+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +
« Câteva cifre despre atacul american asupra instalațiilor nucleare din Iran
Cât costă un penthouse de 280 mp vizavi de Palatul Parlamentului »
Robotaxi-urile Tesla au început să opereze în Austin, Texas, folosind mașini Model Y normale. Momentan un angajat Tesla stă în față și monitorizează totul, deși pare că implicarea este minimă. Mai mulți youtuberi americani au filmat cum arată o astfel de călătorie.
Mi se pare ciudat să văd mașini conducându-se singure, dar totuși precizia cu care o fac mă face să cred că acesta va fi viitorul transporturilor. Nu toate mașinile vor fi autonome, desigur, nici pe departe. N-ai de ce să ceri asta și nici nu se pretează pentru orice oraș, plus că mașinile se conduc și de plăcere, nu doar de nevoie. O parte dintre transporturi, însă, vor fi robotizate.
Citeam undeva că Waymo, cu o flotă de 1500 de mașini autonome, face 250.000 de curse în fiecare săptămână. Mi se pare o cifră mare pentru un segment foarte nișat, dar arată avantajul unei mașini care poate opera 24 de ore.
Și nu cred că doar taxiurile vor deveni autonome, ci o mare parte a transporturilor de diverse tipuri. Oamenii vor folosi condusul autonom pe autostrăzi și alte drumuri, așa cum în prezent folosesc Adaptive Cruise Control pe aceleași drumuri. Taxiurile ar putea fi automatizate. Roboți de livrare de pizza deja operează în multe orașe, îi vom vedea în și mai multe.
Camioanele vor fi însă primele automatizate, zic eu. Deja în Europa și SUA sunt niște crize de personal. Sunt prea puțini șoferi de camioane pentru cererea de transporturi de marfă, iar reglementările sunt dure, limitând numărul de ore zilnice de condus. Când introduci TIR-uri automatizate, care pot circula 24 de ore, situația se va schimba masiv. S-ar putea reduce inclusiv traficul dacă transporturile vor fi mai ușor de fă©ut pe perioada nopții.
O mulțime de oameni își vor pierde jobul. Un taxi care poate funcționa 24 de ore și nu necesită plata salariului șoferului poate avea tarife mult mai mici. Un camion de marfă la fel.
Se vorbește despre accidentele mașinilor autonome, dar cred că acestea sunt subiecte de știri pentru că sunt inedite. Sunt sigur că zilnic se întâmplă la fel de multe, dacă nu mai multe, accidente cu șoferi umani. Pe măsură ce apar mai multe mașini autonome pe stradă, tehnologia nu doar că va fi mai bună, dar mașinile pot comunica între ele și se pot anunța reciproc de faptul că cea din față pune o frână sau că undeva este o groapă de ocolit.
Vom vedea cum evoluează lucrurile, vorbim de următorii 20-30 de ani aici, dar în principiu trecerea de la cai și căruțe la automobile a venit cu o mulțime de probleme și temeri și pericole suplimentare, dar totuși iată-ne acum.
Uitați și o cursă cu Waymo. James May ia o mașină în California. Cameramanul lui face un atac de panică.
« Câteva cifre despre atacul american asupra instalațiilor nucleare din Iran
Cât costă un penthouse de 280 mp vizavi de Palatul Parlamentului »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
12 comentarii
23/06/2025 la 6:05 PM
Și eu zic că la camioane va fi prima oară, dar o să fie efectiv peste noapte, nimeni nu va anticipa.
Am văzut și un scenariu interesant: pui un om la volan, îl conduce până la autostradă și de acolo face mia de km singur pe autostradă, iar când se dă jos pe autostradă și devine mai complicat de manevrat, îl preia cineva la destinație și îl duce la descărcat.
Din șoferi de tir vor deveni practic un fel de handleri, ca și cei cu stivuitoarele.
În rest firmele de transport vor monitoriza remote camioanele pe autostradă, probabil vor și putea interveni, probabil toate vor avea ceva gen Starlink pe acoperiș dacă 4G-ul nu va fi suficient.
manu144x(Citează)
24/06/2025 la 2:35 AM
Camioane autonome există, se numesc trenuri. Problema e flexibilitatea la compoziția trenurilor. Când problema asta se rezolvă, s-a terminat cu camioane pe șosea (pe distanțe lungi).
nea_caisă(Citează)
23/06/2025 la 6:22 PM
Și când o intra TIR-ul în Romania/Bulgaria belește cardanu’…
Laur(Citează)
23/06/2025 la 6:26 PM
Nu e problemă, noi oricum suntem în urma orice cu minim 100 de ani, așa va fi și acum.
manu144x(Citează)
23/06/2025 la 7:35 PM
eu ma intreb daca tarile civilizate vor aloca o banda (dintre cele cinci-sase) pe autostrada DOAR pentru camioane autonome, pe care manevrele “romanesti” sa nu aiba ce cauta, exact pentru scenariul descris mai sus. sau o banda doar pe timp de noapte.
astfel incat sunt camioane autonome unul dupa altul, pastreaza distanta regulamentara, nu accelereaza si nu franeaza aiurea niciunul, si comunica intre ele daca e ceva in fata, de la primul care detecteaza catre cel din spate, propagand informatia ca toate sa opreasca la timp, ca soldatii in coloana. acuma, daca acel protocol de comunicatie poate fi hack-uit (si aproape orice poate fi!), ar fi haios sa dai un mesaj fals sefului de coloana si sa le opresti pe toate fara motiv… sau cu motiv de sabotaj.
viitorul nu stiu cat de bine suna, mai ales pentru cei afectati de schimbari, dar cel putin va fi interesant de privit…
WhiteLion(Citează)
24/06/2025 la 8:05 AM
la viteza internetului inca suntem cei mai avansati din UE.
Florin(Citează)
24/06/2025 la 9:45 AM
Nu mai suntem de cativa ani, cred ca vreo 5 cel putin. Daca te uiti la topuri pe Internet, la fixed internet speed (bandwidth, nu response time) suntem undeva pe locul 5 european, la mobile stam si mai rau.
BogdanM(Citează)
24/06/2025 la 3:50 PM
Sa speram ca Digi va accelera extinderea retelei de 10GB, ca sa-i depasim din nou pe restul europenilor.
PS: de cand se lucreaza de acasa, a mai scazut putin si relevanta testelor de viteza. Asta pentru ca multi folosesc un VPN, iar limita este determinata de serverul VPN, nu de provider.
Partea aceasta este valabila peste tot, nu doar in Romania.
Andrei G(Citează)
25/06/2025 la 3:34 PM
Stau in Belgia de ceva vreme. Proximus, practic ala mare care detine majoritate aici la net, are deja net de 10Gbps, aproape in toata tara. Acum, ca te costa cat rata la un apartament, e alta poveste. Si sunt pe fast-forward in a baga bete in roate celor de la Digi, ca au vazut ca la telefonie mobila au venit cu abonamente de 5 si 3E care ii fac de ras pe restul. Daca isi pastreaza preturile mici si la internet, nu te mai miri de ce au picat actiuniile proximus si orange cand s-a lansat Digi aici in Belgia.
Emil(Citează)
24/06/2025 la 9:39 PM
Cine face teste cu VPN-ul pornit? Și dacă ar face teste, ce sens are?
Speedtest te va aloca statistic acolo unde ‘iese’ vpn-ul. Deci vei apărea ca viteză zona respectivă, nu a româniei unde ești.
Sau te referi că ei sunt în alte țări, dar prin vpn ies în românia? Așa ar mai fi, dar și așa, toți ar fi alocați la un singur provider nu ar afecta statistica.
manu144x(Citează)
25/06/2025 la 10:23 AM
Foarte multi fac teste de viteza atunci cand li se incarca greu un anumit site, o anumita aplicatie, etc. Fac asta ca sa vada daca este o problema de la conexiunea de internet sau de la site-ul respectiv.
Si aici ajungem la problemele cu testele facute prin VPN. Oamenii care lucreaza de acasa nu sunt intotdeauna tehnici si nu isi dau seama ca VPN-ul limiteaza viteza. Asa ca atunci cand au probleme, fac pur si simplu un test… test care se adauga la statistici.
Andrei G(Citează)
25/06/2025 la 11:26 AM
Este vorba de VPN-uri locale, ale companiei unde lucrezi. Acelea folosesc conexiuni din Romania, asadar si IP-ul vazut de catre Speedtest este tot de Romania.
Dar in comentariu initial, eu nu ma refeream exclusiv la tara noastra. Problema asta este probabil in toata lumea.
Andrei G(Citează)