un blog de Radu Dumitru

Canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru și youtube.com/NwraduBlog ••• Știri despre Ucraina

Sunt impresionat de această filmare ProRes pe noapte în ninsoare cu iPhone 13 Pro

21 Jan 2022  ·

TEHNOLOGIE  ·

20 comentarii

Sunt extra-impresionat de clipul video de mai jos, filmat cu un iPhone 13 Pro folosind codecul ProRes. Totul arată incredibil pentru filmarea cu un telefon mobil, în special în acele condiții.

ProRes este un codec profesionist. Spre deosebire de H.264 sau H.265 care se bazează foarte mult pe compresie puternică și predicție de mișcare între cadre (adică iau detaliile într-un cadru și le folosesc și în multe cadre viitoare, încercând să ghicească locul unde s-ar potrivi), ProRes folosește compresie doar pentru fiecare cadru în parte, nu și corelat între ele. Asta înseamnă calitate foarte bună pentru fiecare frame inclusiv în lumină slabă sau în mișcare rapidă.

O să bănuiesc și că majoritatea celorlalte telefoane codează H.264 sau H.265 (după setările fiecăruia) cu subsampling 4:2:0 și la 8 biți per culoare, pe când ProRes ia 4:2:2 și 10 biți. În cea mai simplă explicație, asta înseamnă că ProRes capturează mai bine detaliile și culoarea din fiecare pixel și apoi, după cum spuneam în paragraful anterior, nu le amestecă într-o loterie a compresiei de la un cadru la altul.

Și rezultatele se văd mai jos în acest clip filmat cu iPhone 13 Pro. Scene de noapte cu zăpadă, adică mult negru și mult alb, dar toate corect expuse. Zero ghosting inclusiv în cadrele cu mișcare. Nu are blooming pe sursele de lumină (nici măcar pe semafoare!), toate panourile din Times Square sunt perfect expuse, delimitate și colorate, iar calitatea se păstrează și în momente mult mai complexe precum pe la steaguri americane sau firme cu neoane de mici dimensiuni.

Cred că sunt telefoane pe care textul Radio City ar fi un mare dreptunghi roșu și atât, iar brazii de Crăciun cu mici lumini ar fi un blend fără detalii. Toți fulgii de zăpadă cad vizibil, fără estompări, fără a deveni un blur nedefinit și mai ales fără acele macroblocuri de compresie ce apar uneori în H.26x. N-are nici hunting de focalizare, dar asta este meritul celui care a reglat telefonul. N-aș fi crezut că e filmat cu un telefon pus pe un DJI OM4 și atât.

Prețul este cel zis în descriere: 112 GB de clipuri în total. Vrei să filmezi așa, ai nevoie de versiunea cu stocare gigantică.

    20 comentarii

  1. Youtube accepta upload ProRes si il reencodeaza in VP9? Sau au facut ei reencoding inainte de upload? Pentru ochiul meu si monitorul 1080p arata oricum bine, dar ma gandesc ca s-a mai pierdut o parte din calitate pe drum.

      (Citează)

    • Îl comprimă la export, clipul final probabil e H.264. ProRes e pentru editare ulterioară, similar cu RAW în fotografie – permite o editare mai agresivă și ai o imagine în general mai detaliată. Da, în general se pierde din calitate la upload.

        (Citează)

    • @Sorin Youtube acceptă ProRes însă un clip de 120GB trebuie urcat pe Yotube cam în 1-2 ore depinde de conexiune, mai riști să îți pice, o iei iară de la capăt. După ce l-ai urcat mai trebuie să aștepți câteva zile până procesează calitatea SD, HD, 4K. Nu merită mai ales că majoritatea văd clipurile de pe telefon tabletă pe Auto (720-1080p).

        (Citează)

  2. Clipul acesta -> https://www.youtube.com/watch?v=A1uYhkMRLWg al lui MKBHD a fost filmat in totalitate cu un Iphone 13 Pro ceea ce spune multe despre cat de performant este acest codec. Legat de stocare, codecul poate fi folosit incepand cu versiunea de 256 gb.

      (Citează)

    • Adrian: Legat de stocare, codecul poate fi folosit incepand cu versiunea de 256 gb.

      Merge si pe 128Gb doar la 1080p 25/30fps (fara 60fps sau 4K de orice fel).

        (Citează)

    • poate fi folosit si pe cea cu 128 gb doar ca esti limitat la 1080p 30fps

        (Citează)

    • @GabrielG si PHNC – greseala mea, nu stiam aceasta informatie, dar 1080p 25/30 fps nu mai reprezinta un standard decent pentru filmat pro(pt ceea ce a fost creat acest codec). Nu cred ca daca vrei sa faci un boomerang sau tiktok faci clipul cu prores

        (Citează)

  3. Tocmai ce ziceai ca nu ești convins sa faci pasul către iPhone 😁

      (Citează)

  4. Cam 42 minute cu 300GB liber din 512GB. Aici o să ai nevoie și de un MacBook care să știe ProRes 422, se poate trimite foarte ușor prin AirDrop, iar exportul din Final Cut Pro o să mai adauge niște GB frumoși, în funcție de câte clipuri adaugi. Automat trebuie să ai și pe MacBook spațiu ca să ții fișierele, să le adaugi/editezi în timeline + export :)

    https://imgur.com/a/3P1w3rG

    Per total, e mișto, dar nu e de folosit decât dacă nu ai ce face cu SSD-urile externe. Oricum un clip 4K 60fps vs ProRes 422 este insesizabilă calitatea, în schimb diferența de stocare este imensă.

    Exportat un clip de 10 min 4K 60fps cu ProRess 422 și mi-a luat undeva la 120GB. Am exportat și cu H264 aprox 10GB, le-am urcat pe ambele pe youtube și am dat play pe TV (138cm) ca să văd diferențele). Nimic :)

    ProRes merită doar pentru pasionații de video care prelucrează fiecare colțișor, luminiță sau umbră dintr-un clip, în rest pentru noi ăștia normali … e bine să fie acolo ca și opțiune.

      (Citează)

  5. ProRes foloseste o tehnelogie antica si demult abandonata de toti ceilalti pentru ca ocupa mult prea mult spatiu.

    H265 este mult superior, e de ajuns sa iei Dune 4K in varianta H.264 si H.265 si sa le rulezi una langa cealalta, nu vei sti care este care.

      (Citează)

    • ProRes e necomprimat și e bun pentru editare, nu ca rezultat final. Dacă vrei să-l compari cu ceva, compară-l cu variante de Log, nu cu H.264/5 care sunt comprimate.

        (Citează)

    • Cătălin Tănase

      21/01/2022 la 3:36 PM

      Compari mere cu prune. ProRes este gândit pentru post-productie, spre deosebire de H265. Eventual livrezi materialul final în H265. Cele două formate sunt pentru etape diferite ale producției

        (Citează)

  6. Deci tot îți mai iei s22? :)))

      (Citează)

  7. Sunt foarte multe video-uri extrem de bune pe YouTube cu ProRes.

    Apropo:

    DJI Mavic 3 uses the Apple ProRes 422 HQ codec, which is the industry standard for high-quality video!

      (Citează)

    • Doar pentru ca asa zic chinezii nu înseamnă că e adevărat!
      Industria nu folosește crapple.
      Nici un film sau măcar o reclamă sau videoclip profesional nu folosesc prores… profesioniștii folosesc camere Red sau chiar Imax!

        (Citează)

    • @Cosmin: professional înseamnă orice e pe bani și ai fi surprins de ce echipament e uneori e în spatele reclamelor. RED nu e și nici nu va fi prea curând industry standard, acolo sunt Sony, Canon sau Arri, asta dacă contează numele.

      Dacă un codec e bun e folosit și gata, indiferent că e Apple sau nu în spate. Degeaba ai clipuri de calitate dacă îți crapă PC-ul și nu poți lucra cu ele. Plus că dacă e vreo industrie unde se preferă Apple, aia e grafică+foto-video.

        (Citează)

  8. Mi se pare doar mie sau deja o dam in extreme, adica impingem limitele sa vedem pana unde putem ajunge?
    Adica avem un telefon (varianta pro, e drept) care filmeaza cu niste standarde folosite de studiouri si salveaza fisierele in formate folosite pentru editare dar folosing sute de GB pentru nici o ora de video?

    Mi se pare mai degraba o demonstratie a tehnologiei, nu neaparat o evolutie. Nu inteleg ce consumator civil ar dori sa filmeze 40 de minute la 300GB ca apoi sa dea share pe whatsapp sau sa salveze in Google Photos.

    Poate devin eu boomer, dar de pe la Samsung S8 / iPhone 8 calitatea pozelor si inregistrarilor video mi se par suficiente pentru consum normal.

    Pe de alta parte, cam acelasi lucru l-as fi spus si acum cativa ani, pe la iPhone 5s / S6

    Separat de rantul de mai sus, de multe ori ma chinui sa fac niste poze mai intunecate cu S9 pentru ca le scoate mai luminoase decat surprinzi cu ochiul si iluminarea aia se vede ca e “boosted”

      (Citează)

    • Desi nu este practic si probabil ca sub 1% dintre utilizatori vor incerca noul codec, este placut de stiut ca telefonul tau de 1000 si ceva de euro poate face filmari la calitatea aceasta.
      In rest ai dreptate, calitatea pozelor pe telefoane este suficient de buna incat sa nu mai vezi diferente majore in utilizarea de zi cu zi de la o generatie la alta. Vezi diferentele doar daca stai sa le analizezi cu atentie.

        (Citează)

    • La 2-3 generații diferențele sunt semnificative. La mai mult e deja wow. Am văzut asta în concediu când un iPhone 11 Pro în low light avea rezultate mai bube decât un bridge Panasonic. Nu era chiar la nivelul DSLR-ului meu, dar ăla a costat 6 mii de dolari la lansare (cu niște ani in urmă ce e drept).

      Video ăla nu e pentru trimis pe whatsapp, ci pentru oameni care se ocupă cu foto-video. Nu știi când ai nevoie de completări (b-roll), iar camerele video nu le scoți pur și simplu din buzunar să mai filmezi 5 minute. De asta are iPhone Pro-ul ăla acolo, ca să știi că e pentru cei ce vor mai mult de la un telefon. Și da, e o demonstrație că se poate, un telefon n-o să înlocuiască o cameră video din alte motive decât calitatea imaginii.

        (Citează)

    • Pro-ul ala il are ca sa nu fie Plus sau Ultra ca la Samsung. Nu inseamna ca este un telefon dedicat profesionistilor. Este foarte misto ca tehnologia de pe iPhone a ajuns la un asemenea nivel, dar niciun profesionist nu se va chinui sa faca productie pe telefon (momentan).

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus