un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Elefant, cel mai mare magazin din platforma 2Performant, iese din afiliere

17 Aug 2022  ·

TEHNOLOGIE  ·

20 comentarii

Da, Elefant iese din afiliere după foarte mulți ani în care a fost cel mai mare advertiser din 2Performant. Articolul acesta este însă despre cum bursa din România este încă la un nivel jos, unde investitorii sunt de fapt prezenți doar pentru Transelectrica, BT, Romgaz, Petrom și alte asemenea companii. Ajung și la asta.

Era o zi de vineri, 12 august, pe la ora 18 când vine mesaj de la Elefant prin mesageria 2P: magazinul va ieși din afiliere după perioada obligatorie de 30 de zile de la anunț, adică pe 12 septembrie.

Nu s-a dat nici un motiv. Sincer să fiu, mesajul acesta este ca o palmă dată afiliaților care au promovat Elefant ani de zile, magazinul fiind probabil cel mai mare din rețea în ultimii 10 ani dpdv comisioane și clickuri trimise de afiliați. Să nu dai nici un motiv, ci doar un anunț sec, ca și cum ai fi un magazin neica nimeni care a încercat afilierea pentru o lună și a plecat fluierând a pagubă, parcă te face să înțelegi de ce Elefant are probleme și pe alte planuri.

(Disclosure: nu promovez Elefant prin afiliere, că n-am mai cumpărat de mult de la ei. De Black Friday anul trecut am făcut 17 € comisioane, anul acesta zero comisioane.)

Totul a fost și mai amuzant deoarece cu câteva minute înainte Elefant trimisese un mesaj legat de campania Back to school.

Un motiv a fost dat ulterior de către cei de la 2Performant în mesajul de mai jos. Pe scurt, Elefant a vrut să scadă comisioanele, rețeaua nu a acceptat asta, s-au despărțit cu câteva țipete:

Alt mesaj n-a venit până acum, apropo. Asta este tot, un comentariu pe Facebook postat pe un grup de afiliați. Nu ceva prin mesageria internă a 2Performant, nu o explicație către toți afiliații, nu doar cei din grupul de Facebook, nu asigurări că există alte magazine spre care afiliații se pot îndrepta în lipsa Elefant și sugestii cu lista lor.

Ce cred eu că se va întâmpla în viitor:

  • 2Performant merge mai departe, Elefant reprezenta sub 10% din cifra lor de afaceri.
  • Elefant își vede de ale lor. Probabil vor face deal-uri separate cu câțiva afiliați de top, printr-un sistem propriu de afiliere dezvoltat in-house sau pe bază de invitație în altă rețea, nu știu și nu-mi pasă așa tare.

Elefant oricum nu merge strălucit. În 2021 au anunțat o pierdere de aproape 10 ori mai mare față de 2020 și o scădere a cifrei de afaceri cu 2,8% (sursa) în condițiile în care comerțul online a explodat în România.

Pentru cei care nu știu, afilierea funcționează cam așa: magazinul oferă afiliatului un comision din valoarea vânzării generate, câtă vreme cineva a cumpărat dând click pe un link afiliat. Elefant oferea un comision de 7%. Pe lângă acești bani care mergeau la afiliat, magazinul mai plătea și rețelei de afiliere un comision pentru faptul că intermediază totul și ține socoteala clickurilor și a banilor și plăților. În general, rețeaua 2P cere de la magazine un comision egal cu 40% din cel încasat de afiliat.

Considerând că și Elefant lucra așa, rezultă că la o vânzare de 100 de lei, Elefant dă 7 lei afiliatului și mai dă încă 2,8 lei rețelei. Poate că pare mult, este aproape 10%, dar a) nu cunoaștem marja magazinului și, b) există niște studii de piață care spun că fiecare euro investit în afiliere aduce vânzări de 16 euro, ceea ce este bine față de alte canale de publicitate. În practică, Elefant avea negociate niște comisioane preferențiale cu rețeaua, deci probabil plătea mai puțin.

Nu este clar ale cui comisioane au dorit cei de la Elefant să le micșoreze. Nici nu mai contează.

 

Să revenim la subiectul despre care ziceam la început: bursa. 2Performant este listată pe Bursa de Valori București, piața AeRO, simbol 2P. În mod normal, te-ai aștepta ca pierderea celui mai mare magazin din rețea să vină cu o scădere a valorii acțiunilor, că doar pierzi cel mai mare client al tău, nu?

Și totuși, piața nu a reacționat în nici un fel. Acțiunile 2P se tranzacționează în continuare la fel, de o lună de zile oscilează între 1,75 și 1,88 (sau pe acolo), cu un volum zilnic mic.

 

BTW, nu zic eu că Elefant este cel mai mare magazin al rețelei. O zice chiar 2Performant în raportul semestrial pentru investitori (este tot aici):

Iar în prospectul de listare, care dă date pentru primul semestru din 2020, putem presupune că Elefant generează 6% din cifra de afaceri a 2Performant, considerând că și atunci era cel mai mare magazin din rețea (iar eu știu că era):

 

Raportul semestrial pentru prima parte a lui 2022 a fost lansat pe 11 august, odată cu rezultatele financiare ale rețelei pentru semestrul încheiat la 30 iunie. 2Performant a anunțat acolo că are 19.300 de utilizatori (creștere de 62% față de anul anterior), peste 800.000 de vânzări intermediate prin platformă cu o valoare totală de 42 milioane euro fără TVA și o valoare a comisioanelor de 2,6 milioane de euro (+44% YoY).

Altfel spus, rezultate financiare bune, cu toți indicatorii pe plus. Aș putea pune pariu că s-au înțeles cu Elefant să anunțe ruperea relațiilor după publicarea acestui raport obligatoriu pentru bursă.

Raportul a fost publicat pe 11 august. Vestea despre Elefant a apărut pe 12 august, într-o zi de vineri, pe la ora 18, când bursa era deja închisă.

M-am uitat pe volumul tranzacțiilor de la bursă pentru 2P. Au fost vânzări și cumpărări pe 11 august, după lansarea acestui raport financiar. Vânzările poate că au avut legătură cu iminentul anunț legat de Elefant, că probabil negociau de ceva vreme asta. Pe de altă parte, conducerea nu a avut voie să facă tranzacții în perioada 11 iulie – 11 august, iar asta poate explică volumul mai mare de tranzacții de după încheierea acestei perioade.

Oricum, 2P anunță pierderea celui mai mare client al lor și deci al celui mai mare generator de venituri și… nimeni-nimic la bursă. În prima zi bursieră de după anunț, acțiunile au rămas constant la 1,86. În prima parte a acelei zile, s-au făcut un număr de 4 tranzacții. Investitorii par interesați doar de Petrom, BRD și alte companii mari, după cum spuneam.

    20 comentarii

  1. Nu inteleg “mesajul acesta este ca o palmă dată afiliaților care au promovat Elefant ani de zile”. De ce spui asta?

    E un business si au luat o decizie pe care ei o cred buna. Afiliatii au incasat banii si totul e ok. De ce o decizie a unui magazin e o palma? Nu se asteapta nimeni ca in mediul corporate/business sa se ia decizii reci, ciudate, fara explicatii?

      (Citează)

    • Nici eu nu inteleg. Au platit comisioanele si aia e. Sa zica mersi afiliatii pentru acesti ani daca tot o dam asa. Daca era pe gratis promovarea intelegeam de ce sa zica mersi.

        (Citează)

    • Exact. Parcă simt o oarecare frustrare în textul lui Radu. “nu știu și nu-mi pasă așa tare.”

      “Nu s-a dat nici un motiv. Sincer să fiu, mesajul acesta este ca o palmă dată afiliaților care au promovat Elefant ani de zile, magazinul fiind probabil cel mai mare din rețea în ultimii 10 ani dpdv comisioane și clickuri trimise de afiliați. ”

      Păi l-au promovat contra celor mai mari comisione de afiliere, nu pe gratis. Marele eMag văd că are rata între 1%-5%. Probabil in funcție de produs. Nu cunosc detalii. Asta am găsit pe site.
      Era frumos sa dea o explicație, de acord. Dar așa cum zic și ceilalți comentatori, o spui de parcă utilizatorii din programul de afiliere au promovat Elefant pe gratis, ba chiar au pus bani de la ei și acum Elefant “pulled the rug” și a fugit cu banii ca într-o schemă crypto.

        (Citează)

    • @alex – bine, radu zice “nu-mi pasa” de vreo 300 de ori pe zi, asa ca nu e ceva nou.

      pe de alta parte, si mie mi se pare ca e putin suparat pe decizia asta, altfel nu scria ditai articolul despre nimic

        (Citează)

    • Mofo: Nu inteleg “mesajul acesta este ca o palmă dată afiliaților care au promovat Elefant ani de zile”. De ce spui asta?

      Pentru că Elefant este în top 5 magazine în piață sau așa ceva. Te aștepți la o comunicare bună din partea lor.

      Eu n-am făcut nici un ban cu Elefant de mulți ani, că nu vând poșete și parfumuri. Sunt însă afiliați care au generat milioane de euro în ultimii ani. Mă gândesc că ar fi fost frumos un mesaj care să explice lucrurile.

      E ca la un divorț. Dacă divorțezi după 13 ani, nu o faci cu “nevastă, eu plec, la revedere” și atât.

        (Citează)

    • Alex: Păi l-au promovat contra celor mai mari comisione de afiliere, nu pe gratis. Marele eMag văd că are rata între 1%-5%. Probabil in funcție de produs. Nu cunosc detalii. Asta am găsit pe site.

      Nu sunt cele mai mari, nișa fashion merge pe 10% de obicei.

        (Citează)

    • @Alex: absolut nici o frustrare. Nu promovez Elefant, anul acesta nu am făcut nici un ban cu ei, anul trecut de Black Friday au ieșit 17 euro.

      GabrielG:
      @alex – bine, radu zice “nu-mi pasa” de vreo 300 de ori pe zi, asa ca nu e ceva nou.

      pe de alta parte, si mie mi se pare ca e putin suparat pe decizia asta, altfel nu scria ditai articolul despre nimic

      Articolul este despre reacția bursei, mai mult. Chiar nu-mi pasă de Elefant, nu îi promovam în nici un fel, nici măcar nu am linkuri de editat (4 clickuri afiliate în site în ultima lună, zic statisticile).

      Unul dintre secretele vieții bune este să-ți dai seama ce lucruri contează și ce lucruri nu contează cu adevărat, ce poți influența și ce nu. Apoi să nu-ți bați capul cu cele pe care nu le poți influența sau care nu te influențează pe tine.

        (Citează)

    • Probabil Radu se refera la faptul ca afiliatii au muncit atatia ani in a promova, genera content si plantate link-uri de afiliere Elefant in diferite proiecte si campanii, iar acum brusc totul se termina in 30 de zile. Multi afiliati s-au trezit peste noapte ca trebuie sa modifice toate link-urile de afiliere Elefant, iar asta poate fi o munca titanica…

      Poate era mai bine, din respect pentru afiliati, ca termenul sa fi fost mai mare, sa fi existat o solutie tehnica in modificarea link-urilor… Insa afilierea nu statea in Elefant :). Asta e! Afilierea vine la pachet cu bune si rele, inclusiv cu astfel de decizii…

        (Citează)

  2. Radu (afiliat și el) are prin multe locuri prin site linkuri de afiliere către Elefant care probabil aduceau suma X. Acum Radu nu mai produce suma X pentru simplul fapt că linkurile respective vor duce într-o pagină de eroare.

    La scala întregului ecosistem de marketing afiliat, Radu e probabil la nivelul de euglenă verde însă linkurile afiliate elefant sunt pe sute de site-uri iar toți oamenii care administrează acele site-uri vor trebui să facă muncă de chinez pentru a le înlocui cu ale altui magazin și a-și păstra veniturile. De aici frustrarea afiliaților.

      (Citează)

    • @Ciprian, doar unii afiliați sunt frustrați, nu toți :)

        (Citează)

    • Ciprian: Radu (afiliat și el) are prin multe locuri prin site linkuri de afiliere către Elefant care probabil aduceau suma X. Acum Radu nu mai produce suma X pentru simplul fapt că linkurile respective vor duce într-o pagină de eroare.

      Nu, nu promovam Elefant. Am făcut 17 € în noiembrie-decembrie 2021 și 0 € în tot anul 2022. Nu merg poșete și parfumuri pe aici, iar cărți are și eMAG, cu livrare la easybox.

        (Citează)

  3. Poate isi fac sistem de afiliere propriu.

      (Citează)

  4. 7% comision e enorm Radu + comisionul catre 2performant separat.

    In IT&C sunt marje de profit si de sub 10%, uneori 5%. La profitshare.ro al lui la emag sunt comisione de 1%-5% (maxim). Cookie-ul tine 1 zi si daca iti adunci aminte cand au lansat platforma era de 30 de zile si comisionul era din pretul total cu tva inclus.

    Amazon.com (Amazon associates) e tot cu 1 zi cookie lifetime si tot au taiat comisioanele de-a lungul timpului.

    Elefant din ce vad avea 10 zile cookie lifetime. Ma mir ca au rezistat atat.
    Altex chiar a renuntat la propriul sistem de afiliere. Fiecare procent conteaza in bataia pt pretul cel mai mic pentru consumator si dupa ce atingi masa critica ca magazin (notorietate adica), asta se intampla.

      (Citează)

    • Elefant nu vinde IT, ci poșete și parfumuri și cărți. Acolo este alt adaos. Acum câțiva ani, fashion-ul incepea de la 10%, de asta a devenit popular și sunt zeci de site-uri de afiliere.

        (Citează)

  5. 10% comision total mi se pare foarte mult, la carti si parfumuri o fi posibil, dar cat adaos sa aiba sa isi permita sa dea atata altora?

    Si daca ar avea 30% profit din pretul de vanzare, sa dai 10% altora pentru ca ti-au adus client este imens.

    Este o treime din adaos si este foarte mult, mai trebuie acoperite costuri de functionare, salarii, curent electric samd.

      (Citează)

    • @Gaelex, tu în principiu ai dreptate, 10% chiar e mult, mai ales că nu mai vorbim de un magazin necunoscut, cine vrea să cumpere chestii de la Elefant cam știe de existența lui.

      Totuși, vezi că folosești foarte random concepte de economie. Vorbești întâi de o treime din profit, după care vorbești de adaos ca și cum ar fi același lucru, costuri de funcționare etc. Le cam încurci. :)

        (Citează)

    • @Gaelex: business-ul este simplu. Dacă afilierea îți aduce mai multe vânzări decât Google Ads sau alte metode de promovare, dai banul. Dacă nu, nu dai. Momentan afilierea poate fi mult mai ieftină pentru magazin decât alte canale, dacă este făcută cu cap. Am scris statisticile în magazin.

        (Citează)

  6. 1. Daca ar trebui sa fim rationali cu totii (afiliati, advertiseri), nu am lua personal o astfel de decizie. Asta e business-ul: sunt pe scadere, au reevaluat canalele de achizitie, au decis sa negocieze/taie ce nu merge. Punct. Trecutul e doar sunk cost.

    2. 10% e mult pentru un business ce are marja media sub 30%.

    Daca vorbim de pixel attribution, un ROAS de 1600% suna bine. In cazul meu (Otter), e chiar 1890% in ultima luna, dar am o marja de 37%. Dar vorbim de pixel attribution, unde afilierea e doar unul din canalele care contribuie la vanzare.

    Daca vorbim de last click attribution, afilierea are un ROAS de 824% in cazul meu, ceea ce il face cel mai slab canal de achizitie pe acest model de atribuire.

    Sigur, ati putea argumenta ca afilierea are un impact mare pe assisted conversions, inclusiv pe metrici mai greu de masura (brand awareness, sentiment etc).

    De acord. De asta, la sfarsitul anului trecut am modificat mai agresiv comisioanele si cookie lifetime si nu am renuntat la program. La momentul respectiv, roas-ul pe pixel era la 1000-1200 %, iar pe last click 400-500%. Ai putea spune ca pierdeam bani.

    La sfarsitul zilei, totul se rezuma la un business case.

      (Citează)

    • N-am o problemă cu faptul că au ieșit din afiliere, oricum eu nu îi promovam. Mi se pare deranjant să o facă fără nici un mesaj de explicație. Este ca și cum ai divorța după 13 ani și zici “la revedere, am plecat” și atât.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus