică până la data de 30 ianuarie 2016.
p. Ministrul transporturilor,
Constantin Matei,
subsecretar de stat
Bucureşti, 13 ianuarie 2014.
Nr. 8.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
32 comentarii
24/01/2014 la 8:33 AM
aprob pozitiv
gogu(Citează)
24/01/2014 la 9:23 AM
@gogu, spune-ne si noua de ce, ca ne tii cu sufletul la gura…
Flo(Citează)
24/01/2014 la 9:39 AM
Si care sunt pedepsele daca incalci ordinul?
Mark 3000(Citează)
24/01/2014 la 10:31 AM
@Mark-3000: încă nu sunt publice, probabil vor fi stabilite ulterior. Amendă + bătaie…
nwradu(Citează)
24/01/2014 la 9:45 AM
Acest fel de regulament nu este ceva nou. Daca nu ma insel, in US, Amazon pentru a implementa sistemul de livrare prin drone au nevoie de aprobarea FAA.
Cristi(Citează)
24/01/2014 la 10:32 AM
@Cristi: aia era o păcăleală de marketing, nu livrează Amazon nimic cu dronele și nici nu va livra vreodată.
nwradu(Citează)
24/01/2014 la 9:48 AM
Cred ca ar trebui interzise si telescoapele/ binoclurile pe motiv de intimitate. Trebuie interzise bicicletele pe motiv ca nu platesc taxe si accize la benzina.
Vechea poveste: daca pica drobul de sare
Eu zic sa ne retragem in pesteri sa nu cumva sa se intample ceva.
Motivul real e sa numai vada lumea ce se intampla: pe santierele de autostrazi, la manifestatii, etc. Vezi Ucraina unde scandalul sa amplificat datorita interzicerii unor drepturi.
Un Cetatean(Citează)
24/01/2014 la 9:54 AM
Eu cred ca au interzis dronele mai mult pentru ca nu cumva vreunu’ sa filmeze ceva ce ar putea deranja autoritatile. Cum ar fi sa poti sa filmezi cu o drona vila lu’ nu stiu care. Sau stadiul lucrarilor la autostrada. Sau haldele de steril de prin munti?
In plus, autoritatile nu-si prea bat capul cu masuri pentru siguranta cetateanului, atata vreme cat nu moare ceva fiu/nepot de deputat.
Sabotor(Citează)
24/01/2014 la 10:35 AM
@Sabotor, @Un Cetatean: se poate și asta, dar în același timp cei ce au autorizările necesare vor putea filma ce vor ei, nu?
Cred că mai degrabă este vorba de o tehnologie nouă care intră acum și la marele public și deci este nevoie de reglementări pentru ea, e ceva normal. Mai ales că teoretic pot fi periculoase dacă pică din cer, dacă transportă o bombă peste gardul palatului, dacă filmează ce nu trebuie filmat în alte zone șamd.
nwradu(Citează)
24/01/2014 la 10:01 AM
Abia astept sistemele sol-aer anti-drona. Cu niște rachetuțe mici, teleghidate :))
Andrei(Citează)
24/01/2014 la 10:38 AM
:( mi-ai demontat un mit
Cristi(Citează)
24/01/2014 la 10:43 AM
Clar, ar trebui reglementate si autorizate si blog-urile. Daca vor instiga la nerespectarea legii, vor raspandi virusi, vor dezvalui faptele penalilor, etc. Mai au putin si vor reglemnta trotinetele si carucioarele pentru copii. Ei nefiind in stare sa stranga cainii de pe stranzi si sa faca a.i. in spitale sa nu mai moare bebelusi arsi de vii :(
@nwradu faci cumva parte din echipa de social media a plagiatorului?
Un Cetatean(Citează)
24/01/2014 la 10:47 AM
Eu zic sa va interesati (cei care aveti drone) de procedura de obtinere de aprobari. Poate aveti noroc si nu e mama birocratiei.
Razvan filmeaza mai mult in zone turistice, frumusetile patriei, daca nu ma insel, deci n-ar trebui sa fie atat de “lovit” de masura asta.
Chestia cu “sa ai drona in permanenta in raza vizuala” mi se pare foarte buna, din motive evidente.
Leo(Citează)
24/01/2014 la 10:58 AM
Autoritatile romane sunt un monunent de prostie. Niste incompetenti care lucreaza prin toate ministerele. Ce le-a basit capul acum? sa interzica dronele. Romania e plina de autostrazi, infrastructura feroviara de mare viteza, sisteme de siguranta si alertare in caz de urgenta care functioneaza impacabil si pe care sa ne bazam in caz de accident. si ce le da lor prin cap ? sa interzica dronele, ma ! asa ceva numai in filmele cu prosti se intampla si din pacate romania e condusa de prostie de la cel mai mai mic functionar la cel mai mare… aka ministrii. Nu conteaza culoarea politica, toti sunt IDENTICI.
Mihai(Citează)
24/01/2014 la 11:05 AM
Daca pana acum am fi avut un prim accident in care o drona scapata de sub control ar fi accidentat grav un copil, tot internetul s-ar fi revoltat ca nu avem o legislatie in acest sens. Iar aceasta lege cred ca asta incearca sa faca. Incearca sa previna astfel de incidente.
coke(Citează)
24/01/2014 la 11:12 AM
@nwradu
pai nu prea. Trebuie sa ceri autorizatie cu 45 de zile inainte. Care, guess what, poate fi respinsa. Si nu mai zic ca sare din schema direct filmatul cu drona a unei chestii ce o surprinzi pe moment.
Ma rog, n-as fi fost atat de circumspect daca nu bagau si dronele sub 1 kg, dar cu camera video, in acceasi categorie cu dronele de peste 1kg. Pai daca e vorba de siguranta oamenilor, sa eviti sa-i cada unuia magaoaia-n cap, ce conteaza faptul ca drona are camera sau nu?
Sabotor(Citează)
24/01/2014 la 11:23 AM
faraoane, nu sintem singurii
http://news.msn.com/us/cities-and-states-move-to-restrict-ban-drones
un muc(Citează)
24/01/2014 la 11:32 AM
pe de-o parte mi se pare normal, asteptam de ceva timp sa se reglementeze domeniul asta, am vazut mult prea multi idioti care se jucau cu ditamai dronele deasupra zonelor dens populate, in mijlocul oraselor, etc.
pe de alta parte legea e facuta exact cum se fac legile in Romania, cu c*r*. Pentru ca reglementeaza mai mult decat ar trebui si loveste inclusiv in oamenii care luau toate precautile necesare si erau profi in domeniul asta. de exemplu skycam.ro sau altii.
ramane de vazut cum o sa ii prinda. o sa apara drone ale politiei de search&destroy?
stefan(Citează)
24/01/2014 la 11:34 AM
moderare… wtf?
stefan(Citează)
24/01/2014 la 11:38 AM
deocamdata nu sunt sanctiuni pentru asta.
pe de o parte ma oftic de chestia asta pentru ca undeva aveam si eu in plan (undeva indepartat) sa-mi cumpar drona, dar poate fi o lege normala. Daca n-ar fi tinuta sub control lucrurile ar putea lua o intorsatura dubioasa. Ma refer la siguranta si la dreptul la intimitate.
rivi(Citează)
24/01/2014 la 11:45 AM
Si hai sa fim seriosi, ma indoiesc ca daca-mi iau drona si incep s-o testez la mine in curte, sau ies cu ea in fata casei, sau pe niste dealuri, ma voi trezi cu cei de la politie dandu-mi amenda. Legea asta e facuta, ca in cazul unui accident, gen filmat cu drona pe una din arterele circulate ale bucurestiului, drona scapa de sub control, cade si raneste pe cineva, autoritarile sa fie acoperite. Ele vor arata ca exista o lege, si cel care se face responsabil de acel accident va suporta rigorile acelei legi. Altfel, ma indoiesc ca cei care filmau pana acum vor intampina problema in a o face in continuare.
coke(Citează)
24/01/2014 la 11:45 AM
@rivi exista deja LEGI pentru dreptul la intimitate.
Mihai(Citează)
24/01/2014 la 3:45 PM
Prevederile din legea asta nu au nicio legatura cu siguranta cetateanului sau cu colectarea de maruntis la buget.
E DOAR GRIJA “ORGANELOR” DE A NU MAI FI FILMATE ATUNCI CAND “APLICA” LEGEA.
Petre(Citează)
25/01/2014 la 12:04 AM
@Andrei: stai să termine ăștia cu scutul american antirachetă de la Deveselu =))) cred că pentru drone e destinat.
Alexandru Ionut(Citează)
25/01/2014 la 1:16 AM
Salutare,
Privacy & safety wise, sunt de acord, nu prea e fair ca oricine/oricand sa-ti poata invada spatiul privat sau sa iti puna integritatea fizica in pericol si autoritatile sa nu poata face nimic.
Am auzit povesti cu accidente serioase cu aeromodele, nu e de luat in ras.
Dar nu m-as speria prea tare. Doar nu o credeti ca pe acel picior de plai, pe gura de rai pe unde se afla pilotul contravenient cu drona lui, hop o sa apara autoritatile: “buna ziua, radarele noastre pentru drone au detectat ca umblati cu drone aici! V-am prins!”
Merci
Vladutz(Citează)
25/01/2014 la 2:20 AM
Asta-i o lege draconica, demna de o dictatura genuina. Din formulare se vede clar ca vor sa interzica filmarile incomode autoritatilor. Maharii nu vor sa fie filmati in palatele lor luxoase.. sau cand fac potlogarii ori abuzuri. N-au consultat pe nimeni din societatea civila, ceea ce s-a intamplat in Austria cand s-a dat o reglementare a drohnelor care just facuta, era necesara.
Fiecare dintre noi stie care sunt pericolele cu o drohna; o licenta de zbor (ca un carnet conducere) si o asigurare de accident plus chestia cu campul vizual/altitudine erau suficiente. Dealtfel cam astea sunt reglementarile in tarile democrate, nedictatoriale. Tinta a fost camera de filmat, in mod clar.
Adi(Citează)
27/01/2014 la 11:15 PM
“Cred că mai degrabă sunt interzise din motive de intimitate, că oricine te-ar putea filma prin fereastra apartamentului sau peste gardul casei (pe bune acum, ar putea ieși niște filme bune cu vecina cea marfă când se bronzează în curtea ei, nu?), că nu ai voie să filmezi alți oameni fără acordul lor”
@Radu, mai silentios ajung la geamul cuiva cu un monoped telescopic de 8-12 metri lungime, decat cu drona care bazaie de te scoate din minti si e si greu de controlat pe intuneric.
eye(Citează)
27/01/2014 la 11:17 PM
Chiar vrei sa se interzica asa ceva? https://www.youtube.com/watch?v=Z2X9VTyER64
eye(Citează)
03/02/2014 la 10:48 AM
Si daca un producator va produce in viitor o jucarie care filmeaza decent si va cantari sub un kg la decolare ? Schimbam legea ?
dabija(Citează)
31/08/2017 la 2:08 PM
1-SE TEM HOTII DE COMORI CA-I FILMEZI SI INTRE EI APAR PERSOANE DIN APARATUL DE STAT
2- SE TEM HOTII DE LEMNE CA LE FILMEZI MASINILE CU BUSTENI SI LE IA CINEVA NUMARUL
3- SE TEM TRAFICANTII DE DROGURI CA FILMEZI MOMENTUL TRANZACTIEI
4- SE TEM HOTII DE COPII CA II PRINZI IN MOMENTUL RAPIRII
CONCLUZIE; AVEM UN STAT CU STRUCTURA DE CRIMA ORGANIZATA DACA ACOPERA ASEMENEA ACTIVITATI
KRAKEN(Citează)
31/08/2017 la 2:22 PM
Dar ce-ai cu caps lock? E tare greu de citit ce-ai scris.
nwradu(Citează)