un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Povestea submersibilului pierdut lângă Titanic arată un șir lung de incompetență și nepăsare pe acolo

23 Jun 2023  ·

TEHNOLOGIE  ·

41 comentarii

Știți cum la noi după aproape orice tragedie (Colectiv, Apuseni, Hexifarma etc) se descoperă o înșiruire de probleme, incompetență, nepăsare și corupție? Nici la străini nu-i prea diferit.

Am urmărit încercările de a găsi submersibilul pierdut pe lângă epava Titanicului înainte ca celor 5 persoane de la bord să li se termine oxigenul. Ieri seară oficialitățile au anunțat că au găsit resturi în zona respectivă, pe fundul oceanului, folosind un rover teleghidat. Se crede că sunt ale submersibilului Titan după o implozie.

Șansele păreau infime de la început. Printre rânduri, în diverse opinii spune cu jumătate de gură, s-a zis că și dacă l-ar fi descoperit în timp util cu toți în viață în interior, șansele să-i și aducă în viață la suprafață erau infime.

Nu cobori un cârlig de macara acolo. Sunt doar câteva nave de salvare capabile de activitate la asemenea adâncime, toate erau departe, oceanul este mare și călătoria până acolo durează. Cei cinci probabil că nu aveau șanse de la început, dar știrile nu pot spune asta (și oricum vor să te țină pe site cât mai mult ca să vezi desfășurarea acțiunii).

Mă uitam însă la un șir lung de probleme. Submersibilul respectiv este unul privat, aparține unei companii numite OceanGate. CEO-ul a rămas celebru cândva pentru o declarație în care a spus că nu are rost să investești prea mult în safety. Orice acțiune este riscantă, inclusiv ieșitul din casă, și la un moment dat trebuie să-ți asumi asta. Acum era la bordul submersibilului.

Problema și mai mare este că Titan, submersibilul respectiv, avea o singura fereastră în față, un hublou de sticlă. Sticla respectivă era certificată pentru adâncimi de 1.300 de metri, dar OceanGate ducea submersibilul la aproape 4.000 de metri adâncime.

Mai mult, acum câtiva ani un inginer al companiei a făcut publice aceste probleme și compania l-a concediat, apoi l-a dat în judecată pentru că a făcut publice date confidențiale despre submersibil. Omul respectiv a dat la rândul său la judecată compania pe motiv că a fost concediat pe nedrept și trebuie să i se respecte statutul de whistleblower.

Nu este clar dacă problema a fost vreodată rezolvată. Titan se pare că era la a treia scufundare. Poate fereastra aceea a rezistat prima oară, a rezistat și a doua oară, dar la un moment dat a cedat.

Restul submersibilului era făcut din fibră de carbon groasă de aproximativ 13 cm, iar la capete avea pereți din titan. Hubloul părea punctul slab.

Submarinul avea, am citit în altă parte, patru sisteme automate de revenire de urgență la suprafață. Între ele, inclusiv două pur mecanice prin care balastul său era ejectat automat după vreo 24 de ore de scufundare și niște rezervoare erau umplute cu aer pentru a-l duce la suprafață. Era un sistem pur automat, gândit pentru situația în care cei de la bord sunt înconștienți sau poate pierd controlul motoarelor din diverse cauze.

Faptul că nu a revenit la suprafață îi face pe experți să bănuiască o implozie. Probabil acea fereastră a cedat, iar presiunea apei a distrus instantaneu submersibilul și orice sistem de pe el. Am citit undeva că la adâncimea țintă (sau cea la care a dispărut, vreo 2000 de metri, nu mai sunt sigur) presiunea pe submersibil este egală cu greutatea unui bloc de 20 de etaje pus deasupra sa. Un bloc de 20 de etaje umplut în totalitate cu ciment, nu bloc de apartamente. O piramidă din Egipt, pusă peste submersibil.

Dar chiar și așa, întreg sistemul de retur la suprafață pare ciudat gândit. Erau două teorii mari, de fapt: implozie la adâncime sau submersibilul a revenit singur la suprafață, însă este foarte dificil de găsit pentru că oceanul este foarte mare. Curenții marini l-ar fi putut duce oriunde.

Și aici încep să apară diverse limitări tehnologice sau decizii controversate. Titan era vopsit în alb și albastru, nu în portocaliu cum este ceva mai uzual pentru a oferi vizibilitate pe un ocean albastru.

Mai mult, submersibilul nu putea să revină la suprafața apei și să plutească deasupra ei, ci era gândit să revină până la o adâncime mică, de câțiva metri, dar totuși în totalitate scufundat. Ușa acestuia nu se poate deschide din interior. Echipajul vasului suport o închide ermetic din afară cu 17 șuruburi și nu există o modalitate de a fi deschisă de către pasageri. Asta pare o decizie proastă, învățată pe pielea a trei astronauți morți în incendiul de pe Apollo 1 cu o trapă practic imposibil de deschis din interior.

Titan nu era dotat nici cu sisteme de comunicație puternice. Înțeleg de ce. Este foarte mic, iar undele radio nu penetrează în adâncime. Nu avea cu cine comunica prin radio. Nu avea nici GPS la bord, că nu bate în adâncime. Întreaga comunicație cu nava suport de la suprafață se făcea printr-un soi de sonar direcțional ce trimitea probabil cod Morse. Legătura era ușor de pierdut, dar dacă totul merge bine submersibilul revenea până la urmă la o adâncime unde contactul se făcea mai ușor.

Culmea este că, în situația unei probleme tehnice, un sistem automat de adus submersibilul la suprafață nu i-ar fi salvat direct pe cei din interior. L-ar fi adus la o adâncime de 2-3 metri. Trapa nu putea fi deschisă din interior. în cazul unei pierderi de alimentare sau alte probleme tehnice (leșin de la prea mult CO2 etc), dacă nu ar fi fost găsiți rapid de echipele de căutare, cei din interior tot s-ar fi asfixiat după 4 zile. Doar că la 2-3 metri adâncime.

Iar cum suprafața de căutare era ceva de genul “de două ori cât România”, cu un submersibil vopsit alb și albastru, mici șanse să fi fost găsiți…

Submersibilul nu era certificat de nici o organizație. OceanGate își informa direct clienții că este vorba de un design experimental, necertificat de nimeni, și că accepți asta când te uri la bordul său.

Înțeleg că o astfel de călătorie costa 250.000 de dolari. Clienții sunt oameni cu mulți bani. Îmi închipui ca la început semnează un act prin care declară că înțeleg toate riscurile și absolvă compania de responsabilitate, dar nu pot să înțeleg de ce ar accepta astfel de riscuri. Pare o experiență unică să vezi epava Titanicului (după 10 ore cu 5 oameni într-un spațiu cât un autoturism), dar nu mă așteptam ca cineva să accepte astfel de riscuri.

Clipul de mai jos, de pe un canal despre submarine, examinează mult mai bine problemele submersibilului. Este foarte bun clipul, chiar merită urmărit, omul care-l face are 20 de ani de experiență în domeniul submarinelor. As putea spune că un astfel de clip arată și de ce este bun YouTube și ce opinii poate scoate în față. La final, omul spune direct “your family members are dead”:

CBS are un documentar mai vechi despre submersibil și scufundările la Titanic. Un reporter chiar a făcut parte dintr-una:

    41 comentarii

  1. Radu peste 1 an: am vandut Tesla si mi-am cumparat submersibil!

    1st world problems…

      (Citează)

  2. Nu era sticla, ci plexiglas care se deforma putin la presiune maxima. Au zis ca asa e mult mai sigur, pt ca nu cedeaza ca sticla, dintr-o data ci incepe sa paraie cu mult timp inainte.

      (Citează)

  3. Nu mai țin minte exact, dar știu ca erai uimit când vedeai ce viața palpitanta au unii oameni in videoclipul de prezentate de la GoPro.
    Câteodată, mai ales când ai și copii, parca e mai bine sa nu-ți asumi orice risc.

      (Citează)

    • Stii cum e daca mori prin munti sau pe fundul marii, slabe sanse sa iti gaseasca cineva filmarea sa o mai puna pe net sa se oftice lumea ce viata palpitanta ai avut.

        (Citează)

  4. Pai ce suprafata, amprenta sa aiba? Poate vreo 5m patrati? Atunci, greutatea apei de deasupra, la 2000m adancime, e de 10 tone. Nu pare asa mult, nicicum cat o piramida egipteana.

    Scorul pana acum: Titanic 2 – Rich people 0

      (Citează)

    • La 2000 de metri adancime ai 2000 de tone pe metru patrat. Ai practic o coloana de 2000 de metri cubi care apasa pe un metru patrat. Se crede ca a facut implozie la app.3500 metri adancime, deci 3500 tone/mp x cati mp avrea submersibilul.

        (Citează)

    • Da, am mancat eu 3 zero-uri, un metru cub de apa are o tona si am mai impartit nenecesar la 1000. Deci, la 2000m, presupunand ca batiscaful asta are o amprenta de 5m patrati, asupra lui apasa o greutate echivalenta cu o masa de 10000 de tone (nu 10 tone, cat am scris initial)

        (Citează)

  5. Presiunea apei este din toate directiile aceasi la o adancime data. 388 atmosfere este presiunea apei la 4000 m adancime. vreo 4000 tone pe metru patrat.

      (Citează)

  6. Daca am facut bine calculele, presiunea a fost de cel putin 2 tone/cm2, si 1 m2 are 100×100=10.000 cm2, atunci presiunea pe 1m2 ar fi 20.000tone.

      (Citează)

    • In orice caz, la asemenea presiune enorma, submersibilul s-a comportat la implozie ca un cilindru de motor diesel. Aerul din interior s-a autoaprins, cei din interior fiind carbonizati si pulverizati aproape in acelasi timp.

        (Citează)

    • Interesanta ipoteza…totusi concluzia nu e adevarata. greu de imaginat ca aerul dinauntru se va autoaprinde (in ciclndrul diesel ai si un combustibil in mix). Totusi, temperatura lui ar trebui sa creasca conform legii gazelor ideala. Cu cat? cum calculezi?

        (Citează)

    • Combustibilul au fost oamenii, mai exact grasimea umana. Presiunea absolut huge a facut posibil asta.

        (Citează)

    • @Octav: pai calculezi cu legea gazelor ideale, aproximand putin volumul.

        (Citează)

  7. Daca tot ai scris articolul asta, era f bine sa fi dat si cifrele precise, ca vad in comentarii ca ne incurcam in ele iar unii dintre noi (nu eu, un prieten) au OCD, asa ca TREBUIE sa stie raspunsul precis si riguros :-)).

    Mie imi da putin sub 4000 de tone / m2 la 4000 de metri sau putin sub 2000 de tone/m2 la 2000 de metri. E apa sarata, adica un pic mai grea ca apa dulce.

    Nu stiu cat inseamna 2000 de tone pe m2 convertit in “blocuri de 20 de etaje umplute cu ciment” sau in “piramide” :-))

      (Citează)

  8. Domnule RADU, minunatul meu Companion, care zilnic – neuitand sa-mi trimita, si mie, Mail-uri, intimidant de necesare – , am o mare rugaminte la Dvs., de Om EXPIRAT ce sunt eu, ACUM :
    “Puteti sa imi spuneti DE CE acesti Barbati, miliardari, au dorit atat de mult sa vada Epava?
    DE CE nu s-au gandit ca VIATA e atat de scurta si atat de bogata in neprevazut, ca zilnic – vine vorba DVS. – , “e un pericol, si sa iesi din Casa !”, intrucat atatea Urgii vin peste noi, aici, pe Pamant: virusuri, boli, bacterii etc., etc., etc. si atunci, CUM sa ne complicam singuri Existenta atat de fragila, AICI, pe PAMANT, acceptand si vrand cu ardoare sa te duci – neaparat – , in adancurile Oceanului !!! CUM???

    Va multumesc frumos pentru tot !
    Fiti, mereu, binecuvantati, oriunde ati fi : Dvs., Dna Matilda si Ingerasul Dvs.!
    Aveti mare grija de Dvs. si Familie!
    Doamne, protejeaza-i, si pe ei!
    Amin!

    Domnul sa- ierte, pe toti 5(cinci)!(asa se spune, la romani, pana la 6 saptamani)
    Amin!

      (Citează)

  9. Mulțumim de expertiza profesională, ce s-ar fi făcut lumea fără acest articol…

      (Citează)

  10. Deea:
    De ce sunt cuvinte random cu majuscula? Pare un mesaj scris in plin delir.

    :)) O fi de la vreunul dintre cei 5 pasageri de la bordul submarinului

      (Citează)

  11. Ma gandesc asa cum o fi fost sa participi la acest program… Intri pe pile, relatii, apoi dai banu’ gros, trebuie sa ai potenta financiara nu gluma.

    Apoi intri in gogoasa aia, pe gemuletul ala. Te inchid aia cu suruburi pe afara si apoi, noroc sa ai, poate va mai intalniti si la retur peste 15 ore.
    Pe langa potenta financiara trebuie sa te ai bine si cu claustrofobia sau poate la bord se impart droguri si alte halucinogene astfel incat judecata sa iti fie puternic afectata.

    Imi imaginez ultima clipa cand s-a fisurat gemuletul: “Oh shit, this was not supposed to happen!”

    Peste (multi) ani o sa auzim ca o capsula experimentala care facea excursii private la marginea event horizon a gaurii negre Sagittarius A a cazut… dupa event horizon.. nu se stie nimic.. Acolo nu vor mai fi resturi de cercetat :)

    Ce sa-i faci, omul este explorator din fire, e dispus sa isi asume riscuri ca sa cerceteze lucruri periculoase.

      (Citează)

  12. Mă întreb, așa, cu mintea mea simplă . Nu ar fi o idee bună ca submersibilului să i se atașeze un cablu, prins la capătul celălalt de nava suport, pe un tambur care derulează cablul după nevoie ?
    În caz de probleme, macaraua îl poate scoate la suprafață.

      (Citează)

    • Eu nu inteleg de ce era facut din titan si fibra de carbon, construiau un avion? Greutatea nu cred ca era o problemă, oare nu mergea făcut din metal?

        (Citează)

    • @Ovidiu, nu merge treaba cu cablul. La lungimea aia (câțiva km) ar fi mult prea greu pentru un submersibil de dimensiunea aia, ar acționa ca o „velă” în curenții de apă și dacă se rupe din vreun motiv șansele ca submersibilul să mai iasă la suprafață sunt zero.

        (Citează)

    • @valentinul: fibra de carbon rezista mult mai bine decat metalul atata timp cat straturile si orientarea fibrelor sunt facute corect, in functie de fortele la care trebuie sa reziste. Nu e vorba neaparat de greutate ci de rezistenta. Si cred ca si rezistenta la coroziune e un factor.

        (Citează)

    • @Ciuby, da, are logică ceea ce spui

        (Citează)

    • @ovidiu de asemenea, mai ales cand te duci sa vezi titanicul, cablul ala se poate agata de diferite lucruri si ramai blocat. Sunt sigur ca mai sunt si alte motive.

        (Citează)

    • da, are logica, asa m-as fi gandit si eu, doar ca nu e adevarat

      ROV-ul care l-a cautat pe Ocean Gate asta are un cablu de 8 km lungime.

      eu am citit ca nu a vrut sa fie cu cablu ala de l-a proiectat si murit in el, plus ca na, costa mult mai mult sa cari pe o nava un cablu de 4 kilometri, ca in primul rand nava trebuie sa fie mai mare etc

      In plus, el considera ca redundanta este o risipa de resurse.

      Evident ca cel mai sigur e ca un submersibil sa fie si independent, dar si legat de nava cu un cablu – si cu o ață daca e legat, asta macar te ajuta sa-l gasesti :-)

      Sursa: Guardian

      “Fortunately, the French research vessel L’Atalante carries an ROV that can reportedly descend to 6,000 metres. The Victor 6000 is connected to its parent ship by an 8km long cable that provides it with electrical power, meaning that in theory there is no limit to the duration for which it can dive. It is also equipped with arms that can cut cables or conduct manipulations to help release a stranded vessel.”

        (Citează)

    • Cablul nu are nicio valoare daca pocneste gogoasa la presiunea aia enorma.
      In cazul de fata, trageau afara un cablu gol.

        (Citează)

  13. Trista soarta, in astfel de expeditii esti mort din momentul in care te inchid in submarin, pana cand revii la suprafata si te salveaza nava suport.

    Ma intreb daca avand prea multi bani de cheltuit, as fi fost interesat de scufundarea asta si tind sa cred ca nu. Nu de frica de pericole, ci de stat inghesuit cu 4 oameni si conditii precare de convietuire.

      (Citează)

  14. Din toata aventura asta cel mai interesant detaliu este detectia Marinei SUA a “zgomotului” imploziei in acelasi timp cu pierderea comunicatiilor, un sistem despre care nici nu existau indicii ca ar fi posibil d’apoi functional. Aia au stiut exact unde s-a intamplat, de aia au si gasit resturile asa repede. Puterile mondiale cu submarine sunt putin in alarma.

      (Citează)

    • Oceanele lumii sint impinzite cu hidrofoane de zeci de ani pentru identificarea (nu numai) a submarinelor rusesti prin amprenta audio. Doar amplasarea lor e secreta…

        (Citează)

  15. Comunicarea in apa nu se face prin radio sau Morse, ci prin modularea unei fregvente audio cu alta fregventa audio.

      (Citează)

  16. Daca a cedat hubloul nu avea cum sa faca implozie pt ca intra apa si se egaliza presiunea.

      (Citează)

    • SI la Hiroshima s-a egalat presiunea, deci nici acolo nu a fost explozie.

        (Citează)

    • Ce treaba are una cu alta ?

        (Citează)

    • Faptul ca e implozie sau explozie nu inseamna ca nu se egaleaza presiunea si nu sunt excluse de faptul ca intra apa si se egaleaza presiunea.

      Tocmai ca intra apa in mod violent in procesul de egalare a presiunii se numeste implozie.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus