un blog de Radu Dumitru

+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - PC Garage +

fashion days pregateste black friday

S-a schimbat termenul: finalizarea metroului de Otopeni a fost amânată cu minim doi ani

4 Nov 2025  ·

GÂNDURI  ·

14 comentarii

În 2011, Ponta declara că metroul prin Drumul Taberei va fi inaugurat în maxim 3 ani. A fost apoi inaugurat după aproape 10 ani, în 2020, dar cu trenuri din acelea vechi de tot.

Ai fi zis că, după o astfel de declarație dată evident la modul “vă consider niște proști pe care-i pot păcăli din vorbe“, politicienii se vor abține de la alte asemenea perle privind termene nerealiste. Și totuși, în 2023, directorul Metrorex, Mariana Miclăuș, a declarat cu seninătate că metroul spre Otopeni va fi inaugurat în 2027.

Lucrările au pornit cu surle și trâmbițe, cârtițele sfințite au fost coborâte în adâncuri, o bandă transportoare cară pământ afară din galerie inclusiv noaptea, semn că lucrările merg pe acolo. Dar totuși, 2027? Parcă bate la ochi. Nu cred că mai crede cineva astfel de baliverne, oricât de mult ar vrea cei de la putere să le dai votul la urne.

Recent s-a schimbat schimbarea, cum era de așteptat. Mariana Miclăuș, director general Metrorex, a declarat: “Inițial prevăzusem sfârșitul anului 2027, acum va fi 2028 sau începutul anului 2029. Depășim pentru că s-au semnat contractele târziu. Pe măsură ce lucrările avansează, se dau în trafic anumite zone”. Sunt uimit că n-a adăugat, tot cu nonșalanță, și un ” ce mare brânză că amânăm un pic?”

Când auzi “începutul anului 2029”, noi știm deja că poate va fi în 2031, dar probabil că nici atunci.

Motivele întârzierii sunt halucinante, apropo. Încă nu a fost făcută licitația pentru achiziția de trenuri, iar directorul Alstom a declarat că termenul uzual de livrare pentru material rulant este de 3 ani. Altfel spus, dacă s-ar atribui acum contractul, trenurile ar veni pe final de 2028. (Îmi place, de asemenea, că directorul Alstom este deja convins că va câștiga această licitație.)

În 2023, odată cu declarația acea fantezistă, directorul Metrorex spunea și că “până la finalul anului să lansăm şi procedura pentru sistemul de automatizare trafic, precum şi achiziţia a 12 trenuri de metrou, care vor deservi Magistrala 6”. Era vorba despre finalul anului 2023, în caz că nu s-a înțeles.

De asemenea, lipsește finanțarea pentru proiect. Finanțarea din PNRR pentru secțiunea 1 Mai – Tokyo (adică Băneasa) a dispărut și trebuie găsite noi fonduri. Secțiunea Washington-Otopeni (adică Băneasa-Otopeni, să zicem) nu are finanțare. Comisia Europeană a refuzat finanțarea din fonduri nerambursabile pentru că nu consideră justificat sau profitabil proiectul, având în vedere că există deja un tren care pleacă tot din Gara de Nord până la Otopeni, biletul costă vreo 6 lei și în 20 de minute ai ajuns în aeroport.

Statul trebuie să asigure bani de la buget și din împrumuturi pentru această secțiune, contractul fiind semnat cu Gulermak-Somet. Vorbim de miliarde de euro pentru întreaga linie.

Am zis 2031? Îmi cer scuze, am fost și eu naiv.

Apropo, joc bun pentru pasionații de metrouri: Subway Builder. Hărțile sunt luate din OpenStreetMaps, datele despre pasageri și trafic din rapoarte oficiale. M-am uitat pe YT la gameplay, e ce trebuie. 

    14 comentarii

  1. Ce nu prea înțelege lumea e că în 2011 ăla era termenul contractual, fără niciun motiv cunoscut la acel moment că vor exista întârzieri.

    PS Proiectul M5 a fost finanțat inițial (2010, guvernul Boc) cu împrumut BEI + buget de stat, apoi același Ponta cel nesuferit cu guvernul lui a obținut și finanțarea europeană nerambursabilă + contribuția statului român.

  2. Fereasca doamne doamne sa avem la aeroport si metrou si tren si autobuz. Ca in orice oras marisor din UE. Singura mea chichita e legatura cu 1Mai, dar un metrou e mai eficient decat un tren. Asta fiind una din chestiile cu care nu sunt de acord cu UE. Decizia adica.
    Anyway, sa nu divagam aiurea. Se face, e bine.

    • Praga, vienna, berlin, dublin, roma, milan, luxembourg si multe altele nu au metrou…dar noi suntem speciali. In loc sa facem un metrou gen pantelimon pipera care ar fi plin facem spre aeroport

    • @Alin, Viena are 2 trenuri diferite care pleaca de la aeroport catre centrul orasului, la fiecare 15 minute.
      Acolo distanta e mult prea mare ca sa justifice metrou, insa frecventa trenurilor este net superioara celui pe care il avem in RO.

    • Da, stiu. Dar nu au metrou. Cadenta trenurilor se poate imbunatati si la noi. Plus ca atunci cand terminam metroul asta probabil o sa inceapa constructia la terminalul 2..

    • Da Alin, nici Botosani nu are, dar de ce sa ne dezvoltam infrastructura.
      Lisabona are si prin urmare ar trebui excomunicata.
      Ce nu reusesti sa intelegi e ca metroul e mai eficient decat trenul. Trenul are doua vagoane merge la 20-30 de minute si trece prin camp.
      Metroul a fost prost pozitionat ca legatura alternativa la aeroport. Trebuia pozitionat ca alternativa de transport in comun pentru Otopeni si localitati limitrofe. Acolo e partea pozitiva. Ca duce si la aeroport, well, norocul unora. Mai reduce din traficul de rahat de la ore de varf pe dn1. E de rahat legatura cu 1Mai, dar nu e nici capat de lume.

  3. Problema e debandada de la suprafata, locuri de parcare anulate, strazi inchise…

  4. Noi stăm foarte, foarte prost la capitolul planificare – asta se vede la toate nivelurile societății când vine vorba de management. Politicienii și directorii citesc doar acea planificare.

    Nu cunosc detaliile proiectului în discuție, dar e suficient să nu ai ofertanți la licitație sau să ai probleme cu caietul de sarcini și reluarea procedurii de atribuire întârzie măcar 1 an. Dacă se schimbă sursa finanțării se reface o mare parte din proiect pentru că sunt alte condiții, deci chiar mai mulți ani.

    • “Dacă se schimbă sursa finanțării se reface o mare parte din proiect pentru că sunt alte condiții”

      Fals

    • Vezi că proiectul în ansamblu conține și aplicația de finanțare, nu doar componenta tehnică, care poate nu se schimbă.

    • Da, am observat și eu că de câțiva ani orice hârtie cu antet este parte din proiect chiar dacă proiectul în sine s-a terminat de mult.

    • Contează condițiile de evaluare și eligibilitate în general. UE are de obicei niște indici care determină dacă investiția este fezabilă și dacă va primi finanțare. Aici intră și condiții de mediu sau eficiență energetică care trebuie îndeplinite. Lucrurile astea țin și de direcția în care merge UE – poate în următorii 5 ani nu se prioritizează transporturile, de exemplu. Dacă schimbi programul de finanțare aceste cerințe se modifică, sau poate chiar bugetul scade, lucru care duce la renunțarea la unele lucrări și deci modificarea proiectului.

      O aplicație de finanțare durează 3-4 ani cu tot cu actualizări de costuri.

    • Stai puțin, tu vrei să spui că transferul din PNRR la alte fonduri europene ar dura ani de zile și ar presupune modificări tehnice?

    • Da. Și e normal să fie așa, pentru că fiecare program de investiții e gândit pentru ceva anume și are un ghid specific. UE are de obicei o direcție clară, de exemplu acum facem spitale, peste 10 ani doar le modernizăm. Or noi suntem de obicei în urmă și la programul de modernizare vrem să-l facem de la zero. Poate nu e cazul aici, dar în general cam asta e practica.

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus