un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Crowd-sourcing-ul de amenzi este noua tendință în țările dezvoltate

3 May 2022  ·

AUTO, GÂNDURI  ·

42 comentarii

Un prieten care stă în Germania îmi spune că românii din România au impresia că acolo Poliția este super-prezentă și intervine prompt pentru a amenda orice neregulă. Că doar este Germania și acolo oamenii își șterg cu cămașa de pe ei petele de ulei lăsate pe șosea doar ca să nu ia amendă – sau ce altă legendă mai știți despre asta!

În practică, zice el, poliția este destul de rar văzută. Oamenii își atrag atenția între ei, că le place să fie totul corect și legal și curat și bine-întreținut și făcut ca la carte. Sau fac reclamație și atunci intervin autoritățile, ceea ce îi face să simtă că nu degeaba plătesc impozitele la stat. Ideea este că pe acolo nu stă poliția să vâneze oameni și, de altfel, într-o săptămână petrecută de mine în Munchen cred că am văzut o singură dată un polițist prin trafic.

Ideea aceasta de crowdsourcing (crowdpolicing?) chiar funcționează și orice societate ar trebui să tindă spre ea. Trebuie doar o masă critică de oameni care să nu mai accepte gunoaie, mizerie, mârlănie, hoție, poluare, mică șmechereală și altele asemenea probleme. Poate și niște autorități care să și muncească peste salariul lor.

O idee bună este cu împărțitul amenzilor cu persoana care a făcut reclamația. Ia să vedeți cum am trăi cu toții mai bine dacă oamenii care încalcă legea s-ar teme că oricine îi vede poate lua niște bani dacă-i reclamă.

Fix asta se întâmplă în câteva locuri din lume. În fond, fiecare are o cameră video în buzunar acum, nu?

De exemplu, New York este un oraș foarte poluat și o lege interzice să ții motorul pornit la mașină dacă stai pe loc mai mult timp. Arzi gazul de pomană, cum ar fi. Cetățeanul care raportează un astfel de vehicul primește un sfert din amendă, adică vreo 88 de dolari. Raportarea se face la modul următor: filmezi timp de 3 minute acel vehicul stând parcat cu motorul pornit și trimiți filmarea la primărie. Ei dau amenda și i-o trimit șoferului, apoi trimit un sfert din valoarea ei celui care a trimis înregistrarea.

Statul a dat până acum 2,3 milioane de dolari în amenzi pentru “idling”. Un om din Brooklyn a încasat 125.000 de dolari, partea lui, pentru că a raportat foarte multe astfel de vehicule. Curieri care lasă motorul pornit, camioane care stau cu motorul pornit în timp ce încarcă sau descarcă ceva, șoferi care probabil își așteaptă de 20 de minute nevasta să coboare din casă după ce a zis că “mai are doar 3 minute” șamd. Se întâmplă.

Unii fac bani din asta. Per total, orașul este mai puțin poluat, iar cei care raportează contravenția sunt mai bogați.

În Marea Britanie, înregistrările de pe camerele video auto ale oricui pot fi utilizate pentru a da amenzi dacă surprind o contravenție. Știți treaba, este cam ceea ce ar vrea și zeci de mii de români să fie transpus în lege, că e plin de oameni care surprind încălcări foarte periculoase ale codului rutier pe șoselele noastre. Dar noi ne lovim de “trebuie să fie camera omologată” și alte din astea, în timp ce britanicii vor doar să nu fie pe primul loc la decese în accidente rutiere și au modificat legile pentru a fi avantajați de faptul că mulți șoferi au cameră de bord. Poliția are site-uri pe care oamenii pot urca acele clipuri și zbang, amenda!

Anyway, acum în Marea Britanie se testează o altă aplicație, una de mobil. Se numește Speedcam Anywhere și practic transformă camera video a unui telefon mobil într-un radar. Tu filmezi un vehicul pe stradă. Un algoritm AI analizează imaginile, frame rate-ul, își ia repere din imagine, compensează cu unghiul filmării, mai face ceva magie pe acolo și determină viteza vehiculului.

Nu știu cât de precis este acest algoritm, dar probabil… foarte precis. Oricum, se poate testa precum orice radar. Se măsoară simultan viteza unei mașini cu această aplicație și cu un radar omologat și, dacă rezultatele sunt foarte similare, algoritmul este bun.

Nu mi-e clar dacă cetățeanul care face filmarea primește un procent din amendă. Probabil că nu. Dar ideea este că orice cetățean are acum în buzunar un radar și poate raporta un vitezoman.

Sunt și la ei discuții despre ce înseamnă asta la nivel social. Unii spun că astfel de aplicații îi îndeamnă pe oameni să devină turnători. Alții spun că, dacă te aștepți ca cineva să raporteze la poliție când observă un jaf sau o spargere, de ce nu te-ai aștepta să raporteze și un vitezoman, care poate pune în pericol alți oameni?

Așa că părerile sunt împărțite, dar asta nu contează așa tare în cele din urmă. Aplicațiile există, oamenii trăiesc mai bine datorită lor și sunt încurajați să ia acțiune, nu să aștepte “să se facă”.

    42 comentarii

  1. Ai verificat articolul inainte sa il publici? Are mai multe scapari:
    “autorități care să și muncească peste salariul lor” – pentru salariul lor, banuiesc
    “Poliția are site-uri pe care în” – pe care ce?

      (Citează)

  2. Până la vitezoman, laitmotiv pentru articole cu politia ( că așa zic dom’le statisticile întocmite pe baza pv-urilor făcute de brigada IaȘiLopata ), problema e că români nu se pot organiza, asta e boala lor. Nu știu de ce, fie din lene, din lipsa de educație, egoism… nu știu.

      (Citează)

  3. La cat de reclamagii sunt cate unii, ar ploua cu reclamatii la Politie, pe cele mai tampite motive.

      (Citează)

    • Când au mărit prețul parcării la 600 lei mă gândeam că vor eficientiza și localii să ia măsuri împotriva celor care parchează aiurea și nu lasă un nr de telefon. Doar că nu au schimbat nimic. Vin și lasă un bilet, aveți grijă că e loc plătit. Le bate obrazul și gata

        (Citează)

  4. “O idee bună este cu împărțitul amenzilor cu persoana care a făcut reclamația”

    Serios?

    Deci un marlan imi serveste manele la 2 dimineata, eu sun la politie si trebuie sa impart amenda cu el?!?
    Altul se plimba cu patrupedul care-si marcheaza teritoriul, stapanul se duce bine-mersi mai departe, eu i-am facut observatie pentru care-mi iau una peste ochi, chem politia si impartim amenda?

    Logica de fier la faza asta!

      (Citează)

    • Recunoaste ca nu prea ai inteles ce ai citit din articol.

        (Citează)

    • Hai ca nu e greu. Tu il reclami pe x ca asculta manele, statul prin organele abilitate il amendeaza si imparte amenda cu tine. Statul, care incaseaza amenda iti trimite si tie o parte din ea.

        (Citează)

    • Daca nu ma insel Mihai are un istoric pro PSD, se stie ca suporterii lor ori au probleme cu intelegerea ori se complac si sunt la fel ca si partidul.

        (Citează)

    • Analfabet functional? Sigura ca da!

      Ma doare neuronul, e unul singur si mai citeste si comentarii din astea.

        (Citează)

    • dragilor, nu scrie nicaieri ca statul va imparti banii din amenzi cu cel care face reclamatia.
      Asa ca mai usor cu pianul pe scari.
      Si ca sa fie clar: nu votez cu nici un partid, particip la alegeri doar ca sa-mi anulez votul.

        (Citează)

    • Ha ha, lasa pianul, ca e clar ca nu ai inteles nimic din ce ai citit.

        (Citează)

    • ce prostan

        (Citează)

    • Exprimarea este un pic confuza. Cred ca suna mai clar “impartirea banilor proveniti din amenda, intre stat si cel care a facut reclamatia.”

      Cand incercam sa fim mai calmi? Nu ati obosit de atata agresivitate si politica? Nu v-a ajuns dezbinarea asta. Hai sa fim mai calmi si sa gasim un mod sa convietuim impreuna ca nu rezolvam nimic daca ne mu** toata ziua si pe subiecte de a dreptul penibile.

        (Citează)

  5. La noi nu se fac reclamatii ca si asa nu se intampla nimic. Plus ca asta cu reclamatiile ar fi apoi asemanata cu turnatorii dinainte de 90… dar ma rog, aia turnau ca erau invidiosi.

    La noi nu se fac reclamatii. Daca reclami o masina ce-ti blocheaza trotuarul, ti se sare in cap ca saracul n-avea unde sa sa parcheze, etc. Poate la alea cu aruncatul gunoiului mai ai ceva sansa sa trezesti simpatii :)

    Deci dupa cum ziceam, nu e ca si cum n-aveam unde sa reclamam, ci ca procedura de reclamare este una greoaie mai ales in cazurile rutiere.

    P.S. ma uitam de curand in parcarea de scurta durata de la aeroportul Otopeni unde pe primul nivel, desi cel putin o treime din locuri erau libere, toate cele rezervate persoanelor cu handicap erau ocupate :) N-am reclamat pentru ca nu mai puteam sta 30 de minute pana sa vina agentul constatator.

      (Citează)

    • gresit. la noi pe strada daca sunt masini parcate aiurea si suni la locala, chiar vin si impart bucurii.
      deci vorbesti prostii.

        (Citează)

    • @Iulian, la noi sunt foarte putine persoane cu handicap care chiar folosesc acele locuri. De fiecare data cand am fost acolo nu am vazut mai mult de 2 ocupate de persoane cu probleme. Asa ca toti se gandesc ca oricum nu afecteaza pe nimeni daca opresc si ei acolo. In schimb in zonele unde sunt 2-3 locuri in total (ex: parcarile LIDL) de obicei sunt libere.

        (Citează)

    • @Andrei: la Lidl nu sunt ocupate pentru că îți atrage paznicul atenția și se știe asta, nu pentru că e o educație sporită a oamenilor. Faptul că sunt multe libere nu înseamnă că ți se cuvin mai ales dacă sunt multe altele disponibile.

      Ideea e că dacă un loc e rezervat pentru persoane cu dizabilități, măcar de frică de karma sa nu-l ocupi.

        (Citează)

    • @Iulian, eu nu prea am vazut, la niciun mall sau complex comercial, sa nu existe cel putin 1-2 locuri libere pentru persoane cu handicat. Dar poate ca ma insel si situatia este asa cum spui tu.

        (Citează)

  6. Din punctul meu de vedere soluția este mult mai simpla – adică și la școală se incepe cu adunări și scăderi nu direct cu ecuații.

    Soluția aia foarte simpla consta in a face lucrurile cat mai simplu – mai exact am putea începe de ex. cu mașinile parcate ilegal. Nu ne trebuie mai știu ce filmări, nu prea pot fi contestate – adică în lege este clar unde ai voie sa parchezi și unde nu ai voie iar daca mașina este într-un loc interzis se ridică, se da amenda și cu asta basta.

    Ia sa se ridice în București vreo 2.000 de mașini pe zi – cred că în vreo luna ar înțelege toți oamenii că nu au voie sa parcheze in locuri interzise.

    Aplicarea strictă a legii ar duce insa la o altă problema și anume faptul că 30-40% dintre oamenii din București ar trebui sa renunțe la mașină pentru că fizic nu exista locuri de parcare pentru toți – doar că oamenii nu vor renunța la mașină si atunci oamenii aia care nu mai au loc vor vrea sa parcheze in continuare ilegal – iar atâția oameni reprezintă o masa critica foarte mare și nimeni nu are chef să ia măsuri prin care să supere major 6-700.000 de oameni din București.

    Deci da, din vorbe toți ar vrea sa se facă și să fie bine, atâta timp cât nu este el afectat – dar atunci când îi spui omului că trebuie să își vândă mașina pentru că nu sunt locuri pentru toți vă respinge ideea și va spune – dar chiar cu asta trebuie sa incepem, sunt atâtea probleme in tara asta – doar că asta e valabil la orice alta problema, mereu vor exista unii nemulțumiți.

      (Citează)

    • La mine la bloc 50%+ sunt parcate ilegal, pentru că nu ai variante. Chiar mă gândeam să reclam aleatoriu masinile din 2 in 2 in fiecare seară. Nu sa-i educe pe oameni, dar să creez o mini revolutie, să propună o soluție legală adecvată.

        (Citează)

    • Idee e ca in multe locuri ai posibilitatea de a parca(contracost) si toata lumea parcheaza pe unde apuca. In zona mall urilor, in pipera exista parcari cu plata. In cartierele dormitor e o problema.

        (Citează)

    • Cătălin Tănase

      03/05/2022 la 9:23 AM

      Da, cam așa e, nu prea poți aplica legea la “sânge” pentru toate mașinile parcate ilegal, dar cred ca se poate face o excepție pentru ăia care le lasă înainte de trecerile de pietoni

        (Citează)

    • Mirel:

      Ia sa se ridice în București vreo 2.000 de mașini pe zi – cred că în vreo luna ar înțelege toți oamenii că nu au voie sa parcheze in locuri interzise.

      Daca vor incepe sa faca asta, in luna urmatoare se va intampla una dintre urmatoarele:
      – se vor anula toate parcarile de resedinta (vor fi toate la liber la presiunea strazii) – putin probabil
      – taxa pentru parcare rezidentiala va fi stabilita undeva la 5000 de lei pe an la periferie, restul admis pe baza de taxa dar negarantat
      – taxa pentru parcare rezidentiala va fi stabilita pe baza de licitatie.

        (Citează)

    • Ai punctat foarte bine👍👍👍

        (Citează)

    • Nu există soluții simple pentru așa ceva. Nu cred că se pot ridica 2 mii de mașini pe zi, asta necesită o logistică și respectarea unor proceduri pentru toate amenzile alea. Nu zic că am eu cifre exacte, dar mi-e greu să cred că există resurse pentru așa ceva, atât administrative cât și financiare. Or, nici un om normal la cap nu ar mobiliza resursele necesare în direcția asta atâta timp cât există alte probleme.

      Ca să nu mai parcheze nimeni ilegal ar trebui ca poliția să aibă prezență tot timpul în zonele alea, ceea ce e imposibil. Am mai văzut asta prin alte orașe atunci când erau lucrări la infrastructură și anumite străzi trebuiau să fie libere pentru transportul în comun (deviat) – pur și simplu stăteau polițiști care păzeau străzile.

      La cum arată acum infrastructura în România nu poți constrânge oamenii să renunțe la mașini – 30-40% e un procent enorm, mai ales că vorbiți toți de București, nu de vreun orășel din provincie.

      Soluția e ca de câte ori e posibil să se facă o sistematizare optimă pentru zontă/cartier/etc., iar oamenii să se așeze cu timpul în funcție de necesități – cei cu mașini acolo unde au locuri de parcare, cei fără acolo unde nu prea sunt. Dar evident, cu transport în comun modernizat și ceva viziune pentru dezvoltarea ulterioară. Datul peste mână și milioane de amenzi nu rezolvă nimic, că s-ar fi încercat deja asta.

      Aici discutăm așa doar pentru că putem, fără să avem habar cu ce mânâncă urbanismul n-o să poată veni nimeni cu vreo soluție pertinentă.

        (Citează)

    • @dam167, ai perfecta dreptate. Nu se pot lua masuri de interzicere a masinilor peste noapte, acestea trebuie implementate treptat. Si mai ales este necesar sa oferi oamenilor alternative viabile la transportul cu masina personala.

        (Citează)

  7. intre timp, la noi in rumeinia, new age usr au scos in afara legii inregistrarile personale pe motiv de batman
    USR da, ce am votat si ce am primit.

      (Citează)

  8. Primul pas ar fi ca poliția locală/rutieră sa răspundă la telefon. Apoi sa nu îți zică că nu au mașini. Apoi, dacă îți spun că au dat mașina contravenientului pe stație, sa nu treci pe langa 3 echipaje care îl lasă să treacă.

    O singura data am reclamat un domn care mergea de 20km pe banda de urgență, iar poliția in loc sa o ia invers și să se întâlnească cu mârlanul, l-a așteptat la podul de la Fetești și l-a oprit, in timp ce mergea regulamentar, că erau pe Waze.

      (Citează)

  9. Sa zicem ca facem si noi ca cei din Ney York sau Londra. Avem nevoie de cineva sa analizeze acele imagini si sa trimita amenzile ori noi scoatem politisti la pensie la 43 de ani in loc sa le gasim astfel de joburi. Mai apoi trebuie sa dai banul cuvenit celor care au reclamat o abatere, deci pe langa imagini trebuie sa ai si datele personale sau un nr de cont. Pentru toate astea nu trebuie numai o lege care sa nu poata fi interpretata decat in scopul ei si norme de aplicare, la fel de clare si care nu au decat o interpretare.
    Personal sper ca ce solutie gasim sa nu mai fie atatea acidente rutiere soldate cu victime.

      (Citează)

  10. ne intoarcem la turnatorie?
    un inceput ar fi ca politia sa aplice legea. dar nu vrea nimeni asta, ca costa voturi.
    acolo suntem.

      (Citează)

    • Nici nu ai nevoie ca cetatenii sa reclame contraventiile. Sunt o multime de camere ale Primariei montate peste tot in oras. Haide sa vedem ca Politia da amenzi pentru toate contraventiile inregistrate de acele camere si abia apoi sa ne gandim la tampenii in care cetatenii se toarna unul pe altul.

      In plus, de ce am avea nevoie ca persoane fizice sa filmeze masini care depasesc limita de viteza cu o aplicatie a carei eficienta poate fi contestata (in functie de puterea de procesare a telefonului si de unghiul filmarii) si nu montam mai bine 2000 de radare fixe care ar fi mai eficiente si nici nu ar putea fi contestate?

      In tarile alea civilizate deja s-au rezolvat 90% din problemele de incalcare a legilor de circulatie si s-au introdus metodele astea de crowdsourcing pentru restul de 10%. La noi este invers, nici macar 10% din probleme nu sunt rezolvate.

        (Citează)

  11. Cred ca trebuie sa va calmati. La noi tocmai a picat în parlament legea care permitea utilizarea filmarilor de la cetateni pentru a reclama diferite fapte. Nu sunt acceptate decat camerele omologate detinute de politie. Cand mai auziti la TV ca politia s-a autosesizat dupa o filmare si a amendat pe x sa stiti ca este fix zero. Acel X a fost chemat la politie pentru declaratii. daca e prost si recunoaste in scris primeste amenda, daca e istet spune ”nu stiu domne, nu e eu” scapa. Sau daca primeste amenda o contesta si castiga pentru ca filmarea nu poate fi utilizata ca proba la dosar si nu a existat un agent sa constate fapta. Asa ca relax, ne vom mai zbate in mocirla asta multi ani de acum inainte.

      (Citează)

  12. Viena:
    Faci poza, trimiti la politie pe mail, proprietarul primeste amenda acasa.

    In fiecare sector sunt zone de parcare doar pentru acel sector. Credeam ca se aplica doar in timpul saptamanii (in timpul weekend-ului majoritatea locurilor de parcare pe strada sunt fara plata, credeam ca intra in aceeasi categorie). Apparently not. Dupa o saptamana am primit amenda acasa. Asta inseamna ca cineva a facut poze preventiv (nu ai cum sa-ti dai seama de sectorul in care e inregistrata o masina dupa nr de inmatriculare) si a trimis la politieprobabil pentru ca nu gasea loc de parcare.

    Story nr 2: Ambulanta ajunsa in misiune blocheaza trotuarul. Trece un pieton si deranjat fiind ca trebuie sa iasa in strada face poza la ambulanta parcata gresit si merge mai departe (probabil trimitand la politie poza)

      (Citează)

  13. Nu prea inteleg cum se poate pune in aplicare legea cu motorul pornit pe timp de iarna. Cum dezghezi geamurile daca nu dai drumul la motor sa se incalzeasca? Sau aceeasi problema si daca stau sa astept pe cineva iarna. In 20 de minute, daca opresc motorul, se face foarte frig in masina.

    Later edit:
    De fapt se pare ca legea cu idling se aplica numai pentru camnioanele de transport marfa si pentru autovehiculele de transport persoane cu mai mult de 15 locuri. In plus se tine cont doar daca este pornit motorul principal, nu si motoare secundare folosite pentru incalzire sau refrigerare marfa.

      (Citează)

  14. Si la noi e asa doar ca invers. :) Cunosc cazuri de raportari la politie pt tulburarea linistii publice unde politia la un moment dat s-a saturat de umblat noaptea si le-au spus betiviilor cine ii tot reclama ca beau in strada si fac galagie. In final au fost amenintati raclamangii si dupa si-au vazut betivii de chef si voie buna.

      (Citează)

  15. “O idee bună este cu împărțitul amenzilor cu persoana care a făcut reclamația.”

    Este sau a fost in China ceva asemanator , nu este o idee buna . Intreprinzatori cu camera de bord pe masina fac tot felul de mizerii sa te forteze sa faci ceva care se amendeaza , de exemplu mers cu 20-30 kmh in zone cu linie continua samd .

      (Citează)

  16. Snitches get stiches

      (Citează)

  17. Tin sa spun ca as avea cel putin 10 filmari cu masini din care zboara chistocul de tigara in interval de 2 zile . Ce as da sa-si ia aia amenda(am scris bine adica as da eu bani sa-si ia aia amenda).100 de ron bonus pentru fiecare amenda data pentru un idiot ce arunca chistocul pe jos. N-ai cum sa nu prinzi 10-20 pe zi.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus