un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Iată un studiu despre competitivitatea magazinelor online din România pe 7 domenii diferite

4 Jul 2023  ·

TEHNOLOGIE  ·

7 comentarii

Ieri a fost lansată a treia ediție a raportului Aqurate Map, care conține statistici de care-mi plac mie. Aqurate este un startup care furnizează diverse servicii magazinelor online din România și din alte țări. Fac anual și această analiză a competitivității principalelor magazine online din 7 categorii de piață, analizând cât de bine se descurcă în piața digitală din România.

Ce face Aqurate în rest? Pe scurt, folosesc un algoritm avansat pentru a afișa în site-urile magazinelor online acele secțiuni de “produse recomandate” sau “alți utilizatori au fost interesați de” sau newsletter-uri cu produse bine targetate pentru fiecare client în parte. Treaba asta crește semnificativ rata de conversie a magazinelor.

Algoritmul lor face diverse analize de date pentru a recomanda produse similare cât mai apropiate de ce caută utilizatorul și de bugetul său sau produse complementare celor achiziționate, pe principiul “ai pus un telefon mobil în coș, uite recomandări de huse compatibile”.

La noi lucrează cu site-uri mari precum PC Garage, evoMAG, Imobiliare.ro și alte magazine. Au și clienți străini, desigur.

De exemplu, dacă te uiți la o carcasă pe site-ul PC Garage, casetele de mai jos cu alte produse similare și alte tipuri de produse vizitate de clienți sunt generate prin algoritmul lor de analiză de date:

Raportul lor despre magazine online, însă, a fost făcut la modul următor: au luat primele 7 magazine din fiecare domeniu ca trafic pe site. Nu ca cifră de afaceri sau alți indicatori. Aqurate a analizat prezența online, vizitele și rata de conversie în perioada aprilie-mai a anului 2023. Iată cum arată pentru domeniul Electronicelor:

Cum trebuie interpretat: pe verticală este notorietatea, cât de cunoscut este magazinul. Mai sus = mai bine. Pe orizontală este maturitatea digitală, cât de performant este magazinul respectiv la a face treburile legate de componenta de online și digital a business-ului: promovare, interfață, ușurință de utilizare a site-ului, rată de conversie șamd.

În funcție de rezultate, au împărțit graficul și în patru zone. Lideri aici sunt eMAG și Altex, fără surprize aici. evoMAG, PC Garage, Flanco și CEL probabil nu uimesc pe nimeni. Mi se pare remarcabil că Flip a intrat direct în top 7 și la fel și Vexio. Eu știu magazinul Vexio de mulți ani, am cumpărat direct de la ei, am cumpărat de la ei și prin eMAG Marketplace de câțiva ani. Mă bucur să-i văd crescând.

În domeniul Fashion aproape toate magazinele stau bine la cele două aspecte măsurate. Nu mă miră asta, este un domeniu în care contează mult promovarea și ușurința în a vinde, așa că magazinele din această nișă au investit de obicei mult în eficientizarea operațiunilor digitale.

Fashion Days conduce. ePantofi și Modivo sunt în top, probabil deschiderea magazinului offline din Mega Mall a contat mult pentru renumele lor. Despre Sinsay nu știu nimic. Am întrebat unde sunt Answear și Zalando în top și mi s-a spus că, în estimarea Aqurate, au avut trafic sub celelalte magazine în luna în care a fost făcut raportul (aprilie-mai 2023). Așa o fi.

Pe cărți Elefant este în continuare lider, urmați de Libris și Cărturești. Sunt și alte magazine care cresc:

Pe Casă și decorațiuni este o polarizare mare. IKEA și Mobexpert sunt lideri, dar și aici apar magazine de care eu personal nu am auzit până acum:

Pe Baby & Toddler, domeniu pe care recent l-am cunoscut tot mai bine, mi se pare că raportul arată foarte bine situația din teren:

Noriel este lider. Sunt de mult în online, sunt și cunoscuți pentru că au și magazine offline, nu mă mir că sunt atât de sus pe axa verticală. Bebe Tei sunt și ei foarte cunoscuți, dar partea de online nu o fac la fel de bine și de asta nu au intrat în cuadrantul de lideri. Bebe Tei și Farmacia Tei au site-uri cu care trebuie să te lupți cu adevărat și asta probabil pentru că vânzarea merge oricum.

Mă bucur să văd BabyMatters pe acolo. Au un site ok și de multe ori reduceri bune de preț la cărucioare și scaune și accesorii. Am luat de la ei căruciorul și scaunul auto de-a lungul timpului. Next are haine foarte mișto și de multe ori în modele diferite de ce se găsește în magazinele Next din malluri.

Raportul mai analizează și categoriile Cosmetice și Pet Shops. Îl puteți descărca de pe www.aqurate.ai/map dacă vă interesează acestea. Tot în raport sunt și detalii despre cum a fost calculat punctajul fiecărui magazin, luându-se în considerare indicatori precum engagement rate, durata vizitelor, email marketing, timpii de încărcare, recomandări și promovare și alți indicatori.

 

    7 comentarii

  1. compari dotr0 ar trebui să se apropie de camelcamelcamel dotc0m
    Istoricpreturiro dotr0 e foarte bun, chiar și ca supliment
    magazinele în sine au plusuri și minusuri, unele neasigurand efectiv garanție, Alex are prețul corect la multe produse, liderul își bate joc de normalitatea preturilor, iar secțiunile de apreciere a ptoduselo/serviciilor nu au legătură prin modul cum sunt concepute, cu produsul în sine, iar la servicii pur și simplu nu se aprobă.
    Preturile minime rules, de aia e plin de țepe..

      (Citează)

  2. asta e algoritmul ala care imi trimite recomandari de scaun dupa ce (si se poate vedea in sistemul lor) mi-am luat scaun, stergator de parbriz la 2 ore dupa ce tocmai am comandat unul…etc?

      (Citează)

  3. In stilul Gartner Magic Quadrant. De fiecare data cand apare chestia aia in domeniul meu, explodeaza LinkedIn de angajati (ai nostri, ai concurentei – mai mult ai concurentei) extaziati ca firma la care lucreaza a platit suficient sa fie facuta lider in prostia aia de raport.

      (Citează)

  4. Altii care sa-ti indese reclame cit cuprinde…

      (Citează)

  5. Daca si ikea sunt inovatori pe digital, saracii nici validarea unui form nu stiu sa o faca, de search nici nu mai vorbesc

      (Citează)

  6. Am intrat prima data pe VidaXL. Am selectat “Divane”. Absolut toate produsele afisate sunt taburete. Am iesit de pe VidaXL.

      (Citează)

  7. Am ras copios la H&M innovators. Inovatori la ce anume ?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus