un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Car-as-a-service, extra-opțiuni auto cu abonament lunar, pare ceva tot mai popular

14 Mar 2024  ·

AUTO  ·

33 comentarii

Nu mai știu unde am auzit prima oară despre opționale de pe mașini disponibile contra-cost, cu un abonament lunar. Cred că la BMW, care o vreme a vrut să ofere Android Auto și Apple CarPlay cu abonament lunar.

Apoi, cred că tot BMW a anunțat planuri de a oferi anumite funcții cu abonament lunar. De exemplu, dacă voiai activarea scaunelor încălzite, urma să plătești un abonament lunar pentru asta.

Situația presupunea că nu ai cumpărat de la început scaune încălzite, dar producătorul auto ți le-a montat oricum pe mașină. Le vrei acum? Le poți debloca și activa, pentru o taxă recurentă.

Ideea în sine nu mi s-a părut chiar rea pentru acest exemplu. Poate că ai nevoie de scaune încălzite doar 2 luni pe an, când este frig rău, și deci le vei plăti doar atunci. BMW sau cine avea însă astfel de planuri se gândise la această situație și mi se pare că nu puteai activa astfel de funcții decât pe perioade mari de timp, gen un an, sau chiar permanent.

În practică, funcția mi se pare una care irosește resurse. Practic, mașina respectivă vine deja echipată cu scaune încălzite sau adaptive cruise control sau faruri automate, ceea ce înseamnă cabluri în plus, relee, circuite de încălzire, procesoare, software etc. Toate sunt instalate cu speranța că, la un moment dat, vei accepta să le activezi contra-cost. Mi se pare o risipă de materiale.

Chiar și Tesla are ceva contra-cost. Conectivitatea premium ar trebui să coste 10 euro/lună și include date în timp real despre trafic (stil Waze) și conectivitatea în sine. Mașina are undeva la bord un SIM de date care funcționează în orice țară și pe care poți face trafic mare de date. Toată muzica din mașină vine din Spotify prin SIM-ul acesta de date al mașinii. Când stai pe loc, poți urmări YouTube și Netflix și altele prin aplicațiile integrate în software-ul de bord, cu conexiunea de date a mașinii.

Întâmplător pentru România, conectivitatea premium nu a cerut niciodată bani în țara noastră. Serviciul este activ, dar nu se cer bani pe el. Probabil însă că o vor face cândva. Mai poți plăti și pentru a debloca accelerație mai puternică. Eu am folosit puncte pentru a face asta.

Dar măcar aici vorbim de software și de o conexiune de date. Să dotezi o mașină cu hardware doar în speranța că cineva îl va activa ulterior mi se pare o risipă de resurse, după cum spuneam.

Anyway, noul Audi A3. Motor 1 spune că mașina este plină de funcții blocate, dar pe care le poți activa cu un abonament lunar. Puteti să-i spuneți subscription-based features sau car-as-a-service, cum i-am spus eu.

Exemplele date de ei includ:

  • climatizarea cu două zone
  • adaptive cruise control
  • asistentul de fază lungă
  • integrarea cu telefonul mobil!
  • Apple Carplay și Android Auto

Trebuie să plătești abonament pentru cele de mai sus și poate și pentru alte dotări. Și, mai mult, doar cu un sistem multimedia upgradat poți avea apoi acces la “magazinul” de unde poți cumpăra și funcțiile de mai sus, deci întâi plătești pentru acel sistem multimedia mai complex sau pentru deblocarea sa.

Asta este… o să zic doar că este un obicei pe care-l vom vedea probabil implementat pe tot mai multe mașini în viitor. Venitul recurent este ideal în orice industrie. Producătorii auto știu că, după achiziție, nu ești forțat să le mai dai tot lor bani pe revizii sau piese de schimb, așa că vor și alte metode de a face bani de pe urma mașinilor lor.

Ideea de bază poate avea și avantaje. Poate că după o vreme îți dai seama că vrei și scaune încălzite sau adaptive cruise control.

Problema este când funcții pe care deja le considerăm de bază, precum climatizarea bi-zonă sau integrarea cu telefonul mobil sau Android Auto, intră tot după paywall. Asta pare ca o limitare artificială, una forțată de producător pentru că știe că majoritatea vor plăti pentru ea, pentru ceva ce până acum era gratis.

    33 comentarii

  1. Să le facă așa. Abia aștept să cumpăr mașinile astea la mâna a doua și să le duc la băieții care modifică software să-mi activeze toate funcțiile alea pe gratis.

      (Citează)

    • Dap, exact asta, mie mi se pare o știre bună. :)) Procesul de achiziție SH devine și mai simplu cu ocazia asta, nu mai stai să filtrezi tot felul de anunțuri cu „full fără piele”, unde full înseamnă dotarea de bază + două opțiuni suplimentare.

        (Citează)

  2. Stai așa! Deci eu cumpăr mașina cu tot pe ea (hardware) – asta se presupune ca am plătit și pe scaunele alea încălzite. Deci mai plătesc o taxa să meargă încălzirea în ele. Dar dacă nu vreau scaune încălzite, ce fac? Plătesc mașina cu tot cu prețul scaunelor respective?

      (Citează)

    • Nu cumperi nimic. Închiriezi. Aia înseamnă car as a service. Mașina nu e a ta, plătești un drept de folosință. O cumpără altul care ți-o oferă ție ca serviciu.

        (Citează)

  3. Păi stai aşa că până acum nu “erau gratis”. Plăteai pentru o variantă de echipare sau alta.

    Dacă iau maşina cheală şi în timp există opţiunea să plătesc abonament ca să am nişte funcţionalităţi extra e o chestie. Dacă plătesc acelaşi preţ ca la versiunea full şi îmi pui şi abonamente on top (cum cred că se va întâmpla de fapt) este o mojicie.

      (Citează)

  4. Cred ca vor sa scada din pretul de productie, sa faca 3 versiuni si in functie de optiuni iti faci sau nu abonament, care intr-un fel este ok si pentru tine ca nu ai nevoie de optiunea de incalzit scaune tot anul sau clima bizonica pe care o folosesti cu adevarat doar cand mergi in co si e masina plina…etc practic activezi functiile 3 luni pe an

      (Citează)

    • ok, de inteles. una e sa ai o singura varianta de masina pe linia de productie si alta e sa ai mai multe (cu aer conditionat, fara, cu scaune incalzite, fara etc) dar sa-mi vanda masina la pret de pornire aka cheala si apoi decid eu daca vreau sa ma abonez la a avea fundul cald iarna

        (Citează)

  5. Eu nu cred ca vor face asta, cel putin nu ce ai precizat mai sus, gen climatizare cu abonament.
    Dar oricum, sunt pro europene, dar cand vezi stiri de astea parca ai vrea sa vina chinezii sa le dea fum. Pana cand tot cost reduction si preturi tot mai mari la client.

      (Citează)

  6. Citisem într-un manual de economie că e mai ieftin în unele situații să produci un bun în cât mai puține variante, de exemplu e mai ieftină o tastatură pentru case de marcat cu simboluri Braille (pentru orbi), decât să facă una standard și una cu simboluri.

    Nu îmi dau seama aici, dar poate e mai ieftină o mașină în mai puține variante de producție.

    De asemenea, poate pentru unii clienți e simplu să zică “vreau la un moment dat, după un an, și un serviciu suplimentar, premium”, decât să zică “plătesc de la bun început toate opțiunile”.

    În fine, poate sunt clienți care preferă să poată activa ușor o funcție, nu să meargă cu mașina în service o perioadă mai lungă pentru a li se pune o nouă funcție.

      (Citează)

    • nu doar ca e mai ieftina, ci scade si timpul de productie

        (Citează)

    • @GabrielG, daca te duci sa cumperi o sticla de apa de la magazin esti obligat sa platesti o taxa pentru punga folosita, si asta pentru a descuraja irosirea de resurse.
      Dar in acelasi timp este normal sa umplem o masina cu toate motorasele si circuitele electrice posibile, dar sa activam doar 50% dintre ele.

        (Citează)

    • GabrielG: ci scade si timpul de productie

      time is money, deci e acelasi lucru :)

      Olivian Breda: Nu îmi dau seama aici, dar poate e mai ieftină o mașină în mai puține variante de producție.

      e despre maximizarea sumei pe care o scot din buzunarul clientului.

        (Citează)

    • Andrei G:
      @GabrielG, daca te duci sa cumperi o sticla de apa de la magazin esti obligat sa platesti o taxa pentru punga folosita, si asta pentru a descuraja irosirea de resurse.
      Dar in acelasi timp este normal sa umplem o masina cu toate motorasele si circuitele electrice posibile, dar sa activam doar 50% dintre ele.

      Pai normal, companiile lucreaza din greu sa duca problema reciclarii la consumator, nu la producator.

        (Citează)

  7. La BMW ar fi fain sa puna mai multe motoare pe masina: un diesel de 200 cp, unul pe benzina de la 300 cp in sus si o baterie dubla cat la Tesla. Si in functie de cati bani bagi la inceputul lunii, sa poti sa deblochezi o varianta. Daca o luna esti asa mai in gaura, cum sunt majoritatea bemveistilor de la noi de exemplu, sa iti deschida doar o trapa la picioare, ca sa mergi ca Fred Flinstone.

      (Citează)

  8. Eu mi am.luat pentru Formentor un obd11 si am mai activat cate ceva. Nu inteleg de ce nu te lasa sa pui orice culoare pe luminile interioare, sau de ce nu pot activa din meniul masinii easy entry.

      (Citează)

  9. Mai stiti cum va mirati ca incep chinezii si asiaticii in general sa domine piata auto? E, acum aveti si explicatia…

      (Citează)

    • Stai ca sunt unii care explica faptul ca noi trebuie sa ne sacrificam si sa platim dublu pe masini europene cu aceleasi dotari, doar pentru a nu ramane angajatii europeni fara locuri de munca.
      Asta in conditiile in care actionarii companiilor auto devin din ce in ce mai bogati in fiecare an.

        (Citează)

    • Da fix asta voiam sa spun si eu. Europenii noștri mi se pare atât de dobi câteodată, si mă oftica asta, ca peste 10 ani, o sa vedem chinezării si pe șosele. Sa nu uitam de ce. Niște deștepți au vrut abonamente plătite ca sa am apple CarPlay. Minunat.

        (Citează)

  10. Și uite așa când o să vină chinezii cu toate ledurile posibile și touch urile prin interior, ăștia de Audi o să se mire că lumea nu cumpără de la ei.

    Una e să vinzi conectivitate, alta e să spui că geamurile electrice sunt doar cu abonament.

    Memoria e scurtă, dar așa și japonezele și coreenele au câștigat piață pentru că nau considerat ca lucruri de bun simț gen aer condiționat ar trebui să intre în dotarea standard, nu ca extra cost într-o țară unde 3 luni pe an sunt peste 30 de grade.

      (Citează)

  11. Si uite asa o sa apara noi anunturi pe olx: activez functii suplimentare ptr audi bmw si merț, preturi modice, calitate garantata.

      (Citează)

  12. Ar avea sens daca masina ti-ar vinde-o la acelasi pret cu aia cheala, ca pe ei i-ar costa mai mult sa faca variante de echipare. Si ca sa nu iti translateze tie costul, platesti o dacie cheala si un abonament pentru diverse chestii.

    Dar simt ca nu e cazul.

      (Citează)

  13. aaa ca la jocuri, varianta Premium Edition cu toate DLC-urile…offff, ce viata

      (Citează)

  14. Nu are si Tesla ceva asemanator la capacitatea bateriei? Parca a fost o stire ca dupa un fenomen meteo extraordinar in US a “deblocat” long-range pentru oamenii afectati, ca sa se poata evacua, iar apoi a blocat la loc. Deci capacitatea era acolo, dar era blocata din soft

      (Citează)

    • C: Deci capacitatea era acolo, dar era blocata din soft

      se intampla in general la chestiile mai premium cu baterii si electronica..
      ai capacitatea acolo (peste cea declarata) pentru a pastra viata bateriei (nu o incarci si nu o descarci pana in limita unde se intampla uzura extrema).

      acum.. cat de mare era rezerva din tesla si daca era pentru sanatatea bateriei sau pentru diferentiere de versiuni.. nu cunosc concret.

        (Citează)

    • Era pentru diferentiere de versiuni.

        (Citează)

  15. Cred ca singurul beneficiu in toata povestea asta vine din faptul ca vor fi benzile de lucru standardizate, toate masinile avand aceleasi functii. Logistic s-ar putea sa fie mai eficient sa le faci pe toate la fel fata de 1 cu scaune, 2 cu ACC, inca 2 cu clima “bizonica”.
    Just saying. Da, se folosesc resurse, dar posibil mid-long term sa fie mai rentabil.

      (Citează)

  16. “pentru ceva ce până acum era gratis.” – LOL era platit la cumparare. Si te asteptai sa beneficiezi de bun. In rest tot OK, car as a service exista de mult, se numeste rent a car sau leasing. vrei masina? cumpara SH.

      (Citează)

  17. Sunt de acord, dar doar daca si eu fac payment as a service.
    Azi si maine n-am nevoie de masina, o las la dealer in curte si nu mai platesc 1/15 din rata la leasing. Si sa plateasca ei 2/365 din RCA, CASCO, rovinieta, impozit, parcarea de la primarie. Plus o spalare pentru perioade mai mari de o saptamana, ca doar n-o sa o iau plina de praf.

      (Citează)

  18. dupa circul cu software-ul, care a trecut de la licenta pe viata la licente platite periodic (un fel de abonament), am ajuns la circul cu imprimantele, care vor abonament la cerneala (HP Instant Ink, poate si altii) si acuma la extraoptiunile auto cu abonament🤯

    imi spunea un prieten cu carnet ca, acum 20+ ani, cand voia prima masina, s-a dus ca omul sa-si ia Matiz nou. si, cand a inceput sa puna optiuni pe ea, ajunsese la un pret aproape DUBLU fata de pretul de baza🤬 motiv pentru care le-a zis de dulce si si-a luat de la varu-sau un Passat ’99 (1.9TDI) cu confortul cunoscut, si a mers cu ea cel putin zece ani, iar masina aia merge si azi fara revizii capitale. a ales bine IMHO.

    pana si auto-proclamatul guru al consultantei in afaceri, Lorand Soares, a renuntat acum cativa ani la foarte scumpul pachet de instruire (~7-8000 lei) si vinde abonamente mult mai ieftine, dar pe care le dau lunar mult mai multi oameni. avantaj el!

    acuma nu mai platesti o data si ai pe toata durata vietii masinii acele optiuni, ci fie marci lozul lunar, fie risti sa-ti busesti softul apeland la tot felul de “priceputi”. o sa vedem masini accidentate pentru ca softul a fost afectat de “baeti dastepti” de la service?!

    eu sper ca piata va reactiona negativ si aceasta strategie a lacomiei va fi aruncata unde-i e locul! PUTEREA E LA NOI… deocamdata.

      (Citează)

    • Practic nu e chiar așa. Teoretic plăteai licența pe viață, practic o puteai folosi în jur de 10 ani, dacă se aliniau toate planetele – mulți închideau serverele de activare după 10 ani, așa că nu mai puteai reinstala dacă, de exemplu, schimbai PC-ul. La un moment dat a folosi un soft mai vechi devine atât de incomod încât nu mai merită și faci upgrade. Lucru valabil și la unele componente hardware, de altfel.

      Așa a fost tot timpul la mașini: SH luai mai multă mașină la banii unei mașini noi de clasă inferioară.

      Multe produse pe lumea asta u deja un cost recurent dacă te uiți atent.

        (Citează)

  19. Concluzia: luati-va niste masini noi, fiabile, cat mai simple, tineti de ele, ingrijiti-le ca sa le aveti cat mai mult, ca viitorul auto nu suna deloc bine.

      (Citează)

  20. Există ac de blana fiecărui exces al lăcomiei. Soft cu preț excesiv? Crack sau echivalent free. Servicii de streaming cu preț excesiv? Long John Silver și prietenii. Telefoane blocate pe o rețea? Decodări. 10 reclame pe minut? Adblocker. Mult succes cu inițative de gen, ar reprezenta un mare succes financiar. Pentru chinezi.

      (Citează)

  21. Asta e “car as a service”? LOOOL.
    Sper sa dea coltul curand ioropenii astia. Isi dau singuri suturi in fund dupa ce au ajuns prin forte proprii pe maginea prapastiei.

    Hai sa ii salveaza din chinuri coreenii si chinezii.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus