blog demisec cu note fine de tehnologie

Out of office pentru o vreme. Mă găsiți în Instagram Stories și o să pun diverse și pe Facebook. Robotesc și la canalul de YouTube.

Vizita mea la depozitul eMAG și cum funcționează acesta

5 Dec 2012  ·

TEHNOLOGIE  ·

30 comentarii

depozitul_emag_11_rafturiV-am spus că am dat o fugă prin depozitul eMAG cu două zile înainte de Black Friday. Să vă arăt acum mai în detaliu cum se lucreză acolo.

Depozitul se află într-o uriașă hală pe marginea autostrăzii A1, la câțiva kilometri de București. Drumuri bune, largi, iar întreg parcul comercial adăpostește multe alte depozite de la tot felul de branduri mari din țara noastră. Pare un fel de business park, dar pentru marfă, nu pentru oameni.

Mă opresc la intrarea în depozit și aștept să fiu preluat de cineva pentru vizită. Orarul lipit pe ușă arată că se lucrează în trei ture, adică inclusiv noaptea, cu pauză de țigară din 2 în 2 ore. Îl întreb pe paznic dacă e un orar special de Black Friday sau e cel normal și îmi spune că sunt deja multe luni de când se lucrează în 3 ture zilnice.

Paznicul îi verifică pe toți angajații care ies pe ușa depozitului folosind un detector portabil de metale, ca să nu iasă cu produse mici ascunse pe undeva. Pare un detector Garrett Super Scanner, dar mă întreb dacă este setat la sensibilitate suficientă pentru a detecta componentele cu mult plastic și puțin metal. Oare dacă ascunzi un card de memorie în spatele cataramei va atrage atenția?

Controlul oricum nu este unul foarte riguros, ci mai degrabă formal. Deformația mea profesională legată de securitate mă face să-mi închipui diverse scenarii de a ascunde una sau alta…

Mă preia chiar Marius Gheorghe, manager de logistică la eMAG, și începem vizita prin depozit. Seamănă cu un magazin METRO, cu rafturi înalte până la tavan printre care circulă stivuitoare. Asta e zona de produse voluminoase.
depozitul_emag_02_lungdepozitul_emag_11_rafturidepozitul_emag_04_inalt

Cea pentru mărunțișuri, adică unde se depozitează marfă micuță de la carduri de memorie și până la cutii mari cam cât o placă de bază, arată altfel, ca o casă cu două niveluri construite și cu o bandă automată (un conveyor) ce duce cutii între ele. Ajung mai târziu aici.

Depozitul funcționează după un flux bine pus la punct. Marfa nouă este livrată în spate, pentru că depozitul are rampe de încărcare pe ambele părți. Pachetele voluminoase, cu tot cu paleții lor, sunt luate de stivuitoare și duse pe rafturile gigantice, înalte de aproape 20 de metri și lungi cât vezi cu ochii.

Stivuitoarele sunt un model special de la Toyota Material Handling. Se ridică împreună cu operatorul până la înălțimea maximă a depozitului. M-am urcat și eu într-unul și un operator m-am plimbat pe câteva culoare și m-a ridicat până la tavan, ca să fac câteva fotografii de ansamblu.
depozitul_emag_38_sus

Înapoi la sol, aflu că atunci când sosește o comandă nouă operatorul este înștiințat de asta și vede automat pe un PDA din dotare unde se află produsul respectiv, la ce culoare, raft, etaj și poziție. Se ridică după el, îl coboară alunecând pe-o rază, se printează actele necesare, se lipesc de cutie cu o pungă transparentă și ajung la o altă rampă de unde sunt preluate direct de mașina curierului care ți le aduce acasă.

Produsele mărunte au traseul cel mai interesant, deoarece intră în “căsuța cu două niveluri”. Aici lucrurile sunt automatizate prin intermediul conveyor-ului care transportă cutii albastre de plastic și al angajaților care le ordonează.

Deranjăm un angajat de la munca sa pentru a-i vedea dotările. Are un PDA la încheiatura mâinii și cu un scanner de cod de bare prins de deget, ca un inel. Sistemul este comod de purtat și mai util decât un PDA separat, pe care trebuie să-l legi și dezlegi mereu la vreo curea sau din buzunar.
depozitul_emag_41_pda

Marius Gheorghe îmi explică sistemul. Cutia albastră are un cod de bare. Un angajat scanează codul de bare al produselor noi, le pune în cutie, scanează apoi codul de bare al cutiei. Computerul care gestionează depozitul știe deci ce produse sunt în respectiva cutie.

Cutia este pusă pe conveyor și își începe drumul prin depozit. Scannere amplasate din loc în loc țin evidența locului în care a ajuns respectiva cutie, iar senzori optici cu reflexie acționează ca numărătoare de cutii, sesizând eventuale blocaje sau cutii adăugate sau eliminate manual de pe conveyor.

Sunt cutii goale și cutii pline pe bandă. Toate urcă mai sus pe bandă înclinată și apoi pe spirală, iar când ajung în depozit cele pline (detectate pe baza codurilor de pe ele) sunt redirectate de un braț mecanic pe o bandă separată și “parcate” acolo, așa cum un tren iese de pe linia principală și este tras la un peron pentru încărcare și descărcare.
depozitul_emag_07_urcaredepozitul_emag_08_spirala_intrare
depozitul_emag_40_conveyor

Operatorul din depozit scanează cutia respectivă și PDA-ul de pe mână îi indică unde trebuie să ducă produsele din ea: rândul, sectiunea sa, a câta poliță, unde anume pe aceasta. Polițele sunt oricum etichetate cu coduri și bine numerotate.

Când vine o comandă nouă, îmi spune șeful depozitului, produsele trebuie scoase de la raft, împachetate și date spre livrare. Sistemul este asemănător și începe atunci când computerul de gestiune decide că în cutia albastră cu un anume cod de bare trebuie să se găsească produsele X, Y și Z comandate de mine sau de tine.

Cutia își începe drumul de la parter, urcă în depozit și este parcată pe linia secundară. Operatorul o scanează și află ce trebuie sa pună în ea. Computerul care gestionează totul are o evidență perfectă a stocului disponibil și îi arată pe PDA rafturile de la care trebuie să aducă produse. Operatorul le pune în cutie și îi dă drumul înapoi pe banda principală.

Cutia călătorește prin depozit și apoi coboară la parter pe o altă spirală. La parter sunt echipele de împachetare. În funcție de produse, aceștia le impachetează în diverse tipuri de cutii și le lipesc toate facturile necesare.
depozitul_emag_01_spirala_iesiredepozitul_emag_42_ambalare

Sistemul este modern și tehnologic bine dimensionat pentru un magazin de mărimea eMAG-ului. În viitor, îmi spune Marius, peste câțiva ani când comenzile vor fi tot mai multe, se pot instala benzi mai rapide, automatizări mai bune, rafturi cu lumină modulară care să se aprindă doar deasupra produselor ce trebuie puse în cutie, ca să nu mai pierzi timpul citind etichetele de pe polițe șamd. Mai e până atunci.

La final, să vă arăt fotografii din zona de Black Friday. Era egală ca amprentă pe sol cu depozitul principal, chiar dacă nu și la fel de înaltă. Puteți vedea zecile de paleți de marfă ce s-a vândut în doar câteva ore pe 23 noiembrie.

Sistemul a fost bine pus la punct. Angajații au avut la dispozitie imprimante mobile pentru a tipări rapid facturile și etichetele, iar la produsele mari s-a lucrat probabil dintr-un foc, adică au luat toate comenzile primite pentru frigidere, au mobilizat unul-două stivuitoare pentru a le da jos, lipi facturile și pune în camionul curierilor și gata, au eliberat toată zona respectivă.

Nu știu dacă ați observat, dar anul acesta la eMAG s-a putut plăti doar online cu cardul sau cash ramburs. Plata cu OP prin bancă n-a mai fost posibilă, deși anul trecut eu am utilizat această metodă, conversând cu consultantul căruia i-au fost alocate comenzile pentru a primi factura și pentru a-i trimite extrasele de cont cu plata, în vederea verificării încasării sumelor în contabilitatea eMAG.

Înțeleg de ce anul acesta n-au mai permis sistemul. Deși mai flexibil pentru o anumită categorie de cumpărători, din punct de vedere logistic pentru eMAG este un mare consumator de resurse. Închipuiți-vă că 95 de frigidere sunt date curierilor, dar pentru ultimele 5 cumpărătorii aleg să plătească prin bancă, iar verificarea plății durează două zile. În acest timp un stivuitor trebuie să ia acele 5 frigidere și să le găsească alt loc de depozitare, să le pună deoparte, un consultant trebuie să contacteze clientul pentru proforme, plăți și confirmări, contabilul trebuie să monitorizeze încasările, iar pe măsură ce banii întră in cont iarăși iei un stivuitor de la treaba lui și-l pui să mai umble la câte un frigider. Nu-i eficient. Nu doar infrastructura informatică este importantă, ci și organizarea muncii mecanice și eficientizarea drumurilor și a timpului.

Ți-a plăcut articolul? Susține acest blog verificând ideile de cadouri de Crăciun de la eMAG, dând un Like blogului prin butonul de mai jos sau arătând acest articol prietenilor tăi prin butoanele de și mai jos. Și verificați tag-ul Fabrici pentru alte vizite în fabrici și depozite diverse.

    30 comentarii

  1. Foarte bun articolul, bravo!

      (Citează)

  2. Imi poti spune de cine era facuta sistemul acesta semi-automatizat ?

      (Citează)

    • @Dan: multumesc! Din aceeasi serie, cauta pe blog si despre fabricile Ford, Danone, depozitul Coca-Cola etc

      @Claudiu: am uitat sau nu am primit un raspuns clar. La o cautare acum pe net am gasit CV-ul cuiva care se lauda ca a lucrat la sistemul de depozit eMAG pentru firma MACH FTD, asa ca este posibil ca ei sa fi facut integrarea. Spiralveyor, conveiorul in spirala, e facut de Ambaflex, unul dintre furnizorii Mach FTD.

      Cica au timp de interventie 40 de minute in caz ca se strica ceva.

        (Citează)

  3. Interesant articol, felicitari … chiar nu intelegeam de ce nu accepta plata prin OP.

      (Citează)

  4. Cu ce ai facut pozele, cu fieru’ de calcat?

      (Citează)

    • @dan: imaginile sunt adecvate pentru modul de prezentare, altfel n-ai fi apreciat ca incarci 20 MB de fotografii intr-un articol. Ai nevoie de vreo imagine la dimensiunea originala? Cauti un detaliu anume?

        (Citează)

  5. Superb, nu credeam ca toata treaba este atat de bine pusa la punct. Sunt curios cati angajati are emag-ul, din cate se vede pare a fi magazinul online cu cei mai multi angajati.
    Felicitari pentru articol

      (Citează)

  6. Pff, ce oameni cârcotaşi şi necunoscători. @dan: se vede de la un kilometru că pozele sunt făcute cu ultimul model de frigider Arctic, ăla cu trei motoare. :D
    Ontopic: auzisem mai demult de o metodă de sustras mărfuri scumpe din supermarketuri. Cumpărau un frigider, unul ieftin, iar complicii din interior îl umpleau cu telefoane mobile şi laptopuri, apoi îl înfăşurau în folie de plastic şi îl ambalau. Deci securitatea aia de la intrare/ieşire e fix degeaba.

      (Citează)

    • @Victor: mai sunt camere video, nu-i asa simplu. Lucruri dispar mereu si sunt pierderi asumate, dar daca devine un fenomen semnificativ se pot opri.

        (Citează)

  7. Eu am solicitat plata cu OP dupa ce am plasat comanda de black friday, si mi-a fost trimisa o factura proforma fara niciun fel de probleme (tot respectul din punctul asta de vedere, pentru ca au facut o exceptie fara sa spuna “nu se poate”). Aveam nevoie de proforma pentru ca asteptam momentul “prielnic” sa imi faca contabilitatea plata (moment care s-a intamplat abia ieri) si altfel nu puteam sa rezerv acel produs. Din fericire am cumparat un laptop, daca as fi luat ceva mai voluminos probabil ca ar fi fost putin peste mana pentru eMag sa imi tina produsul rezervat pana la momentul efectuarii platii.

    In rest, s-au miscat foarte repede: ieri la ora 14 am facut plata si am trimis OP-ul pe mail, iar la ora 17 aveam confirmarea ca produsul va ajunge azi la mine. Acum astept dupa Fan Courier :)

      (Citează)

    • @seba18: da, se putea face, mai ales daca ziceai “mi-am luat singur proforma din Istoric COmenzi si am dat-o la plata, e deja platit”, dar au vrut sa descurajeze asta.

        (Citează)

  8. trebuia sa scrii si de cum arunca cei din depozit cu produsele

    “Ioaneee da si tu un procesor!
    Da co*e”…(zbang il arunca de la 5 m)

      (Citează)

    • @marius: sunt sigur ca oriunde se intampla asta. Culmea este ca e greu sa supraveghezi si sa le dai peste mana angajatilor non-stop si solutia e sa automatizezi totul. Dar de obicei sunt pierderi bugetate acestea.

        (Citează)

  9. Cum te mai gandesti tu cum sa furi :))

      (Citează)

  10. Foarte tare articolul :) Nu degeaba sunt pe primul loc in tara…

      (Citează)

  11. @marius exemplul tau cu procesorul este cam nefericit. Procesoarele sunt impachetate foarte compact in cutiile in care vin de noi (se misca putin doar picioarele cooler-elor de Intel). Si pana la urma de ce m-ar interesa aspectul asta atata timp cat la mine ajunge produsul functional in stare perfecta?

    @nwradu din cate stiu in acele stivuitoare la care se ridica toata cabina nu au voie 2 persoane in acelasi timp… you lawless mofo :)

      (Citează)

    • @Adrian: nu vad de ce n-ar fi. Era loc in nacela pentru doi, ba chiar pupitrul de comanda nici macar nu era pe centru. 80 de kg in plus nu vad cum ar putea destabiliza un stivuitor gol.

        (Citează)

  12. Super tare, stiam si eu astea dar nu asa in detaliu. E visul meu sa lucrez la emag in depozit sau in showroom :). Foarte frumos si e o treaba care as face-o cu placere.

      (Citează)

  13. Super tare sistemul! Stiam bine ce au acolo, dar nu vazusem pana acum. Am cautat niste poze cu depozitul din SEMA (2008), de la un inventar la care am participat. Foaarte mare diferenta, erau 3 randuri de rafturi de 3m inaltime, lungi de vreo 30-35m. Imi aduc aminte de zilele dinaintea Craciunului din 2007 (cand era showroom-ul plin), cum a trebuit sa lucram in depozit multi oameni de pe la alte departamente. Era un haos total acolo, ne cocotam ca maimutele pe rafturi si aruncam produsele de la unul la altul :)).
    Imi place mai mult eMag-ul de acum decat cel de pe vremea cand lucram acolo, e mult mai organizat si mai eficient. N-am decat cuvinte de lauda pentru Iulian Stanciu.

    Felicitari pentru articol!

    P.S.: nwradu, n-ai aflat si cat a costat conveyor-ul? Cam 3% din vanzarile din BF+weekend :)

      (Citează)

  14. @nwradu @victor: treaba cu frigiderul plin de laptopuri si aparate foto este peste tot cred.eu am lucrat in carrefour si la fel se facea iar toata treaba este,culmea,filmata…dar cei care filmeaza pun la cale totul pentru ca fara ei nu se poate,tot ce se filmeaza se sterge in 24h daca nu ma insel pentru ca nu se poate stoca totul. se umpleau frigidere cu sticle de “jack daniels” cu tablete,aparate foto etc

      (Citează)

  15. Ce carcotasi. Lucrurile nu stau chiar asa : “arunca-mi un procesor”, de obicei angajatii se plimba cu o masa(mobila) pe care pun produsele ( se vede intr-o poza)…
    E foarte bine pus la punct depozitul, dar am o intrebare : oare angajatii sunt la fel de multumiti cum e emagul cu vanzarile pe care le are?
    Legat de “Frigiderul plin de alte produse”, pot spune despre cel care a scos perla asta ca are o minte creata. Frigiderele (albele), sunt sigilate(folie) din fabrica, ele vin acasa cu AWB-ul lipit de produs (cel putin asa a ajuns la mine).

    Super articol. Felicitari

      (Citează)

  16. :))) ce inventiv e romanu asta cand vine vorba de furat :)))
    @Catalin: nu stiu daca o folie le sta in cale, pot sa refolieze ca doar ala care cumpara frigideru nu o sa se planga ca nu are folia orginala din moment ce ii iese si lui ceva.
    e super tare depozitul, cu toate ca banuiesc ca nu e singurul de acest gen din tara, se vede ca au crescut mult si probabil o sa mai creasca.
    felicitari pentru articol

      (Citează)

  17. @Catalin : Nu are nici o treaba cu folia aia , se taie foarte usor si se pune alta. Lasand astea , V-ati intrebat cum se lucreaza eMag si Flanco?
    E bataie de joc pentru angajati. Salariu mizer pentru responsabilitatea cu care esti incarcat . Imagineaza-ti ca se fura un laptop (de un angajat , sau whatever ) si… se imparte suma catre toti angajatii mai putin catre manageri , sefi de magazin samd . Toti consultantii de vanzari/magazionerii/gestionarii sunt raspunzatori 100% de toate marfurile!!!!! Believe me , i’ve just quit .
    Da , de acord este un sistem la eMag de depozitare foarte frumos pus la punct, dar atat !

      (Citează)

    • @little: este absolut normal sa se imparta suma furtului catre angajati, altfel nu ti-ar pasa deloc de ele. Daca ai de dat si tu bani pentru pierderi, poate nu mai inchizi ochii atunci cand colegii baga un laptop in traista, cam asta e filosofia si politica in orice fabrica.

      E ca la masinile de serviciu. Ia sa se decida ca si angajatii platesc o parte din reparatii in caz de defectiuni sau accidente si sa vezi ce usor ar umbla toti cu ele.
      Despre partea cu salariul, este decizia fiecaruia ce munceste si pentru cati bani o face, asa ca nu ma bag.

        (Citează)

  18. Mi-a placut articolul, frumos :)

      (Citează)

  19. @Catalin: agajatii au un salariu de rahat si sunt tratati la fel.. profita de tie ca asa este romanu` .. stie ca este greu sa pleci .. insa Dumnezeu este sus si vede ..

      (Citează)

  20. Frumos scris! Din ce inteleg din articol, deja depozitul lor functioneaza pe lângă cititoare coduri de bare si cu sisteme de conveioare pentru transport rapid. Probabil asta e next level pentru cine vrea sa intre in liga mare in logistica din ecommerce…

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus