blog demisec cu note fine de tehnologie

Urmăriți-mă gratuit pe Instagram și pe YouTube!

Cum arată camera de proiecție a primului proiector laser de cinematograf din România

Clock icon

19 Feb 2018

Tag icon

TEHNOLOGIE

Comments icon

37 comentarii

Sala Ultra a cinematografului Grand Cinema & More (mallul Băneasa Shopping City) are cel mai mar ecran de cinema din țară, este singura cu sunet Dolby Atmos și recent s-a upgradat cu primul proiector cu laser din România, plus fotolii active (vibrează sincronizat cu acțiunea din film) pe toate rândurile.

Am avut ocazia să intru în camera de proiecție și să văd cum arată întregul sistem, așa că iată un articol de genul how it works / how it’s made în spatele scenei. Bănuiesc că n-ați mai intrat până acum într-o cameră de proiecție (pentru mine a fost prima oară) sau, dacă da, sigur nu într-una atât de complexă, sala Ultra având acum ce se poate mai bun în domeniul video și audio pentru cinematografe.

PROIECTORUL

Noul proiector este un model Barco DP4K-60L, iar pe site-ul companiei scrie că este modelul lor de top, cel mai bun din categoria laser. Barco este o companie belgiană specializată pe tot ce ține de video și, cel puțin în domeniul proiectoarelor de cinema, unul dintre top 4 cei mai mari jucători.


Tehnologia este cea DLP –Digital Light Processing–, ca la aproape toate proiectoarele de cinematograf și birou. Un proiector DLP folosește o sursă puternică de lumină, adică acea lampă considerată consumabil, pentru a genera un fascicul de lumină. Acest fascicul este colorat în urma trecerii printr-o sticlă colorată și reflectat spre o matrice de oglinzi numită DMD.

DMD-ul este o realizare tehnică impresionantă, o matrice de oglinzi foarte mici, câte una pentru fiecare pixel al imaginii. Fiecare oglindă este orientabilă, putând reflecta sau nu lumina ei spre ecranul sălii de cinematograf. Toate aceste oglinzi de dimensiuni microscopice se orientează de foarte multe ori pe secundă, iar milioanele de fascicule de lumină generate de acestea trec prin lentila proiectorului și sunt “aruncate” pe ecranul de proiecție al sălii.

În noul proiector din sala Ultra, sursa de lumină este un laser de mare putere, ceea ce aduce câteva avantaje față de sistemul clasic de lămpi cu xenon:

  • luminozitate mult mai mare, în jur de 56.000 de lumeni față de 30.000 de lumeni pentru un proiector clasic. Aici avantajul principal este pentru cel ce urmărește filmul, că imaginile vor fi mai luminoase și culorile mai intense. În special filmele 3D, unde acei ochelari întunecă un pic imaginea, sunt mult avantajate de intensitatea luminoasă mult mai mare.
  • durată de viață mult mai mare a emițătorului laser. Barco spune că după 30.000 de ore intensitatea scade cu sub 20%, pe când lămpile cu xenon ale proiectoarelor de cinematograf rezistă cam 500 de ore, fiind schimbate lunar. Avantaj pentru ambele părți, client și cinematograf.
  • consum energetic mai mic, o scădere de 40%.

Ca specificații, DP4K-60L este un proiector 4K (4.096 x 2.160 pixeli) ce poate reda 120 de cadre pe minut sau, în format 3D, 60 fps pe fiecare ochi, cum ar veni vorba. Ca aspect, este o cutie mare și neagră, lungă de aproximativ 1,5 metri, cu un obiectiv în capăt.

Modelul integrează serverul multimedia. Câteva butoane de control sunt disponibile pe lateral, dar proiectorul este controlat de la distanță, prin rețea, cu un software specific. Dacă vă uitați cu atenție în imaginea panoului de control, vedeți acolo rack-uri pentru trei hard-disk-uri: pe acestea se află filmele pentru o săptămână de proiecție, probabil un sistem redundant, astfel încât proiectorul are în interiorul său tot ce-i nevoie pentru a funcționa.

Mai are porturi HDMI și DisplayPort pentru intrări sau ieșiri, USB pentru unități externe de stocare, butoane de comutare a modului de afișare și câteva alte reglaje.

Pentru filmele 3D, în fața obiectivului culisează automat aparatul de mai jos, DepthQ Polarization Modulator, care polarizează diferit cadrele pare de cele impare, obținând astfel ochelarii 3D în tandem cu ochelarii de cinema.

Proiectorul cântărește 235 de kilograme și se încălzește puternic, iar răcirea se face cu lichid (etilenglicol 30%, dacă nu mă înșel). Din spatele proiectorului ies 6 furtunuri lungi ce ajung la două chillere, două unităti aproximativ cubice ce folosesc freon pentru a răci lichidul transferat de la proiector. Aerul cald iese din chillere prin spate și este absorbit de o hotă industrială montată deasupra lor, care-l evacuează apoi.

Întreg sistemul are un consum maxim de 6,7 kW pentru proiector și încă 3 kW pentru chillere, dar consumul uzual probabil că este mai mic. Mi s-a spus că încălzirea laserului durează 5-10 minute, dar apoi proiectorul funcționează toată ziua fără a avea nevoie de pauze, iar rularea este, după cum spuneam, automatizată și controlată software dintr-un calculator.

SUNETUL ATMOS

În partea opusă, sunetul iese din proiector și intră în procesorul Dolby Atmos, un model CP850. Dolby Atmos este un sistem ce elimină canalele tradiționale de sunet și trece la conceptul de obiecte audio. De exemplu, sunetul produs de un elicopter este un obiect, iar procesorul știe că acesta se mișcă de la stânga spre spatele eroului de pe ecran, așa că redă acel sunet pe boxe orientate în stânga și în spatele sălii, comutând între ele și adaptând intensitatea sonoră la nivelul cerut de film.

Sala Ultra are, dacă țin bine minte, 52 de difuzoare separate montate pe laterale, spate și pe tavanul sălii, toate pentru acest sistem Atmos.

Ca sistem, Atmos ocupă două rackuri lângă proiector. Alături de procesorul de sunet se află mai multe amplificatoare QSC model DCA 2422 de câte 2 canale fiecare. Chiar și cablarea lor și conectarea la difuzoarele din sală este o treabă ce necesită atenție deoarece trebuie luată în considerare lungime cablului până la fiecare difuzor pentru a nu introduce întârzieri la propagarea semnalului.

FOTOLIILE ACTIVE

După rack-ul cu procesorul Atmos se află rack-ul echipamentelor ce controlează fotoliile active, care vibrează ușor odată cu acțiunea filmului. Sub fiecare fotoliu din sala de cinema, fie el premium (rândurile centrale, cu scaune ce se pot lăsa mult pe spate) sau standard (cele roșii), a fost montat un aparat ce poartă oficial numele amuzant de Buttkicker, produs de compania americană Guitammer.

Modelul, mai precis, este Buttkicker Advance. Sistemul se ghidează după sunet, anumite frecvențe joase declansând un piston suspendat magnetic în unitatea sa, practic un vibrator de dimensiune mai mare. Acesta se fixează sub scaun și induce în acesta o vibrație asemănătoare cu cea a unui subwoofer puternic.

Sistemul este controlat din două rackuri de unități de control a fotoliilor active, fiecare coordonând câteva bucăți. Și aici a fost de muncă, fiind necesară luarea în calcul a lungimii cablurilor până la fiecare grup de fotolii.

Totul contribuie suplimentar la a te introduce în atmosfera filmului, dându-ți ușoare vibrații în fotoliu în anumite momente ale filmului. Ultima oară am văzut Justice League în sala Ultra și sistemul încă nu era activ, dar acum este, așa că sper să-l simt pe pielea mea (și proiectorul cu ochii mei) la Black Panther, care se anunță spectaculos.

UPS-ul

Pe lângă toate acestea, un UPS de dimensiuni mari asigura alimentarea de rezervă a întregului sistem. Dacă se întrerupe curentul în mall, sala de cinematograf nu simte nimic, sistemul audio-video funcționând pe baterii.

Cam tot ce vedeți mai jos cuprinde o cameră de proiecție modernă: răcitoare, proiector, rackuri pentru instalația audio, rackuri pentru fotolii și backup UPS pentru toate, iar sistemul general de control este în altă parte.

În holul cinematografului sunt doua fotolii active, puteți simți acolo tehnologia în acțiune, privind trailere pe un televizor instalat în fața lor. Am văzut și un vendomat de apă și de ochelari 3D, pentru cei care nu vor să stea la coadă la bufet doar pentru acestea, ceea ce mi se pare o idee bună. Vin filme bune în următoarea perioadă, duceți-vă să le vedeți la Ultra, cea mai modernă sală de cinema din România.

Așa arată sala Ultra, apropo, cu un ecran de 22,5 metri lungime.

    37 comentarii

  1. La 50 shades cum vibreaza scaunul?

      (Citează)

    • La 50 shades vibreaza doar pentru femei. Au ei un sistem special prin care se recunoaste daca cel care sta pe scaun e femeie sau barbat. Radu a uitat sa spuna despre asta…

        (Citează)

    • Da, după greutatea poșetei.

      Am fost la Black Panther duminică, au vibrat mișto scaunele când erau ceva explozii sau alte sunete foarte joase.

        (Citează)

  2. Păcat de site: caut sâmbăta ce rulează, îmi propune pantera după 18, dau sa rezerv și “filmul nu rulează sâmbăta, alegeți altceva”… #faracuvinte

      (Citează)

    • Cred că fac ei ceva la site în perioada asta, că văd că filmele au program doar până joi. De obicei de vineri se schimbă programul și probabil pe miercuri îl pun pe site, deși parcă să zic că în trecut nu era așa.

      Eu folosesc altfel site-ul. Mă uit la posterele filmelor și aleg de acolo ziua când vreau să merg.

      Sau în search nu completez nimic la numele filmului, ci doar aleg ziua și dau Caută. Partea de rezervări merge foarte bine apoi.

        (Citează)

    • Eu am făcut rezervare vineri și nu am avut nici o problemă.

        (Citează)

  3. Sper ca ne facu un review dupa ce te duci la Planet of the Apes.

      (Citează)

  4. Mda, impresionantă (și presupun foarte scumpă) tehnologie. Dar cu toate astea un spanac de 1000 lei n-au avut și ăia să cumpere o mizerie de aparat de etichetat și niște bandă – tot cu etichete scrise manual de un angajat stau. Mie mi-ar fi rușine să prezint ”presei” așa ceva. Plus că n-am văzut de mult un cable-management mai deficitar.

    Măcar o mătură pe jos au dat?

      (Citează)

  5. Mie mi se pare o nesimțire cruntă cum parchează bizonii la Băneasa mall, am reclamat in repetate rânduri problema și nimic. O groaza de locuri libere la 2 min de mers pe jos de mall, dar ei parchează fix pe stradute in buza mall-ului.Iar conducerea nu face nimic,că deh, cocalarii fac vânzarea cea mai mare

      (Citează)

    • La Băneasa se mai blochează roțile, deși am reclamat și eu de câteva ori faptul că paznicii stau și se uită nepăsători la cum blochează lumea locurile de handicapați.

      Am vorbit însă cu cineva de la alt mall legat de asta și se pare că e foarte complicat să iei măsuri, trebuie chemată Poliția pentru fiecare mașină în parte. Blocatul roților nu știu cât de legal este într-o parcare publică. Să vezi ce amuzant este dacă abandonează cineva o mașină într-o parcare de acolo – chemi Poliția și abia dacă în 6 luni proprietarul nu o mută de acolo mașina poate fi ridicată cu platforma.

        (Citează)

  6. La 50 shades of brown nu vibreaza scaunul, au o tehnologie diferita, bazata pe dildăuri. :))

    In alta ordine de idei, sunt curios care e investitia pt o asemenea sala de cinema si care sunt sansele ca vreo sala de genul scala, patria, cinema pro, studio, sa se doteze cu asa ceva.

      (Citează)

    • Că investiție strict în aparatura nu e exagerat de scump, idee e că dacă nu ești un colos nu o sa ai drepturi de distribuție a filmelor, ceea ce doare.

        (Citează)

    • Costă ceva și aparatura, probabil ce-i acolo ajunge la sute de mii de euro. Cinematografele iau puțin din prețul unui bilet, probabil 60% merge la producători, iar cinema-ul ia bani mai mult din mâncare și băuturi.

      Pe mine m-au speriat un pic celelalte costuri: consumul energetic, lămpile de schimb pentru proiectoarele normale șamd. Se adună, dacă nu ai flux mare de oameni probabil că ieși pe minus.

        (Citează)

  7. interesant ce e pe acolo, probabil n-o sa ajung niciodata intr-o camera de proiectie asa ca articolul e binevenit.

    altfel, si site-ul si organizarea in cinema este varza;
    am fost prima data, m-am enervat, am fost si a doua oara, iar m-am enervat, asa ca am zis ca nu mai calc pe-acolo.
    iar concentratia de cocalari mi s-a parut mai mare decat in alte cinema-uri de mall.

      (Citează)

    • Eu merg săptămânal în minim 2 malluri. Cred că altele sunt cele cu cocalari, după specificul zonei. Iar ca cinematograf, la Băneasa sunt mai mult familii cu copii sau oameni de 30-40 ani, ce-i drept pe la orele 11-14 când mergem noi de obicei.

        (Citează)

  8. Mda, nu cred ca e cea mai mare smecherie din domeniu. Pare mai degraba o chestie mai rentabila pe termen lung pentru ei datorita duratei de viata a lampii. Toata smecheria cu lumenii in plus e anulata de tehnologia activa la 3D. Cu exceptia cinema-ului din Liberty Mall toate celelalte la care am fost folosesc ochelari pasivi, adica folosesc 2 proiectoare pentru 3D. 2x30k>56k. Numa zic. Plus ca 120Hz frecventa de comutatie nu e cea mai mare smecherie, la cadre rapide nu ai miscare fluida. Ma rog, aici sunt limitati si de roata de culori, cat de repede sa o invarti… Ca idee proiectorul meu de acasa comuta la 480Hz. Dar nu e DLP.
    “Cel mai mare ecran din tara” inseamna mai mare si decat cel de la IMAX?
    Ca o curiozitate, ai idee cum sincronizeaza ochelarii activi? Ceva semnal infrarosu de sincronizare? Radio? Ca fapt divers cand am fost la Liberty, eu fiind ochelarist am dat din reflex sa-mi ridic ochelarii pe nas. Se ducea 3D-ul cand faceam asta ca fereastra de receptie (era infrarosu probabil) era intre ochi. :)

      (Citează)

    • Folosesc ochelari pasivi, nu activi. Aparatul acela care se pune în fața proiectorului polarizează diferit câte un cadru și asta e tot.

      Eu am niște ochelari pe care-i țin în mașină de multă vreme, ca să nu cumpăr alții la cinema. I-am folosit și cu noul proiector, că am fost ieri la Black Panther chiar în acea sală.

      Și la Grand Cinema se utilizau înainte două proiectoare pentru sala Ultra, le-am și văzut acolo, date la o parte. Mi-au spus că sunt două nu pentru 3D, ci pentru a avea luminozitatea necesară unui ecran atât de mare. Ca idee, și sala Epika (ecran la fel de mare) folosește două proiectoare, celelalte săli doar câte unul singur.

      3D-ul se face la toate prin amplasarea unui aparat de polarizare în fața lentilei. La soluțiile cu două proiectoare e mai simplu, fiecare proiector are polarizatorul său simplu, la soluția cu un proiector trebuie un polarizator (dacă așa s-o spune) care să facă asta doar la anumite cadre, bănuiesc eu.

        (Citează)

  9. scala, patria si pro, niciodata :)))

    poate doar cand se darama cladirile in care au functionat si se construiesc altele :))

    alex:
    La 50 shades of brown nu vibreaza scaunul, au o tehnologie diferita, bazata pe dildăuri. :))

    In alta ordine de idei, sunt curios care e investitia pt o asemenea sala de cinema si care sunt sansele ca vreo sala de genul scala, patria, cinema pro, studio, sa se doteze cu asa ceva.

      (Citează)

    • Patria e închisă pe termen nelimitat din cauza bulinei. Ultima oară când am fost acolo, acum mulți ani, era imaginea atât de întunecată încât proiectorul lor cred că deja murise și nu făcea nimeni nimic.

        (Citează)

    • Tot cu bulina este si blocul unde se afla Cinema Pro, doar ca, prin comparatie cu Patria sau Studio, cinematograful este deschis publicului.

        (Citează)

  10. Fain articol, behind the scenes. Am fost la prima proiectie cu sistemul nou, un event privat. Din pacate filmul ales (Crima din Orient Express) nu a dus sistemul (mai ales audio + vibratii) catre limite. “Grafica” a fost insa ok :), 4k, hdr etc :)

    Mai mult au tremurat scaunele la trailerul Black Panther.

    Btw, sa nu va luati locuri in laterale extreme sau primele randuri. Platiti multi bani si nici nu o sa aveti parte de experienta completa.

      (Citează)

  11. Cătălin Tănase

    19/02/2018 la 1:25 PM

    Ziceai ca proiectorul se incalzeste puternic. Pai cred si eu! Pe lista de specificatii scrie ca la 50% putere, consuma 3,6kW. Asta inseamna de aproape doua ori mai mult decat un calorifer electric, dat la maxim. Tot de acolo am vazut ca este alimentat trifazat

    Apropo de costuri, am inteles ca astfel de proiectoare sunt inchiriate intr-un regim asemanator leasingului auto

      (Citează)

  12. Cat e biletul intr.o astfel de sala? In Franța plătesc intre 12-15 euro.

      (Citează)

    • Între 26 și 33 de lei, de obicei, în funcție de zi și dacă vrei locuri premium. Cele premium se pot lăsa mult pe spate și sunt mai late, dar au doar trei rânduri pe centru.

        (Citează)

  13. Kllaus:
    Cat e biletul intr.o astfel de sala? In Franța plătesc intre 12-15 euro.

    40 lei am platit duminica acolo pt filmul Black Panther, locuri standard

      (Citează)

  14. ce uita sa zica Kllaus e ca in Franta cu 20Eur/pers. sau 35/2 pers. ai acces nelimitat la cinema, de cate ori vrei sa mergi.
    in zilele mele de glorie reuseam sa merg si de 3-4 ori pe saptamana.

      (Citează)

  15. 1) îmi place că oficial se cheamă “buttkicker” :-)

    2) nu văd de ce la comanda motoarelor de vibrator contează lungimea cablurilor. Inerția sistemului mecanic e mare, nu discutăm de situația din audio unde ai semnale de KHz sau peste 10KHz.

      (Citează)

    • Cine știe care o fi motivul la punctul 2. Probabil vor să declanșeze toate deodată ca să nu apară cine știe ce vibrații suplimentare sau pur și simplu cei ce-au montat sistemul au vrut să facă treaba ca la carte.

        (Citează)

    • Nu, lungimea cablurilor nu ar trebui sa aiba nici un fel de relevanta din punct de vedere al intarzierilor, nici la audio si cu atat mai putin la sistemul de vibratii in scaune. Presupunand ca diferenta maxima dintre lungimile cablurilor ar fi de 1km, delay-ul ar fi de mai putin de 5 microsecunde. Nimeni nu simte asa ceva. Ever.
      Diferenta notabila care apare la lungimea mare a cablurilor e de impedanta. Si avand in vedere ca sunt curenti maricei si tensiuni nu prea mari la difuzoarele alea
      (si cred ca nici la sistemul de vibratii nu-si permit sa arunce cu mii de Volti in scaune) lungimea cablului conteaza semnificativ la cat de tare se aude difuzorul. Si atunci da, trebuie sa ai in vedere nivelul individual de amplificare pentru fiecare difuzor/scaun in parte.

        (Citează)

  16. Foarte interesant, o sa testez si eu aceasta fidelitate a imaginii, mai ales ca eram curios de sala Ultra si de cardul lor nelimitat.

    E o diferenta sesizabila fara de IMAX?

      (Citează)

    • Da, la IMAX dacă stai prea în față sau pe lateral, pleci acasă cu durere de cap, pe când aici experiența e ceva mai bună.

      În rest nu mă pronunț. Și la IMAX am fost mereu mulțumit de calitatea oferită, dar noi mergem de obicei în Băneasa la filme pentru că mai intrăm la magazine și la Carrefour, plus pentru sunetul Atmos.

        (Citează)

  17. sa le zica cineva la cinemacity cluj sa puna si la cluj un imax, ca au doar sali invechite deja.
    dar cand controleaza doar ei ambele cinema-uri mari din mall-uri la cluj, nu se term de concurenta.

      (Citează)

    • Cine știe, poate că licența e atât de scumpă încât nu merită investiția sau nu este loc pentru IMAX. Sunt niște condiții stricte pentru astfel de standarde.

        (Citează)

  18. Au echipa specializata de calibratori video? Sa facă mentenanță regulat. Întreb pentru ca la DLP-uri și la restul, lampa constituie o problema și RGB-ul virează funcție de nr de ore de utilizare.

      (Citează)

    • Barco are un distribuitor în București care probabil face astea. Omul cu care am vorbit la cinematograf părea foarte la curent cu orice probleme ar putea apărea.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite.

sus