un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Știri despre tehnologie – 22 iunie 2022

22 Jun 2022  ·

ȘTIRI  ·

21 comentarii

Pe lângă: statul ar putea limita beneficiile extrasalariale precum mașină, abonamente medicale, sală etc.

    21 comentarii

  1. Statul nu are cum sa limiteze ce ofera companii private angajatilor. Statul poate sa se dea de ceasul mortii ca nu impoziteaza si nu taxeaza aceste beneficii. Statul ar trebui sa vada de ce este cretin si nu vrea sa calculeze contributiile mele pentru 2020, desi are toate declaratiile unice necesare.

      (Citează)

    • Statul ar trebui sa impoziteze o parte din beneficiile alea. Faptul ca masina de firma nu e impozitata mi se pare stupid.

        (Citează)

    • Mi se pare foarte greu sa limitezi beneficiile cum ar fi masina sau telefonul de serviciu. Cum faci diferenta intre o masina oferita ca beneficiu la salariu si o masina care este necesara pentru desfasurarea activitatii zilnice?
      Sau in cazul telefonului mobil. Eu discut foarte mult la telefon si pe WhatsApp cu colegii de la munca, in interes de serviciu. Mi se pare normal sa primesc telefon pentru aceasta activitate.

        (Citează)

    • La masini e simplu: cei care nu folosesc masina in uz personal trebuie sa noteze si declare fiecare km parcurs. La telefoane sunt de acord ca nu ar trebui impozitate, e o cheltuiala prea marunta.

        (Citează)

  2. mizerie mai mare ca fashion days rar am vazut. maresti pretul ca sa zici ca faci reducere 40-30 % si e de fapt pretul normal sau putin mai mare.

      (Citează)

  3. Giani Mucea:
    Statul ar trebui sa impoziteze o parte din beneficiile alea. Faptul ca masina de firma nu e impozitata mi se pare stupid.

    Poate nu e impozitata si la angajat, dar sigur e la proprietar, care e angajatorul. Si ce facem impozitam de doua ori acelasi lucru?

      (Citează)

  4. Giani Mucea:
    Statul ar trebui sa impoziteze o parte din beneficiile alea. Faptul ca masina de firma nu e impozitata mi se pare stupid.

    Un mod interesant e sa taxeze doar anumite masini, in functie de tip (SUV, crossover, decapotabila, etc.) si/sau capacitate cilindrica (orice peste 2000 cm3) si/sau alt criteriu bine gandit. In felul acesta aduci bani la buget si ii temperezi pe cei care “investesc” in masini (oarecum personale) fara sa mai plateasca taxe la stat.

    Caz concret, 10+ ani, Italia. Firma de consultanta, 40 angajati, cifra de afaceri peste 40 milioane Eur/an. CEO isi cumpara pe firma un Audi A7, motor puternic. Imediat apare “Guardia di Finanza” in control, cer registrele in control, totul amiabil. La final de zi dau decizia:
    -din moment ce business-ul se petrece preponderent in afara Italiei si calatoriile de afaceri implica avion+inchiriat masina la destinatie in 90% din cazuri, masina e acceptata sa ramana pe firma cu limitarile:
    -max xxx litri de carburant per luna posibil a fi trecuti pe cheltuiala pe firma (a se citi drept o limitare), cu un fel de foaie de parcurs ce trebuie completata dupa fiecare alimentare si trebuie sa stea in masina. Te mai pot opri pe autostrada in control (vorbesc de astia Guardia di Finanza) si se lasa cu amenzi mari.
    -suma folosita pentru achitia masinii nu se supune deducerii de impozit, adica intai platesti impozit la stat si din ce ramane poti sa cumperi mai departe ce vrei.

      (Citează)

    • Nu stiu ce sa zic, pe aici masina de servici folosita si in scop personal se considera salariu si se taxeaza fix ca un salariu. Nu conteaza capacitatea cilindrica, modelul, pretul etc. Exista taxe reduse pentru masini electrice, dar si reducerile alea dispar incet-incet.

        (Citează)

    • Si in conditiile acestea mai sunt angajati care doresc masina de serviciu? Adica presupun ca ar fi mai avantajos pentru toata lumea ca banii cheltuiti pe masina (cost achizitie + taxe la stat) sa fie oferiti sub forma de salariu si angajatul sa-si cumpere sau nu masina, in functie de nevoile personale.

        (Citează)

    • Da, eu am masina de serviciu si, chiar daca taxele sunt destul de mari, e mult mai ieftin decat sa o cumpar si intretin singur. Iar daca firma mi-ar da banii respectivi, in primul rand nu ar putea sa mi-i dea pe toti (ca ar plati taxe) si in al doilea rand as plati si eu taxe pe ce primesc. Deci din, sa zicem, 1000eur pe luna buget de masina as primi cam 350 net. Si chiar daca adaug taxele platite acum pe masina de firma, tot nu pot sa cumpar aceeasi masina si sa o intretin din suma rezultata.

        (Citează)

    • @Geani Mucea: Acum cativa ani am lucrat printr-o agentie (Peak-IT) care oferea si masina. La masina aveam un switch pe care trebuia sa-l pornesc pentru “mers in interes personal” si sa-l opresc cand mergeam in interes de serviciu.

      In functie de procentajul personal/business la final de luna sau de trimestru se stabilea taxarea. Legendele pe-atunci spuneau de un coleg care a folosit masina pentru excursii prin Europa si a trebuit sa plateasca niste sute de euro la finalul lunii. Eu am fost de cateva ori din Amsterdam in Strasbourg, Paris, Bruxelles dar n-au fost probleme

        (Citează)

    • Deci pana la urma si in Olanda sunt niste beneficii sa ai masina pe firma si nu se platesc aceleasi taxe? Din comentariu tau initial “masina de servici folosita si in scop personal se considera salariu si se taxeaza fix ca un salariu” se intelegea ca nu ai niciun beneficiu.

      Dar oricum, ceva nu se pupa la calculele tale. Spui ca firma cheltuie 1000 de euro pe luna pentru a iti asigura masina, dar daca ar aloca banii acestia sub forma de salariu, ai primi doar 350 de euro net.
      Vrei sa spui ca taxele pe salariu sunt in jur de 65% din suma bruta? Nu este cam mult?

        (Citează)

    • @C: Interesant, eu stiu ca exista doar 2 variante: masina folosita si in interes personal, caz in care se aplica bijtelling (22% pentru non-electrice) mereu, indiferent de utilizare; sau masina folosita doar pentru munca, caz in care poti sa o folosesti 500km pe an in interes personal dar trebuie sa inregistrezi fiecare cursa. Ce zici tu acolo pica undeva in afara variantelor astea si nu imi dau seama cum ar merge.

      @Andrei: Sunt beneficii, in sensul ca e mai avantajos sa ai masina de firma si sa platesti taxe la ea, decat sa o cumperi tu. Se taxeaza fix ca un salariu, da, dar tot e mai ieftin decat sa cumperi masina, sa bagi benzina si sa platesti asigurare si taxe de drum. Deci e beneficiu.

      De pupat se pupa calculele, dar nu am explicat eu suficient. Nu zic cat cheltuie firma cu masina mea, era doar un exemplu. Dar daca vreau sa imi dea banii aia, nu o sa imi dea 1000 pentru ca ar costa-o mai mult (nu stiu de ce, probabil ca e vorba de taxe deduse cand cumpara masina in leasing), deci o sa imi dea 700. Iar 700 aia sunt taxabili cu 52%, cat e marginal tax rate aici. Deci 350.

        (Citează)

    • @Giani Mucea, deci si in Olanda se face o smecherie pentru a evita plata unor impozite mai mari pe salariu, dar tu spui ca pentru masina de serviciu se plateste acelasi impozit ca pentru salariu. Daca ar fi acelasi impozit, bazat pe ce spui tu, ar insemna ca la toate cheltuielile pe care le are fima cu masina pe care ti-o pune la dispozitie, ar trebui sa mai plateasca inca 108% in taxe catre stat.

      Tu ai dreptate ca masina se considera salariu si ca se platesc niste taxe, dar acestea sunt diferite (sunt mai mici decat taxele standard pe salariu).

        (Citează)

    • Wtf, nu.

      Firma are nevoie ca eu sa ma deplasez, deci imi pune la dispozitie sa zicem 1000 eur pe luna, ca buget de deplasare. Din astia trebuie sa platesc o masina in leasing, la o firma agreata de firma care gestioneaza flota etc. Asta e ce o intereseaza pe firma. Nu stiu ce taxe platesc ei in spate, dar asta e ce ofera.

      Dupa aia, vine randul meu si am de ales: vreau sa folosesc masina doar in interes de serviciu sau nu? Daca vreau sa o folosesc doar in interes de serviciu, nu platesc taxe, ceea ce e normal. Dar am mai multa administrare de facut, ceea ce e iar normal. Daca vreau sa o folosesc si in interes personal, se considera salariu si se taxeaza ca un salariu, de fapt chiar mai mult. Gandeste-te ca taxele sunt pe 22% din valoarea masinii noi anual, si sunt de 52% which is a lot. Devalorizarea nu se ia in considerare, masina aia se taxeaza la valoarea noua si dupa 3 ani.

      Dar inteleg de unde vine nedumerirea ta: in suma aia lunara e inclus tot – rata de leasing, combustibil, mententanta, cauciucuri de iarna, taxe de drum, pana si spalarea masinii. Iar taxele pe salariu sunt aplicate doar la valoarea de cumparare a masinii. De aici vine avantajul de a avea o masina de firma vs de a o cumpara singur.

      In alta ordine de idei, e normal sa nu platesti taxe pe absolut toate cheltuielile legate de masina, pentru ca folosesti masina aia SI in interes de serviciu, lucru care nu e taxabil.

      Deci nu e nici o smecherie, e doar o tentativa de a taxa fair, ceea ce complica lucrurile.

        (Citează)

    • Interesantă discuția voastră, mulțumesc1

        (Citează)

    • @Andrei G, taxele se calculează la prețul de listă al mașinii. Pentru orice are emisii, se aplică taxe anual la 22% din prețul de lista. De exemplu, pentru o mașină de 30000, 22% înseamnă 6600 pe care trebuie să plătești taxe. Cu cat ai salariul mai mare, cu atât taxele sunt mai mari (impozit progresiv). La peste 70000 pe an, plătești in jur de 50%, care înseamnă 3300 pe an taxe pentru mașină. Lunar vine cam 275 euro. Nu găsești nici un leasing la banii ăștia pentru o mașină de 30000, d-asta e totuși avantajos sa ai mașină de la firmă chiar daca plătești taxe pe ea.

      Fun fact, la biciclete taxele se aplica la 7% din prețul de lista. Pentru un e-bike de 3000 de euro trebuie să plătești lunar undeva la 9-10 euro taxe.

        (Citează)

  5. Ar fi interesanta informatia despre cati angajati au beneficii de genul si cati patroni isi trec masina pe firma. Sau daca exista diferentierea asta.

      (Citează)

    • Păi este greu de zis. Mașina cu care curierul cară ziua colete și seara se duce acasă este beneficiu? Pare instrument de muncă. La fel și mașina unui vânzător sau a unui diriginte de santier.

      Ah, dacă munca ta este în acte “de birou” și ai mașină, poate ar trebui să fie considerată beneficiu. Dar chiar și așa poate ai de umblat între sedii, la conferințe, la clienți etc.

        (Citează)

    • Instalezi gps pe mașină și se scoate automat foaie de parcurs cu care poți dovedi că te-ai plimbat doar in interes de serviciu.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus