un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

De ce Fortnite a fost eliminat din Appstore și Play Store

14 Aug 2020  ·

TEHNOLOGIE  ·

79 comentarii

Se ceartă pe bani. Nici măcar nu încearcă să ascundă asta. Dar ar putea fi unul dintre cele mai mari scandaluri ale anului și ar putea duce la niște schimbări în industrie.

Fortnite este un joc foarte popular produs de Epic Games, iar varianta de mobil are și ea mega-succes, vorbim de sute de milioane de dolari pe trimestru în achiziții in-game. Jocul este gratuit, dar poți cumpăra diverse opționale în el, cum este moda acum în conceptul freemium.

Apple are o regulă încă de la lansarea Appstore: toate vânzările de aplicații și în aplicații se fac prin intermediul platformei Apple, iar compania ia 30% din bani. Anual, Apple face miliarde de dolari din comisioanele pentru vânzările de aplicații 3rd party din Appstore, indiferent de natura lor. Dacă-ți faci abonament la Spotify din aplicația de iOS, Apple ia 30%. Dacă-ți faci același abonament direct pe site-ul Spotify, Apple nu mai ia nimic.

Cei de la Epic Games nu sunt fanii acestui sistem și recent au introdus în jocul Fortnite o metodă de a achiziționa direct de la ei diverse skin-uri, mișcări, battle pass și ce se mai vinde acolo, sărind astfel peste Apple și nepierzând 30% din valoarea tranzacției. Dau un discount și jucătorilor, dar per total rămân mai mulți bani la Epic Games.

Acum, poate că vi se pare ridicol ca Apple să ia 30% fără să facă nimic, doar intermediind o vânzare. Mie nu mi se pare. Apple a creat iPhone-ul, a creat iOS, vine anual cu noi generații de telefoane și funcții. Epic Games face astăzi sute de milioane de dolari pe baza unui produs Apple, ba chiar există astăzi o industrie de software și jocuri de mobil de multe miliarde de dolari bazată strict pe produsele și infrastructura oferite și întreținute de Apple. Fără ei, nu se mai făceau acei bani.

Imediat ce Epic Games a introdus acea opțiune de a cumpăra ceva direct de la ei, la preț mai mic, sărind peste comisionul Apple, Apple i-a dat afară din AppStore. Motivul? Au încălcat terms and conditions Appstore, care spune că nu ai voie să oferi metode alternative de achiziție.

 

Google a făcut la fel după scurt timp, eliminând Fortnite din Play Store. Google are același sistem ca Apple, ia 30% din vânzare. Eliminarea din Play Store însă nu-i așa gravă. Android permite încărcarea de aplicații 3rd party din alte surse decât Play Store, deci poți lua în continuare Fortnite de pe site-ul oficial al Epic Games. De fapt, după lansare, Epic Games a oferit Fortnite pe Android doar prin site-ul oficial pentru multă vreme și abia în ultimele luni l-au adăugat și în Play Store, poate după o negociere cu Google.

 

Pe iOS, însă, nu poți să iei jocuri decât din Appstore, așa că utilizatorii de iPhone rămân fără joc. Îl pot juca în continuare dacă-l au instalat în telefon, dar Fortnite este genul de joc în care apar des update-uri, sezoane, modificări de hartă și alte asemenea mici patch-uri care se instalau automat din AppStore.

Acum că jocul nu mai este în Appstore, cei cu iPhone probabil nu vor mai putea accesa serverele oficiale imediat după vreun patch viitor, oricând ar veni el, poate chiar în zilele următoare. Succesul Fortnite este datorat și acestor modificări mici și dese ce adaugă des noutăți în joc.

 

Asta este problema acum. Mai interesant ar fi de urmărit ce se va întâmpla în viitor. Epic Games și Fortnite sunt suficient de mari pentru a putea schimba ceva în acest domeniu. De exemplu, imediat ce Fortnite a fost suficient de mare, Epic Games și-a creat propriul magazin de jocuri, Epic Store, unde iau un comision mult mai mic per vânzare față de Steam. Cu diverse oferte bune, au atras un număr mare de clienți și magazinul reprezintă astăzi un concurent pentru Steam, care ia un comision mult mai mare din vânzări.

Fortnite ca joc este suficient de mare, de popular, încât am putea vedea modificări și în politica Apple și Google privind comisioanele luate la vânzare. Dezvoltatorii protestau de mult împotriva comisionului Apple. L-au plătit cu plăcere în primii ani, când Apple le aducea vânzări foarte mari, dar acum s-au săturat de comision. Asemenea cârcoteli nu aveau forța necesară pentru a schimba ceva, dar Fortnite este un bulgăre foarte mare care a început acum să se rostogolească.

Norocul Apple este, de fapt, că și Google a eliminat simultan Fortnite. Dacă jocul rămânea în Play Store, nu m-ar fi mirat să vedem o micuță campanie de renunțare la iPhone.

Tot Apple spune și că nu poate permite instalarea de aplicații din alte surse 3rd party pentru că nu ar putea asigura securitatea datelor utilizatorilor. Aplicațiile din Appstore sunt verificate manual de ei și trebuie să respecte niște reguli. Dacă le-ai putea instala din alte surse, ar exista riscuri de securitate și privacy. Asta zice Apple, dar în practică e vorba de bani. Tot Apple a anunțat recent că nu va permite aplicații de cloud gaming în magazinul lor. Motivul invocat este că nu pot testa ei fiecare joc disponibil acolo, dar în practică este vorba tot de faptul că n-ar câștiga bani din asta.

 

Epic Games a anunțat deja că dă în judecată Apple și Google pentru aceste eliminări. Vom vedea cum se va termina și asta. Oricum, e clar că se termină o prietenie de durată. Epic Games este un partener foarte vechi al Apple, cred că încă de la lansarea iPhone 2 sau 3 au fost prezenți pe scenă prezentând câte un joc ce mereu uimea prin grafica disponibilă pe mobil.

    79 comentarii

  1. Problema e valoarea comisionului, nu faptul ca el exista. Epic au explicat si cand si-au lansat magazinul ca acel 30% pe care il ia Steam nu se mai justifica azi si ca un digital store poate fi profitabil si oferi un serviciu de calitate cu un comision mult mai mic, 12% in cazul EGS. Sunt curios daca se vor razboi si cu Sony si Microsoft, pentru ca si ei opereaza cu acel 30%.

      (Citează)

    • Scrii tampenii despre cat are comision steam.

        (Citează)

    • Steam are 30%. Dar eu nu înțeleg argumentul acesta cu “nu se mai justifică azi”. E o perioadă după care investiția în platformă/OS/telefon se consideră amortizată și după aceea TREBUIE să o lași mai moale cu comisionul? Că Epic asta pretinde.

      Sony și Xbox cred că vând prea puțin ca să se lupte acum și cu ei. iOS, pe de altă parte, probabil băga zeci de milioane de jucători în Fortnite.

        (Citează)

    • Da, Epic a demonstrat cu cifre ca ei pot face profit cu 12% comision. De-a lungul timpului procesele s-au eficientizat si costurile de hosting si distrubutie nu mai sunt asa de mari. Acel 30% standard e artificial si miroase rau a intelegere anticoncurentiala intre toti cei care il practica.

        (Citează)

  2. Am vazut recent The Tax Collector (not great, not terrible). Si aia incasau tot 30% din toate afacerile parca, nu?
    Bine, Apple nu te omoara daca nu dai banu’, dar 2020 nu s-a terminat inca.

      (Citează)

  3. Epic Games suge.

    Au făcut miliarde de dolari pentru că Apple cât și Google le-a pus la dispoziție tot: infrastructură, unelte, software și un public extrem de mare. Acum că au făcut o grămadă de bani, nu le mai convine comisionul. Dar când ai pus Fornite în App Store și Play Store acum câțiva ani nu știai care sunt termenii și condițiile?

    Pe lângă asta totul era pregătit, știau că Apple o să-i scoată din App Store și la 1 oră după ce Apple a scos Fornite-ul din magazin, Epic Games i-a dat în judecată, aveau actele pregătite. Și un spot publicitar de tot râsul.

    Bravo și celor de la Google! 👍

      (Citează)

    • Asa ar trebui sa faca si pentru calculatoare, adica de ce sa iti cumperi tu jocul direct de la publisher si sa nu platesti un comision si la producatorul sistemului de operare, precum si la producatorul hardware-ului?
      Atatia ani acestia au pus la dispozitie tot, infrastructura, unelte, software si un public extrem de mare…

        (Citează)

    • Si Apple si Google au facut o gramada de bani pentru ca dezvoltatorii de aplicatii le-au pus la dispozitie aplicatiile lor. La ce e bun un iPhone daca nu are nimic pe el? In plus, telefoanele au fost cumparate de clienti, ar trebui sa aiba dreptul sa faca ce vor cu ele, dar nu, tot corporatia decide ce ai voie sa instalezi si ce nu.

        (Citează)

    • @ Andrei: Serios dacă văd diferența. Și Steam are 30% comision și prefer să cumpăr jocul de pe Steam, apropo.

      @ Skyler14: Au făcut bani pentru că au investit enorm de mult. Dezvoltatorii au aplicații în App Store și Play Store pentru că și ei la rândul lor câștigă mulți bani, cu un profit de 70% și investiție de 0 lei, tu te plângi? De ce toată lumea a făcut OK atâția ani cu acest comision de 30%? Epic Games a vrut doar să mai câștige bani în plus.

      YouTube reține 45% aproapo și nu am văzut vreun youtuber să se plângă.

      ”I’m giving YouTube 45% and I never complained.

      I’m grateful to be on the platform and be able to monetize it in the first place. Using Google’s tools of course.”

        (Citează)

    • da, aveau actele pregatite, iar Apple are mari sanse sa si-o ia grav in barba pt practici neconcurentiale. cam toti de pe applestore sunt impotriva lor din cauza asta.

      https://www.businessinsider.com/apple-walked-right-into-epics-antitrust-trap-by-banning-fortnite-2020-8

        (Citează)

    • Dezvoltatorii au aplicații în App Store și Play Store pentru că și ei la rândul lor câștigă mulți bani, cu un profit de 70% și investiție de 0 lei, tu te plângi?

      Glumești? Spune-mi că glumești. E imposibil să nu glumești!

      Cum adică investiție ZERO? Crezi că aplicația aia se scrie singură? Crezi că se scrie într-o oră?

      Sunt SUTE de angajați care se ocupă de Fortnite. Ăștia cu ce sunt plătiți? Unde e investiția asta zero?

        (Citează)

    • @ Ionuț: Am un prieten care câștigă 60.000$ / an dintr-o aplicație. Ce investiție a făcut el? Laptop-ul pe care oricum toată lumea îl are și îl folosește pentru multe alte lucruri? A investit timp pentru a învăța, nu bani. A făcut aplicația cu uneltele dezvoltate de companie și a putut să-și promoveze aplicația tot prin uneltele dezvoltate de companie având acces la un public foarte mare tot datorită companiei.

      Dacă vorbim de sute de angajați, da, este o investiție dar extrem de mică comparativ cu profitul pe care îl faci. Vezi câte miliarde de dolari au câștigat Epic Games prin App Store și Play Store, investiția lor în hardware / angajați nici nu trece de 1%.

      Toată lumea îi critică pe cei de la Epic Games.

        (Citează)

    • @Claudiu, chiar nu a investit niciun ban? Pur si simplu a scris aplicatia, de unul singur si fara alte tool-uri decat laptopul pe care il foloseste si acum au inceput sa ii vina cate 60.000 de dolari pe an?
      Fara publicitate? Fara vreun tester platit sa verifice bug-urile?

      PS: cei de la Epic percep un comision de doar 12% pentru platforma lor, fata de 30% cat este standardul industriei. Si cu toate asta, tot castiga suficient.

        (Citează)

    • Paguba in ciuperci. E pe apkvision.com

        (Citează)

    • @Claudiu, deci…. Time is money….ring any bell? Practic, prietenul tau, a investit timp. Timp care a necesitat mancare, cafele, chirie….. Si, pe de alta parte, tot prietenul tau s-a trezit intr-o noapte cu tot bagajul de informatii acumulat de oricine altcineva din noi in cei 17 ani de scoala, bagaj din care ultimii 5 ani au pompat parintii bani in noi sa stam la camin un an, doi (dupa chirie la apartament cu gagica), mancare trimisa pe maxi sau tren, bani de cheltuiala prin carciumi? Tot timp s-a investit si in facultate?

        (Citează)

    • Știi tu, de multe ori timpul ăla e mai scump decât banii.

      A făcut aplicația cu know-how acumulat de-a lungul anilor, nopți nedormite etc.

      Ah, că veniturile pot fi mai mari decât investiția? Asta e o altă poveste, dar investiția nu e zero. În plus, nu-ți garantează nimeni că după ce investești 1-2-300 de ore într-o aplicație va avea și succes răsunător :)

        (Citează)

    • This +1

        (Citează)

    • Diferența este că Apple are practic un monopol pe piață și a cheltuit bani pentru a-l avea și a-l întreține atâția ani.

      Steam, producătorii de hardware șamd nu au monopol. Dacă Asus ar vrea 30% din jocurile ce rulează pe plăcile lor grafice, ar apărea imediat Gigabyte cu 20% și MSI cu 15% și Asrock cu 0%. Apple e unic, 47% din telefoanele vândute în SUA în ultimul trimestru au fost iPhone, au toate cifrele necesare pentru a cere comision.

        (Citează)

    • “Diferența este că Apple are practic un monopol pe piață și a cheltuit bani pentru a-l avea și a-l întreține atâția ani.”

      Microsoft are un monopol mult mai solid pe piata PC-urilor. Vorbim de cam 1,5 miliarde de dispozitive active. Si a cheltuit bani pentru a-l avea si a-l intretine. Munceste de 30 de ani pentru asta. Nu merita si ei 30% din orice joc se vinde pentru PC? De fapt, de ce sa ne limitam la jocuri, 30% din orice aplicatie care ruleaza pe platforma lor? Intreb si eu.

        (Citează)

  4. “e clar că se termină o prietenie de durată”
    E vorba de business, prietenia e de ochii fanilor.

    Epic si-a facut calculele si a zis ca pentru o reducere de la 30% la 20% mertia acest razboi.

    Si Apple s-a gandit bine cum sa gestioneze situatia pentru ca precedentul este foarte riscant. Cu Fortnite e mai clar, aia cu cloud gaming e mai naspa.
    Google a pus in balanta, o campanie anti Apple pastrand Fortnite in PlayStore suna bine, dar sa riste intreg marketplace-ul ?

    Va fi interesant cum se va desfasura actiunea.

      (Citează)

  5. Si Spotify se chinuie sa se lupte cu Apple-ul de comisionul de AppStore.
    Acolo e chiar un pic mai complicat: Apple-ul are si ea aplicatie de muzica. Pe care si-ar permite sa o vanda cu 10$, sa dea 6$ la muzicieni, 2$ costuri de streaming si sa ramana cu 2$ profit.
    Spotify la aceleasi cheltuieli trebuie sa faca abonamentul de 14.28$ ca sa dea 30% la Apple, 6$ la muzicieni, 2$ costuri de streaming si sa ramana cu 2$ in banca profit.
    Si urla pe la cine o asculta (UE) ca nu e corect, ca anti-concurential si ca Apple-ul isi omoara concurentii directi si ca n-ar trebui sa aiba voie sa fie si platforma de distributie si furnizor de aplicatii in platforma de distributie.

    (nu sunt sigur daca procentul de 30% se aplica la brut sau la net (eg. daca pretul meu e 10$, ii dau lui Apple 3.333$ si in final public la 13.333$ sau public la 10$, ii dau lui Apple 3.333 si primesc 6.666$ in cont)

    Si legat de ce zicea Radu mai sus: chiar daca pe Fortnite i-a dat afara si Google-ul din Play Store tot ma astept ca, printre jucatorii de Fortnite sa fie o miscare de renuntare la iOS. Pe Android te poti juca linistit si fara sa il iei din Play Store, pe iOS de indata ce apare un udate major nu o sa se mai poata juca nimeni. Bine, e evident ca au pregatit intens asta si sunt fara sa faca ceva timp de acum incolo
    (3 luni? 6 luni?) update-urile exclusiv din server side, fara sa fie nevoie de update de aplicatie.

      (Citează)

    • Spotify are însă alternativa de a nu permite abonarea din aplicația de iOS, ci doar din browser. Și acolo nu mai plătesc nimic către Apple, că e ca și cum ai cumpăra de pe site-ul lor.

        (Citează)

  6. E clar cat de mult le pasa celor de la apple de epic si de banii lor din moment ce i-au dat afara asa din appstore. Pentru mine e clar ca regulile jocului sunt mult mai inportante decat banii.

      (Citează)

  7. Acum billgheitz, intre reprize de tras cu 5G in populatie, isi da cu pumnii in cap ca nu s-a gandit sa ia si el 30% din tot ce ruleaza pe Windows.
    Ce fraier, nu stiu cum poate avea atatia bani.

      (Citează)

  8. Ca necunoscator, intreb: Cu datul in judecata, rezolva ceva?
    E ca si cum as spune ca nu vreau sa vand painea ta in magazinul meu, daca nu respecti conditiile impuse.

      (Citează)

    • Poate veni statul sa zica ca esti obligat sa vinzi painea mea, pentru ca tu esti singurul magazin din lume si toti vanzatorii ar trebui sa aiba acces la el, altfel le iei clientilor sansa de a ajunge la produsul meu. Sau cel putin asta spera EpicGames sa se intample.

        (Citează)

    • Da, poate spune că e anticoncurențial să obligi oamenii să folosească sistemul tău de plată.

      Adică cine vrea să-l folosească pe cel Apple pentru că investiția de a-l face pe al tău este prea mare… ok, plătește 30%. Dar dacă Epic a avut resursele necesare pentru a-și face singuri procesarea plății, n-au de ce să mai dea la Apple.

      O analogie ar fi cu PayU și Netopia și alți procesatori de plată de la noi. eMAG folosește PayU, plătește acolo un mic comision pentru fiecare achiziție derulată prin ei. Dacă ar avea bani să-și facă propriul procesator, n-ar mai plăti nimic.

        (Citează)

  9. Ce procent din acțiuni are Tencent la Epic? Tencent, altă companie care se jură că nu ia ordine de la partid😂

      (Citează)

    • While Sweeney remains the majority shareholder, Tencent acquired a 48.4% outstanding stake, equating to 40% of total Epic. […] Tencent Holdings has the right to nominate directors to the board of Epic Games and thus counts as an associate of the Group.[2] However, Sweeney stated that Tencent otherwise has very little control on the creative output of Epic Games.
      (wikipedia)

      Deci au “chinezi” in board, dar nu sunt majoritari. Probabil pot influenta deciziile, dar nu le iau ei.

        (Citează)

  10. Apple si Google si altii iti pun la dispozitie o taraba pe care sa iti vinzi produsele, deci merita un comision. Acum ca merita sau nu 30% din tot ce vinzi, este alta discutie.

    Si nu exista justificare sa ia 30% la absolut fiecare tranzactie pentru acelasi joc, si la prima si la a 7-a si la n-a. Gata prietene, la un moment dat ti-ai facut plinul. Ti-ai acoperit toate costurile, de acum primesti 10%.

    Cand telefonul Apple e 1000$ sau cand cel Samsung e 1000 de Euro, nu mai pot sa zica de amortizat cheltuieli de cercetare. Si oricum isi iau banii de la furnizorii de telefonie mobila care subventioneaza din abonament costul telefoanelor.

    Asa a ajuns Apple prea bogat, luand de mai multe ori banii pe vanzarea aceluiasi produs.

      (Citează)

    • Gaelex: Si nu exista justificare sa ia 30% la absolut fiecare tranzactie pentru acelasi joc, si la prima si la a 7-a si la n-a. Gata prietene, la un moment dat ti-ai facut plinul. Ti-ai acoperit toate costurile, de acum primesti 10%.

      De obicei e invers. Ți-ai acoperit toate costurile și de acum faci profitul adevărat, că pentru asta ai tras tare.

      Și aici nu e cu acoperit costurile. Totul e în continuă dezvoltare, că telefoanele noi și iOS-urile noi se fac cu banii încasați și din Appstore.

        (Citează)

  11. sa il bage in magazinul Huawei: “aplicatiile care conteaza”

      (Citează)

  12. abuz de pozitie dominanta?

      (Citează)

  13. Asta e problema generata de modelul F2P. Personal, as fi de acord cu un model hibrid: jocul costa initial x dolari, Apple/Google iau 30% pentru ca ti-l gazduiesc, ti-l promoveaza, livreaza update-uri ca la orice aplicatie. Mai departe, ce tine de abonamentul lunar al jucatorului, microtranzactii in joc etc, e strict relatia intre utilizator si producator, si nu mai e treaba celui care a distribuit aplicatia.
    Dar cum jocul e initial gratis, are si Apple dreptatea lui, ca serverele alea care distribuie milioane de instalari si update-uri lunar nu sunt gratis.

      (Citează)

    • Da, ambele părți au dreptatea lor aici. Teoretic de asta trebuie să se înțeleagă ele într-o negociere, dar în practică Apple ține strict de 30% că altfel n-ar fi corect față de alții (also, more money pentru ei) și nu s-au înțeles.

        (Citează)

  14. Claudiu:
    @ Andrei: Serios dacă văd diferența. Și Steam are 30% comision și prefer să cumpăr jocul de pe Steam, apropo.

    @ Skyler14: Au făcut bani pentru că au investit enorm de mult. Dezvoltatorii au aplicații în App Store și Play Store pentru că și ei la rândul lor câștigă mulți bani, cu un profit de 70% și investiție de 0 lei, tu te plângi? De ce toată lumea a făcut OK atâția ani cu acest comision de 30%? Epic Games a vrut doar să mai câștige bani în plus.

    Ti-a trecut prin cap ca jocurile alea nu cresc in gradina fara sa faci nimic? Cum adica profit de 70%? Se scriu singure? Cresc in pom? Nu trebuie niste oameni sa scrie cod? Niste hardware pe care sa scrie si sa le ruleze?

      (Citează)

    • Ai unelte care te ajută, construite de Apple și Google. Investița este mică ca și hardware comparativ cu profitul pe care îl faci. În majoritatea business-urilor marja de profit e mică, trebuie să ai o nișă bună ca să ai un profit de 15-20% și investiția este la fel de mare sau chiar mai mare.

      Iar o aplicație / joc de succes se poate realiza într-o echipă foarte mică.

        (Citează)

    • …și apropo, 30% comision este doar în primul an, după aia este de 15%.

        (Citează)

    • Nu-i cazul de echipă mică la Fortnite, Epic Games este foarte mare că tot de la ei vrem și engine-uri moderne, moderare în joc, ban de cheateri șamd.

      Un joc popular nu se poate întreține cu o echipă mică.

        (Citează)

  15. “Acum, poate că vi se pare ridicol ca Apple să ia 30% fără să facă nimic, doar intermediind o vânzare. Mie nu mi se pare. Apple a creat iPhone-ul, a creat iOS, vine anual cu noi generații de telefoane și funcții. Epic Games face astăzi sute de milioane de dolari pe baza unui produs Apple, ba chiar există astăzi o industrie de software și jocuri de mobil de multe miliarde de dolari bazată strict pe produsele și infrastructura oferite și întreținute de Apple. Fără ei, nu se mai făceau acei bani.”

    Apple nu ia 30% pentru nimic, ci pentru hosting-ul si update-ul aplicatiilor. Nu asta este problema, ci ca nu permit alte AppStore-uri in competitie, care sa ofere dezvoltatorilor de aplicatii conditii eventual mai bune.

    Apple a creat iPhone si iOS, dar pentru asta platim 1000$+ pentru un iPhone. Iar pentru generatiile noi de telefoane vom platii alte mii de dolari in momentul cumpararii, nu e ca si cum telefoanele ar fi subventionate din vanzarile de aplicatii. Dimpotriva, marginile de profit ale Apple sunt cele mai mari din industrie.

    S-ar putea pune problema si invers: Apple este atat de mare si de popular tocmai datorita dezvoltatorilor de aplicatii. Au creat si alti producatori (de ex Microsoft) o infrastructura completa de marketplace, instalare si update de aplicatii, dar din cauza ca dezvoltatorii de aplicatii nu s-au inghesuit pe platforma lor, nici nu au avut succes. Intre Apple si dezvoltatori este o relatie de beneficii mutuale, nu este deloc one-sided.

    Apple pretinde ca ei scaneaza aplicatiile de virusi. OK, bravo lor, atunci poate voi prefera sa cumpar din magazinul lor decat de la un AppStore 3rd party care nu o face. Dar asta nu e un motiv suficient sa nu permita alte magazine de aplicatii.

    Practic toate argumentele pe care le aduce Apple s-ar putea aplica si la piata de PC-uri. Iar la PC-uri nu se plange nimeni ca nu platim the fair share catre producatorii harware-ului si al sistemului de operare cand cumparam soft. Sau cum ar fi daca am fi obligati sa ne facem cumparaturile numai de la Carrefour, ca ei verifica produsele sa fie de calitate. Ar fi absurd.

      (Citează)

    • alex: Apple nu ia 30% pentru nimic, ci pentru hosting-ul si update-ul aplicatiilor.

      Da, am zis “nimic” pentru că hosting și update nu pare ceva foarte costisitor sau prea complicat. Așa că mulți ar putea crede că Apple vrea comision fără a face mare lucru ca să-l merite, dar în realitate fac destule.

        (Citează)

  16. Oare iau ceva și din tranzacțiile care se intampla in aplicația eMAG sau Amazon de Android sau iOS?

      (Citează)

    • Nu, comisionul se ia pentru in-app purchases of digital goods. eMAG sau Amazon nu cred că se înscriu acolo. Amazon Video probabil că da, la fel și Amazon Music.

        (Citează)

  17. sunt suficienți de mari
    =>
    sunt suficient de mari

      (Citează)

  18. Sa existe o reala concurenta pe piata si o sa vedeti ce repede se va injumatati acel comision. Momentan sunt doar doi giganti. Infrastructura de care vorbesc multi este un fas, aplicatiile pentru telefoane au dimensiuni mici, iar sistem de plata cu cardul are orice banal magazin online. Acel comision de 30% ar trebui ca sa reflecte o investitie mare, insa Apple vinde pe profit telefoanele (mega profit), Google vand si ei Pixel-uri tot pe profit. Ar face aceste companii bani frumosi si cu 10% profit? Probabil ca da, dar daca se poate 30%, atunci de ce nu?

      (Citează)

    • Sunt curios ce concurenta la app store o sa fie…

        (Citează)

    • Este monopol, exact.

      pmk:
      Sunt curios ce concurenta la app store o sa fie…

        (Citează)

    • Pixel pe profit? S-ar putea, cu hardware-ul ăla vechi, dar nici așa nu cred că au profit.

      Cred că doar Samsung și Apple fac profit din vânzarea de telefoane. Se auzea că nici Huawei nu face profit din vânzarea de telefoane, că le vindeau sub costul total.

      XYZ: Infrastructura de care vorbesc multi este un fas, aplicatiile pentru telefoane au dimensiuni mici, iar sistem de plata cu cardul are orice banal magazin online.

      Cred că nu-ți închipui ce gigant este Appstore. Nu-i vorba acolo de ținut 3 fișiere pe un server și dat update-uri când vine ceva nou.

        (Citează)

  19. Claudiu:
    Ai unelte care te ajută, construite de Apple și Google. Investița este mică ca și hardware comparativ cu profitul pe care îl faci. În majoritatea business-urilor marja de profit e mică, trebuie să ai o nișă bună ca să ai un profit de 15-20% și investiția este la fel de mare sau chiar mai mare.

    Iar o aplicație / joc de succes se poate realiza într-o echipă foarte mică.

    Inceteaza sa mai debitezi baliverne!
    Ce unelte iti ofera Google / Apple?

      (Citează)

    • Lasand deoparte uneltele de dezvoltare, dupa cum au zis si altii, frameworkul este cel important. E foarte greu sa scrii corect si scalabil un serviciu de update, prin care sa si poti gestiona update-urile, nu numai transmiterea lor. Ca sa nu mai zic si de gestiunea hardware a serverelor.

      Apple si Google iti dau tot la pachet. Daca tu vrei doar sa faci un joc, dezvoltarea in-house al unui astfel de serviciu de update (+hardware), te-ar costa mult mai mult de 30% din bugetul alocat jocului.

        (Citează)

  20. Chiar cand ma hotărâsem să-mi iau iPhone…

      (Citează)

  21. Sunt extraordinar de uimit ca nu a zis nimeni emag, jecmaneala si 20% :)

      (Citează)

    • Ce ma mir eu e ca din poza aia pusa de Radu n-a zis nimeni ca pretul cu discount ar trebui sa fie 6,99 nu 7,99 :) caci 30% din 9,99 sunt 2,99. Dar toti vorbesc doar de lacomia apple si google :)

        (Citează)

    • Epic îți dă discount și tot ei sunt lacomi?

        (Citează)

  22. “indiferent de natura lor” – nu e asa. Anumite tipuri de aplicatii au alt tip de rates, eg Netflix (intra intr-o categorie diferita – https://www.theverge.com/2020/6/17/21293813/apple-app-store-policies-hey-30-percent-developers-the-trial-by-franz-kafka)

    Take-rate-ul lor este similar (ori mai bun) cu ce iau altii din industrie. Vezi aici un raport produs de ei cand a fost treaba cu HEY acum cateva saptamani: https://twitter.com/andupotorac/status/1286727103728308224

      (Citează)

    • Pare aceeași regulă și pentru Netflix: vânzările de bunuri digitale sunt comisionate 30%. Așa că Netflix nu oferă buton de subscribe în aplicația de iOS, ca să nu dea 30% din abonamentul tău la Apple. Te poți abona pe site-ul lor, din browser.

        (Citează)

  23. Costa pe naiba zero sa faci o aplicatie.

    Dureaza multe ore de munca, de nivel speciallizat. Plus ca nu e asa de usor, poti sa nu reusesti din prima, alt timp pierdut.

      (Citează)

  24. Astia au facut practic ce fac si cei de pe emag marketplace – folosesc store-ul ca reclama – doar nimeni nu e tampit sa ia de pe emag marketplace cand pe site-ul propriu e cu 20% mai ieftin.
    Foarte bine , comisioane de 30% pentru un pisat de online storage mi se pare exagerat. Cei de la epic o sa castige sigur procesul. Nu poti scoate o aplicatie pentru ca ofera un mod alternativ de plata. Apple is niste imbecili , au cazut in cursa.

      (Citează)

    • N-are legătură, eMAG îți oferă o platformă, dar oricine își poate face propriul magazin online, dacă vrea. S-ar putea să-l coste mai mult decât comisionul eMAG.

      Oricine nu-și poate face însă propriul telefon, sistem de operare și sute de milioane de utilizatori ai acestuia. A încercat Microsoft de câteva ori, n-a mers. Apple este în poziția necesară pentru a cere 30%.

        (Citează)

  25. Claudiu: A investit timp pentru a învăța, nu bani.

    pai timp = bani. In loc sa faca altceva cu timpul ala, de exemplu putea sa lucreze freelancer si sa faca bani, el a ales sa investeasca in dezvoltarea unei aplicatii.

      (Citează)

  26. Mizerie ce face Apple . 30% e prea mult . E de principiu .
    Practic din leul castigat pe paine , magazinul castiga mai mult decat producatorul care plateste “programatori , testeri , evaluari , promoteri samd” . Aduce update-uri pe toata durata , procentul de incasari este a la long – la orice tranzactie , nu e one time only .

    JEG – atat Apple cat si GOOGLE , mi-as dori un proces antitrust , intelegere de tip cartel intre granzi . Nu e normal sa se intample asa ceva – iar aia mici nu pot genera asa lupta . Vom vedea cum se termina razboiul .

    Google si-o va lua rau – au interzis ONEplus o exclusivitate legata de FORTNITE pe noul telefon . Deci practic abuz de pozitie dominanta – si asta e cu acte.

      (Citează)

    • Da, dar fără magazin, dezvoltatorul n-ar câștiga nimic. Apple a creat o piață de sute de milioane de utilizatori care vor aplicații, jocuri, abonamente șamd.

      Mai important, față de Google a creat o piață de utilizatori care și cheltuie bani, că în Appstore se rulează mulți bani față de Play Store.

      Așa că Apple le-a dat de fapt venituri foarte multor producători, că de asta există 2 milioane de aplicații acolo. Appstore a generat vânzări de 549 de miliarde de dolari (Apple a luat comision doar pe o mică parte, că nu toate sunt de bunuri digitale) – asta a reușit Apple să facă.

      Vezi că unii termeni nu înseamnă exact ce crezi tu că înseamnă, precum abuzul de poziție dominantă. Google, de exemplu, spune că a interzis OnePlus o exclusivitate tocmai pentru a asigura concurență corectă între producătorii de telefoane.

        (Citează)

  27. Good talk, guys!

      (Citează)

  28. Nu ai ce good talk sa ai, tu ai impresia ca e ok 30% si modul în care se impune, mie nu mi se pare normal ca apple sa vrea 30% din banii pe care aplicatia ii face din microtranzactii and shit. dacă aplicatia ar costa 30$ sa zicem e ok sa ia apple initial 10$. Dar sa vra si 30% din orice tranzactie care se realizeaza in interiorul aplicatiei mi se pare jegos. Nu vad cum am putea ajunge la un numitor comun, Microsoft a fost amendat la faza cu internet explorer dar nu vad ca apple sau google sa pateasca la fel vis a vis de felul in care iti forteaza chrome si safari pe gat. Abuzul de pozitie dominanta il fac si google si apple si amazon da la cati bani baga in lobby si cat ajuta guvernul american toată lumea se face ca plouă.

      (Citează)

  29. ” profit de 70% și investiție de 0 lei ”

    Cine-s p’afaristii astia care considera ca daca investesti timp si dezvolti o aplicatie, insemana investitii zero? My friend, merge si culca-te.
    Reamintesc ca taxa pe valoare adaugata (TVA), cam in toate tarile e in jurul valorii de 20%. Si vii tu si ceri la fel sau mai mult?(vezi si eMag). Nu e ca si cum Apple a venit de exemplu cu un telefon al carui pret sa fie mai mic, sau cu accesorii normale ca pret. La ei cerintele sunt foarte mari dinspre toti. Sunt pur si simplu lacomi, si Cook si Jobs. Au jucat agresiv pe marketing si cu minciuni pe banda rulanta, ca sa para ca tot ce fac ei e reinventarea rotii.

      (Citează)

  30. Din păcate subiectele de genul îi înverșunează și îi face să fie vocali pe cei ce nu se pricep sau nu sunt în domeniu – Epic transmite mesajul că prețurile mari sunt din vina Apple și vai, fără comisioanele lor viața ar fi mai ieftină. De fapt Apple susținea la un moment dat că obiectivul financiar al App Store era să nu fie în pierdere, nu să facă profit, dar cum discuțiile sunt în general simpliste și au argumente superficiale e greu să-ți faci o idee.

    Doar că multă lume nu știe (pentru că nu vrea să știe) că 1. App Store nu e monopol, ci doar o platformă și 2. Apple pune la dispoziția tuturor, pe gratis, o grămadă de resurse pentru dezvolta aplicații. Nu sunt puțini cei ce susțin că Apple ar trebui să dezvolte iMessage și pentru Android că na, pe Android de ce să nu fie? Probabil vor fi voci care să spună că ar trebui să poată cumpăra un iPhone cu Android că na, de ce să ți se îngrădească drepturile?

    Cât despre platforme în general, unii au comparat comisionul ăla de 30% cu ce îți ia YouTube din reclamele de la clipurile urcate de tine – culmea, cică acolo nu îți ia nimeni bani, ci doar primești tu mai puțin – WTF?!

      (Citează)

  31. dam167: De fapt Apple susținea la un moment dat că obiectivul financiar al App Store era să nu fie în pierdere, nu să facă profit

    Sustinea treaba asta inainte sau dupa ce si-au dat seama ca ar trebui sa treaca la un model de afaceri bazat pe subscriptions?

    In alta ordine de idei, vorbim de acelasi Apple care sustine ca e imposibil sa repari o placa de baza cu un pin defect si ca trebuie sa o inlocuiesti pe toata, nu? Si daca a reparat-o cineva, inseamna ca a folosit magie d’aia nasoala si ca o sa iti ia foc casa, nu?

      (Citează)

    • Abonamente are toată lumea.

      Apple susține că e imposibil să repari o placă de bază în sensul că nu va mai fi ca una nouă – adică reparația e un fel de verigă slabă, ceea ce teoretic e adevărat. Practic e doar scump. În plus poate cumperi un MacBook SH (care a fost reparat de liquid damage sau ceva) și după 6 luni crapă și zici că sunt proaste.

      E o companie care are niște idei, dar până și Louis Rossman a spus că lumea cumpără produsele și folosește serviciile lor pentru că au făcut unele lucruri foarte bine.

      Mi-ar fi plăcut să comenteze aici și un developer pe iOS, că ăla știe exact care sunt costurile și câștigurile, nu să compare fiecare prețuri și procente cu ce vrea. Zic asta pentru că în alte părți majoritatea developerilor ziceau că e destul de corectă asta cu 30%.

        (Citează)

    • Ideea din prima fraza era ca Apple a zis ceva candva, dar lucrurile s-au schimbat si si-a dat seama ca nu poate supravietui doar din vanzarea de telefoane ci au nevoie sa stoarca bani din tot ecosistemul. Asa ca ce sustinea Apple la un moment dat nu e permanent valabil.

      Ideea din a doua fraza era ca Apple mananca rahat destul de des, pentru ca e convenabil. Nu zic acum ca alte companii nu fac acelasi lucru, dar asta e irelevant in contextul asta. Asa ca ce sustinea Apple la un moment dat s-ar putea sa nu fie valabil nici macar in momentul ala.

      Personal nu sunt de nici o parte. Mi se pare mizerabila atitudinea asta de “hai sa luam bani din absolut tot ce faci prin platforma noastra si mai mult de atat, sa iti blocam orice posibilitate de a face bani in afara ei” dar in acelasi timp cred ca microtranzactiile sunt o molima care ar trebui eradicata. So, both are assholes.

        (Citează)

  32. @Giani Mucea: hardware-ul lor depinde de ecosistem pentru că așa convingi lumea să cumpere iPhone + iPad + Mac + Apple TV. În plus ecosistemul ăla trebuie să fie cel puțin la nivelul concurenței și de-aia bagă atâția bani acum în producție TV. Nu știu prea multe detalii, am urmărit prea puțin subiectul iar mie nu-mi plac abonamentele, așa că încerc să am cât mai puține.

    Nu blocheaza posibilitatea de a face bani în afara platformei – vezi Spotify sau Netflix. Percep comision doar dacă faci tranzacția din aplicație, alternativa e să vinzi la tine pe site ce vrei și să fie deblocat apoi în aplicație. La Netflix nu poți să-ți faci abonamentul din aplicație acum, de exemplu.

      (Citează)

    • Si initial au facut profit din hardware, iar acum vor sa faca profit din ecosistem. Ceea ce e ok, dar sa nu ne prefacem ca ar fi altfel.

      Daca nu am citit eu gresit articolul, Apple a blocat Fortnite pentru ca “au introdus în jocul Fortnite o metodă de a achiziționa direct de la ei diverse skin-uri, mișcări, battle pass și ce se mai vinde acolo, sărind astfel peste Apple și nepierzând 30% din valoarea tranzacției”. Adica fix “blocheaza posibilitatea de a face bani în afara platformei”.

        (Citează)

  33. Giani Mucea:
    Si initial au facut profit din hardware, iar acum vor sa faca profit din ecosistem. Ceea ce e ok, dar sa nu ne prefacem ca ar fi altfel.

    Daca nu am citit eu gresit articolul, Apple a blocat Fortnite pentru ca “au introdus în jocul Fortnite o metodă de a achiziționa direct de la ei diverse skin-uri, mișcări, battle pass și ce se mai vinde acolo, sărind astfel peste Apple și nepierzând 30% din valoarea tranzacției”. Adica fix “blocheaza posibilitatea de a face bani în afara platformei”.

    Da, dar cumpărai direct din aplicație evitând comisionul ăla, ceea ce nu ai voie. Dacă te trimitea la site-ul lor era ok pentru că plata nu se făcea prin aplicație.

      (Citează)

    • Ah, da, nu observasem asta, plata era prin aplicatie. Bine, nu schimba prea mult situatia, doar ca trebuie sa imi ajustez perceptia despre Apple. Nu sunt, in momentul asta, chiar atat de jegosi cum credeam acum 5 minute ca sunt.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus