un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Ce este un NFT și la ce-ar putea fi util

31 Mar 2021  ·

TEHNOLOGIE  ·

26 comentarii

Sunt sigur că ați auzit de multe ori termenul NFT în ultima perioadă și vă întrebați ce este acesta. Momentan apare în știri la categoria de lucruri noi, ciudate și scumpe, dar ideea în sine ar putea rămâne alături de lumea digitală pe termen foarte lung.

Așadar, ce sunt NFT-urile? Un NFT trebuie gândit ca act digital de proprietate combinat cu un certificat digital de autenticitate.

Un NFT poate fi atașat unui fișier digital: o fotografie, un desen, un cântec, un video – orice până la urmă. Persoana care deține NFT-ul poate spune deci ceva de genul “chiar și dacă există alte copii în lume, NFT-ul arată că eu dețin originalul și că am drepturi de proprietate asupra lui”. Și, după cum probabil ați observat, există o piață mare pentru obiecte unice sau inedite, chit că sunt digital și nu pe hârtie, pânză, ceramică sau altceva.

Să începem cu acronimul. NFT = non-fungible token.

Fungible sau, cum se zice în română, fungibil, înseamnă “Care poate fi înlocuit cu altul de același fel, de aceeași calitate și aceeași cantitate, în cazul când formează obiectul unei obligații.” (Dexonline).

Definiția din Merriam-Webster este următoarea “being something (such as money or a commodity) of such a nature that one part or quantity may be replaced by another equal part or quantity in paying a debt or settling an account“.

Altfel spus, termen este mai degrabă legat de bani sau alte obiecte de valoare. Bancnotele sunt fungibile, de exemplu. Dacă tu mi-ai împrumutat 100 de lei, eu nu trebuie să-ți dau înapoi fix aceeași bancnotă primită de la tine. Pot să-ți dau alta, tot de 100 de lei, și datoria este plătită.

Bitcoinii sunt fungibili. Nu contează exact pe care-l deții din toți cei existenți, nu-i niciunul mai special decât altul. Aurul, petrolul sau lemnul sunt materii prime fungibile, că nu contează exact ce lingou de aur ai sau de unde a fost extras aurul din compoziția sa.

Non-fungible înseamnă deci opusul: ceva unic, care nu poate fi înlocuit cu altul similar. De asta acel aspect de certificat de autenticitate. NFT-ul arată că obiectul pe care-l ai tu este unic, adică individualizat printr-o serie, cu proveniența și posesia știută și garantată prin NFT.

Ca analogie = orice obiect scump pentru că a aparținut cândva unei vedete, de exemplu. V-ați uitat la show-ul Pawn Stars? O minge de baseball costă 3 dolari. Mingea lovită de Mickey Mantle când a câștigat campionatul mondial, eventual semnată de acesta cu semnătură confirmată de un expert și tot ce-i nevoie pentru a dovedi că este acea minge? Probabil costă 300.000 de dolari.

Token este un termen legat de lumea digitală și metoda de a crea NFT-urile. Tehnologia blockchain este utilizată pentru a crea și garanta securitatea unui NFT, iar unele elemente legate de blockchain se numesc tokens.

Blockchain-ul l-am mai explicat cândva. Tehnologia în sine este foarte interesantă. Un lanț de blocuri, fiecare bloc având scrise în el niște informații (criptate), plus id-ul blocului anterior și a blocului următor. Împreună fac un lanț, iar acest lanț este public și deci regăsit pe sute de mii de calculatoare din toată lumea în acest moment.

Asta înseamnă că nu poți modifica informația dintr-un bloc pentru a o falsifica, de exemplu. De ce? Pentru că tu poți modifica blockchain-ul din calculatorul tău, dar cel original există pe sute de mii de alte calculatoare și servere și, la nevoie, se poate demonstra deci că al tău este cel alterat.

Ca analogie, teoretic poți falsifica actul de proprietate a unei case sau al unui teren și apoi, ca James Bond în noapte, te furișezi în Tribunalul București sau unde se țin oficial astfel de acte. Intri acolo, scoți originalul, îl pui pe cel falsificat în locul său și gata, ai tras lucrurile în avantajul tău.

Acum închipuiți-vă că arhiva tribunalului ar fi de fapt copiată de o mie de ori, copii ale actelor fiind în o mie de alte clădiri din țara asta. Mult mai greu, practic imposibil, să faci înlocuirea în toate acestea simultan, nu?

Așa că lucrurile scrise într-un blockchain rămân acolo și autenticitatea lor poate fi oricând confirmată. Blockchain-ul este o tehnologie de securizare descentralizată foarte rapidă și foarte versatilă. Bitcoin, Ethereum și alte asemenea lucruri ce fac des știrile sunt doar o aplicație a tehnologiei în sine. NFT-urile sunt o alta.

Acesta este logo-ul:

În caz că vă gândiți să-i spuneți persoanei iubite că pentru voi este non-fungibilă, în sensul că este unică, mai bine nu. Termenul este de obicei legat de materii prime sau valute tranzacționabile pe burse sau în magazine. S-ar putea ca unele femei să se simtă jignite de un astfel de compliment, deși pare minunat. Matilda n-a fost impresionată.

DE CE NE-AR PĂSA DE NFT-uri

Nouă, aici pe blog, poate că nu ne pasă… momentan.  În lume au însă deja destule aplicații foarte mișto.

Principala utilizare este de a acorda drept de proprietate asupra unui produs digital. Să vă dau un exemplu: un tablou clasic este simplu de vândut, că este un obiect fizic, unic, și cu originea certificată de experți în caz că pictorul nu mai trăiește.

Cum poate vinde însă un artist digital operele sale de artă? De exemplu un grafician care face un “tablou” la fel de mișto, doar că în Illustrator? Păi îl face NFT și deci îl poate vinde pe bani mulți deoarece cumpărătorul primește și garanția că doar el deține acel JPEG. Pe baza NFT-ului îl poate vinde ulterior altui colecționar.

Poate că graficianul vinde trei JPEG-uri la trei persoane diferite, fiecare cu NFT-ul său. Se poate și asta, doar că valoarea va fi mai mică pentru că sunt mai multe în lume.

Altcineva poate fura JPEG-ul respectiv și-l pune pe torrente ca să-l ia toată planeta. Nu-i bai. Tot deținătorul NFT-ului are obiectul cel mai valoros, că are de fapt dovada că lui i l-a dat artistul. Poți cumpăra o reproducere de Rembrandt cu 120 de lei. Originalul, certificat de experți că-i original, costă 100 de milioane de dolari și reproducerile nu-i pot micșora valoarea, ba poate chiar îl fac și mai dorit, și mai valoros în ochii celorlalți.

Așa că NFT-urile sunt în primul rând o unealtă foarte mișto pentru artiști digitali într-o lume digitală. Unicitatea nu mai poate fi garantată prin prezentă fizică a produsului în casa proprietarului, dar în lumea digitală NFT-ul preia acest rol. CSO-ul  de la Royal Finance îl numea recent “cea mai bună metodă de a demonstra proprietatea”.

Un reportaj văzut de mine arăta un artist care crease un algoritm de machine learning ce făcea singur desene. El vindea cele mai bune desene. Partea interesantă este că, prin NFT-uri și genul de contracte ce pot fi securizate prin blockchain, el încasa 10% și din tranzacțiile ulterioare ale acelui produs. Adică poate vindea un desen cu 300 de dolari, dar dacă după 3 ani desenele sale sunt foarte celebre și unul dintre cumpărători le vinde mai departe cu 100.000 de dolari, artistul va lua 10% și din noua tranzacție, un fel de “drepturi de autor”.

Christie’s a vândut cu 69 de milioane un colaj digital semnat prin NFT. Un gif animat cu Nyan cat s-a vândut cu 600.000 de dolari. Jack Dorsey și-a vândut recent primul său tweet cu 2,9  milioane de dolari și a donat banii. Aici intrăm în discuții despre percepția valorii, oameni care se laudă cu averea lor, bunuri Veblen și alte concepte.

via GIPHY

NOUA ORDINE MONDIALĂ A COLECȚIONARILOR DIGITALI

Uitați însă o altă aplicație foarte mișto. Știți cum colecționam surprize când eram mici (pe vremea mea, oricum) și alea cu Lăcătuș erau mai valoroase, că apăreau mai rar în gumă? Sau cum americanii au o adevărată piață cu valori foarte mari pentru baseball cards?

Lumea de acum este digitală. Oamenii vor să colecționeze pe telefon și tot pe un ecran să-și vadă colecțiile și să se laude cu ele.

Așa că NBA a inventat Top Shot, care-i o serie de mici clipuri video ce pot fi colecționate. Sunt de fapt faze șmechere din diverse meciuri ale sezonului trecut și toate vin cu NFT-uri. Le poți deține, iar cele rare sunt deja schimbate sau chiar vândute de colecționari într-un marketplace tot digital. NFT-urile fac posibile tranzacțiile și transferul de proprietate și autenticitate al fiecărui astfel de clip video făcut de NBA între colecționari.

Există mai multe niveluri de “cartonașe”:

  • common: peste 10.000 din fiecare
  • rare: între 500 și 4.999 din fiecare
  • legendary: între 50 și 499 din fiecare
  • platinum ice: 3 bucăți din fiecare clip
  • genesis: o singură bucată

Toate se vând sub formă de pachete. Un pachet de 5 momente common costă 14 dolari. Un moment de tip legendary (adică probabil vreun slam dunk foarte spectaculos dintr-un meci) care a fost lansat în doar 50 de exemplare este automat mult mai scump decât unul common lansat în 20.000 de exemplare în piață.

Și chiar și în serii limitate aparent identice, oamenii au găsit metode de a da valoare diferită unora dintre ele. Dintr-o serie de 50 de momente, cel cu numărul 1 sau cel cu numărul purtat de jucător pe tricou este mai valoros. Știu că nu are logică, numerologia n-a avut niciodată, însă mulți se feresc de numărul 13 (sau cred în horoscop), așa că that ship has sailed.

Dacă mă iau după faptul că toate pachetele sunt sold out pe site-ul oficial Top Shot, deși erau disponibile zeci de mii, înseamnă că sistemul a prins bine.

Ai putea să iei singur din ce meci tu o fază mișto și să o salvezi ca .mp4 în telefon și să te uiți de câte ori vrei tu la ea? Bineînțeles, dar n-ai participa la sistemul NBA, nu te-ai putea lăuda cu ce ai, nu ai putea să faci schimburi. Tendința de a colecționa ceva rar este uzuală pentru oameni, mai ales în grupuri organizate de pasionați; NFT-urile fac acest lucru posibil pentru fișiere digitale.

Uneori se ajunge la sume mari. Momentul #29/49 cu Lebron James s-a vândut cu 208.000 dolari. Cifrele arată că este momentul cu numărul 29 dintr-o serie de doar 49 produse. Puteți vedea aici marketplace-ul NBA Top Shot, iar până acum s-au cheltui peste 230 de milioane de dolari pe astfel de momente și în revânzarea lor.

Asta în baschet. Într-un sistem similar făcut pentru fotbal, un NFT cu Christiano Ronaldo s-a vândut cu 290.000 de dolari. Proprietarul a declarat cele de mai jos:

“Ninety-nine percent of people probably think it is stupid to spend so much on something that you cannot ‘touch.’ My parents don’t get it and think I am a bit crazy,” he said. “I would personally never buy a Picasso, but I was very happy to invest 300,000 USD in my idol.”

În traducere, are bani, i-a cheltuit pe ce-i place lui și nu-i pasă că obiectul cumpărat nu există fizic, ca în achizițiile clasice.

În fotbalul american, un card digital cu Gronkowski s-a vândut pentru 232 Ether, echivalentul a 435.000 de dolari în acel moment. Cum zice articolul, asta este încă departe de un cartonaș fizic, pe hârtie, cu Patrick Mahomes. Acela s-a vândut cu peste 860.000 de dolari acum câțiva ani.

Din păcate, chiar și în noua lume a digitalului, astfel de colecții nu sunt gândite pentru copii care fac schimburi între ei sau le vând pe bani de buzunar, ci tot celor cu cash mult se adresează.

VIITORUL NFT

Așteptați-vă să rămână cu noi NFT-urile. Momentan auziți despre ele deoarece sunt inedite, iar vânzările pe bani mulți mereu ajung la știri, indiferent dacă-i vorba de tablouri vechi de 500 de ani sau JPEG-uri de acum.

Tehnologia permite oricui să creeze ceva digital și să vândă acel produs într-un mod organizat, securizat și convenabil pentru creator și pentru cumpărător. Fișierele digitale pot fi ușor multiplicate, așa că “acte” de proprietate și unicitate vor fi mereu avantajoase.

Se pare că este simplu să creezi un NFT. Există servicii care fac asta, ai nevoie doar de un crypto wallet în care să-l stochezi după aceea și să-l transferi altcuiva dacă e cazul. Dacă vreți să vindeți creații digitale (design fashion, tatuaje unice whatever), investigați NFT-urile și marketplace-urile lor.

Apoi, cu NFT-uri se deschide o piață uriașă pentru colecționari. NBA a dat un exemplu excelent. Champions League, Formula 1 și alte competiții probabil vor profita imediat de același sistem. Nu trebuie să dezvolte de la zero ceva, sunt firme private care abia așteaptă să pună totul la punct, în schimbul unui comision pentru licență. Este colecționatul de timbre pentru generația contemporană.

NFT-urile mai sunt și o posibilitate de marcare a unor bunuri digitale. Văd și un viitor în care mecanisme anti-piraterie de verificare a autenticității unui bun digital (joc, film etc) ar putea folosi NFT-uri și blockchain-ul din spate pentru a verifica dacă într-adevăr ai cumpărat acel joc sau îl piratezi.

    26 comentarii

  1. Totul bun si frumos pana decide DVD Jon ca meritam toti cate un NFT al aceluiasi “bun digital”.

    NFT este un DRM distribuit iar asta il face susceptibil la altfel de atacuri, de la “wallet/account takeover” la “blockchain privacy poisoning” sau “51% attacks”.

      (Citează)

  2. Andrei Serbanescu

    31/03/2021 la 7:46 AM

    Comparația cu un tablou de Rembrandt, să zicem, nu tine. O reproducere după el, indiferent cat de bună ar fi, nu va fi identică cu originalul niciodată. Un expert îți poate demonstra oricând că nu e original.
    Acel JPEG va fi mereu original.. indiferent de câte ori va fi copiat. Aici vorbim practic de drepturi de autor denumite mai pompos. Cumperi, de fapt, dreptul de a lua banii in cazul in care cineva încearcă să scoată și el banii din acel bun..

      (Citează)

    • Asta am vrut sa zic si eu, dar sunt nici fisierele digitale nu sunt identice la nivel de biti, presupun ca difera cel putin data/ora crearii.

      Sigur ca in digital o copie digitala arata identic intr-o masura mai mare decat in lumea fizica, dar asta nu conteaza atat timp cat se poate demonstra ca nu e. Exista si reproduceri pentru care 99.9% dintre oameni nu pot spune care sunt diferentele fata de original, dar odata ce se stie ca nu sunt originalul, ele nu mai valoreaza la fel de mult ca originalul.

        (Citează)

    • apoi scenariul de cosmar:

      trecem dolarul, yenul si euro digital semnat NFT, o fereastra de 5 ani apoi istorie fise si bancnote.

      vrei sa fii Child Labor Free, atunci angajatii tai semneaza digital produsele care le produc in programul de lucru.
      pune amprenta digitala pe un cititor si apoi fiecare produs, fie ca e haina sau biscuit sau orice altceva e stansat la nivel microscopic cu o serie unica integistrata digital care contine si semnatura muncitorului.

      atunci angajatii sunt platiti si lucreaza in orele legale, evaziunea devine mult mai grea, etc etc

      IBM a are ceva asemanator pe domeniul asta apropo https://newsroom.ibm.com/2020-11-16-KAYA-KATO-and-IBM-Pioneer-Blockchain-Network-to-Track-Sustainable-Clothing

        (Citează)

    • Nu prea impiedici “child labour” fiindca fabrica X din Africa sau Asia poate sa stanteze oricand toate produsele realizate cu semnatura digitala a angajatilor peste 18 ani, chiar daca de fapt lucreaza un copil de 10 ani.
      La fel si cu munca peste program. Faci 50 de produse in timpul proframului si 20 dupa program. Cele 20 nu le inregistrezi acum si le stantezi a doua zi.

        (Citează)

    • Andrei Serbanescu: O reproducere după el, indiferent cat de bună ar fi, nu va fi identică cu originalul niciodată. Un expert îți poate demonstra oricând că nu e original.

      Dacă diferența este ceva ce trebuie văzut cu lupa la un detaliu de pe pălăria omului din portret, nu contează.

      Tablourile acelea nu sunt scumpe pentru că sunt mult mai bune decât reproducerile. Sunt scumpe pentru că ceva unic va fi mereu scump, iar “originalul” este, în acest caz, unic. Banii se dau pentru a avea ceva vechi sau atins de mâna artistului sau pur și simplu ceva ce alții nu-și permit, nu musai pentru că este în stare mai bună decât “copiile” sale.

      La fel și la NFT-uri.

        (Citează)

    • @J: de ce este scenariu de coșmar?
      Oricum situația descrisă de tine nu se rezolvă așa ușor. Poți semna ceva și cu semnătura altuia, ca să pară totul legal și ca la carte.

        (Citează)

    • de cosmar in sensul in care nu se poate aplica asa ceva nefiind acceptat de majoritatea corportiilor si chiar oamenilor de rand. prea multa transparenta, prea multa responsabilizare, identificare.

      semnatura legata de amprenta degetului ma refeream.. da, se pot face magarii, dar evident ar fi mult mai putine ca acum. multe urme, multe detalii, n ar fi usor daca sistmele ar fi interconectate cum sunt de pilda tranzactionarile bancilor depozitate si la banca nationala.

      mai e cale lunga.

        (Citează)

  3. Nft e un drm. Drm pe care toată lumea îl înjură.
    Explica Drm altfel încât sa sune cool cumva, asta e nft.
    Încă un alt hype aiurea

      (Citează)

    • Nu mi se pare un DRM. DRM-ul este făcut astfel încât creatorul să controleze cum îi folosesc eu produsul. NFT-ul îmi permite mie libertate și mai mare de a-i utiliza cum vreau produsul.

        (Citează)

  4. Un mod mai lejer de a spala banii.

    Cryptocurrency + NFT = love

      (Citează)

    • Intotdeauna colectionarea de obiecte valoroase a ajutat spalarea de bani. Da, proobabil ca acum totul devine mai usor.

        (Citează)

  5. O chestie mi se pare interesanta: cand cumperi un rembrant stii sigur ca ala e singurul, nu are cum sa mai faca altul. Dar ce garantie am ca NBA de exemplu, nu va mai scoate zeci, sute, mii, sute de mii de NFT uri?

      (Citează)

    • Nu exista o garantie ca nu va mai emite zeci, sute, mii. Chiar ei lanseaza anumite NFT de la inceput in mai multe exemplare.
      Poti doar sa spui ca ai NFT-ul cu numarul 1, care va fi mai valoros decat toate celelalte emise anterior.

      La fel cum este de exemplu si cu masinile de colectie. Desi au fost produse zeci, sute, mii de exemplare din acelasi model, intotdeauna masina cu numarul 1 va fi cea mai valoroasa.

        (Citează)

    • Si cand cumperi o opera de arta a unui artist inca in viata nu ai garantia ca respectivul nu o sa mai faca inca 1000 de replici.

      Anyway, articoul este bine documentat, bravo, insa mie mi se pare ca NFT cu rolul descris in articol sunt niste prostii inutile. CryptoKitties (care tot NFT erau) au fost pe val vreo 4-5 luni acu’ multi ani, dupa care s-au dus unde le e locul, la gunoiul crypto.

      Totusi NFTul ca si concept tehnic va mai avea un cu totul atl rol.

      Atunci cand uniswapv3 va fi lansat, cei care adauga liquidiy intr-un pool (o forma de investitie in crypto) nu vor mai primi doua tokenuri pereche a acelui pool ci vor primi un NFT care va fi unic, reprezentand distributia (pe paleta de pret) pe care si-o doresc ei in cadrul acelui pool (acum distributia e uniforma pe intreaga paleta de pret, deci se primesc direct tokenurile din pereche, intrucat toate contributiile sunt egale intre ele).

      Ma rog, discutia e f tehnica si pentru cine nu are habar ce sunt liquidy pools probabil ca ar trebui un articol de 3 ori mai lung, insa pentru cine stie despre ce e vorba, puteti baga un ochi aici: https://uniswap.org/blog/uniswap-v3/.

      Asa ca NFT-urile ca si solutie tehnica sunt f. util, insa normal implementarea lor in chestii folositoare dureaza mult mai mult, asa ca auzim acum de ele pentru use-caseuri frivole precum cel descris in articol.

        (Citează)

    • Daniel:
      O chestie mi se pare interesanta: cand cumperi un rembrant stii sigur ca ala e singurul, nu are cum sa mai faca altul. Dar ce garantie am ca NBA de exemplu, nu va mai scoate zeci, sute, mii, sute de mii de NFT uri?

      Este interesantă problema ridicată de tine. S-au gândit însă multe companii la ea.

      În primul rând, NBA nu are interesul ca valoarea produselor deja scoase pe piață să scadă prin scoaterea a și mai multe. Cel mai ușor câștigă renume și bani dacă acestea sunt percepute ca fiind rare și valoroase, nu pe toate drumurile.

      De asta și garantează că nu vor exista mai mult de 50 de bucăți dintr-o anumită ediție. Dacă s-ar răzgândi ulterior și ar mai scoate 200, s-ar prăbuși valoarea lor.

      Nu-i bai, însă. Începe un nou sezon, vor avea alte momente de vândut.

      Este ca OPEC în anii 1980, care extrăgea puțin petrol pentru a crea o cerere artificială și a ține prețul sus.

      Sau alt exemplu: Louis Vuitton ar putea mâine să mai deschidă 20 de fabrici de poșete. Costă 3000 de euro una, de ce n-ar vrea să vândă de 20 de ori mai multe? Pentru că, dacă apar atât de multe în piață, nu mai sunt percepute ca fiind valoroase și nu le-ar mai putea vinde cu atâția bani. Probabil există o ecuație care stabilește pentru ce cantitate dată în piață și cu ce preț ai venituri maxime.

        (Citează)

  6. Interesant articolul dar vad ca folosesti des misto si smecher. Parca am fi la un targ auto si un samsar ne explica cum sta treaba.

      (Citează)

  7. Tehnologia e interesanta, dar aplicatiiele actuale (cu cartonase digitale) imi provoaca repulsie.

      (Citează)

  8. Mulți spun că nft e o bulă a momentului, cum a fost defi cu puțin timp în urmă, și va face poc în câteva luni și vor rămâne doar proiectele importante, restul vor dispărea.

    Probabil vor supraviețui platformele de tranzacționare nfts, cei care le cumpără acum la suprapreț o să vrea să scape de ele.

    Citiți despre rarible, open sea, nft20, ethernity chain dacă vă plictisiți, probabil se vor număra printre supraviețuitori.

    O nișă interesantă o să fie obiectele de modă, vedeți lukso.
    Alte proiecte interesante sunt ecomi și enjin, potențial imens în următoarele luni.

      (Citează)

  9. O porcarie sinistra.
    De ce ar conta ce fisier reprezinta gif-ul pe care il privesti? Sau melodia pe care o asculti.
    La un tablou, totul e unic, urmele de pensula pe panza arata diferit si nu poti reproduce la perfectie un tablou original.
    La digital insa, totul e EXACT la fel.

      (Citează)

    • Eu sunt de acord cu tine, anumite forme de artă nu se pot muta niciodată în digital. Totuși, apar alte forme de artă și este bine că cei ce le creează pot scoate și bani.

      Unii oameni nu gândesc la fel și aceia dau bani mulți și pe digitale. Pentru tine este un lucru de mândrie că doar tu ai acele urme de pensulă. Pentru alții este de mândrie că și-au permis o achiziție specială.

        (Citează)

  10. DIncolo de o gura de aer pentru industria de collectibles mutata in online (discutabil daca au valoare sau nu ca daca inchide Amazon Web Services robinetul de hosting pentru toate proiectele astea se alege praful de ele), adevarata valoare a NFT este din punct de vedere al industriei muzicale.

    Artistul poate astfel vinde direct catre consumatori o piesa, un album, o colectie de albume etc. fara a avea nevoie de un intermediar (aka casa de discuri). Mai mult decat atat, poate atasa contractului diverse ‘perks’ cum ar fi golden zone tickets la urmatorul concert, backstage access for life, poate atasa un token convertibil intr-un disc sau vinyl record etc. Suplimentar, poate seta contractul astfel incat de fiecare data cand schimba mana (aka e vandut de primul cumparator) se aplica automat un royalty care ajunge la artistul initial. Sunt doar cateva exemple si nu as canta inca de iesirea sufletului caselor de discuri, dar pentru mine pare mai interesant decat sa cumperi un tweet sau o poza.

      (Citează)

  11. Cred ca e doar un super hype, dupa boom-ul acesta din crypto. Colectiile produselor fizice ar costa chiar si copierea lor, pe cand cele electronice se pot obtine doar printr-un copy paste.

    Iar preturile astronomice platite pentru cateva NFT-uri sunt date de cei care au interes sa le promoveze. Multi cumparatori sunt anonimi tocmai din cauza asta.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus