un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

De ce o să mai merg o vreme cu copii după acte la ghișeu

5 Jul 2023  ·

FOOD & LIFESTYLE  ·

23 comentarii

Ieri a intrat în vigoare legea 9/2023, care are ca scop simplificarea birocrației și digitalizarea administrației. Legea prevede, printre altele, că instituțiile statului nu mai pot cere și copii după documente emise de statul român. Bănuiesc, deci, că vor trebui sa-și facă singuri copie, dacă este necesară. Și mai sunt și alte prevederi pentru trecerea spre online și semnături electronice.

Partea cu copiile a stârnit însă discuții. Nu mai poți intra pe vreun site de știri fără să afli că din 4 iulie nu mai este necesar dosarul cu șină. Nici măcar nu știu cine mai cerea dosar cu șina. Cred că doar la admiterea la facultate am dus actele în așa ceva, fiind cerut expres.

Acum, să vă zic totuși de ce ar fi bine să mergeți cu copii ale actelor după voi, dacă știți că acestea sunt cerute.

Înainte de asta, să dăm cezarului ce este al cezarului. De când cu pandemia, în România multe servicii se pot rezolva de la distanță, folosind acte scanate (fotografiate, până la urmă) și emailuri, dacă nu chiar site-uri puse la punct în acest scop. Matilda, de exemplu, a rezolvat de la distanță acum 2 ani tot ce ținea de indemnizația de creștere a copilului. Primăria Sectorului 4 s-a digitalizat binișor și poți rezolva pe site o mulțime de probleme, iar unele acte sunt emise automat, pe loc. SPV-ul de la ANAF funcționează… uhm…acceptabil, rezolvi niște treburi cu el.

Am văzut situații în care site-ul unei instituții te pune să semnezi cu pixul pe o coală albă de hârtie și mai jos să scrii “conform cu originalul” sau ceva așa și să uploadezi acea semnătură scanată în site-ul lor. Pare o soluție încropită de a semna acte și cereri, dar măcar funcționează de la distanță.

Recent, când am cumpărat Tesla, aș fi putut face totul online. Obțineam certificatele de atestare fiscală online, depuneam online cererea de înregistrare la impozite și taxe locale șamd. M-am dus la ghișeu pentru că doream urgentarea lor, nu pentru că nu era alternativă. Cred că doar la înmatriculare trebuia să merg acolo, dar asta după programare online, ca să nu stau să aștept la vreo coadă.

Anyway, tot acum, cu mașina, au fost necesare și copii după unele acte. De exemplu, copie după buletin, copie după cartea de identitate a vehiculului șamd. De acum, din 5 iulie, teoretic poți merge la ghișeu doar cu originalele, fără aceste copii, și funcționarii vor xeroxa ei actele respective pentru tine.

Poți face asta, dar riscul este să pierzi mult mai mult timp acolo la ghișeu, ba chiar să ai surprize. Nu știi niciodată când afli că s-a stricat xeroxul și, daca vrei să rezolvi treaba, cauți tu unul prin împrejurimi, că functionarul respectiv cu siguranță nu va face el asta.

Adică poți și să mergi fără vreo copie, cu legea în față. Nu-i nici o problemă în asta. Nu-i nici o greșeală să-i ceri funcționarului să respecte legea (adică să facă el copii), să-ți respecte de fapt drepturile tale.

Eu, însă, n-am încredere că totul va merge bine, mai ales că scopul meu în viață nu este să stau la cozi și să mă cert cu funcționari pe cine trebuie să apese butonul de la un xerox. Îmi este mai simplu să fac eu copie (am o imprimantă cu scanner acasă) și să merg pregătit.

Exemplu: tot acum, cu mașina, n-am avut copie după buletin la un ghișeu. Nici nu scria pe site că-mi este necesară. L-am întrebat pe funcționar dacă îmi poate face el o copie, a spus că da, nici o problemă, și mi-a făcut, dar am pierdut un minut până s-a dus la un xerox. Erau vreo 30 de ghișee acolo, nu toți au copiator lângă ei.

În altă zi, tot pe la înmatriculări, am fost întâi la ghișeul de Verificări Acte. S-a uitat domnișoara de acolo pe actele mele, a zis că am tot ce-mi trebuie, dar nu am copie după cartea de identitate. Am întrebat-o dacă-mi poate face ea o copie. A zis că face. A mai întrebat și restul persoanelor care erau în spatele meu la coadă dacă au nevoie de vreo copie, că se duce la copiator. I-au mai dat vreo 2 niște acte. A plecat cu ele și a lipsit vreo 3-4 minute.

Prefer să nu pierd timpul. Este bine de știut că, de acum, dacă-ți lipsește vreo copie ți-o vor face ei acolo. În fazele de început, însă, tot eu o să mă duc cu toate actele necesare pregătite, ca să nu pierd vremea și să nu am vreo surpriză că tocmai ce s-a terminat tonerul sau altceva. Sau, mai rău, să dai de funcționari ciufuți precum în cazul de mai jos:

Sunt sigur că în timp instituțiile vor elimina copiile documentelor din lista de acte necesare și atunci nu va mai conta oricum, o să mergem cu toții fără. Până atunci, însă, prefer să fiu sigur că rezolv treaba.

Mult mai importante mi se par alte prevederi din lege, precum obligativitatea instituțiilor de a avea o adresă de email pe care să le transmiți documente, obligativitatea de a accepta copii electronice după buletin, obligativitatea eliminării cererii de copii legalizate (care sunt a pain in the ass) și altele. Concentrați-vă pe acelea, acolo stă de fapt reducerea birocrației, nu într-o copie xerox.

    23 comentarii

  1. La Registrul Comerțului mi-au cerut dosar cu șină acum 2 ani, m-am dus afară și i-am dat 5 lei portarului pentru unul.
    Am făcut asta deși teoretic puteam rezolva și online, dar practic au un site odios, din care nu înțeleg mai nimic, iar la o cerere de ajutor de completat formulare pe email nu răspund decât după câteva săptămâni, spunând de fapt că resping cererea, fără să ajute cu nimic.

      (Citează)

    • Andrei I: dar practic au un site odios

      poate nu e “cel mai perfect” site, dar functioneaza destul de ok si am rezolvat multe asa.
      da, e nevoie de semnatura electronica, dar asta e bine.

        (Citează)

    • in site-ul ala s-au bagat zeci de milioane de euro, majoritatea din finantari europene.

        (Citează)

  2. Fun fact: așa cum la noi se zice copie xerox, prin unele tari din Asia ii zice copie Canon. :)

      (Citează)

  3. Normal că am citit “copiii”

      (Citează)

  4. Eu am crezut ca se elimina copiile, dar acum am inteles ca doar se schimba cine le face. Tot e bine, cred.

      (Citează)

  5. La primaria sectorului 1 am avut supriza anul trecut chiar sa mi se dea foarte politicos inapoi copiile si sa mi se scaneze pe loc toate documentele. Am fost impresionat.

      (Citează)

  6. Copie *de pe* acte? Nu e asa?

      (Citează)

  7. exista pe un site al unei institutii o indicatie ca ar fi ok sa trimiti o semnatura in alb?
    mi se pare o problema importanta.

    ps. chiar daca e la indicatia unui site al unei institutii.. eu nu as fi de acord.

      (Citează)

  8. Pana sa citesc articolul sta de la Radu eu credeam ca legea va impune institutiilor sa nu mai ceara efectiv acte emise de alte institutii ale statului.
    De exemplu la preschimbare carte de identitate sa nu mai fie nevoie sa te duci cu certificatul de nastere, fiind un act total irelevant in conditiile in care oricum ai cartea de identitate veche.

    Singurul avantaj ar fi ca nu mai folosesc imprimanta de acasa ca sa fac copii ale actelor. Dar in rest, tot trebuie sa ma plimb cu dosarul dupa mine.

      (Citează)

    • Exact asta voiam sa comentez si sa il felicit pe radu ca a inteles despre ce e vorba, Imi aduc aminte ce extaziati erau toti anul trecut cand s-a discutat legea ca nu o sa mai trebuiasca sa duca acte emise de statul roman, statului roman. Desi legea spunea clar (chiar si fara normative) despre ce e vorba de fapt. Mi-au explicat multi docti la dracopol pe linkedin ca nu inteleg eu. Marea revolutie, de parca cele 5 minute pierdute sa tragi la xerox tot teancul de acte pe care te chinui 4 luni sa le strangi pentru orice dosar, sunt problema.

        (Citează)

  9. Un hardcopy atesta acel “conform cu originalul”, fie pentru ca se uita functionarul ad-hoc fie ca e semnat olograf de cetatean (asumarea responsabilitatii). Hardcopy-ul pastreaza autenticitatea documentului in copia semnata in dosar for ever. Asta e foarte important pentru legalitate.
    O copie digitala a unui document este autentica doar prin prezenta unei semnaturi digitale.

    Orice alta varianta este o solutie de compromis, simplifica lucrurile dar lasa mult loc pentru falsuri (deci ilegal).

    Ca un document hardcopy sa circule fara semnatura si sa ateste totusi realitatea, el trebuie sa fie doar o referinta a documentului emis intr-un sistem. Mai exact, trebuie sa aibe un cod care sa poata fi verificat online astfel incat sa se demonstreze ca ce vezi pe hartie corespunde cu realitatea (cum era cu certificarele de vaccinare COVID sau cum este la Extrasul de Cartea Funciara).
    Dar pana acolo mai e drum lung, statul roman fiind adanc inradacinat in sistemul hardcopy.

    Am fost de curand la permise auto si ce sa vezi, cazierul judiciar se accepta doar in hardcopy, semnat si stampilat de unitatea de politie. Cel scos online de pe ghiseul.ro are valoare doar in format digital (PDF) ca are semnatura digitala.
    Naspa dar corect din punct de vedere legal. Puteam sa fac in Photoshop orice document voiam eu…

      (Citează)

    • Un hardcopy atesta acel “conform cu originalul”, fie pentru ca se uita functionarul ad-hoc …

      ca un document hardcopy sa circule fara semnatura si sa ateste totusi realitatea, el trebuie sa fie doar o referinta a documentului emis intr-un sistem. Mai exact, trebuie sa aibe un cod care sa poata fi verificat online,….

      Pai deci se poate si fara semnatura, sau nu? Faptul ca un functionar se uita la original si face cu mana lui copie xerox si o pune la dosar, de ce nu ar fi suficient?

      “. Mai exact, trebuie sa aibe un cod care sa poata fi verificat online” – de ce trebuie sa poata fi verificat online? Orice document care are o serie pe el (adica 99% din documente au asta deja). Daca eu depun o copie dupa buletin facuta in photshop, statul roman se poate uita dupa seria de buletin si sa vada daca este sa nu acelasi lucru cu ce au emis ei, desi ar trebui sa fie suficie3nt sa arata buletinul (ca sa ma legitimez) atunci cand depun cererea.

      Ce zici tu ar trebui sa se aplice la “dosare” depuse catre entitati private, dar cel mai corect ar fi ca toate entitatile statului sa fie una si aceasi. Adica nu imi ceri tu stat roman copie dupa buletin (chit ca ti-o faci singur) pe care tot tu l-ai emis.

        (Citează)

    • problema adevarata e ca la permise auto (institutie a statului, chiar centrala nu locala) iti cere un document eliberat de o alta institutie a statului central (politia). Aici ar trebui arsi pe rug toti, de la cei care fac legi, norme de aplicare si regulamente, pana la cei care aplica mizerile astea.

        (Citează)

  10. Am citit titlul și am crezut că mergi cu copilul după tine, să te lase lumea în față :))

      (Citează)

  11. Scopul legii este să creeze o comunicare sau baze de date integrate între instituțiile statului (deși pare cam SF asta). Dar nu mă surprinde că nu sunt pregătiți pentru implementare.

      (Citează)

    • Nu, nu-i asta scopul legii. Citeste legea si vezi ce scrie in ea. Scopul legii e sa isi faca functionarul singur copia xerox dupa originalul pe care tre’ sa il duci la ghiseul, si sa ataseze copia la dosar.

        (Citează)

  12. Vad ca n-a remarcat nimeni, nici Radu, nici doamna Clapon, urmatorul aspect: legea intră în vigoare în termen de 180 de zile, calculat din momentul publicării în Monitorul Oficial (adica 03.07.2023).

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus