Cum am călătorit în Grecia în vreme de covid

10 Jun 2021  ·

TURISM  ·

21 comentarii

Am fost în Creta. M-am și întors. Iată mai jos câteva idei despre cum este călătoria în timpul pandemiei de covid.

LA DUS

Site-ul de referință pentru informații este cel oficial travel.gov.gr. În acest moment, grecii te lasă să intri în țara lor dacă ai una dintre următoarele:

• adeverință că ești complet vaccinat și au trecut 14 zile de la ultima doză. Acceptă cam orice vaccin, nu sunt pretențioși. Eu cu adeverința de vaccinare în mână am intrat, descărcată de pe adulti.renv.ro.
  • test PCR negativ, făcut cu maxim 72 de ore înainte de intrarea în Grecia.
  • dacă ai avut covid în ultimele 2-9 luni și vii cu test de anticorpi sau adeverință medicală în acest sens

Noi, vaccinați fiind, am mers cu adeverința. Se mai completează pentru Grecia un PLF, Passenger Location Form, un fel de chestionar în care scrii de unde vii, unde vei sta și care este situația ta de vaccinare. În ziua în care urmează să intri în Grecia vei primi un cod QR (eu l-am primit pe la ora 0:10) ce trebuie arătat la vamă.

Bineînțeles că și compania aeriană ar putea avea condiții suplimentare ca să vă lase la bordul avionului. Noi am mers cu Blue Air, care nu are condiții suplimentare, ci doar ne-au controlat la check-in dacă avem actele de mai sus. Bineînțeles că în avion este obligatorie purtarea măștii și toți pasagerii au purtat-o fără să comenteze.

Ajunși în Grecia, vameșii greci s-au uitat în treacăt dacă am PLF și le-am fluturat și actul de vaccinare prin față.

Din ce mi-au dat seama la îmbarcare și vamă, cam 70% dintre turiștii din jurul meu erau vaccinați.

ÎN GRECIA

În Grecia este obligatoriu portul măștii pe stradă și în interiorul spațiilor publice (excepție la masă și cred că și pe plaje, desigur) și treaba asta se aplică după cum vrea fiecare zonă și după cum ți-e norocul.

Părinții mei au fost în urmă cu 2 săptămâni în zona Halkidiki și spuneau că nu prea purta nimeni mască pe afară sau era pe post de chin diaper, pusă la mișto.

Prin Creta, însă, lucruri păreau mai serioase. În Rethimnon cam toți purtau mască, la fel și în Agios Nikolaus. În capitala Heraklion lumea părea mai relaxată, deși am vizitat un muzeu care urmărea strict regulile, inclusiv permiteau treptat accesul vizitatorilor în incintă.

Hotelul în care am stat (Mitsis Laguna, la 20 km de Heraklion) era de asemenea destul de strict cu regulile. Masca era cerută în interior (la recepție, în drumul prin hotel spre restaurant), iar la restaurant te rugau să pui pe mână o mănușă de unică folosință, ca să nu atingi cu mâna platourile cu mâncare, de exemplu. Angajații lor purtau cu toții corect masca, indiferent dacă munceau sau nu în aer liber.

În afara hotelului mi s-a părut un respect mare pentru legile locale prin magazinele și localurile în care am intrat. Per total, m-am simțit la fel de în siguranță ca în București.

Eu sunt vaccinat complet, așa că nu mă temeam de covid, dar le-au respectat mereu regulile din respect pentru gazde și pentru alți turiști. Nu era ceva semnificativ oricum. Puneam masca pentru maxim 30 de secunde cât treceam prin interiorul hotelului și dacă mă duceam să-mi mai arunc niște rib-eye în farfurie la prânz.

LA ÎNTOARCEREA ÎN ROMÂNIA

Grecia este pe lista galbenă a României, așa că teoretic trebuie să stai 14 zile în izolare când vii din Grecia. Acesta este motivul pentru care românii încă nu se înghesuie spre teritoriile elene, preferând Egipt sau alte țări cu care România nu are vreo problemă (sau Zanzibar, unde oficial nu sunt cazuri și deci nici restricții, iar președintele țării neagă că ar exista în general virusul, dar asta e altă discuție).

Faptul că se cerea această izolare a făcut ca două chartere anterioare să ni se anuleze. Ambele erau ale Anima Wings, care-i compania aeriană a Christian Tour. Cred că începând de acum sunt însă mai mulți turiști și scad riscurile de așa ceva, dar nu la zero.

Există însă excepții de la regula izolării și sunt aceleași ca la dus:

• ești vaccinat și prezinți adeverința
  • ai test PCR negativ făcut cu maxim 3 zile înainte de a reveni în România
  • ai avut covid și ai anticorpi

Așa că la întoarcerea în România nu am avut nici o problemă dincolo de birocrația greoaie.

Mai exact, la vamă trebuie să dai o declarație privind unde te vei izola, în cazul în care ți se solicită asta. Sistemul este prost explicat oamenilor în sensul că tu declari că te vei izola la adresa cutare și mulți se panicau din acest motiv, dar în practică doar ai precompletat o declarație în cazul în care ți se va cere izolarea. Personalul medical de la intrarea în România decide dacă trebuie să te izolezi sau nu (eu eram vaccinat, deci s-a decis că nu).

Declarația asta poate fi completată online pe covid safe, dar o faceți degeaba. În aeroport, cei de la Vamă ne-au spus că ei nu au ce face cu codul QR generat de propria lor aplicație, ci trebuie să completăm pe hârtie această declarație, ca să aibă ei unde pune ștampila cu “izolare” sau “fără izolare”. Și cu hârtia aceasta ștampilată mergi apoi la ghișeul de verificat actele pentru a intra oficial în România.

Bizară treabă, dar așa e statul român, face aplicații digitale ca apoi să le ceară depuse la ghișeul 2. Erau acolo la intrarea declarații de completat și oricum ne-au dat și grecii la plecarea din țara lor; doar pix să ai.

And that was it. Toate informațiile le puteți găsi bine organizate pe site-ul Blue Air, apropo, dacă introduceți acolo țara de plecare și de destinație. Folosiți-l pentru informare, pare actualizat la zi. Desigur, verificați și condițiile companiei aeriene cu care zburați voi.

Mi s-a părut amuzant că unii au plătit probabil 250 de lei test PCR la plecarea spre Grecia și apoi probabil tot atât prin Grecia, la revenirea spre România (uneori hotelul la care stai ți-l oferă gratis sau măcar intermediază efectuarea lui contra-cost, apropo), deci 500 de lei pentru o plecare de persoană, în timp ce vaccinarea este gratuită și te și apără de boală.

Cu ocazia acestui concediu am simțit și principalul avantaj al vaccinării: revenirea la viața normală, la un concediu după un an de muncă și mai ales la un concediu fără vreo teamă. Pur și simplu nu-mi păsa dacă cineva în jurul meu tușea, strănuta, horcăia, zicea că mâncarea sau cocktailul nu au gust șamd. Not my problem anymore.

S-au mai schimbat lucrurile și prin aeroport, apropo, în acest an și jumătate de când m-am mai călcat pe acolo. În primul rând, la Plecări în terminalul nou au montat cititoare automate de bording pass, ca să-l scanezi singur înainte să intri la controlul de securitate.

Apoi, în zona de verificare acte au apărut porți automate de verificare a pașapoartelor, câtă vreme ai unul biometric, exact ca în străinătate. Sunt un avantaj pe viitor. Majoritatea românilor călătoresc cu buletinul, deci la acele porți probabil nu vei sta la coadă.

La sosire, imediat după scările rulante cu înghesuială, se face o triere pentru sosirea din țări din lista galbenă și din lista verde. Culoarea lung spre verificare acte este apoi împărțit în două.

În capătul său au montat niște camere cu termoviziune pe tavan și apoi urmează zona de triere medicală, cu declarația de izolare și ștampilarea acesteia. Ulterior urmează verificarea pașapoartelor, iar aici nu am văzut porți automate.

Culoarul spre benzile de bagaje este în renovare, cred că va fi gata până la primul meci de la Euro 2020 ținut în București. În capătul său, unde ajungi la benzile de bagaje 1-3, au fost montate uși automate cu sens unic. Nu știu de ce, poate ca să nu se întoarcă cineva spre terminalul de pasageri, în special dacă a intrat cu japca din zona de așteptare pasageri (se întâmplă, paznicii sunt pisicuțe).

Creta a fost bine. Am stat la Mitsis Laguna, un hotel cu cocktailuri și mâncare bună și servicii mișto. Insula este prea mare pentru gustul meu și durează prea multe ore petrecute ca să o vizitezi, dar am și condus pe un drum pitoresc și asta rămâne o amintire plăcută. Dacă vreți să stați într-o stațiune, vă recomand Rethimnon.

21 comentarii

1. Gandeste-te la cei vaccinați cu 2 – 3 copii. Mai bine o lasă naibii!

• imihai78:
      Gandeste-te la cei vaccinați cu 2 – 3 copii. Mai bine o lasă naibii!

De vaccinat cu ser, cip, magneți am auzit. Dar să te vaccinezi cu copii… cu 2-3?

(Citează)

2. Sint vaccinat si eu si doamna, dar de scarba procedurilor si a purtatului mastii, le zic pas si anu asta grecoteilor. Si iesitului peste granita in general. Poate mai de la anu incolo.
    Vaccinat vaccinat, da’ la cat de imbecili sint la vama, nu vreau sa am surpriza unei carantinari la revenire.
    Plus ca exista sansa sa pleci pa verde sau galben si in cateva zile sa se faca rosu.

(Citează)

• Daca esti dintr un oras mare si poti sta/lucra remote de acasa, nu vad problema cu carantina. Noi ne am asumat o si anul trecut, probabil si anul asta.

3. Prea putine poze de pe-acolo, plus ca vrem s-o Vedem si pe Matilda, ca tu esti urat =))))

4. Am observat ca unele tari accepta si teste antigen, care sunt mult mai ieftine.

(Citează)

5. A treia poză e într-un mare fel :))
    E prea complicat, prea multă bătaie de cap, anul ăsta rămânem la litoralul nostru.

• Multumim Radu. Am doua vacante planificate si prima e cu avionul in Grecia. Suntem vaccinati din mai. Agentia nu prea stie ce si cum dar inteleg de la tine ca acel certificat de vaccinare de pe Renv printat e suficient pentru a atesta vaccinarea pentru autoritatile elene si e nevoie si de plf si that is it. Plecam cu 2 zile inainte de 1 Iulie deci pasaportul verde nu va fi disponibil. Multumesc

(Citează)

• Pentru o persoana vaccinata este o procedura destul de simpla, mult mai simplu decat era inainte sa adere Romania la UE si i se scoula vreunui vames de prin Cehia ca ai nevoie sa completezi nu stiu ce declaratie pe o tipizata in chirilice.

6. Ce dor imi e de Creta, sper sa mai merg in curand dar momentan mi se pare cam prea mare agitatia plus ca desi sunt vaccintata inca nu ma simt confortabil sa stau intr-un mediu inchis cu mai multi oameni ( aeroport,avion,restaurant etc. ) 😐
    Am fost in sept 2019 si am stat in Rethimno unde am inchiriat un ap , data viitoare as vrea in Chania ca sa fim mai aproape de plajele cunoscute -vorba ta e cam mare insula si intr-o saptamana nu ai timp sa vezi prea multe . Heraklion mi s-a parut cam agitat …anyhoo ma bucur ca au aparut articolele de calatorii 😊

7. Deea:
    A treia poză e într-un mare fel :))

Multumesc :)

(Citează)

8. 70%? Eu am fost in Danemarca unde toata lumea nevaccinata este testata la intrare si e prioritate pentru vaccinati, coada separata. Numarai pe degete parsoanele de la coada cu vaccin. Nici nu puteai sa ii spui coada. Dintr-un avion intreg.

9. Țin minte când am făcut o poză în aeroportul Otopeni cu camera DSLR, au venit două persoane, foarte supărate, că de ce fac poze în aeroport. Am șters poza, puteam și să nu fac asta, că n-au verificat.

Nu am văzut un semn de “fotografiatul interzis”, dar e posibil să fi fost.

(Citează)

10. Ma amuza foarte tare situatia din Grecia. Anul trecut, cand aveau mult mai multe cazuri, nu aveau aproape niciun fel de restrictii (pe vara): totul deschis, masca doar la interior dar nu o purta mai nimeni, aveau intr-adevar distantarea de 2 metri (inclusiv pe plaja), dar cam atat.
    M-as bucura insa mult daca ar fi si anul asta la fel de liber cum a fost anul trecut, cel putin pe insulele unde nu se ajunge cu masina, dar din pacate cred ca anul asta vor veni iar turistii buluc, ca in pre-pandemie…

11. Si in Grecia codul QR poate fi degeaba. La intrare in tara, vamesii au refuzat codul si au cerut sa se uite pe fisierul pdf, sa citeasca cu ochii lor numele calatorilor si hotelului. L-au citit din telefon.

(Citează)

12. Dar de ce ai blurat cefele unor oameni pozele din aeroport? mai ales ca oricum purtau si masti…

13. Vad că ți-ai uitat adidașii acasă …

14. Salutare! Felicitari pentru vacanta!
    Eu am plecare pe 22 iunie tot in Creta. 2 adulti vaccinati si 2 copii (3 si 7 ani)
    Cei 2 copii au avut Covid in februarie si am rezultatele medicale in limba engleza .
    Problematica este situatia fetitei de 7 ani, in sensul ca nu stiu daca mai trebuie sa ii fac test PCR avand in vedere ca am rezultatul ei pozitiv la Covid in februarie 2021.
    pe siteu-ul travel.gov.gr. scrie:

”REQUIREMENTS FOR VISITORS

Before arrival:
    – Tourists must fill in the Passenger Locator Form (PLF) no later than 23:59 (11.59 PM) of the day before arriving in Greece. For more information, please click here.

Prior to departure, all travelers must ensure that they carry an acceptable form of certification of their health condition. Acceptable documents include:

– A negative PCR molecular test result from a laboratory; the test must be taken up to 72 hours before entry.

– A vaccination certificate issued by a certified authority.

– A certificate of recovery from the SARS-CoV-2 virus infection issued by a public authority or a certified laboratory.

– Proof that the traveler was tested positive with COVID-19 in the past 2 to 9 months. This can be proved either by presenting a positive PCR molecular or an antigen test result performed by an authorized laboratory or a medical certificate confirming that the holder was tested positive with SARS-CoV-2 virus infection.”

Ultima conditie poate fi deajuns sa intri in Grecia?

Intreb si aici pentru ca nimeni pe nicaieri nu poate sa imi raspunda la aceasta intrebare. Am scris si la ambasada greciei si bineinteles ca nu am primit niciun raspuns.

(Citează)

15. Eu recomand Rethymon pentru ca e cea mai misto statiune d.p.d.v. arhitectural si ca are o faleza misto, DAR pentru plaje si ape exotice recomand Chania.

16. @Radu, poti te rog sa imi spui daca este disponibila mancarea la bordul avionului sau regulile de protectie interzic servirea mesei?