un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Explicația scandalului dintre Apple, Facebook și alți advertiseri legat de trackingul utilizatorilor

28 Jan 2021  ·

TEHNOLOGIE  ·

17 comentarii

Scandalul și modificările momentului în domeniul trackingului sunt legate de schimbările din iOS numite App Tracking Transparency, prescurtat ATT, schimbări prin care Apple face mult mai dificil ca advertiserii să te poată urmări cu reclamele lor prin diverse aplicații.

Există ceva numit Identifier for Advertisers, prescurtat IDFA. Fiecare dispozitiv Apple are un astfel de cod alocat (ca un fel de IMEI, să zicem), iar aplicațiile au acces la el și îl raportează rețelelor de publicitate.

Acest IDFA poate fi deci folosit astfel încât, dacă în browser te uiți pe un site cu haine pentru pisici, atunci și pe Instagram să-ți apară reclame la același tip de produse. Sau o aplicație poate comunica unei rețele de publicitate IDFA-ul tău și poziția în care te afli astfel încât să vezi reclame contextuale de genul “nu vrei o cafea, că e un Starbucks lângă tine?”

Sistemul acesta de tracking pentru afișarea de publicitate contextuală sau mai relevantă era până acum opt-out, adică era activat în mod uzual și putea fi dezactivat dacă umblai prin niște setări avansate.

Anul trecut, în iunie, Apple a anunțat că în curând îl va transforma în opt-in, adică va fi dezactivat la început și aplicațiile vor trebui să-ți ceară permisiunea pentru a-l activa și pentru a te urmări. Va fi similar cu felul în care aplicațiile cer permisiunea de a utiliza camera foto sau microfonul sau a accesa contactele.

Este clar că majoritatea oamenilor probabil că NU vor acorda astfel de permisiuni. Când vezi un mesaj legat de tracking printre aplicații și reclame, dai Deny din instinct. Eu probabil că le-aș permite, prefer reclame relevante în locul unora afișate absolut la întâmplare, că din când în când chiar cumpăr sau văd ceva interesant pentru mine în ele, dar probabil 80% ar face invers.

Apple va introduce noul App Tracking Transparency în primăvara aceasta. Au tot amânat modificarea sistemului pentru ca dezvoltatorii de aplicații să se poată adapta.

De ce face Apple asta? Oficial din grijă față de utilizatorii săi, din faptul că pun preț mare pe privacy, pe “transparență” în orice tip de monitorizare, chiar și una care nu include musai date personale identificale.

Neoficial, probabil pentru că vor să facă ei bani, nu concurența lor. Nu m-ar mira ca în viitor să lanseze un serviciu propriu de intermediat reclame, la fel cum la un moment dat s-au săturat să facă Google Maps bani dintr-o aplicație de hartă și au investit în propriul Apple Maps.

Până la un astfel de moment, totuși, ceea ce face Apple este admirabil și momentan în favoarea clienților lor. Google nu poate face același lucru deoarece veniturile lor vin chiar din publicitate. Veniturile Apple vin din vânzare de iPhone, laptopuri, ceasuri, Apple Music și TV—și fac butoaie de bani. Își permit deci să le-o tragă momentan altora cu o măsură ce probabil le va aduce inclusiv noi clienți.

Bineînțeles că multe companii s-au supărat după anunțul Apple. Eliminarea trackingului pentru reclame va face reclamele mult mai puțin eficiente. Cele bine targetate au o rată de conversie mai mare, pe când dacă-mi arăți mie reclame la haine de femei e garantat că nu voi cumpăra nimic.

Facebook sunt în aceste zile foarte vocali împotriva Apple. Culmea, Facebook, care anii trecuți erau prinși cu mâța-n sac vânzând datele personale ale utilizatorilor săi în toate direcțiile, inclusiv pentru manipulare politică coordonată de inamici ai statului în care funcționează. Facebook, care mai degrabă strică societatea curentă decât să o îmbunătățească.

Prin decembrie au cumpărat reclame de o pagină în diverse ziare ca o campanie împotriva Apple. Reclamele spuneau că modificările introduse de ATT vor afecta puternic micile afaceri ce își fac reclame pe Facebook, iar rețeaua socială iubește micile afaceri.

The average small business advertiser stands to see a cut of over 60% of their sales for every dollar they spend.

Utilizatorii de iPhone au în general mai mulți bani decât cei cu Android și sunt mai căutați la targetare, plus că există 1 miliard de iPhone-uri active în lume, iar cota de piață în SUA, Canada și alte țări dezvoltate este foarte mare. Decât să facă reclame neperformante, micile și marile companii mai degrabă nu vor mai băga bani în Facebook, ci poate în alte rețele sau în alt tip de publicitate.

Nu doar Facebook s-a supărat, desigur. În Franța, Apple a fost dată în judecată de 4 asociații de advertiseri pe principii antitrust, spunând că aceste modificări vor schimba concurența din piață și că Apple nu procedează corect când limitează doar serviciilor 3rd party posibilitatea de a urmări utilizatorii. Apple însă se ține tare.

Și cam acesta este scandalul.

    17 comentarii

  1. Facebook, dupa parerea mea, a ajuns la saturatie cu reclamele. Practic au ajuns sa fie mai multe reclame decat continut. Oriunde, orice. Evident ca nu poti obtine acces la platforma gratis, tre’ sa pape si tzucanberg o painica cu secara dar unde mult e deja prea mult?

      (Citează)

  2. Cătălin Tănase

    28/01/2021 la 12:31 PM

    “Eu probabil că le-aș permite, prefer reclame relevante în locul unora afișate absolut la întâmplare, că din când în când chiar cumpăr sau văd ceva interesant pentru mine în ele”

    Evident. Mulți se bucură crezând că vor primi mai puține reclame :)

      (Citează)

    • bănuiesc că ai studii superioare, nu? Cu toate astea pare că ai un grad de analfabetism funcțional dacă Radu zice că preferă reclame relevante și tu înțelegi că a zis de fapt mai puține.

        (Citează)

    • @Radu, cred ca de fapt tu nu ai inteles. Catalin este de acord cu autorul si spune ca sunt unii care cred ca vor vedea reclame mai putine.

        (Citează)

    • Cătălin Tănase

      28/01/2021 la 5:07 PM

      Radu, mai citește o dată ce am scris :)
      Uite, Andrei G a înțeles foarte bine

        (Citează)

  3. Partea bună e că astfel de măsuri educă în timp consumatorul. Doar prin mesajele astea realizează fiecare că orice prostie de aplicație caută cât mai multe date despre el și 1) o să le dea cu flit pe moment și ăia care se ocupă doar cu vânzare de date o să sufere și 2) o să se intereseze înainte să descarce aplicații.

    Asta ar trebui să ducă la prețuri mai mari pentru servicii, iar alea de calitate vor rămâne. O să înțeleagă lumea că mai puțin și mai bun e mai ok decât mult și prost sub falsa etichetă de „gratis”.

      (Citează)

  4. Eu nu am o problemă să văd bannere cu reclame atâta timp cât :
    1. Nu au trakcere aiurea ce să mă urmărească peste tot. E ca și cum ăla ce împarte pliante în poștă m-ar și stalkelni :)
    2. Nu sunt din alea cretine cu videouri ce au autoplay, sau mai rău, merg direct full screen
    3. Nu consumă trafic aiurea (e un cazul în care ești în roaming în afara EU)

      (Citează)

  5. Toata lumea stie ca apple este un ecosistem superior plebii cu android, este inacceptabil reclame la blugi la 20e si cafea la 2e, te imbolnavesti de saracie.

      (Citează)

  6. 1. IDFA e the Devil from the details. Chestia asta cu reclame targetate are o fatada falsa: sa iti fac reclama la chestii care te intereseaza deci mai bine pentru tine.
    Sub acest pretext se ascunde o intreaga scoala de manipulare si joc cu creierul uman care te face sa cumperi mai mult si mai ales chestii de care nu ai nevoie. Iti alimenteaza diferite frici si nevoi sociale, e o intreaga poveste.

    2. Intamplator Apple nu are venituri de aici si poate castiga clientii speriati de scandaluri gen WhtatsApp si Cambridge Analityca.

    3. Pentru mine e perfect, prefer sa platesc cu 30% mai scump produsele Apple ca sa fiu cat se poate de evitat de NLP and stuff si sa sufar mai putin de consumerism.

    (BTW, si Apple aplica aceleasi tehnici cand vine vorba de produse Apple).

    Go Go apple, voi dezactiva targetarea peste tot, cu darzenie.

      (Citează)

    • Unii prefera sa plateasca un pret corect si sa le blocheze ei, nu sa se bazeze pe sperante false gen ca apple ii apara sau ca sunt prioritari in planurile companiei.

        (Citează)

  7. OK, dar daca Apple nu face bani din reclame si din vanzarea datelor utilizatorilor, la ce foloseste acel IDFA? De ce a fost el creat, care este necesitatea tehnica la care raspunde?
    Mai departe: Apple colecteaza date pe baza acelui IDFA sau a altui ID unic? Daca da (evident ca da) de ce? Dincolo de bullshit-ul generic cu asigurarea unor servicii mai bune, la ce ii poate folosi unei companii care, nu-i asa, face bani doar din vanzarea de device-uri si servicii de entertainment? La ce i-ar putea folosi lui Apple informatia ca eu m-am uitat la adidasi roz pe fashiondays, daca el vrea sa-mi vanda doar tablete si abonamente la streaming?
    Mi se pare ca de prea mult timp o luam de buna pe asta cu Apple campionul privacy-ului si aparatorul drepturilor utilizatorilor, fara sa avem vreo dovada ca ar fi asa. Doar declaratii bombastice.

      (Citează)

  8. Până și angajații Facebook sunt de partea celor de la Apple.

      (Citează)

  9. Pare că unii au înțeles că dacă nu dau acccept, nu vor mai primi reclame. Bine că ați avut bani de Iphone, că altfel era grav.

      (Citează)

    • Cătălin Tănase

      28/01/2021 la 5:13 PM

      Exact asta scriam și eu mai sus!

      Ca să fie clar: NW Radu a spus că preferă să permită acel tracking, că dacă tot e sa primească reclame macar sa fie ceva relevant, faza la care eu am completat că sunt de acord, dar în același timp sunt sigur că unii se vor bucura crezând că vor primi mai puține reclame :)

        (Citează)

  10. Radu:
    bănuiesc că ai studii superioare, nu? Cu toate astea pare că ai un grad de analfabetism funcțional dacă Radu zice că preferă reclame relevante și tu înțelegi că a zis de fapt mai puține.

    Cred ca cel care nu intelege esti tu :)

      (Citează)

  11. “… pe când dacă-mi arăți mie reclame la haine de femei e garantat că nu voi cumpăra nimic.”
    … doamna sotia ta pregateste deja facaletul.

      (Citează)

  12. Sa zicem ca m-ar interesa niste sandale…
    Iar advertiserii vor sti chestia asta si ma vor bombarda cu recalme la ciorapi. Pentru ca – “se stie”: ciorapii se potrivesc foarte bine la sandale.
    Cam asa fuctioneaza reclamele cu public tinta.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus