un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube.

Mercedes lansează în România modelul EQV complet electric

4 Nov 2020  ·

AUTO  ·

6 comentarii

Mercedes a prezentat astăzi și în România van-ul EQV electric, un model de maxim 8 locuri din gama premium, cu propulsie complet electrică.

E interesant de notat din două privințe:

  • este al doilea model electric introdus de Mercedes după SUV-ul EQC, ceea ce mi se pare inedit ca strategie. Au și alte modele electrice, dar cele EQ par a fi calul de bătaie al gamei.
  • dubele electrice sunt în general ignorate în discuția despre automobile electrice, dar au un potențial mare pe segmentul lor de piață.

Întâi despre EQV. Cum spuneam, e din segmentul premium, adică își transportă pasagerii în condiții foarte bune de confort, antifonare, dotări, design interior și atenție la detalii și tot ce mai înseamnă Mercedes. Se produce în două ampatamente diferite, diferență fiind vizibilă în capacitatea portbagajului de 1.000 de litri pentru modelul mai scurt și 1.400 litri pentru modelul mai lung.

EQV are la bord interfața modernă MBUX cu asistent vocal și restul funcțiilor smart uzuale, dar asta nu-i ceva neașteptat. Eu am mers de-a lungul timpului ca pasager în multe mărci de van-uri și minivan-uri și cele Mercedes sunt mult deasupra concurenței (de aia se numește gama premium) în ceea ce privește confortul pasagerilor, ventilație mai bună, antifonare superioară, faptul că nu vezi tabla mașinii șamd.

Partea electrică include o baterie integrată în podeaua mașinii și un motor electric în puntea față. Nu-i foarte sprintenă, viteza maximă este de 160 km/h și autonomia WLTP în jur de 380 km. Încărcarea se poate face la priză pe 11 kW AC, dar și până la 110 kW DC, caz în care mașina se încarcă de la 10 la 80% în 45 de minute.

Acum de ce ziceam că dubele electrice au un viitor. Păi de exemplu acest EQV este perfect pentru hoteluri sau firme ce transportă des grupuri mici de oameni între oraș și aeroport, de exemplu. Un hotel ar putea încărca electric o astfel de mașină, obținând practic un cost aproape nesemnificativ de utilizare zilnică.

Merge și la drum lung? Probabil că da, odată ce vor fi suficiente stații rapide de încărcare. Mergi 300 de km și apoi trebuie să încarci timp de 45 de minute pentru a merge alți 300 km. În general, când ai grupuri de persoane (business trip, conferințe etc) pe care le transporți la distanță, faci o astfel de pauză la fiecare 300 de km, că sigur vor la toaletă, la cafea și poate la un sandviș sau la masa de prânz.

O autonomie mai mare ar fi fost de dorit, dar poate la generația următoare. Dubele, multi-purpose vehicles sau cum vreți să le spuneți au spațiu suficient pentru a monta multe baterii, deși trebuie avută în vedere și greutatea lor totală.

EQV este gândit pentru pasageri, dar pe aceeași platformă se pot construi și dube de marfă. Avantajul lor este similar: se pot învârti vreo 300 de km zilnic în oraș pentru curierat, cărat marfă la buticuri, aprovizionat restaurante, hoteluri și alte business-uri mici și medii, exact cum se întâmplă și acum cu dubele de marfă cu motor uzual, dar cu un cost mult mai mic.

Poate nu le vedeți așa des în București, dar în orașele mai mari sau în cele turistice din Europa circulă în toate părțile ca furnicile. Costul mai mic apare când compania care le operează le încarcă electric de la priză, curentul electric fiind mai ieftin decât motorina.

EQV are un consum de aproximativ 28 kWh la 100 km. Aproximând 0,6 lei preț per kWh, rezultă că parcurgi 100 km cu 17 lei, echivalentul a 4 litri de motorină. Clasa acestor mașini este gândită pentru utilizare aproape continuă, deci economiile se adună rapid.

Și de asta mulți producători auto investesc în acest segment. Mercedes a introdus anterior modelul electric eVito și în curând va prezenta eSprinter-ul de marfă. Ford va prezenta Transit Electric peste câteva zile. Amazon a investit deja în dube electrice, Tesla pregătește un cap-tractor pentru TIR-uri. Este un segment al transporturilor ce poate fi imediat avantajat de propulsia electrică și care poate trage după el creșterea din segmentul automobilelor.

    6 comentarii

  1. Pff, unde au pus mufa de incarcare…

      (Citează)

  2. Strategia are sens maxim, pentru că aceste dube sunt folosite pe post de Shuttle în multe localități turistice și de către o grămadă de companii. Stau foarte mult degeaba în așteptarea pasagerilor, și niciodată nu vor face mai mult de 300 km. Sunt gândite să aducă oamenii de la aeroport la hotel, la firmă, din astea.

    Nu sunt gândite pentru familii, acolo cum zici tu, se mai fac concedii, ai nevoie de autonomie, e total altceva.

    Dar pentru ăia 10-15 km de la aeroport în oraș, apoi mașina stă parcată la încărcare, e perfect.
    Cum zici, și eu am văzut că mișună cam peste tot în vest, și la noi le-am văzut făcând drumuri gen Budapesta, dar aia e altceva, fiindcă nu avem aeroport internațional local, altfel doar până la aeroport ar merge și cam atât.

    O să fie bune de impresionat partenerii de afaceri că ești green când îi aduci de la aeroport probabil :))

      (Citează)

  3. Superbe! Le vad si ca taxi. Mai ales daca permite legea, asa cum bine am citit aici, ca la taxi se agreeze si autovehicule cu mai mult de 5 locuri.

      (Citează)

  4. add:
    Pff, unde au pus mufa de incarcare…

    Sa fi sigur ca daca o plesnesti, iei alta :))))

      (Citează)

  5. O recenzie Doug De Muro la MB Metris (modelul 2016 sau 2017):
    https://www.youtube.com/watch?v=sa8kHgmZIiQ
    Si aia tot premium se lauda ca este dar se pare ca la americani exista si alternative mai bune…

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea.

sus