un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Review: Flight Simulator este jocul așteptat de orice pasionat de avioane

8 Sep 2020  ·

TEHNOLOGIE  ·

20 comentarii

Noul Flight Simulator 2020 este un joc monumental și visul oricărui pasionat de avioane. E buggy, sunt multe buguri acum, dar acestea se pot rezolva în timp și sub ele se vede deja potențialul uriaș al acestui joc. Joc e impropriu spus, în multe privințe este mai degrabă numit simulator.

Apropo, n-am cumpărat jocul, ci m-am abonat la serviciul Game Pass for PC de la Microsoft, că-i inclus în el. Plătesc 1 liră sterlină în prima lună, 4 lire în fiecare lună ulterioară și am acces la zeci de jocuri de PC (și Xbox, dar nu sunt sigur pentru că nu am consolă), MS Flight Simulator 2020 fiind inclus. Not bad, că altfel jocul m-ar costa cât abonamentul acesta pe mai mult de un an.

Pentru abonarea la Game Pass treceți Windows-ul pe country United Kingdom, instalați aplicația Xbox de Windows și abonați-vă de acolo. Trebuie card bancar, desigur. O să revin altă dată cu mai multe detalii. Altminteri, puteți cumpăra jocul din Steam sau din store-ul de Windows.

Ah, și mi-am luat joystick pentru el, că altfel e trist. Am luat un Logitech Extreme 3D Pro de la PC Garage care a fost direct recunoscut de joc, fiind unul dintre modelele cele mai populare din piață. E bun, îmi place. Cei și mai pasionați se vor orienta spre ceva HOTAS și poate și pedale sub birou. No joke.

GRAFICA

Flight Simulator vine cu o ofertă îndrăzneață: zboară oriunde vrei în lume, că ei au modelat-o fidel. Au luat imaginile din satelit din Bing Maps și un algoritm a recreat întreaga lume în 3D, inclusiv clădiri. Producătorii au venit apoi cu corecții manuale și, pe unde a fost cazul, au adăugat texturile realiste (fotogrametrie cică îi zice) pentru anumite clădiri și zone.

Dacă vreți să vedeți potențialul graficii din FS2020, uitați-vă la clipul de mai jos în care cineva zboară din Innsbruck în London City Airport și uitați-vă cum arată Londra în joc, în 4K.

România nu-i musai o zonă de interes pentru ei, deși este bine modelată. Bucureștiul arată bine, dar singura clădire cu texturi reale este Palatul Parlamentului, iar în rest s-a descurcat “algoritmul” cum a putut. Arată bine oricum și la fel de bine arată și restul orașelor și satelor din România. Nu credeam că va veni o vreme când voi putea zbura peste Alba-Iulia și să văd clar forma cetății Alba Carolina și să găsesc modelat 3D hotelul în care am stat acum câteva săptămâni. Au pus până și mașinuțe care se plimbă haotic pe șosele, ca să pară animată lumea de jos.

Susține-mă cu un Subscribe:

Vedeți și Iași, Alba-Iulia/Sibiu/Făgăraș/Brașov/Poiana/Valea Prahovei, Cluj-Napoca/Oradea.

Și apoi zbori spre alte zone ale lumii, explorezi Alpii, insulele din Mediterană sau Caraibe, iei un avion de acrobație și zbori printre zgârie-norii din Dubai, un hidroavion și aterizezi lângă Opera din Sydney (sau în Cișmigiu), te uiți la cât de mare este Tokyo, te plimbi pe lângă lacuri glaciare sau te duci să vezi de unde izvorăște Dunărea. Este visul oricărei persoane mai de vârsta mea, care a prins și jocurile clasice de MS-DOS și știe de unde a plecat industria gaming-ului și vede unde s-a ajuns acum.

Și să nu uităm că-i simulator de zbor, nu de plimbare. Dacă te înalți la 3.000 de metri sau mai sus, ce vezi la sol arată exact ca dintr-un avion real. Adăugați la asta componenta Meteo despre care vorbesc mai jos și poate înțelegeți de ce sunt entuziasmat de joc în ciuda bug-urilor. Grafica e bună, în cele din urmă, dacă îți permiți să rulezi jocul pe Ultra, dovadă tot felul de screenshoturi de mai sus cu avioane în lumina apusului, munți feerici și orașe realiste.

SIMULAREA

În primul rând, dezvoltatorul Asobo a depus o muncă intensă în modelarea precisă a avioanelor, vreo 20 la număr în joc. Nu-i joc arcade (deși poate fi accesibil începătorilor, că are tot felul de opțiuni de simplificare și assist-uri), iar avioanele sunt modelate matematic în toate detaliile de aerodinamică și comportament în funcție de altitudine, vânt, combustibilul rămas, viteză, inerție, portanță șamd.

Bordul este și el făcut 3D și interfața îți permite să te uiți în ce direcție vrei și să apeși butoanele ca și cum ai fi pe locul pilotului. Nu toate butoanele sunt funcționale, încă nu poți să aprinzi becul de “pune centura” sau alte funcții de care rar ai nevoie, dar cele principale sunt toate acolo.

Sunt vreo 20 de avioane în joc. Ai clasicele Cessna 152 și 172, foarte populare și în România, Airbus A320neo și Boeing 747-9i, un jet Cessna Citation care-i rachetă, diverse turboprops de la King Air și alte mărci. Cine cumpără versiunea Premium Deluxe primește câteva aeroporturi și avioane în plus, cel mai notabil fiind 787-10 Dreamliner .

De fapt, simularea a mers chiar mai departe. Toate aeroporturile din lume sunt în joc. Vreo 30 dintre ele sunt modelate la mare artă, cu texturi realiste, cu mașini care arată exact ca în realitate șamd, dar toate din lume sunt în joc. În România am descoperit tot felul de aerodromuri despre care nici nu auzisem vreodată, că unele sunt o mică pistă de iarbă pentru zboruri de agrement.

Producătorii nu s-au oprit acolo. Pe aeroport, chiar dacă-i modelat automat de “algoritm”, poți conecta avionul la un terminal cu jetway, de exemplu. Prima oară când am făcut asta pe Otopeni am râs ca un copil ce-a primit o jucărie nouă. Apoi am pornit manual avionul (APU, motoare, lumini etc), am cerut pushback, taxi către pistă și am decolat spre treaba mea. Jocul modelează inclusiv “aprovizionarea” cu mâncare și bagaje și combustibil a avionului.

Au modelat un pic și din comunicațiile cu turnul de control. Ceri permisiuni de taxi și decolare și, mai important, când te apropii de o destinație primești instrucțiuni despre unde să aterizezi și ce pattern de apropiere să folosești. Dacă vrei să zbori cât mai realist, le asculți, altfel poți merge năvală în aeroport, că n-au ce să-ți facă.

Poți zbura în modurile clasice: VFR, adică vizual, folosind relieful și harta ca ghidaj, sau IFR, bazat pe instrumente, cu waypointuri și airways așa cum fac avioanele mari. Aici jocul scârțâie, că face niște planuri de zbor cam aiurea, dar dacă nu-ți plac acestea poți folosi un serviciu online pentru a genera un plan, cum fac de obicei chiar piloții, și îl poți introduce manual în avion. Prin manual înțeleg că folosești acel computer de bord din cockpit (MCDU se numește) pentru a tasta manual waypointuri, trasee, altitudinea fiecărei etape șamd, exact cum fac piloții într-un avion real.

Când primești de la turnul de control patternul de aterizare te lupți din nou cu MCDU-ul, că trebuie să alegi acolo pista și modalitatea de aterizare. Aici jocul greșește un pic pentru că nu le explică începătorilor ce au de făcut.

De exemplu, o aterizare de tip ILS folosește niște semnale radio emise de aeroport și avionul se poziționează automat pe direcția pistei și chiar și coboară controlat spre aceasta. Tu trebuie doar să știi să activezi acest mod ILS în pilotul automat și apoi avionul face singur coborârea, iar pilotul preia de obicei controlul când mai sunt vreo 200 de metri pentru a face o aterizare lină pentru pasageri.

Ai însă o aterizare de tip VOR DME, care folosește un semnal radio pentru a-ți spune doar distanța până la pistă, dar fără ghidaj automat de coborâre? Aici e complicat. Jocul nu-ți explică nimic, nici măcar frecvența acelei balize radio. Piloții reali au astfel de informații de pe niște fișe de zbor (arată ca mai jos) care dau toate informațiile despre un aeroport. Jocul nu ți le dă, așa că faci la fel ca un pilot real: apelezi la un program 3rd party sau le cauți pe Google.

Mi-a luat ceva vreme să mă prind că trebuie să fac asta. Adică ajungeam la aeroportul destinație și nu știam cum să aterizez (dincolo de vizual, desigur, dar să zicem că vrei să o faci ca la carte). Am găsit pe Google fișa aeroportului, am aflat de acolo frecvența radio necesară și am introdus-o în joc în computerul de bord și pista mi-a apărut imediat în harta mea, semn că jocul avea corect modelat acel aeroport și toate frecvențele sale.

Tot din fișa de pe Google am văzut și panta de aterizare, adică trebuia să încep la 15 mile nautice distanță de pistă la o altitudine de 4000 de picioare și să cobor cu 810 picioare/minut dacă aveam o viteză de 180 de noduri. OK, am făcut asta, am aterizat cu bine.

Problema mea este că jocul nu-ți pune la dispoziție direct aceste fișe/informații. Unui pilot real din lumea reală nu-i pasă, că-i dă compania aeriană toate aceste informații pe un iPad, dar mie îmi rămâne doar Google. Din fericire, aceste informații sunt publice, iar alți jucători folosesc site-uri precum Simbrief sau Naviflight pentru astfel de informații, unele chiar putându-se integra cu jocul.

Încântarea mea este că, dacă folosești o astfel de metodă de aliniere și coborâre VOR DME, să zicem, înseamnă că ajungi cu bine pe pistă chiar dacă condițiile meteo sunt de nori, ceață și furtună și deci nu vezi nimic în jurul tău până cu câteva secunde înainte de aterizare. Poți zbura așa inclusiv cu avioane mici, fără bord electronic, folosind astfel de balize radio, ceas cu cronometru și un plan bine făcut.

Mai trebuie să înveți și specificul fiecărui avion, chiar și al pilotului automat de pe fiecare avion. Pe Cessna 172, de exemplu, degeaba îi spui pilotului automat să coboare în altitudine, că nu va face nimic dacă nu reduci manual puterea motoarelor (pentru că în coborâre crește viteza, așa că încerci să compensezi reducând motorul).

Pe Airbus A320neo pilotul automat poate controla singur și puterea motoarelor, dar te poți lovi de alte situații. De exemplu, vrei să reduci la jumătate altitudinea, că te apropii de pistă, comanzi asta și nu se întâmplă nimic sau se întâmplă într-un ritm prea lent. De ce? Pentru că în altă setare există o viteză de croazieră și în coborâre pilotul automat nu ar vrea să o depășească, așa că nu coboară. Trebuie să știi asta și fie să reduci tu viteza cu ceva timp înaintea manevrei sau să faci o coborâre lentă în spirală deasupra unui punct fix, ca măcar să nu te apropii de aeroport până ce reduci altitudinea.

Chestiile acestea le înveți din tutoriale și sfaturi de pe net, că tutorialul din joc este pentru avioane foarte simple. Nu durează mult, ba chiar o zic doar ca să înțelegeți nivelul de complexitate atins în simularea completă.

Că ziceam de condițiile meteo, Flight Simulator 2020 ar putea fi și un simulator de meteo. În primul rând, jocul ia condițiile meteo reale din lume de pe un serviciu online (Meteoblue). Dacă vrei tu, însă, poți configura manual totul de la cer senin la nori deși, cu ploaie sau ninsoare și fulgere și rafale de vânt și toate fenomenele esențiale – și poți face asta oricând în timpul zborului.

Tragi de un slider și vezi cum norii coboară sau urcă în jurul tău sau cum lumea se umple de zăpadă (uitați-vă aici, momentul 24:37). Poți vedea România sub zăpadă oricând, de exemplu. Până și cerul este corect modelat, stelele și Luna se schimbă în funcție de data pe care o setezi în simulator pentru zbor. Ninsoare și ploaia arată extraordinar de bine pe parbrizul cockpitului, picăturile mișcându-se realist în funcție de direcție și viteză.

Ah, și poți zbura și noaptea. Dezvoltatorii trișează un pic și iluminează mult mai bine drumurile și orașele, ca să te prinzi pe unde ești dacă nu bazezi pe GPS, dar ideea este că jocul îți permite să iei un avion simplu și să zbori până la Brașov urmărind DN1 până la Ploiești și apoi pe Valea Prahovei, de exemplu.

Nu doar condițiile meteo sunt modelate ca în realitate, dar și alte zboruri din lume. E un delay pe acolo, dar în general vezi sau auzi de avioane reale în jurul tău. De exemplu, aterizam pe Otopeni și turnul de control dialoga cu o cursă TAROM ROT361 sau ceva așa care sigur e luată din realitate, că jocul în sine nu include nimic despre companii aeriene. Comunicațiile, apropo, sunt text-to-speech generat foarte realist și de asta uneori auzi în jurul tău cum controlorul de trafic le cere unor Wizz Air sau Ryanair să facă diverse manevre, dar dacă zbori prin Australia auzi de companii specifice acelei zone.

Jocul include și o componentă de modding și 3rd party addons, ceva specific simulatoarelor. Deja au început să apară clădiri modelate de alții, skin-uri de avioane (da, știu că se numesc liveries), mod-uri care modifică ceva pe la avioane șamd. Cineva a făcut un F/A-18, alții lucrează la Concorde și la Boeing 777.

BUGURI

Sunt multe buguri. Unele ar fi inacceptabile în orice alt joc, dar în cazul Flight Simulator sunt puse în balanță cu enormitatea jocului și dificultatea simulării realiste a comportamentului avioanelor și pentru mine calculul dă cu plus pentru joc.

Unele buguri făceau probleme la instalarea și pornirea jocului, dar un patch recent le-a rezolvat. Rămân bugurile de gameplay. Uneori turnul de control nu-ți mai trimite instrucțiuni. Pilotul automat are o problemă dacă “grăbești timpul” la mai mult de 4x, în sensul că începe să zboare ca un rollercoaster, că probabil mici corecții de traiectorie se amplifică de 4x și mai multe ori. Asta cică va fi corectat cu un patch tot acum în septembrie.

Mai sunt și buguri mici și enervante. După ce introduci patternul de approach spre un aeroport, rămâne agățat un waypoint dubios în planul de zbor și trebuie să te lupți un pic ca să-l ștergi. Opțiunea de auto-throttle funcționează ciudat la aterizare, mai bine o dezactivezi. Boeing 747-8 consumă de două ori mai mult carburant ca în realitate. Multiplayer-ul uneori nu merge bine (are și așa ceva, poți zbura în formație). Vântul are un bug ciudat, în zona Americii aproape mereu vine din direcția 225 cu 3 noduri.

Sunt și crash-uri. O altă problemă este legată de optimizarea jocului, oameni cu configurații bune luptându-se cu low frame rate și stuttering.

Per total merge, dar uneori te frustrează. Partea bună este că jocul este atât de complex încât pe mine nu mă deranjează asta, iar patch-uri acum în septembrie și octombrie ar trebui să rezolve problemele majore. Flight Simulator este un produs cu viață lungă, va fi în continuă evoluție și dezvoltare în următorii 5 ani, startul e foarte bun și problemele pot fi eliminate.

În concluzie, aș spune așa: dacă sunteți fan zbor/avioane, nu ratați acest joc. Dacă vreți doar să jucați casual, așteptați până prin octombrie, ca să fie rezolvate niște buguri mari.

Niște linkuri pentru cei ce se joacă:

Eu îl rulez cam pe medium pe un Core i5-6600, RTX 1060, 32 GB RAM, SSD. Ar fi recomandat un Core i7-7xxx sau mai sus, RTX 1080, minim 16 GB RAM și să aveți vreo 200 GB pe SSD.

    20 comentarii

  1. Ce input folosești? – mouse, joystick, controller xbox, tracker, VR, puterea gândului?

      (Citează)

    • Cătălin Tănase

      08/09/2020 la 8:53 AM

      “Ah, și mi-am luat joystick pentru el, că altfel e trist. Am luat un Logitech Extreme 3D Pro de la PC Garage care a fost direct recunoscut de joc”

      Practic a început articolul cu asta.
      Gizăs…

        (Citează)

    • Joystick, mouse și tastatură, că nu se poate fără ultimele două.

        (Citează)

  2. Boicot până nu adaugă și România cum trebuie! Rușine bill gates!

    Dacă te prăbușești în Carpați suna la 112 sa vina Arafat? Just kidding, măcar și niște țărani sa te găsească.

      (Citează)

  3. stai sa vezi, cand se reiau zborurile, dupa aterizare ce o sa-i ia pasagerii la rost pe piloti: “da bine ma, nu puteai o aterizare mai lina? eu fac din astea zilnic. si ce a fost cu turbulentele alea? chiar trebuie sa te invat eu pe unde sa zbori?”

      (Citează)

  4. M-am uitat la filmuletul cu Sibiu, toate cladirile ceva mai inalte sunt aplatizate, Turnul Sfatului, catedrala evanghelica, hotel Ibis etc. practic sunt inexistente, catedrala mitropolitana e o umbra pe sol. Plus de asta, cladirile existente sunt la nivel de 2012-2013.
    Stiu ca Bing Maps avea Bird’s View pe vremuri, au introdus chestia chiar inaintea Google Maps, acum nu mai exista.

      (Citează)

    • sibiu……. :))))
      tu nu intelegi ca din toata romania singura chestie 3d e casa poporului, restul e padure si copaci – in joc, in realitate sunt taiati demult de austrieci.

        (Citează)

    • @Mihai: austriecii decorati de Iliescu si Nastase?

        (Citează)

  5. E o perioada foarte buna pentru jocuri.

    Zilele astea a a aparut Crusader Kings 3, cica cel mai bun simulator de regi medievali din istorie.

      (Citează)

    • mizeriile astea prind la romani, ca le place sa traiasca in trecut.

      de parca noi suntem o societate super avansata si la uni le ar placea sa isi aduca aminte de trecut. stai sa ma duc sa trag apa la buda din fundul curtii, acum cat e ziua ca apoi trebuie sa ma duc cu lumanarea.

      nu poti sta cu bucile in 2 luntri, sa vrei sa traiesti ca un cavaler, si la 12 la amiaz trebuie sa lansezi o racheta catre marte.

        (Citează)

    • Bănene, în general încerc sa nu judec oamenii (cu mici exceptii), da e greu rău cu tine. Ori trolezi fin, ori caută ajutor.

        (Citează)

  6. e trolaj de super calitate, dar nu prea fin.

    Giani Mucea:
    Bănene, în general încerc sa nu judec oamenii (cu mici exceptii), da e greu rău cu tine. Ori trolezi fin, ori caută ajutor.

      (Citează)

  7. Foarte bun review-ul si jocul. O mica observatie. Abonamentul Gamepass de 5 dolari iti da access doar la “libraria” pentru PC. Mai exista Gamepass pentru console (10 dolar pe luna) si Gamepass Ultimate (15 dolari pe luna), care include PC, consola + Xbox Live Gold (pentru multiplayer pe consola si jocuri lunare gratis).

      (Citează)

  8. se poate, mosteniti apoi si de ianis, nu ma/te teme.

    alunelu:
    @Mihai: austriecii decorati de Iliescu si Nastase?

      (Citează)

    • @Mihai: Ianis e parcă la Glasgow Rangers, cum ar veni Pădurarii din Glasgow.
      Dacă te referi la Iohannis, tocmai a promulgat Codul Silvic cu noi prevederi antifurt de lemne.

        (Citează)

  9. Am Logitech Freedom . Il recunoaste dar nu stie sa faca nimic cu el FlightSimulator . Am XBOX ULTIMATE , de la XBOX , deci am avut si jocul gratuit . Arata superb , simuleaza timpul real . Daca e noapte la tine , e noapte si in joc si tot asa . Nu am reusit sa decolez . E mizerabil de greu , dar fiind un simulator , banuiesc ca mai trebuie sa invat .

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus