un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Statistici: centura de siguranță vs decese în accidente rutiere; vânzări de țigări vs decese de cancer pulmonar

5 Aug 2021  ·

GÂNDURI  ·

25 comentarii

Pe principiul datele sunt frumoase și îți arată în mod convingător corelații, iată două exemple.

47% dintre persoanele decedate în accidente rutiere în SUA nu purtau centură de siguranță.

Rata de purtare a centurii de siguranță în SUA a fost de 90,3% în 2020. Deși doar 10% dintre persoane nu poartă centură, ei reprezintă 47% din victimele decedate în accidente. Altfel spus, în accidente nu se moare indiferent dacă ai sau nu centura, că altfel și victimele ar fi fost tot 90,3% cu centură și 9,7% fără.

NHTSA-ul face niște statistici mai avansate. Centura a salvat un număr estimat de 14.955 vieți în 2017. Alți 2.549 ar fi trăit dacă ar fi purtat centură. 55% dintre cei morți în timpul nopții în 2019 nu purtau centura de siguranță.

Și mai sunt și altele, iar NHTSA le pune într-o pagină frumos făcută, cu întrebări și răspunsuri, lămuriri despre airbag-uri șamd, o campanie simplă și eficientă pentru purtat centura de siguranță.


 

Mai jos vedeți graficul vânzărilor de țigări în SUA suprapus cu cel al deceselor de cancer pulmonar. Graficele sunt practic identice, dar vârfurile lor sunt decalate cu vreo 25 de ani. N-am văzut niciodată o dovadă mai bună a legăturii dintre cele două. Făcut de Our World in Data.

Decalajul foarte mare arată, de asemenea, foarte multe lucruri. Arată de ce o măsură de limitare a fumatului, prin diverse forme, este cu bătaie foarte lungă. Arată și de ce efectele fumatului sunt greu de studiat, că ai nevoie de foarte mulți ani pentru a vedea impactul său.

Mai arată și de ce foarte mulți fumători spun că fumează de mulți ani și n-au nimic. Păi nu au, dar stai să treacă totuși vreo 30 de ani înainte de a da verdictul final, că probabil același decalaj apare și dacă punem graficul bolilor de inimă, rinichi, plămâni și altele, nu direct cancer.

În caz că vă întrebați cum stă România, există în linkul de mai sus un grafic ce compară decesele premature cauzate de fumat din 1990 cu cele din 2017. România a scăzut de la 162 la 111 per suta de mii de locuitori. Nu știu exact cât de relevante sunt însă datele din 1990 în țara noastră, care era accesul la țigarete în perioada comunistă și cum măsura statul român pe atunci astfel de boli.

De asemenea, România are cam 30% fumători. Ponderea este mult mai mare decât media în țările cu venit mare, mediu și mic. De obicei cetățenii țărilor high-income au mai mare grijă de sănătatea lor, fac mai mult sport, mănâncă mai sănătos, evită dependența de nicotină pentru că au acces la alte plăceri ale vieții sau simt că au mai multe de pierdut în caz de boală. România întrece însă și alte țări cu venituri mici, inclusiv cele sub-sahariene. Puteți să vă jucați cu diverse grafice: procentul fumătorilor în fiecare țară și vânzările de țigări.

Statisticile pot fi utile în orice domeniu. Trebuie doar prelucrate datele și puse în context și explicată semnificația lor. Mi-ar plăcea ca și Institutul Național de Statistică să facă asta mai des și pe înțelesul oamenilor.

    25 comentarii

  1. Hai Radu lasa-ne cu statisticile facute de NHTSA. Astept comentariile de la Gigeii aia specialisti care spun ca cunosc ei pe cineva care a scapat dintr-un accident ca nu purta centura…

      (Citează)

  2. Vezi ca iar il confuzezi pe Gaelex, respectiv daca jumatate din cei morti purtau centura, inseamna ca nu conteaza daca porti sau nu centura :-))

      (Citează)

    • Nici o confuzie, daca sansele tale sunt 50-50 cand sunt doar 2 rezultate posibile, logic ca nu are sens sa porti centura. Nu este rational, dar este logic.

      Daca prezentau situatia ca procent de decese intre cei din automobil, poate era altceva. Unii or fi fost pietoni loviti de masina, nu aveau cum sa poarte centura.

        (Citează)

  3. Gaelex:
    Nici o confuzie, daca sansele tale sunt 50-50 cand sunt doar 2 rezultate posibile, logic ca nu are sens sa porti centura. Nu este rational, dar este logic.

    Daca prezentau situatia ca procent de decese intre cei din automobil, poate era altceva. Unii or fi fost pietoni loviti de masina, nu aveau cum sa poarte centura.

    “Of the 22,215 passenger vehicle occupants killed in 2019, 47% were not wearing seat belts.”

    Nu poti fi si pasager in masina si pieton in acelasi timp.

      (Citează)

    • Poti, daca n-ai centura pusa in momentul accidentului.

        (Citează)

    • Wow, adică mai mulți au murit purtând centura? Asta tocmai a devenit argument să nu porți centura, ai șanse ceva mai bune sa nu fii printre cei morți.

      Incredibil ce pot face statisticile.

        (Citează)

    • Mai ales daca nu le intelegi :)))))

        (Citează)

    • Nu e nimic de înțeles, din 100 de decese 53 purtau centura, cu 6 mai mult decât cei care nu purtau. Concluzia inexorabilă pe aceasta statistică prezentată greșit este că centura ucide.

        (Citează)

    • Daca din 100 de accidente, in care 90 din persoanele implicate purtau centura si 10 nu purtau, mor 10 oameni, 5 care purtau si 5 care nu purtau, rezulta ca 85 de persoane care purtau centura au fost salvate, adica 94% din cazuri, comparativ cu 50% din cazuri in grupul care nu purta centura.

        (Citează)

    • Doar ca nu este o prezentata o statistica cat de cat corect, care ar fi fost numar total de accidente, din care nepurtatori de centura, din care decese vs. numar total de accidente, din care purtatori de centura, din care decese.

      Ca sa vezi ca 1 din 10 purtatori de centura poate muri in timp ce la nepurtatori de centura 1 din 2 poate muri.

      Este pus carul inaintea boilor, cu decese din care nepurtatori de centura. Si nu poate rezulta decat ca este mai sigur sa nu porti centura.

        (Citează)

  4. Gaelex:
    Wow, adică mai mulți au murit purtând centura? Asta tocmai a devenit argument să nu porți centura, ai șanse ceva mai bune sa nu fii printre cei morți.

    Incredibil ce pot face statisticile.

    Probabil esti trol, dar hai sa încerc și eu, desi a explicat Radu in articol.
    Conform statisticilor doar 10% din pasageri nu poartă centură.
    Presupunând că distribuția acestora în accidente se păstrează, morții fara centura ar trebui sa fie tot 10%. Daca cei fara centura conduc mai atent ar trebui ca procentul sa fie și mai mic de 10%.
    Cum procentul e mai mare de 10% (47%) înseamnă ori că cei fara centura conduc de 5 ori mai periculos ori că ai de 5 ori mai multe șanse să mori într-un accident daca nu ai centură.

    Daca nu te conving pe tine poate alti cititori se vor îndoi de ceea ce spui.

      (Citează)

  5. am scris un comentariu mai lung dar a intrat in aprobare si acolo o sa moara

    uneori ca sa intelegem statistica ajuta sa ne gandim la cazurile extreme

    de exemplu, sa ne gandim ce am vedea in date daca 100% din oameni ar purta centura

    am vedea ca TOTI cei morti in accidente sunt purtatori de centura

    ce concluzie am putea trage de aici? ca centura nu ajuta cu nimic, ca purtarea centurii chiar duce la deces sau ce anume?

    :-))

      (Citează)

  6. NHTSA face niste statistici foarte interesante, si inclusiv teste de siguranta mult mai bune decat ncap.
    O statistica interesanta este rata de mortalitate intre hyundai elantra vs tucson vs santa fe.

      (Citează)

  7. Gaelex:
    Doar ca nu este o prezentata o statistica cat de cat corect, care ar fi fost numar total de accidente, din care nepurtatori de centura, din care decese vs. numar total de accidente, din care purtatori de centura, din care decese.

    Ca sa vezi ca 1 din 10 purtatori de centura poate muri in timp ce la nepurtatori de centura 1 din 2 poate muri.

    Este pus carul inaintea boilor, cu decese din care nepurtatori de centura. Si nu poate rezulta decat ca este mai sigur sa nu porti centura.

    100% sunt aia morti in accidente. Din aia, 47% nu aveau centura. Da, 1 din 2 morti nu avea centura.
    Deci e mai sigur sa nu porti centura daca vrei sa mori, de-aia e irelevant ce vrei tu, si e relevant ce au dat aia in statistici.

      (Citează)

  8. E o aberatie asta cu purtarea centurii de siguranta. Ne bagam aiurea in procesul de selectie naturala. Cum e si aia cu purtatul castii pe motor…

      (Citează)

  9. nu mai citeam comentariile de la o vreme dar de cand cu articolele cu statistica mi-a revenit pofta sa il urmaresc pe gaelex.

      (Citează)

  10. scipio:
    Nu mai citeam comentariile de la o vreme dar de cand cu articolele cu statistica mi-a revenit pofta, doar ca sa pot urmari rationamentele lui gaelex. Mare om.

      (Citează)

  11. Masca in pandemie, centura de siguranta in masina sau in avion, scaunul auto de copil, regulile de siguranta rutiera, alimentatia sanatoasa, recomandarile antifumat, recomandarile antidroguri, vaccinurile, tehnologia 5G, TOATE sunt niste prostii, fake news, manufacturate de Illuminati si Reptilieni in frunte cu Bill Gates ca sa ne inrobeasca pe noi cei multi si destepti!

      (Citează)

    • asta pe modelul facebook care bloca textele ca covidel e facut in laborator, pe motiv de fake news.
      pana ghici ce, nu a mai fost chiar fake news.
      ce ne facem bobita?
      a patit ceva acest justitiar al adevarului numit tzuchenberg ceva pt asta? nu prea vad

      pe acelasi principiu, daca apare un studiu ca de la 5g iti mai creste un outz. iti ceri scuze sau ce mai zici atunci?

        (Citează)

  12. Nu e treaba statului sa cheltuie bani cu institutii si cu astfel de studii. Centura este buna dar trebuie sa fie optionala. Sananatea lafel; fac ce vreau cu ea. Probabil o sa morin deceniul sase al vietii. Astazi m-am trezit la 12 si am inghitit un kilogram de zahar din diverse produse si nu mai stiu cat alcool. Nu vreti sa se dea o lege in care sa se introduca/reintroduca… “alimentatia stiintifica”, trezirea la 6, joggingul la 6:30 etc?! Aici o sa ajungem! Statul trebuie sa protejeze proprietatea privata(asta e principala lui menire!), libera competitie, sa arunce cativa banuti ca sa nu vezi lume cazuta pe strada, sub sub diverse forme, poate chiar un mimin, minim, venit garantat universal, sa ne apere de otravuri, de ce le-ar mai trasni unora prin cap in genetica, de folosirea gresita a AI si inrest…sa ne lase in pace!

      (Citează)

    • Daca ai pe cineva pe bancheta din spate si nu are centura, la un accident mai serios ala zboara cu genunchii si capul in scaunul tau si te face praf, daca ai scapat de la airbag. Vezi putin aici: https://youtu.be/y3InF19dzlM?t=22

      Asa ca e foarte bine ca e obligatorie.

        (Citează)

    • Si cand da necazul peste tine, la cine vii sa bati pe la porti? Nu la stat?
      Te-ai imbolnavit, ai nevoie de ajutor, ce faci? Nu-mi spune ca scoti 200 000 EUR bam! sa te tratezi singur la Viena! Si apoi 80000 EUR pe an de tratament pentru cancer…
      Cand esti sanatos e usor sa zici ca nu e treaba ta sa platesti pentru altii si ca fiecare face ce vrea cand vrea. Cand dai de necaz esti mult mai rezervat si te lupti pentru viata.
      Nu mai bine ne gandim un pic si cand suntem sanatosi, poate ne mai reducem sansele sa ajungem in groapa aia?

        (Citează)

  13. daca nu porti centura iti meriti soarta, adica sa ajungi printre ingerasi.
    drum bun si cale batuta.

      (Citează)

  14. Vad ca nimeni nu zice de fumat nimic..
    Amândouă sunt alegeri putin fericite care grabesc un pic pasul catre viata de apoi.

    Unde un banc zice ca cea mai dolce soarta la cazan ar avea-o fumatorii, după binemeritata pauza de tigara auzindu-se eternul “și acum.. SCUFUNDAREA !”..

    Eram curios sa caut si cum sta treaba cu cealalta patima, bahică, dar m-am oprit când am văzut reducerile de pe Finestore..

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus