un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Vremurile grele prin care trece presa independentă din România (exemplu de la DoR)

4 Jul 2022  ·

GÂNDURI  ·

18 comentarii

Un articol foarte bun de pe site-ul DoR.ro vorbește despre viitorul incert al revistei, care de astăzi funcționează cu o echipă restrânsă.

De la 1 iulie vom fi mai puțin de 10 oameni full time în redacție. Eram 25 în echipă acum doi ani jumate. Ne mutăm într-un sediu mult mai mic (un sfert din cel de acum). Vom spune mai puține povești și vom face (deja facem) mai puține proiecte.

În alte momente din istoria DoR ne-am uitat la astfel de crize ca la tranziții sau ca la reinventări. Sigur că astea sunt o posibilitate. Însă, pentru prima dată în 13 ani, nu mai sunt convins că există cu siguranță un „DoR, versiunea următoare” dincolo de ele.

Pe și mai scurt, următoarele două numere trimestriale se fac, apoi nu se știe exact ce va fi.

Articolul este lung și v-aș ruga să-l citiți pentru că este reprezentativ probabil pentru toată presa independentă din România și pentru o mulțime de alte business-uri care, după o pandemie lungă și acum război și criză, descoperă că publicul lor țintă s-a schimbat, că oamenii lor simt un burnout din care nu pot ieși și că societatea parcă și-a schimbat obiceiurile și coordonatele.

Sunt o mulțime de idei care mi-au plăcut:

Întreaga profesie – mă rog, cei care au rămas, căci trendul de plecări e global – a ieșit din pandemie și mai obosită.  Fiecare conferință a industriei a adăugat anul ăsta componente despre burnout, work-life balance și cum naiba reușim să facem mai bine management în redacții (ajung și acolo).

E un soi de sindrom al salvatorului la fel de nesănătos cum îl vezi la medici: suntem epuizați, dar nu ne putem opri, căci asta înseamnă că nu ne facem meseria.

Realitățile care au decurs din lista de probleme de mai sus, mai ales în ultimul an, sunt mai dificil de pus în cifre: prinși în muncă hibridă, cu o echipă în flux continuu, într-o industrie șchiopătândă, am pierdut din energia și coeziunea pe care am construit-o în ultimii 5-6 ani. Am colaborat mai sincopat, am devenit mai preocupați de eu decât de noi (ce fac eu, cât fac eu, unde lucrez eu), am înțeles uneori grija ca fiind un scut față de un feedback care ar fi putut să ne îmbunătățească munca și poveștile.

Ideea în sine despre presa care se închide nu este nouă și se aude și în străinătate. Un articol recent din Washington Post spune că o treime din ziarele care existau acum 20 de ani s-au închis deja sau se vor închide până în 2025. Din 2005 încoace, peste 2.500 de cotidiane sau săptămânale s-au închis în SUA.

Motivul este scris și în articolul din DoR:

Lumea s-a schimbat după pandemie. În ceea ce privește consumul de informație, faliile nu fac decât să se adâncească. Da, în România multă lume încă se informează de la televizor. Dar sunt tot mai bătrâni cei care o fac. Gen Z crește pe YouTube și TikTok și limbajul jurnalismului, chiar și al celui făcut de noi, independenții, le e străin.

Studiile spun că lumea fuge de știri și de informații, și unul dintre motive e că noi, jurnaliștii, îi facem să se simtă prost, anxioși, neputicincioși. În România prea puțini jurnaliști au smerenia să recunoască că e un adevăr în asta; culegem însă ce semănăm de zeci de ani.

Problema de fond este că jurnalismul este unul dintre mecanismele puternice ale democrației. YouTube și TikTok nu sunt jurnalism, ci entertainment. Pe astfel de platforme vezi cum să te machiezi, dansuri inedite sau cum să faci un cocktail de vară. Nu o să auzi niciodată pe YouTube sau TikTok că primarul din localitatea X a dat un contract pe bani publici vărului său. Nu o să auzi că un ministru a furat milioane de euro. Sau, chiar dacă poate auzi așa ceva, raportul probabil este de 1 la 999 față de entertainmentul de care ziceam mai devreme, dacă nu chiar mai mic.

La treaba asta cu închiderea presei se poate aplica citatul acela celebru din Donne cu “nu întreba pentru cine bat clopotele, bat întotdeauna și pentru tine”. Lumea este prea conectată pentru ca impactul să nu fie resimțit de fiecare persoană.


 

Asta cu jurnalismul de investigație este însă o poveste mai lungă. DoR nu are musai legătură cu ea, acolo subiectele erau altele, cum spun chiar ei “jurnalism narativ și povești intime despre oameni, documentate profund și scrise atent”.

Altceva voiam însă să zic. Eu n-am dat niciodată bani pe vreo revistă DoR, n-am citit niciodată vreun număr. Genul lor de subiecte nu sunt și subiectele mele. Nu o să exprim deci false regrete, deși chiar îmi pare rău că proiectul unor oameni muncitori nu merge bine, chiar dacă nu mi se adresa mie.

În jurul meu sau în bula mea sau pe Internetul meu, cum vreți să-i ziceți, DoR este o revistă foarte apreciată. Share-uri de articole, laude pentru materiale, foarte multe aprecieri exprimate prin cuvinte ample.

Nu știu însă câți dintre ei și cumpără această revistă pentru a o susține efectiv în funcționarea ei. Se pare că nu foarte mulți, altfel n-ar exista acel articol.

Asta este o problemă curentă a multor creatori de conținut ce pot fi “consumați” în mod gratuit. Consumatorii au impresia că ei se susțin cumva, de undeva, din alte resurse. Nu de la ei, dar sigur există altă sursă. Nu dau ei bani, dar sigur dau alții. Nu dai eu click pe publicitate, dar sigur dau alții. Nu dau nici măcar un like, dar sigur dau alții.

Ei bine, nu dau nici alții. Să zici ceva de bine este simplu, dar este o cale foarte lungă până la a face și ceva concret pentru a ajuta ce-ți place. Am văzut recent un citat pe Instagram, am uitat de la cine și al cui, dar spunea ceva de genul “cel mai mic gest de ajutor este mult mai important decât cele mai mari intenții”. Așa este.

 

    18 comentarii

  1. Nici nu mai stiu cui am donat bani pentru o chestie facuta gratis… parca celor de la DisplayCal. Wikipedia mai sunt pe lista, cand imi dau mail si imi cer sa donez.

    Parca a mai fost ceva, dar nu imi da prin minte acum.

    Ideea de baza este ca eu consum multe chestii gratuite si sunt sulfa, nu le dau bani, o donatie mica acolo, sa le sustin activitatea.

      (Citează)

  2. de fiecare data cand am cumparat revista DOR am avut impresia ca e revista victimelor: femei abuzate, discriminare rasiala, violenta domestica si muuulte articole lacrimogene despre romi. normal ca presa independenta moare cand e o vitrina a mizeriei umane.

      (Citează)

    • :-))
      noua ne place doar presa care scrie despre invingatori, nu despre loseri :-))

      on topic: da, e naspa.

      foarte relevant mi se pare acest citat:
      “Studiile spun că lumea fuge de știri și de informații, și unul dintre motive e că noi, jurnaliștii, îi facem să se simtă prost, anxioși, neputicincioși.”

      multa lume de exemplu nu intelege ca scopul propagandei rusesti (de fapt e un razboi hibrid cu vestul) nu este sa convinga pe nimeni, ci sa semene confuzie si neputinta pana in punctul in care lumea nu mai este interesata de adevar ci se multumeste sa-i auda doar pe cei care sunt “in charge”.

      Asta explica cum este posibil ca rusii sa spuna niste minciuni incredibile despre razboi. Nu sunt dusi cu capul, stiu foarte bine ce fac. De asemenea, mesajele lor nu sunt pentru europeni, ci pentru rusi + oameni de pe alte continente.

      Post-truth world.

        (Citează)

    • Total de acord. Îmi pare rău că moare presa, sunt un cititor de presă, dar DoR avea articole kilometrice, fix cum e cel din articol, de multe ori despre nimic, articole ce puteau fi scrise în 1/4 din cuvinte.

      Fix ce zice și piticigratis
      https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid022B7vYHuqnVWxhYSBXUsmJvogMo6z6mu8v9XVQcbsYqHLZ94iJAEbRe7769UuEAWgl&id=100020305603851

        (Citează)

    • @Tano: absolut corect ce a spus piticigratis. un articol despre unu/una care invata pe altii sa se spele, sa nu fure, sa nu cheltuie aiurea bani sau cum sa-si aleaga parteneru’ incat sa nu-i umfle fata nu ar scrie! astia suntem, asta facem: se vaita si in epoca asta unii care se vaita au gasit pe altii care se vaita si au facut o revista. RIP!

        (Citează)

    • Pai e o revista stangista, numai subicte de genul asta au. Cu rromi, cu inclazirea globala, cu activiste, etc.

      Nicio pierdere ca se duce.

        (Citează)

  3. Nu o să auzi niciodată pe YouTube sau TikTok că primarul din localitatea X a dat un contract pe bani publici vărului său. Nu o să auzi că un ministru a furat milioane de euro. Sau, chiar dacă poate auzi așa ceva, raportul probabil este de 1 la 999 față de entertainmentul de care ziceam mai devreme, dacă nu chiar mai mic.

    Ba tocmai că pe youtube auzi și vezi mai des astfel de lucruri datorită recorder în cea mai mare parte. Iată, ei au demonstrat că se poate face jurnalism independent cu succes în România, dacă știi să te adaptezi vremurilor. Sincer, până acum nu am auzit de DoR, habar nu am ce fac, de când, unde… Or fi ei pasionați de ce fac, dar pasiunea nu ține de foame. Și m-am săturat să aud la orice afacere care dă greș că e vina românilor, a generațiilor, a mă-sii etc. Cât despre raportul dintre entertainment și informații utile, nu mi se pare că este atât de mare diferență între youtube/tiktok/whatever și presa scrisă. Găsești suficient de multe mizerii și material de umplutură și în ziare si reviste. Diferența este că în acestea le descoperi abia după ce dai banii.

      (Citează)

  4. Am auzit de DoR, dar nu cred ca am citit niciodata. Oricum, faptul ca ei considera ca dificultatile prin care trec acum se datoreaza oricui altcuiva, mai putin lor, spune multe.
    Indiferent ce meserie faci in ziua de astazi, daca nu reusesti ca periodic sa te reinventezi, esti cam pierdut.
    Nu am de gand sa citesc articolul in cauza, n-am timp, nu ma intereseaza. Insa din citatele extrase de tine inteleg faptul ca oamenii de la DoR considera ca presa se face doar pe caile clasice. Spunea cineva mai sus de Recorder – da, sunt un exemplu (si unul pozitiv, fericit) ca se poate si altfel daca esti flexibil si cauti solutii. Am urmarit multe investigatii recorder, sunt usor de urmarit, succinte, tocmai adresate timpului in care traim.

      (Citează)

  5. n am auzit de ei niciodata, nu inteleg tragerea asta de m0arte daca nu functioneaza.
    ei ce cred, e nasol acum, dar in 1 an incepe lumea sa ne citeasca iar?
    hai serios

    tragi linie, costuri vs profit, call it quit si mergi mai departe

      (Citează)

  6. Lumea nu fuge de informatii, lumea fuge de dinozaurii care nu s-au adaptat vremurilor.
    Chiar dimpotriva, lumea consuma acum mult mai multa informatie decat in trecut. Totul e sa iti dai seama cum sa o servesti.

    “și limbajul jurnalismului, chiar și al celui făcut de noi, independenții, le e străin.”

    Oh noes, cititorii sunt de vina ca voi va exprimati ideile ca acum 20 de ani. Adapt or die. Daca era unul care sa le spuna asta si dinozaurilor si ei sa bage la cap, poate aveam fiecare cate unul mic pe post de caine prin ograda.

    “culegem însă ce semănăm de zeci de ani.”

    awwwww. o incercare de asumare a responsabilitatii.

      (Citează)

  7. Pseudo intelectualii aroganți au rămas fără fonduri? Vine criza clar dacă nici bani de sifonat din donații deductibile nu mai sunt.
    De ce ar citi cineva o revistă cu un titlu elitist vomitiv (“decât” o revistă) care pe de altă parte varsă lacrimile crocodili despre minorități care ar fi primele care fac genul ăsta de greșeli gramaticale.

      (Citează)

  8. Pare rau de ei, chiar scriau frumos, cu sincopele lor, dar overall peste presa romaneasca. Eu unul i-am descoperit acum vreo 3 ani… am dat abonare pe mail si cateva zile intram si citeam articole. Dupa vreo 4 luni m-am dezabonat, tin minte ca unele subiecte erau repetitive si cumva hipsteresti daca pot spune asa.
    Am mai intrat la ei cand gaseam articole shareuite si atunci mai “rasfoiam” site-ul. Au un public f nisat cred eu, genul flower power si uneori cu articole luuungi pentru o simpla idee. Mna, nu sunt/nu mai sunt pentru mine banuiesc.

    Dar pacat de presa independenta. Se pierde si nu vine mai nimic in loc. Iar asta creaza un mare loc de manevra pentru ideologii si lucruri urate.

      (Citează)

    • Nu stiu daca se pierde presa independenta, doar se transforma. Nu mai exista o redactie cu 50 de jurnalisti, dar au aparut in locul lor 50 de bloguri independente.
      Singura problema este ca fiecare dintre cei 50 de bloggeri nu vor avea aceeasi influenta ca un ziar mare si nu vor putea face prea multe presiuni pentru aflarea adevarului.

        (Citează)

  9. Cu jurnalismul asumat e mai greu.
    Sunt unii în presa centrala unde nu există decât ca nume. Probabil pseudo-nume, fără CVuri sau altă dovadă a realității ființei. In schimb, sunt prof.dr. docenți cu deontologia în gură non-stop.

      (Citează)

  10. Sustin ziarul Dilema, cumparandu-l saptamanal si citind cam 5% din el.

      (Citează)

  11. Atâția oameni in redacția aia și nu sunt în stare să genereze măcar un articol/zi.
    Nu e de mirare că o astfel de structură media bugetofagă se prăbușește.

    Oamenii ăia care nu scriu nu s-au întrebat de unde vin salariile pentru ei? În rest, da, presa se confruntă cu vremuri grele… Trebuie să se adapteze ori să scrie articole lacrimogene despre dispariția ei.

      (Citează)

  12. presa scrisa a aparut acum peste 150 de ani, in epoca Revolutiei Industriale, urbanizarii si accesului limitat la informatie, situatie neschimbata decat partial de aparitia si raspandirea televiziunii si radioului. in comunism nu prea aveai oricum ce vedea la TV, asa ca citeai – carti, dar si ziare/reviste. avea sens si avea si calitate.

    dupa anii 2005 – 2010 raspandirea Internetului, si mai ales a datelor mobile, a transformat profund modul in care lumea consuma informatie. mai ales generatiile crescute pe video ezita si au chiar dificultati sa inteleaga mesajul scris.

    NatGeo Romania a tras oblonul. DoR scartaie (nu i-am citit niciodata), revista Chip a disparut si reaparut, Level a disparut (Nivelu’ 2 mai exista?) etc. de ce? pentru ca noi, in liceu si chiar in fac, nu aveam alta sursa de informatii despre tehnologie! nu aveam Internet acasa (darmite in buzunar), nu puteam decat sa salivam la poze lucioase.

    televiziunea incepe sa lase loc continutului video la cerere (foarte multe cunostinte sub 40 nu consuma canale TV deloc, ecranul mare e doar pentru Netflix/Youtube).

    care e viitorul? ne-a spus Darwin o data cu aparitia presei scrise: supravietuiesc nu cei mai puternici, ci aceia care se adapteaza cel mai bine! and that’s totally OK.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus