un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Cum poate un youtuber să contribuie la falimentul unei companii auto care deja avea probleme

19 Mar 2024  ·

AUTO  ·

40 comentarii

Marques Brownlee de la MKBHD și Autofocus a făcut un review negativ noului automobil electric Fisker Ocean. Ocean este un SUV de dimensiuni medii cu o autonomie promisă de 700 km, accelerație în 4 secunde, baterie de 105 kWh și dotări uzuale. Livrările au început pe la mijlocul anului 2023.

Mkbhd își intitulează clipul “This is the Worst Car I’ve Ever Reviewed”. Cum era de așteptat, un pic de clickbait face bine la views, iar faptul că Fisker a avut apoi probleme aduce și mai multe vizualizări pe clip. Clipul are 4,6 milioane de views, de două ori mai mult decât alt clip popular de pe canal, de 10 ori mai multe decât multe altele filmate anterior.

Acum, mie din review nu mi s-a părut o mașină foarte proastă, ci doar una cu buguri și software neterminat. E ca un joc lansat incomplet și cu buguri și cu promisiunea că update-ul următor îl va face bun.

(Ce-i drept, nici Brownlee nu zice că este cea mai proastă mașină, ci doar că-i cea mai proastă dintre cele testate de el. Anterior testase Rolls-Royce, Lamborghini, Tesla Model 3, BMW etc. Fisker Ocean era într-o companie selectă.)

Iată clipul:

Singura problemă cu adevărat importantă mi s-a părut faptul că telecomanda mașinii nu funcționează la fiecare apăsare. Uneori apeși butonul și mașina nu se descuie. Îl mai apeși a doua sau a treia oara și poate merge. Nu este clar motivul. Mie mi se pare un soi de stand-by prea avansat în care intră mașina și probabil face polling de frecvențe mult mai rar. Oricum, este un defect foarte frustrant.

În rest, însă, reproșurile variază de la faptul că soft-ul nu-ți spune dacă sau cât au încărcat celulele fotovoltaice de pe plafon mașina, că interfața este lentă (se învârte inexplicabil de încet), că în cotiera centrală este un soi de măsuță ca de avion (mi-a plăcut asta, de fapt), că modurile de rulare au nume aiurea șamd.

În principiu, nu ceva ce n-ar putea fi rezolvat cu un update de software în viitor. Chiar și așa, însă, dacă nu vrei musai un Fisker Ocean din motive știute de tine, de ce să cumperi o astfel de mașină când există alternative cu care primul contact este o încântare, nu o descoperire de buguri?

Acum, cei de la Fisker au încercat să-l facă pe Brownlee să amâne testarea mașinii până la un viitor update de software. N-au vrut să-i dea ei mașina. Când a luat-o de la un dealer oarecare, cei de la Fisker au aflat și au încercat să afle VIN-ul mașinii. Un update nu a mers bine. În fine, fuckups și indecizie de la cap la coadă.

Îmi place și politica lui Brownlee de a face review la ce oferă produsul testat în acel moment, nu la ce promite că va adăuga în viitor. Este o politică bună, chiar dacă pare să o aplice mereu cu mai multă indulgență și răbdare pentru Apple decât pentru alții. O să explic cu altă ocazie de ce. În principiu, însă, el a zis cinstit ce va primi un cumpărător de Fisker Ocean în acel moment, adică o mașină cu niște buguri cam mari pentru un vehicul de 60.000 de dolari.

Puteți afla mai multe detalii despre ce-a fost acolo în acest podcast, momentul 1:02:15.

Clipul video a fost publicat pe 18 februarie 2024. Acțiunile Fiskar valorau 0,75 USD în acel moment.

Pe 21 februarie, acțiunile scad la 0,55 dolari.

Au o ușoară revenire la 0,75 USD pentru câteva zile, dar pe 1 martie au o scădere bruscă de la 0,75 la 0,45 USD.

De atunci scad constant, iar pe 15 martie urmează o cădere semnificativă de la 0,32 la 0,15 dolari. Astăzi au scăzut și sub 0,14 USD.

Pe 18 martie, Fisker anunță că va opri producția pentru 6 săptămâni, pentru a putea vinde din mașinile pe care le are deja în stoc, și că va primi o investiție de 150 de milioane de dolari, chiar dacă una condiționată de îndeplinirea unor condiții. Bursa se sperie oricum de oprirea producție, iar compania ar putea fi delistată de la bursă.

Scăderea este masivă. Fisker oricum mergea în jos. Acțiunile valorau la final de decembrie 1,5 dolari, dar scăzuseră de la 5-7 dolari, un prag pe care l-au ținut în restul anului 2023. Față de acum un an, valoarea este de 50 de ori mai mică.

Nu review-ul a generat aceste scăderi. La câteva zile după lansarea acestuia, Fisker a anunțat rezultate financiare sub așteptări în 2023, ceea ce a speriat bursele.

Mai mult, compania a spus că nu are resursele financiare pentru a continua business-ul și trebuie să găsească un partener care să investească bani sau să ia un împrumut. În declarația oficială, Fisker recunoaște că nu are vreo garanție că va putea face asta.

Furthermore, to the extent Fisker’s current resources are insufficient to satisfy its requirements over the next 12 months, the company will need to seek additional equity or debt financing, and there can be no assurance that Fisker will be successful in these efforts

Pe 1 martie, Citi dă un downgrade puternic companiei, de la 4 dolari la 0,80 dolari preț țintă pentru acțiuni. Citi spune că vânzările au fost sub așteptări, că Fisker nu a depus la timp pe bursă raportul financiar detaliat pentru că pur și simplu nu l-au putut întocmi, că stau pe un stoc de vreo 200 de milioane de dolari în mașini produse și nevândute, că au datorii și că nu pare a fi deci o investiție bună.

În prezent, cum spuneam, acțiunile sunt la 0,15 dolari.

Treburile acestea nu au legătură cu review-ul lui Mkbhd, dar acesta vine în cel mai prost moment posibil. Rezultatele financiare pot avea însă o legătură directă cu problemele semnalate în acel clip, probleme pe care probabil le-au văzut și alți posibili cumpărători sau deja proprietari de Ocean, care probabil s-au plâns și ei pe net și celor din jur.

Clipul practic a prins compania jos și i-a mai dat o lovitură serioasă. O conversație între un reprezentant Fisker și dealerul de la care Brownlee a luat mașina a fost înregistrată și este destul de nasoală pentru Fisker, reprezentantul lor spunând că update-ul 2.0 nu va rezolva decât o parte din problemele mașinii. Și acel clip are câteva milioane de vizualizări pe Twitter.

Altfel spus, Fisker Ocean este acum în mintea tuturor ca o mașină proastă și va fi nevoie de o campanie publicitară masivă pentru a se schimba această percepție.

Problema este agravată de faptul că Fisker nu are o rețea de dealeri care să amortizeze aceste probleme prin alte vânzări sau marketing local, cât să reziste furtunii, ci compania are un model de vânzare directă către clienți, în stilul Tesla. Abia acum au început tranziția spre un program Dealer Partener. Sunt curios ce dealer mai acceptă acum riscul de a încerca să vândă Fisker.

    40 comentarii

  1. Cum e cu clickbait in titlu? :)) Ca mai apoi sa zici de vreo 2-3 ori ca de fapt cuvintele din titlu nu sunt asociate?

      (Citează)

    • Așa e nwradu lately. Un fel de Gâdea combinat cu Dan Diaconescu.

        (Citează)

    • Exact la asta mă gândeam și eu. :))))

      „Cum poate un youtuber să falimenteze o companie auto” vs „Treburile acestea nu au legătură cu review-ul lui Mkbhd”

        (Citează)

    • OK, fair point, am schimbat titlul. Cred însă că am explicat binișor cum acel review a venit în cel mai prost moment pentru companie și poate să le dea chiar fatala.

        (Citează)

    • Matthers:
      Așa e nwradu lately. Un fel de Gâdea combinat cu Dan Diaconescu.

      Am văzut că ai mai comentat chestii asemănătoare recent. Spune-ne dacă te obligă cineva să citești zilnic blogul. Că dacă nu-ți place, nu o mai fă, timpul este prețios.

        (Citează)

  2. Da, aici a dat-o în gard.

    Și nu doar Brownlee a făcut review negativ, ci și Matt Watson chiar a 2 a zi.

      (Citează)

  3. Parerea mea: au devenit necredibili toti astia de fac reviuri. Plus ca s-au inmultit ca ciupercile. Si am vaga impresie ca nu sint nici subiectivi, din diverse motive financiare. De fapt nu e impresie, e certitudine. La nivelul ala de abonati si vizualizari nu exista sa nu te caute firmele mari ptr ca sa……pricepeti. Asa ca eu unu nu ma mai uit la nici un fel de review, la nici un produs. Doar la chestii funny gen dragrace tesla vs porsche 911 turbo.
    M-am saturat de parelomogi autohtoni gen bufnici, cadar pana la aia de talie mondiala. Mai cinstite sint parerile oamenilor de pe diverse forumuri, referitor la un anume produs.

      (Citează)

    • Obiectivi ai vrut să spui, dar de nervi și extaz a ieșit subiectivi, tot ceea ce nu ne dorim!

        (Citează)

    • Merci de corectie. Asa e, obiectiv am vrut sa zic.

        (Citează)

    • Greu de zis ce se întâmplâ în spate. Când ai mulți abonați, banii îți vin din vizualizări, nu trebuie musai să ai campanii la orice. Vezi la Linus, a zis de multe ori că vreo 30% din veniturile lor sunt de la YouTube, restul din merch și campanii, unele cu sponsori care nu au legătură cu subiectul clipului.

      Legat de numărul mare de review-uri: s-au prins producătorii de orice că este în interesul lor să dea produse la test. Au produse. Alții au audiența. Se făcea și înainte, dar prin presă. Ce se întâmplă, de fapt, este că tu ești mult mai expus mesajelor din social media și deci vezi mult mai multe review-uri în jurul tău.

      Tu de unde te informezi când vrei să cumperi ceva?

        (Citează)

    • Ma uit pe specificatiile tehnice ale produsului si apoi intru pe forumuri. Pe partea de auto, cam ptr toate marcile gasesti forumuri dedicate. Unde scriu posesorii in general. Ptr electronice la fel, ori forumuri, ori reviuri ale utilizatorilor, gen comentarii de pe emag de ex. In nici un caz nu ma uit in gura lu buhnici cand lauda nuj ce scula.

        (Citează)

  4. Cum era de așteptat un clickbait face câteva view-uri bune și aici, nu doar la MKBHD.

      (Citează)

  5. Oh, nu, unii noi pe piață lansează o mașină neterminată, lăsând în grija cumpărătorului sa ii facă testele finake și sa vadă ce nu merge, și, cumva, e vina celor care o testează ca au spus ca e neterminată.

      (Citează)

    • Cătălin Tănase

      19/03/2024 la 10:13 AM

      Uite că Blackskull nu e de acord cu tine :)

        (Citează)

    • da, cam asa :D

        (Citează)

    • Nu e vina lor. Dar înainte nemulțumirile clienților nu puteau fi clar exprimate public, că nu aveau unde sa o facă. Acum, vreo 5 milioane de oameni au aflat că mașina aceea este proastă, ceea ce pune probleme vânzărilor viitoare.

        (Citează)

    • Inainte nu exista atat de multe probleme la o masina deja lansata pe piata. Adica la fiecare model puteai sa ai maxim 2-3 rechemari in service pentru a corecta unele probleme.
      Dar nu se punea problema sa lansezi o masina cu 20-30 de probleme individuale si sa te bazezi ca vei lansa candva update-uri de soft care poate vor remedia o parte din erori.

        (Citează)

    • nwradu: Nu e vina lor.

      Cum sa nu? Partea de testare e o componentă fundamentală a producției, nu numai în cazul produselor cu perioadă lungă de viață, cum sunt mașinile. Ăștia nu ar putea nici măcar certificare iso9001 în felul ăsta.

        (Citează)

  6. Deci nu e vorba că ar fi făcut un produs prost ( neterminat, spune-i cum vrei , câtă vreme vor banii clienților pe el ) , e din cauza unui YouTuber ( nu știu cine e respectivul , nu am văzut review-ul lui, ci altele) , este din cauza review-ului?

      (Citează)

    • Vezi mai sus. Este vorba despre audiența pe care o are un review versus opinia mult mai greu de exprimat a unor cumpărători individuali. Evident că vina este a produsului prost, dar firul pe care s-a propagat că este prost este interesant de studiat.

        (Citează)

  7. Pe principiul asta Lucid ar trebui sa fie mai tare ca Tesla, ca au avut numai review-uri stralucite cand au lansat Air.

      (Citează)

  8. Ce a devenit și blogul asta, un fel de cancan

    “Cum poate un youtuber să falimenteze o companie auto”
    “Nu review-ul a generat aceste scăderi”

    te hotărăști?

      (Citează)

    • Eu m-am hotărât, am scris și clar că review-ul a contribuit la întreaga situație, nu că a generat-o singur singurel și în rest totul era perfect.

      Unii zic direct că review-ul acela a dus la scăderea acțiunilor. Părerea mea este că, întrucât acțiunile au scăzut după doar câteva zile, mai degrabă acolo a fost de vină situatia financiară făcută publică fix atunci.

      Odată ce compania are parte însă de atenția analiștilor care se uită pe acea situație financiară pentru a da ratinguri, nu cred că mai poți ignora și 5 milioane de views. Dovadă că actiunile au tot scăzut, iar câteva zile mai târziu Fisker a anunțat că oprește producția și are nevoie urgență de bani.

        (Citează)

    • mersi de răspuns, apreciem când mai răspunzi pe aici :)

        (Citează)

  9. Mai Radu, tu zici ca youtuberul pune un titlu clickbait.

    Tu pui titlul la articol “Cum poate un youtuber să falimenteze o companie auto”.

    Ca apoi in text tot tu sa spui:
    “Nu review-ul a generat aceste scăderi. La câteva zile după lansarea acestuia, Fisker a anunțat rezultate financiare sub așteptări în 2023, ceea ce a speriat bursele”
    si
    “Mai mult, compania a spus că nu are resursele financiare pentru a continua business-ul”
    si
    “Pe 1 martie, Citi dă un downgrade puternic companiei”

    Acum mai spune-ne cum a reusit youtuber-ul sa falimenteze compania auto.
    Da-o-n mama ei de clickbait!!!

    PS: De fapt oricum nu citesti comentariile, nu stiu de ce ma mai obosesc..

      (Citează)

    • Am schimbat titlul, poate am exagerat întâi. Mi se pare un cumul de factori, review nasol și rezultate financiare proaste anunțate tot atunci. Keep in mind însă că uneori trebuie un titlu scurt, ca să încapă în maxim 2 rânduri.

        (Citează)

  10. Well, software is hard.
    Asta nu inteleg toti astia care fac masini si se apuca de electrice sau care fac prima lor masina o electrica, asta n-a inteles VW.
    De asta are succes Tesla, de asta nu se apropie inca nimeni de ei, de asta inca sunt ani lumina in fata oricui, oricat nu ne place sa recunoastem.

      (Citează)

    • Nu-mi place de Musk, dar Tesla e misto.

        (Citează)

    • Are si tesla n probleme pe partea de software. Nu e nici departe masina perfecta prezentata de majoritatea posesorilor. E suficient sa inchiriezi una cateva zile si o sa vezi .

        (Citează)

    • Tesla a fost plina de probleme de la inceput. Doar ca au fost primii care au scos o masina electrica rezonabila ca performante si toata lumea a trecut cu vederea aceste probleme considerand ca sunt la inceput de drum.

        (Citează)

    • Mașinile electrice nu sunt software.

        (Citează)

  11. nwradu:
    OK, fair point, am schimbat titlul. Cred însă că am explicat binișor cum acel review a venit în cel mai prost moment pentru companie și poate să le dea chiar fatala.

    Articolul si explicatia sunt foarte corecte. Sunt total de acord cu mesajul. Problema a fost titlul; initial am citit si am zis “na, sa vezi ce proces fain a primit MKBHD”. Bafta in continuare!

      (Citează)

  12. Mașinile electrice nu sunt “software”

      (Citează)

    • nwradu: Am văzut că ai mai comentat chestii asemănătoare recent. Spune-ne dacă te obligă cineva să citești zilnic blogul. Că dacă nu-ți place, nu o mai fă, timpul este prețios.

      Sa înțeleg că nu-ți place feedbackul? Chiar daca realizezi că e corect?

      Dar ca sa te simți tu bine, te citesc tot mai puțin.

      Înțeleg că venirea copilului a schimbat prioritățile și timpul pentru blog, dar macar recunoaște asta. Nu umple timpul cu gunoaie. Mai bine poți bancuri zilnic decât articole 0 effort, scriese de chatgpt și traduse de Google.

        (Citează)

  13. nwradu:
    Am schimbat titlul, poate am exagerat întâi. Mi se pare un cumul de factori, review nasol și rezultate financiare proaste anunțate tot atunci. Keep in mind însă că uneori trebuie un titlu scurt, ca să încapă în maxim 2 rânduri.

    A inviat Radu in comentarii!!!
    Ei, asta e cu adevarat stirea saptamanii. Dar ce zic a saptamanii, a lunii..
    Si nu a venit cu mana goala, a revenit si Matilda!

      (Citează)

  14. care era titlul initial??

      (Citează)

  15. nwradu: Am văzut că ai mai comentat chestii asemănătoare recent. Spune-ne dacă te obligă cineva să citești zilnic blogul. Că dacă nu-ți place, nu o mai fă, timpul este prețios.

    nu-l obliga nimeni asa cum nimeni nu ii interzice sa comenteze ¯\_(ツ)_/¯

      (Citează)

  16. Sper sa nu falimenteze si Tesla de la urmatorul review al lui MKBHD https://www.youtube.com/watch?v=hcioIka_ByE

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus