un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Magazinele trebuie să indice de astăzi și cel mai mic preț din ultimele 30 de zile al unui produs la ofertă

30 May 2022  ·

TEHNOLOGIE  ·

12 comentarii

De acum de la final de mai se aplică prevederile unui hotărâri de guvern ce transpune o directivă europeană: comercianții vor trebui să afișeze în cadrul reducerilor și cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile.

Atenție că sunt câteva schepsisuri foarte importante aici. Unul ar fi că perioada de 30 de zile se aplică pentru produse generice. Cele perisabile au o perioadă de 10 zile, dar asta contează mai puțin pentru noi, că importante sunt reducerile la televizoare, nu la iaurt.

Cel mai important schepsis este următorul: comercianții sunt obligați să te informeze care a fost cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile, dar nu să raporteze reducerea la acesta. Reducerea poate fi raportată în continuare la un preț de listă sau preț recomandat de producător sau cum vreți să-i spuneți.

2. După articolul 4, se introduce un nou articol, art. 4-1 , cu următorul cuprins:
“Art. 4-1
(1) Orice anunţ de reducere a prețului indică prețul anterior aplicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare pentru o perioadă determinată, înainte de aplicarea reducerii de preț. Dovada practicării prețului anterior se va face prin documente prezentate de comerciant, în acest sens, la solicitarea personalului împuternicit al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
(2) Prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț. (HG 686/2022)

Altfel spus, să zicem că un produs are preț recomandat de producător (sau de listă sau primul preț la care a fost pus în piață etc) de 100 de lei. Apoi a fost cândva o reducere la 80 de lei. Câteva zile mai târziu, este pus la vânzare la 70 de lei. Magazinul poate spune “produsul are o reducere de preț de 30%, costă 70 de lei în loc de 100 de lei”, dar trebuie să adauge și “în ultimele 30 de zile, cel mai mic preț a fost de 80 de lei”. Pentru că nu-i ilegal să faci diverse campanii cu diverse discount-uri.

Alt schepsis: treaba asta nu se poate aplica (zic eu, dar nu cred că mă înșel) la campanii de reduceri cu vouchere, cu “ia de 1.500 de lei și primești discount”, cu “ia împreună cu produsul X și Y și vor fi mai ieftine” și alte asemenea forme de discount. Practic tu ai dat mai puțini bani pe respectivul produs, dar prin alte mecanisme.

Nu este foarte clar dacă magazinele online au început să aplice această HG, dar cele mari dau semne că da. Vedeți că eMAG, din ce am observat, are mai multe tipuri de “reduceri”.

Iată un exemplu la întâmplare, un telefon Samsung A22. eMAG spune că prețul recomandat de producător este de 1.249 lei, dar ei îl vând cu 799 lei. Nu este o campanie de reduceri/oferte, ci acesta pare prețul uzual la care vinde eMAG, probabil pentru că Samsung le dă discount de volum sau ce-o fi acolo. Observați că PRP-ul nu este tăiat în anunțul de mai jos:

Iar în pagina produsului, dacă duceți mouse-ul peste “i-ul” de lângă PRP, apare un mic overlay care spune că acela este prețul producătorului.

Eh, alte produse (un Huawei P Smart) apar cu prețul anterior tăiat, un fel de semn universal de ofertă/reducere, și a dispărut PRP-ul (am updatat aici, mulțumesc pentru observație!).

Și în pagina acelui produs, ducând mouse-ul pe i-ul de informare, apare mențiunea că acela este cel mai mic preț din ultimele 30 de zile.

Poate vor face așa la toate în viitor, nu știu, n-am întrebat.

Am intrat și pe Altex la întâmplare pe un produs (un ceas Garmin Lily). Altex nu spune nimic în clar, dar cred că acel preț de 662,20 lei este cel mai mic din ultimele 30 de zile, că nu-i genul de cifră rotundă dată de producător. La fel arată însă și reducerile de la prețuri de 99,9 lei, deci nu mi-e clar exact ce se întâmplă.

PC Garage, dacă nu mă înșel, oricum își raporta de multă vreme reducerile (sau o parte din ele) la cel mai mic preț din ultima perioadă.

Mai este un alt schepsis micuț în HG: dacă reducerile cred, de exemplu faci vreo campanie în care în fiecare zi crești cu 1% discountul sau îl faci în funcție de temperatura de afară sau alte asemenea situații, este suficient să zici cel mai mic preț din ultimele 30 de zile de la începerea campaniei de reduceri. E ceva birocrație pe acolo.

    12 comentarii

  1. la exemplul cu Huwaei nu e PRP, e doar pretul anterior de aia apare taiat. Cat despre PRP, e de mult pe site-ul emag.

      (Citează)

    • Mulțumesc, chiar nu observasem că acolo lipsește PRP-ul. Am actualizat.

        (Citează)

    • Aplicatia de la About You arata de cateva zile PRP-ul, pretul actual si cel mai bun pret din ultimele zile + si diferenta de reducere de la pretul actual la acel pret minim.

        (Citează)

  2. Multumim de info

      (Citează)

  3. Mi se pare inutila masura, magazinele care doresc vor gasi mereu modalitati de a pacali cumparatorii.

    De ex: daca ati primit vreodata revista aia subtire de la Profi, acolo preturile taiate au 2 stelute. Cauti alea 2 stelute de tampesti, le gasesti pe ultima pagina, jos de tot, si ghici ce zic: “Preturile taiate sunt preturi practicate in ultima luna de magazinul Profi din Arad, str NuStiuCare, nr 7.”… Doar ca eu sunt din Brasov :-) . Probabil manevra e ca, pentru a respecta legea, magazinul din Arad e singurul din retea care periodic roteste preturile, le creste multicel, ca sa aiba toata reteaua Profi de unde sa “scada” pana la pretul curent, care nu e redus cu nimic, si sa poata printa legal revista aceea.

      (Citează)

    • Legea asta reprezinta un inceput pentru normalitate. Sigur ca magazinele vor gasi alte metode de a frauda sistemul, dar daca autoritatile isi fac treaba corespunzator, vor da o lege noua sau vor aduce o modificare la legile existente astfel incat sa acopere si manevrele respective.

        (Citează)

  4. O labareala. Asa poate fi definita pe scurt modificarea asta la HGul respectiv.

      (Citează)

  5. O tona de cinism aici în comentarii 😅 sunt de acord ca dacă vrea cineva sa te inducă în eroare, ca reuși în continuare. Însă cu aceasta măsură le va fi mai greu. Cel puțin ai toate informațiile acolo. Eu zic ca e o aliniere la normalitate.

      (Citează)

    • Pare o imbunatatire fata de primele editii de Black Friday, la care magazinele cresteau preturile cum doreau ele, si dadeau “reducere” de era mai scump in BF decat fusese la liber cu o saptamana in urma.

      Cred ca sunt pe aici pe blog destule comentarii in acest sens de la editii precedente de urmarit ofertele de BF.

      Mi-aduc aminte de o nesimtire si mai mare intr-un catalog de deschidere de magazin Flanco, “TVA-ul inapoi”, reducerea egala cu TVA-ul era o minciuna de sus pana jos. Toate preturile fusesera crescute in saptamana precedenta cu cat era TVA-ul pe atunci.

        (Citează)

    • Da, pt ca exista lege pe tema asta și rechinii gen eMAG sunt experți in a ocoli prețurile corecte.
      Ba ca alt seler, Alta promoție, azi cod -10 mâine crazy dayd, apoi mota ducha sales

      Deci evident ca suntem Arși deja cu schema asta

        (Citează)

  6. O masura buna, dar cu multe interpretari :). Oricum, pana la urma cred ca cel mai bine este sa cumparam in situatii de nevoie si nu manati de cifre si procente la reducere :).

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus