un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

asus s5507

Nu-mi plac butoanele capacitive pe mașini

3 Jun 2021  ·

AUTO  ·

23 comentarii

M-am uitat la prezentarea Ferrari Roma de mai jos și sunt uimit de câte butoane capacitive au pus în mașină, adică foarte multe. Până și reglajul oglinzilor laterale se face din butoane capacitive fiecare oglindă în parte și apoi glisând cu degetul pe un senzor capacitiv, ca și cum ai trage pe ecranul unui telefon mobil.

Am condus câteva astfel de mașini (cu multe butoane capacitive, nu Ferrari) și experiența nu mi-a plăcut niciodată. Trebuie mereu să iei ochii de la drum ca să te uiți pe ce apeși în bord, în timp ce un buton clasic se simte imediat la deget.

Mi se pare complicat să reglezi oglinda laterală din mers, dând cu degetul pe un senzor tactil ascuns în stânga volanului, operațiune care necesită și o precizie crescută, că vorbim de mișcări de milimetri ale degetului tău în timpul conducerii.

Prefer chiar și ecran tactil de mari dimensiuni în fața butoanelor mici și capacitive din simplul motiv că măcar pe ecran poți crea o interfață adaptivă la situație, configurabilă de utilizator și cu butoane foarte mari, dacă este cazul. O serie de 20 de butoane capacitive mici rămâne fix asta pe vecie.

Am condus diverse mașini cu astfel de butoane. Cea mai neplăcută experiență a fost la Porsche Panamera 4 Hybrid care doar asta avea, butoane mici și tactile pentru majoritatea funcțiilor. Nu sunt fan al vreunui interior cu multe butoane fizice, dar cred că cele esențiale trebuie păstrate așa, ușor de găsit fără să le cauți atent cu privirea, iar restul mutate în “televizorul” din bord.

Nu că asta m-ar opri din a lua un Ferrari Roma. Mașina pare foarte mișto, deși ca aspect zici că-i ceva produs de japonezi, nu de italieni, și cu faruri de McLaren. Poate că asta este doar o reacție la schimbare, cine știe. Dar da, Ferrari a trecut prin acest model la butoane capacitive inclusiv pe volan, bord complet electronic și alte asemenea artificii pe care probabil le vor regăsi din plin și pe viitorul lor SUV.

Cunosc în teorie și motivele din spate. Un buton capacitiv este mai ieftin decât unul clasic, că nu are microswitch și la fel de mult hardware în spate. Un ecran mare din care să reglezi totul este și mai ieftin decât o serie de butoane capacitive. Sunt doar uimit să descopăr că se aplică asta chiar și la mașini precum Ferrari.

asus s5507

    23 comentarii

  1. Vor baga feedback haptic in ele la un moment dat, marketing cat cuprinde si pret mai mare.
    E un intreg trend de a introduce cat mai multa electronica in masina, pentru ca doar asa il poti convinge pe gugustiuc sa dea 30-40% in plus pe aceeasi masina “clasica” din generatia trecuta.

      (Citează)

  2. Cam cate reglaje faceti voi la masina in timp ce conduceti ? Cate oglinzi reglati din mers? Eu in 90% din timp ma urc in masina, pornesc spotify (google assistant ca sa schimb), clima pe 22 de grade si la drum..

      (Citează)

    • De ce pornești clima, nu rămâne setată de la drumul anterior? :D Sunt de acord, nu le folosești extrem de des (iar pentru muzică, de exemplu, majoritatea încep să aibă „rotiță”, dar butoanele capacitive tot sunt o prostie în mașină, cel puțin fără haptic feedback…

        (Citează)

    • Da, reglajele pentru oglinzi nu le faci in mers. Dar sunt o multime de alte reglaje pe care le faci in mers si unde este util sa ai butoane fizice pe care sa le simti si sa nu fii nevoit sa iei ochii de la drum.
      De exemplu butoanele de pe volan sunt destul de folosite fiindca de asta au fost si puse pe volan: controlul volumului, controlul postului de radio, butoanele pentru bluetooth daca vrei sa raspunzi sau sa initiezi un apel, etc.

      In plus daca te uiti pe la minutul 7 la schimbatorul de viteze, mi se pare incredibil de neintuitiv si de dificil de folosit. O serie de 3 butoane mici care au o cursa infima si care par destul de dificil de “ghicit” fara sa te uiti direct la ele.

        (Citează)

    • Cam 5-10 reglaje pe 100km.

      Repeta dupa mine: oglinzile nu se regleaza in mers :))

      Oglinzile se regleaza ori de cate ori ai nevoie sa schimbi zona in care te uiti, sau zona din care te uiti din diferite motive – parcari, mers cu spatele , schimbarea pozitiei la volan la drum lung/ oras, schimbarea conditiilor de drum inclusiv a luminozitatii si pozitiei soarelui in raport cu oglinda ta, etc.

        (Citează)

    • @Catalinx, aici glumesti sau vorbesti serios? Eu nu schimb aproape niciodata pozitia oglinzilor. Le setez in pozitia optima si apoi daca nu fac vreo modificare la pozitia scaunului, le las asa pentru urmatorii 2-3 ani.

      Cum adica sa reglez oglinzile in functie de pozitia soarelui? Pai ce fac aici, la prima curba le schimb din nou? Ca doar se modifica pozitia soarelui.
      Din nou, tu cand mergi 50 de metri cu spatele reglezi oglinzile inainte? Sau cand parchezi? Eu in general imi schimb putin pozitia la volan la parcarile cu spatele daca nu vad (adica imi “intind” gatul in directia necesara ca sa vad in unghiul corect).

        (Citează)

  3. Repeta dupa mine: oglinzile nu se regleaza in mers :))

      (Citează)

  4. Pe langa faptul ca urasc butoanele capacitive in masini, arata groaznic cele din poze…

      (Citează)

  5. Cine a pus capacitive pentru aerul conditionat merita sa fie impuscat.
    Cu restul hai sa zicem ca treaca mearga, dar la aer umbli destul de des.

      (Citează)

  6. MihaiDB:
    Repeta dupa mine: oglinzile nu se regleaza in mers :))

    Când mașina se deplasează noi numim reglarea ajustare și ocolesc legea emisă de dvs. acum 5 minute.
    La fel și scaunul electric, suportul lombar, retrovizoarea, volumul sistemului multimedia, uneori chiar și destinația Waze-ului ( dar prin comandă vocală ).

    Și ca să revenim la topicul autorului, chiar și în parcare prefer să mă uit la oglinda pe care o reglez și nu la butonul de reglaj.

      (Citează)

  7. Îți recomand să faci un test drive cu el, dacă poți.

    Am condus unul într-o zi în care era mazga pe jos și crede-mă că ai cu totul alte probleme în momentul ăla. Mașina are propulsie și e front heavy. Mă alerga un golf gti pe dn1 pentru că în momentul în care acceleram cât de puțin în curbă, pleca spatele urât.
    Mișto spațiul pentru șofer, gândit ca un cockpit. M-a surprins plăcut și suspensia destul de confortabilă.

      (Citează)

  8. Am cateva butoane capacitive in masina, dar le folosesc rar. Sunt pentru recirculare, dezaburire etc. In rest, majoritatea comenzilor sunt pe display. Inclusiv AC, care sta de obicei pe 20-21.

    N-am o problema cu butoanele capacitive, daca nu sunt comenzi pe care le folosesc des. Spre exemplu, mi se pare stupid sa le pui pe volan.

      (Citează)

  9. dupa mine cea mai mare problema cu aceste butoane e ca poti sa le apesi fara sa iti dai seama, doar atingand zona aia fara sa fii atent.

      (Citează)

  10. E oleaca contraproductiv ca zeci de ani s-au chinuit sa faca butoane cu texturi diferite ca sa le poti diferentia usor la palpare, iar acum toate-s la fel.

    Dar acolo e viitorul, multe nu mai au nici butoane, direct 2 ecrane si papa.
    Probabil peste cativa ani vor incepe sa aduca iar butoanele fizice si va fi un fel de “noutate in design”.

      (Citează)

  11. Total de acord. Teoretic comenzile vocale ar trebuie sa acopere din neajunsurile butoanelor capacitive si ale touchscreen-urilor, dar tehnologia aia nu e chiar unde trebuie, cel putin nu pe masini si nu daca nu vorbesti engleza nativ.

    Segmentul de interes pentru mine e crossover acum, iar acolo cel mai mult imi place interiorul lui Peugeot 3008, care are un fel de clapete fizice pentru comenzile uzuale. In rest e super modern.

      (Citează)

    • Clapetele alea sunt pentru meniurile principale. Sunt ok in general, dar ai grija ca display-ul de la Peugeot e putin cam lent iar comenzile vocale sunt destul de limitate. Poate generatia noua de 3008 e mai ok.

        (Citează)

  12. Ferrari cu cutie automata? As fi luat daca aveau manuala

      (Citează)

  13. Eu am asa in minte niste reguli, daca ar fi sa lucrez la HMI:
    – butoane fizice la functii ce sunt folosite des / trebuie folosite in timpul mersului (stergatoare, semnalizare, clima, lumini, incalzire in scaune si volan etc)
    – capacitive / touchscreen la functii ce se folosesc cu masina stand pe loc (activare/dezactivare functii, lumini ambientale, diverse meniuri multimedia)
    – comenzi vocale la navigatie, in loc sa tastezi adrese, le rosteste (asta si daca tehnologia permite)
    – gesturi…nu prea isi au rostu

      (Citează)

  14. Eh, asa iti dai seama ca ai imbatranit si ca nu se mai fac masini pentru tine ci pentru noua generatie de hipsteri.

      (Citează)

  15. Ferrari? Nu, mersi. Prefer Lamborghini.

      (Citează)

  16. O sa incep prin a spune ca sunt un tip deschis spre nou, iubesc masinile si tehnologia.. Utila. Am testat acum 1 an, inainte de a imi lua masina peste 7 modele de pe shortlist. Inainte de decizie am testat si un Golf 8 si un ID3 care nu erau pe shortlist, dar m au facut curios. Butoanele capacitive de pe volan, cele cu feedback haptic, sau acel slide bar pt volum si climatizare mi s au parut total ne ergonomice. Nu la fel de Rea, dar totusi un element care distrage serios atentia soferului de la drum este Integrarea comenzilor de climatizare in touchscreenul sistemului de infotainment. As adauga ca ii timpul testului cu Golf 8, ecranul masinii nu a mai raspuns comenzilor de oprire a climatizarii. Am inteles ca e o o buba de soft dar a fost neplacut. Parerea mea subiectiva e ca, uneori s a mers prea departe cu aceste comenzi tip touch. Stiu ca VW nu e Ferrari insa efectul pare similar si numai ergonomic si safe nu e.

      (Citează)

  17. Nu au sens butoanele tactile, mai bine vocal sau de la ecranul central.
    Nu înțeleg de ce se mai fac masini cu oglinzi si nu se folosesc camere.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus