un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Trenul cu influenceri are de fapt puține vagoane

25 Jul 2022  ·

GÂNDURI  ·

19 comentarii

M-am săturat de știri despre influenceri în sus, influenceri în jos. Orice persoană care este urmărită online de alți oameni este automat numită influencer, deși motivele de a urmări o persoană pot fi diverse. Influencer ajunge să fie un termen de tip catch-all și care în curând începe mai mult să dăuneze, căpătând conotații negative.

În lumea offline, o persoană populară este numită în funcție de activitatea care a făcut-o faimoasă: este cântăreț, actor, pictor, deputat, medic, prezentator de știri sportive, om de afaceri, fotbalist șamd.

În online, însă, toți sunt numiți influenceri. Asta este departe de adevăr. Doar pentru că o persoană se manifestă online, nu înseamnă că dicționarul a rămas fără cuvinte potrivite pentru ei.

Așadar, ce sunt, de fapt, multe persoane numite în online influenceri?

Entertaineri, doar că în mediul online, nu la tv sau radio sau în ziare. Te uiți la ei pentru că te relaxează sau te fac să râzi sau, în fine, fac un show bun. Îți schimbă însă părerea în chestiuni importante din viață? Mă îndoiesc.

Ca exemplu, Divertis. S-a uitat toată România la ei, sunt mega cunoscuți, dar nu cred că cineva și-a ghidat viața după ei nici măcar în ce privește achiziția unei boxe bluetooth.

Mă uit la mulți entertaineri online. Sunt comedianți, sunt realizatori de podcasturi interesante, sunt oameni care-și prezintă călătoriile sau viața într-un mod care este interesant de urmărit, sunt streameri de jocuri. Mă uit la clipurile sau fotografiile sau blogurile lor ca la divertisment. Mă influențează într-un mod mai complex de atât? Prea puțin spre deloc.

Tot la această categorie eu includ, apropo, și extrem de multele conturi de femei frumoase care se pozează în tot felul de ipostaze sexy sau nu. Știți la ce mă refer. Eu cred că oamenii le urmăresc pentru valoarea de entertainment (și unii din ciudă/hate, dar asta e problema respectivilor). Uneori cumperi o cremă văzută acolo sau un halat de baie, dar decât să le numim influenceri, mai bine citiți categoria următoare.

 

Oameni care informează. Majoritatea celor numiți influenceri intră de fapt în această categorie. Îți transmit o informație bună. Poate este un review, poate este o vizită într-un hotel unde remarci astfel cât de bine arată camera, poate este un podcast de 20 de episoade despre istoria Moldovei între 1.600 și 1.700 și afli de acolo lucruri noi. Sunt poze de mâncare pe Instagram, sunt prezentări auto pe YouTube din care vezi cum arată sistemul multimedia al unei mașini, sunt texte din care afli la ce este util wifi-ul pe un aparat de aer condiționat.

În principiu, sunt oameni care au acces la lucruri sau locații la care tu nu ai acces în acel moment, dar te interesează. Asta nu-i face influenceri, ci… știri. O sursă de informare. Un serviciu român de informații, fără majuscule.

Nu ei îți influențează decizia de achiziție, ca să vorbim în particular despre acest aspect. Tu iei acea decizie pentru că ești mai bine informat. Și sigur că unii ar putea spune “păi asta este definiția faptului că te-a influențat să cumperi”. O fi, dar pentru mine acea persoană tot nu este un influencer, ci o sursă de informații. Pot lua acea informație din mai multe direcții, de fapt, și doar s-a întâmplat să o iau acum de la individul X și nu de la individul Y.

Dacă vreți să o dăm filosofic, informația în sine este aceeași indiferent de sursa de informare, presupunând că nimeni nu minte. De exemplu, “da, aerul condiționat respectiv are integrare cu Google Home” este o informație pe care toți cei care cunosc acel aparat ți-o pot da. În aceste condiții, orice sursă de informare este la fel de bună ca alta. Pot fi cu miile. Oricare dintre ele are aceeași utilitate pentru tine.

 

Influencerii adevărați. Sunt puțini și în mintea mea se referă mai degrabă la chestiuni subiective, nu la transmis de informații. Știți cum îi văd eu pe influencerii adevărați?

Este atunci când cântărețul tău preferat iese pe stradă cu o căciulă portocalie și tu zici “omg, vreau atât de mult să fiu și eu ca omul acesta pe care-l admir încât de mâine port și eu căciulă portocalie. Chit că e vară.”

Sunt două femei care te conving că ar putea construi un spital din donații, așa că le donezi și tu 2 euro lunar de câțiva ani.

Este omul care îți prezintă drama unei familii rămase fără casă și a doua zi 300 de oameni se duc acolo, cu ciocanul în mână, să construiască o casă nouă.

Este persoana care spune “acum trei ani puneam cărămizi pe șantier, dar am vrut mai mult, am început să învăț C# și astăzi lucrez în programare”, așa că te convinge și pe tine să înveți ceva nou și să-ți schimbi jobul într-unul mai bine plătit.

Este persoana care spune “mi-am dat seama că vreau să fiu fericit în cele 9 ore de muncă zilnică, așa că mi-am dat demisia din contabilitate și am început business-ul ăla cu lumânări parfumate la care visam mereu”, așa că prinzi curaj din acel exemplu personal, mâine îți dai și tu demisia de la supermarket și îți deschizi o firmă de catering de cheesebar-uri pentru nunți, că iubești brânza și asta vrei să faci de fapt în viață, să mânuiești multă brânză ce face alți oameni fericiți.

Este politicianul care are un discurs atât de bun încât mobilizează un oraș sau o țară într-o direcție și rămâne în istorie pentru asta.

Este persoana care vorbește deschis despre niște probleme delicate și te face să admiți că și tu ai aceleași probleme sau te face să lupți ca să nu le mai aibă alții.

Altfel spus, eu numesc influencer o persoană care determină în altcineva o schimbare mai puternică decât cea a telefonului sau a localului de unde comandă mâncare. Mă refer la schimbările acelea care nu vin din simpla informare despre un subiect, ci prin exemplul personal sau prin puterea de convingere a respectivului om.

 

Se poate argumenta, desigur, că toți creatorii de conținut sunt de fapt o îmbinare în diverse proporții a celor trei categorii de mai sus. Da, probabil că sunt, dar una dintre ele tot este definitorie. Dacă mâine îl văd pe Jon Stewart purtând căști Sony, o să mă gândesc “băi, omul e milionar, a putut alege ce-i mai bun pentru el și a ales Sony. Probabil chiar sunt bune!” Dar pentru mine tot entertainer rămâne, chiar dacă în viitor treaba asta o să atârne în decizia de achiziție a unor căști noi.

    19 comentarii

  1. Formtor de opinie?!

      (Citează)

  2. Depinde pe cine intrebi. Daca ptr tine, maimuta aia care se pozeaza in chiloti cu bidonu de detergent langa ea, sau maimutoiu care face reclama la cine stie ce gadget, nu sint decat maimute, ptr altu poa sa fie miezu din fanta si sa dea fuga la magazin ca sa-si ia detergentu si gadgetu, fara sa rationeze prea mult.
    Si mai e o chestie, respectiv varsta publicului care se uita la maimutoii astia, care varsta e jos de tot, puștime multa. Iar astia sint destul de usor influentabili de acesti “influenceri”.
    Asa ca e relativa treaba cu influencerii. Daca pe tine te lasa rece gigel care ne arata ce iaurțel papă la micu dejun, altii 20 de umani alearga sa-si ia iaurtelu ala. Deci gigel este influencer.

      (Citează)

  3. Paris Hilton OG! la fel cum pe youtube acum acum cativa ani toate videurile erau numte vlog uri si acum orice video e numit podcast.

      (Citează)

  4. Mie mi se pare că, la nivel individual, dacă ai trecut de vârsta adolescenței și încă te mai iei după „influenceri” probabil că ar ajuta să-ți reconsideri modul de a lua decizii în viață.

      (Citează)

  5. “Dacă vreți să o dăm filosofic, informația în sine este aceeași indiferent de sursa de informare, presupunând că nimeni nu minte.”

    Adevarat, dar in ziua de azi exista un information overload si una din probleme este ca e din ce in ce mai greu sa dai peste informatie relevanta pentru tine.

    De aceea selectarea informatiei care urmeaza sa fie prezentata este un job la fel de important ca informatia in sine.

    Si tu stii asta, ca de aia pui zilnic pe blog articol cu stiri din tehnologie, desi aceste stiri exista deja pe internet. Si de aia noi le citim.

    Iar faptul ca selectezi anumite info si nu altele te face influencer/ formator de opinie. In teoria comunicarii asta se numeste “agenda setting”.

    De exemplu zilele astea mass media din RO e cumparata cu bani de la partide si de aia nu se vorbeste decat despre ce vor partidele sa se vorbeasca. Exemplu: legile securitatii, plagiatul lui Ciuca etc sunt subiecte care au fost trecute sub pres de majoritatea.

      (Citează)

  6. Tu ce te consideri ca esti?

      (Citează)

  7. Semnificatia actuala a termenului de influencer a fost popularizata din ratiuni de marketing si reprezinta acea persoana care poate influenta alte persoane sa cumpere/sa foloseasca un anumit produs sau serviciu.

    Iar legat de Divertis, nu cred ca au intrat niciodata in categoria de influenceri. Nu au suficienti urmaritori pe Social Media ca sa poata promova ceva.
    In schimb daca vorbim de exemplu despre Bobonete (care este tot comediant), lucrurile stau destul de diferit.

      (Citează)

  8. Dacă incepem să o ardem filozofic, atunci trebuie spus că oamenii au în ADN nevoia de a copia, de a imita semenii, e o chestie evolutivă necesară supraviețuirii. Copiii învață prin imitarea adulților din jur. De asta se perpetuează apucături bune sau proaste generații la rând.
    Așa zișii influenceri, ăștia ce trăiesc din reclame la produse și servicii, sunt niste paraziti sociali ce au găsit nișa potrivită cu parazitismul lor. Contribuția lor este cel mult benignă, media fiind în zona negativă. Copiii vad ce stil de viață total nerealist au acești oameni ce nu știu să facă nimic valoros și onest, iar nevoia de imitație ii duce către zona asta tulbure a renunțării la educație, pentru că văd niște tute și idioți ce conduc mașini scumpe si se sparg in figuri in locuri exotice și asta fără vreun efort intelectual vizibil și cred că acest lucru este cit se poate de fezabil. Fetele se vad în locul acestor tute, fără să știe cam ce proces de lărgire de orificii presupune să ajungi acolo, iar băieții sunt convinși de un idiot ca Selly că miezul în viață e să ai in față un volan de Merț îmbrăcat în piele.
    Problema acestor oameni e nesiguranța personală și nevoia de atenție. Exploatează in mod conștient energia rezultată din adulația sau invidia celor ce-i privesc. (Apropos, asta era tema sezoanelor de final in StarGate, civilizația acelor Ascended era împărțită în aia buni, indiferenți la planurile de existență sub ăla al lor pur energetic și aia nașpa, ce exploatau adulația oamenilor și-și trăgeau puterea din asta). Nu se uită nimeni în jur să vadă că există niște oameni ce au avut notorietate la modul serios acum 30-40 de ani, actori, cintareti, politicieni, iar azi sunt niste anonimi, unii chiar cu probleme financiare sau de sănătate, pe care nu dă nimeni doi bani. Mare parte din actorii din generațiile cu notorietate în comunism au fost la vremea lor echivalentul ceva mai elevat al influencerilor de azi. Au fost răsfățații regimului comunist, s-au distrat și au trăit mult mai bine decât restul milioanelor de romani ce avea doar grija procurării chestiilor de baza, haine și îmbrăcăminte, pe cînd ei își permiteau absolut orice, ieșeau din tara pe la vreun festival de film, vedeau lumea, chit că aveau securistul in spate.

    Nu pot uita un articol din presa de acum citiva ani ce lista mercurialul primelor și salariilor actorilor din perioada comunistă. O apariție în programul de revelion era plătită cu sume între 5000 și 12000 lei
    – (pentru tinerii născuți după anii 90, leii comuniști erau cam echivalenți atunci la putere de cumpărare cu cei de azi, salariul mediu pe economie era în jur de 2500 lei parca),
    iar ce era interesant era faptul că toți aveau un contract și un salariu la un teatru, dar aceste apariții pe la tv sau in filme erau plătite într-un sistem echivalent azi “drepturilor de autor”, încît nu erau obligați să plătească contribuții sociale. Așa s-a ajuns la situația în care in anii ’90 și începutul anilor 2000 erau la pensie mari actori săraci lipiți, pentru că pensia lor era extrem de mică, mai mica decât a unor simpli foști muncitori, și erodată de inflația uriașă a acelor ani de haiducie economică și politică. Îmi amintesc de marele Dem Radulescu ce făcea niște reclame stupide la nu știu ce IFN-uri citind scrisoarea “Draga frate, știi că nu m-ajung cu pensia, dar uite că m-am împrumutat la IFN-ul asta și mi-am luat nu știu ce”.
    Tot influecerii ăștia sunt responsabili de trendul periculos al depresiilor și sinuciderilor in rindul tinerilor (40% analfabeți funcționali) care văd că nu au nici o șansă să ajungă la fel ca idolii lor și o dau pe depresie, in loc să citească dracului un roman de Jules Verne, să călătorească doar cu mintea în locuri descrise fain de unul dintre cei mari povestitori ai secolului 19.

      (Citează)

  9. Înțeleg ce zici, ca sunt multe conturi la care te uiți pt entertainment. Asta înseamnă că le apreciezi pt x. Și atunci dacă vin cu un produs strâns legat de x (protein shake sau creme pt fitness accounts, sa le spunem, sau vreo recomandare de restaurant de la cei de lifestyle sau food), atunci o sa fii tentat sa încerci. Sigur, poți sa zici ca e vorba de oferirea de informații. Însă pentru anumite produse, poate fi doar impulse buying.

      (Citează)

  10. Influencer ajunge să fie un termen de tip catch-all și care în curând începe mai mult să dăuneze, căpătând conotații negative.

    Nu stiu daca realizezi ca nu cuvantul e problema, ci faptul ca a fost murdarit de cei descrisi de el? Sigur, elita influencerilor se poate autodetermina cu alt cuvant, dar se poate murdari si acela.

      (Citează)

  11. Principala problema pe care nu o intelege nimeni este faptul ca influencer acum este echivalentul persoanei publice acum 10-15 ani, dar cu un grup de urmaritori mai compact. Catena de exemplu facea reclama cu Stela si Arsinel, ulterior s-a reorientat catre ceva mai “tanar”(Enache si Nico, parca). Ei bine oamenii astia au inceput colaborare alaturi de Catena acum 15 ani daca nu ma insel, iar expunerea lor era limitata pe TV. Cu toate acestea impactul lor a fost nemaivazut ei fiind motivul pentru care farmaciile(Catena si altii) sunt atat de prezenti in tara.
    Revenind la zilele noastre orice persoana cu un numar de urmaritori/abonati se poate considera influencer si implicit o persoana publica. Diferenta intre Stela si Arsinel fata de cei de astazi reprezinta canalul de difuzare si expunerea. Ei doi au pornit din TV intr-o perioada in care TV-ul era totul, acum ai extrem de multe surse si implicit extem de multi potentiali “influenceri”. Acum este pentru toata lumea, insa foarte putini ajung sa faca ceva din asta. Coincidenta cea mai mare o reprezinta faptul ca mai toti influencerii care au un impact, vin fix din zona TV.
    Pur si simplu locurile sunt aceleasi insa expunerea nu mai este unitara ca si canal. Coincidenta insa sta in faptul ca oamenii din zona TV controleaza foarte bine acest domeniu, dand o oarecare de iluzie ca e loc pentru toata lumea.
    Impactul influencerilor actuali este unul mic spre zero deoarece extrem de putini oameni vor cumpara produsul X pentru ca este promovat de persoana Y. Mai mult nu-i vad utili nici pentru a face prezenta pe piata. In fond este o prostie sa platesti o persoana sa promoveze Huawei cand acea persoana foloseste in viata reala un iPhone. Revenind la Stela si Arsinel, oamenii aia mergeau la o farmacie erau pensionari si brusc s-a facut o intersectie intre ei ca si potentiala imagine si majoritatea clientilor farmaciei, rezultatul il stim cu totii. Cam cati influenceri pot avea acest impact? Raspunsul simplu extrem de putini. Costa pe x sau y sa se numeasca influencer? Raspunsul si mai simplu nu.
    Concluzia este simpla cat timp agentiile vor merge eternele combinatii, iar companiile vor pune botul la ele o sa avem inflatie de influenceri. Cand insa se vor opera reduceri de bugete toata aceasta inflatie de influenceri o sa dispara.

      (Citează)

  12. mama cat te-ai contrazis intr-un singur articol…

    expl:

    Influencerii adevărați

    […]

    Este atunci când cântărețul tău preferat iese pe stradă cu o căciulă portocalie și tu zici “omg, vreau atât de mult să fiu și eu ca omul acesta pe care-l admir încât de mâine port și eu căciulă portocalie. Chit că e vară.”

    apoi:

    Dacă mâine îl văd pe Jon Stewart purtând căști Sony, o să mă gândesc “băi, omul e milionar, a putut alege ce-i mai bun pentru el și a ales Sony. Probabil chiar sunt bune!” Dar pentru mine tot entertainer rămâne.

    deci daca avea o caciula portocalie in loc de casti sony ar fi fost influenker?

      (Citează)

  13. Mhmm…stii ca divertis facea spectacole la un moment dat sponsorizate mare de tot de connex (sau dialog) prin toata tara? Tot bugetul lor venea de la aia.

    Sigur ca este corect ce spui, un om normal la cap, nu are de ce sa isi aleaga la ce firma sa isi faca abonament mobil in functie de ce promoveaza un cricar la tv sau o despuiata pe net. Doar ca nu, pare ca marketingul nu functioneaza asa.

      (Citează)

  14. sa te influenteze un nimea pe internet e noaptea mintii.

      (Citează)

  15. Arnold Schwarzenegger a fost influencer big time.
    Încă mai este.

      (Citează)

  16. Tu ești influencer-ul meu preferat.

    Câte jocuri gratis am prins pe Epic Store datorită ție…

      (Citează)

  17. In radul internautilor exista si vedete. Cum spui si tu, un influencer ca definitie este cel ce influenteaza la nivel macro, atat prin ce face, dar si prin ce spune. Insa un influencer este pana la urma orice om care influenteaza oameni in jurul sau. Poate tine de shopping, in atitudine, in actiune, comportament, in cariera etc. Tu esti un influencer pentru copil de exemplu.

    Tu ce te consideri ca esti in acest context in mediul online? Un influencer sau un om de stiri, informatii?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus