un blog de Radu Dumitru

+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +

Cum ar putea arăta tramvaiul din Piața Unirii și noul tunel pietonal între stațiile de metrou din subteran

10 Oct 2025  ·

GÂNDURI  ·

10 comentarii

Exact, Primăria Sectorului 4 a anunțat că-și asumă realizarea noului pasaj pietonal subteran care să facă legătura între stațiile de metrou Piața Unirii 1 și Piața Unirii 2, precum și lucrarea de interconectare a liniei de tramvai între Piața Sfântul Gheorghe și Piața Unirii.

Linia aceea de tramvai va schimba semnificativ aspectul Pieței Unirii, dar și situația transportului public din București. Va lega între ele două tronsoane mari de tramvai, fără acea interconectare viitoare fiind mult mai dificil să treci dintr-o parte în alta a Bucureștiului cu tramvaiul. În plus, se vorbește și despre un nod intermodal acolo, tramvai+metrou.

Cum va arăta acesta? Ei bine, am găsit o hartă cu planul posibil pentru noua linie de tramvai. Iat-o mai jos. În centru cu portocaliu este magazinul Unirea. Observați cum de la Sfânta Vineri de sus din deal coboară linia de tramvai pe lângă magazinul Unirea până în piață, trece prin fața Hanului lui Manuc, se sperie de Dâmbovița, face stânga prin fața blocului cu covrigării sau cum se numește el oficial, traversează bulevardul Unirii se face joncțiunea cu linia care vine pe Regina Maria dinspre Coșbuc și momentan întoarce la Unirii.

Dacă e mai simplu pe Google Maps, mi-am despachetat eu talentul de desenator și am trasat-o:

Figurează în prima hartă și o stație pusă în fața Hanului lui Manuc.

Dar ce-i cu discuția despre un nou pasaj subteran care să facă legătura între stațiile de metrou Piața Unirii 1 și 2? Asta m-a mirat un pic. Să revenim la prima hartă, pe care mai jos am trasat eu cu albastru unde se află acum cele două stații de metrou (de fapt, peronul) și am încercuit cu roșu pasajul existent care unește stațiile. Yup, stația Piața Unirii 1 este chiar sub fântâna mare de la Unirii.

Observați că acel pasaj este făcut deja pe cel mai scurt drum între cele două stații. Are traseul acela întortocheat la Piața Unirii 1, dar în practică este săpat pe cel mai scurt traseu dintre cele două stații.

Și atunci cum ar putea fi făcut încă unul? Eu sunt de acord că acel pasaj este prea îngust pentru volumul actual de călători care schimbă metrourile acolo, iar la ora de vârf nu doar că se stă om lângă om, dar în caz de vreun accident sau incendiu, probabil că se lasă cu victime în busculada care va apărea. Înainte de a face alt pasaj, eu personal aș întreba următoarele:

  1. se poate lărgi cel existent? Patru metri în plus ar face minuni.
  2. dacă nu, măcar se pot modifica scările de la capătul din Piața Unirii? Acolo vii prin pasaj, faci dreapta pe scări, acestea urcă lent, iar scara clasică este prea îngustă, iar sus faci din nou stânga și se și întrepătrund fluxurile de călători. La aceste scări apare de fapt ambuteiajul. Ar trebui lărgită zona scărilor sau construită alta, drept din pasaj spre etajul superior de la PU1.

În lipsa unor răspunsuri favorabile aici, bănuiesc că un nou pasaj subteran ar putea fi făcut pentru a uni capetele nordice ale celor două stații, dar și noua stație de tramvai de la suprafață. Ceva ca mai jos, trasat de mine cu roșu:

Ar fi un tunel mult mai lung decât cel vechi, dar ar prelua o parte din traficul pieton, din cei care nu vor aglomerația celuilalt tunel sau care vin dintr-o direcție mai favorabilă acestuia nou.

sursa hartă: Economedia.

    10 comentarii

  1. Tramvaiul prin piața Unirii mi se pare o aberație.
    Bănuiesc că s-a făcut un studiu ca lumea și s-a aflat că există zeci de mii de oameni care au nevoie zilnic să meargă cu tramvaiul pe relația asta.
    Totuși, tind să cred că e doar un alt proiect pentru CV-ul lui Băluță.

    • Sper ca nu te-ai gandit prea mult sa spui asta. Piata UNIRII rupea legatura directa dintre Nord, Nord-Est-ul Bucurestiului cu Sud, Sud-Vest.

    • Există și un SF făcut, dar propunerea de re-unire a liniilor de tramvai există din anii 90.

  2. Este bine ca se face ceva in zona Unirii. Ideal pentru Bucuresti pe termen lung ar fi fost ca in zona Unirii sa se faca o gara centrala si sa devina un nod multimodal pentru metrou, autobuze, tramvaie. Au fost ceva propuneri de la diversi oameni, dar viziunea celor din administratia locala este 0.
    Gara centrala ar fi fost extrem de utila, pentru crearea de trenuri suburbane care sa deserveasca zona Ilfov, o zona care o sa tot creasca ca numar de oameni cu domiciliu acolo.

  3. Ieri am avut de umblat mai mult prin buc prin diverse zone. Orasul este muci. Pe stefan cel mare e jale, santiere deschise grupa mare. Pe chisinau pe unde era sina de tramvai acum e o mare groapa. Pe basarabia sinele de tramvai sint imprejmuite cu gard dar nu lucreaza nimeni. Pe diferite strazi adiacente tot felul de santiere deschise si lasate asa. Tot ce inseamna sine de tramvai pe unde am umblat eu sint praf. Dar praf la modul ca sint deja un pericol ptr siguranta circulatiei. Pe dudesti dupa ce ca e strada aia vai steaua ei, a aparut un nou santier, practic niste gropi imense care blocheaza cu totul o banda. Pe 1 decembrie intre faur si basarabia pe unde e sina de tramvai rupi masina. Si culmea e ca tre s-o iei pe sine ptr ca pe margine sint parcate masini cel putin dinspre basarabia spre faur. Pe mihalache praf. Prin zona podului constanta la fel. Culmea e ca unele santiere d-astea sint de ani in acelasi stadiu. Altele sint noi. Mai rau e ca pare ca nu se lucreaza deloc. Deci tot bucurestiul este muci. Si muci o sa ramana inca multi ani la cum se misca treburile.

    • Tu n-ai descris cum Bucurestiul este muci. Ai descris cum e greu sa mergi cu masina prin oras pentru ca se lucreaza la imbunatatirea transportului in comun.

    • @Andrei, de fapt el a descris cum Bucurestiul este muci pentru ca sunt zeci de santiere deschise unde lucrarile stagneaza. Este bine ca se lucreaza la imbunatatirea transportului in comun, dar si mai bine ar fi sa se finalizeze 2-3 lucrari si apoi sa se treaca la urmatoarele.

      Nu sa deschizi 10 santiere, scoti sinele de tramvai si apoi faci o pauza de 6 luni. Dupa asta, sapi gropile si mai faci o pauza de cateva luni.

    • Reușești să te plângi și de starea șinelor și de șantierele pentru reabilitarea tramvaiului în același comentariu. Bravo. Nu știu vreun șantier pentru reabilitarea șinelor care să nu fi fost deschis în ultimul an și jumătate.

    • Culmea ca nu eram cu masina. Pe geamul autobuzului am vazut toate alea. Si apropo de sine, nu stiu care este criteriul dupa care le repara. De ex pe pallady sinele sint pe mijloc, delimitate de bordura de restul soselei. Nu ai ce cauta cu masina pe sinele alea. Doar tramvaiul merge pe acolo. In rest ai cate 3 benzi pe sens ptr auto. Pe cand pe dudesti de ex sinele ocupa juma din partea carosabila si vrei nu vrei mergi pe ele si cu masina ca banda ptr auto e ingusta. Si-s rupte de tot sinele pe dudesti. Eu pe astea le-as fi facut primele. Ca sa se fluidizeze si traficul, sa nu mai mearga toti ca melcu de teama sa nu rupa masina. Sau pe regina maria intre unirea si puata de flori. Dar ei au ales sa refaca pe pallady ptr ca e mai simplu.

  4. O corectura mica: Mentionezi la inceput sa conecteze tramvaiul de la Piata Sfantul Gheorghe. Te referi insa la tramvaiul de la Piata Sfanta Vineri :D

    Ar fi ceva sa conecteze si tramvaiul de la Sfantul Gheorghe, daca tot se conecteaza toate tramvaiele din centru

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus