un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube, dați un Subscribe dacă vă place.

Follow-up: aproape trei ani cu Jeep Compass

29 Jul 2020  ·

AUTO  ·

26 comentarii

S-au împlinit aproape trei ani de când am luat Jeep Compass, de fapt, că l-am cumpărat în 2017 de la eMAG de Black Friday, deci prin noiembrie. Nu contează însă asta prea mult.

Important este că nu am nimic de raportat negativ despre mașină. Nu s-a stricat nimic. Nu troncăne nimic, deși nu sunt genul care să oprească la fiecare speed bump pentru a-l aborda cu viteza melcului. Sunt plăcut impresionat de rezistența mașinii în astfel de privințe.

N-am avut nici o problemă tehnică serioasă. Și nu, nu merg mult, dar nici cu mașinile anterioare nu am mers mult și n-aș fi putut spune același lucru.

O problemă neserioasă: nivelul bateriei a scăzut sub 70%, prag sub care nu mai funcționează sistemul Start-Stop. M-am prins după vreo jumătate de an că n-am mai văzut sistemul start-stop în acțiune. Treaba s-a rezolvat pe garanție la service-ul oficial (am fost la DAB, că e aproape), unde întâi mi-au schimbat senzorul care citește nivelul bateriei și, după ce problema a continuat, au schimbat întreaga baterie. Asta a rezolvat problema fără nici un cost din partea mea.

Am aflat, cu această ocazie, că mașinile cu start-stop necesită o baterie specială, capabilă de așa ceva. Practic este un pachet de două baterii, dintre care una mică adaptată pentru a porni motorul în astfel de situații.

În rest, totul a mers perfect. Am fost din nou impresionat de capacitatea sistemului 4×4 de a merge prin orice. Zăpadă mare? Nu contează! Nisip? Trece! La un moment dat am ieșit de pe drumuri undeva în zona Dealu Mare și am intrat în noroi de zile mari, fundația unui viitor drum transformată în noroi după două zile de ploaie torențială. Eram convins că acolo rămân, dar Compass-ul a trecut fără să dea semne că se chinuie.

Cred că Jeep se pricepe la sisteme 4×4. Echiparea Trailhawk probabil este și mai bine adaptată acestor drumuri, că are o altă bară frontală ce permite unghiuri mai mari de rampă și degajare și are și garda la sol mărită, dar eu am doar varianta Limited.

Culmea este că, deși nu s-a defectat nimic serios și nu pare că s-a uzat nimic, am descoperit că mașina are uneori niște buguri software la sistemul Uconnect. De exemplu, la un moment dat plec la drum și descopăr că doar jumătate din difuzoarele mașinii erau funcționale. Veți spune că poate e un contact prost pe undeva, dar am oprit motorul, l-am pornit din nou și au început să meargă toate. Un contact imperfect s-ar fi manifestat mai degrabă la toate hopurile și gropile din București. Ce-i drept, am pățit o singură dată asta.

Alt bug amuzant este legat de LED-urile ce iluminează literele PRND de la schimbătorul automat de viteze. Pe acesta l-am întâlnit de două ori. La un moment dat, nu se mai aprindea niciunul dintre ele. Pff, s-a ars LED-ul, mi-am zis, știind că nu voi pierde niciodată timpul la un service pentru asta. Data viitoare când am folosit mașina, se aprindeau din nou.

Trei luni mai târziu, pățesc din nou asta, dar problema s-a rezolvat singură după vreo două zile. Prea multă electronică!

Consumul (benzină 1.4T 170 CP) a scăzut neașteptat de mult după acești doi ani. Anterior pe autostradă, pe la 130-140 km/h, consuma cam 12 litri/%, acum consumă 10. Pe la 120 la oră, care-i viteza sweet spot, consumul se duce chiar spre 7 acum.

În oraș consumul este mai mare, dar a mai scăzut față de primele luni. Compass-ul, probabil toate mașinile americane de fapt, nu sunt făcute pentru orașe ca aici, unde stai bară la bară și dai câțiva metri în față din când în când, ci este o mașină care se simte bine la drum întins, când îți oferă stabilitate, vizibilitate și confort chiar și după câteva ore de condus. Sunt în continuare plăcut impresionat de direcția precisă și de stabilitatea în frânare, când sistemul 4×4 intră automat în funcțiune și controlează puterea transmisă fiecărei roți pentru a menține și mai bine traiectoria.

Într-un viitor mediu sau îndepărtat probabil îl voi schimba tot cu un SUV, dar hibrid. Când se va întâmpla, însă, va fi pentru upgrade-ul de tehnologie la propulsie hibridă și poate niște artificii software moderne în plus, dar nu pentru că ar fi o mașină rea.

    26 comentarii

  1. Cateva observatii:

    1. Pachetul de doua baterii lentru Start/Stop nu e prezent la toate masinile cu Start/Stop. La Audi A4 B8 2012 si B9 2017 detinute (deci nu vorbesc din articole de pe net) e o singura baterie de 105Ah cu tehnoloie AGM pentru Start/Stop.

    2. Consumul pe autostrada mi se pare maricel pentru 1.4T comparand cu 3.0 TFSI de pe Audi A7 care e cam tot pe acolo si puterea aproape dubla. Probabil conteaza si coeficientul aerodinamic.

    3. Jeep Compass ofera stabilitate in comparatie cu Duster, altfel e ca orice alt SUV: instabil.

    4. Electronica: facand parte din FCA probabil au imprumutat de la Alfa Romeo si Fiat electronica, inclusiv problemele pentru care sunt renumiti italienii.

      (Citează)

  2. Hmmm, intersanta problema cu ledurile.
    Facand parte din ”gear shifter” trebuie sa respecte niste cerinte de safety si sigur au diagnoza pe fiecare LED in parte. Cred ca au generat si stocat un DTC.
    Bine, cerinta de safety e ca ledul sa nu fie aprins daca nu s-a cerut acest lucru, deci la tine daca se sting e OK :)

      (Citează)

  3. As vrea sa inteleg mai bine: ce rol joaca 4×4 la franare, cand orice masina franeaza cu toate 4 rotile, si orice masina mai noua are abs si esp, deci regleaza intensitatea franarii pe fiecare roata. Merci

      (Citează)

  4. Deci ai factură de la eMAG pentru mașină?

      (Citează)

  5. “Am aflat, cu această ocazie, că mașinile cu start-stop necesită o baterie specială, capabilă de așa ceva.”

    Nu doar baterie.

      (Citează)

  6. Jeep Compass e la fel de american ca şi Fiat 500L, având platformă comună. Inclusiv motorul este de Fiat.

    Iar consmul pe autostradă e ok pentru o maşină înaltă.

      (Citează)

    • Compas se fabrica in Mexic. E foarte american. Renegade este platforma lui 500L si se fabrica in Italia

        (Citează)

  7. Silviu:
    As vrea sa inteleg mai bine: ce rol joaca 4×4 la franare, cand orice masina franeaza cu toate 4 rotile, si orice masina mai noua are abs si esp, deci regleaza intensitatea franarii pe fiecare roata. Merci

    Fiind automata(se aplica și la manuala dacă nu calci frâna odată cu ambreiajul), mașina, pe lângă frâna clasica va folosi si frâna de motor…frâna de motor se simte diferit la o mașina cu tracțiune pe o singura punte fata de una pe mai multe…la cele Hibride se simte și mai diferit pentru ca intervine un alt mecanism in plus și anume cel de recuperare a energiei…

      (Citează)

    • Tocmai că nu. Cutia automata (cu convertizor de cuplu, nu cea cu dublu ambreiaj) nu oferă frînă de motor.

        (Citează)

    • mai mult decat atat, fie manuala, fie automata, daca nu retrogradeaza, ce frana de motor iti ofera? Sa zicem ca mergi in a sasea, cu 140 km/h (3000 RPM) si franezi brusc. frana de motor e ca si inexistenta la viteza aia si 3000 RPM care devin si mai putine, odata cu scaderea vitezei.

        (Citează)

  8. E misto ca inca arata bine ( modern) modelul – dupa cativa ani. Sunt putine masini care arata OK/ interesant si dupa ce trece hype-ul de design al generatiei lor.
    S-o stapanesti sanatos si la mai mare ( stii tu, Jeep GC :D ) .

    Sunt curios daca te-ai uitat pe sub ea la vreo revizie si ai observat starea platformei – gen daca au aparut puncte sau pete de rugina, eventual exfolieri de metal ruginit ( cred ca e prea devreme pentru asta) pe elementele de caroserie de sub masina sau pe articulatii.

      (Citează)

  9. Radu… ce pot sa iti spun ca sa te conving ca poti trăi cu o Electrica foarte bine? Sunt opțiuni bune pe piața si vor mai veni… deci… pentru un Tech Savy ca tine e păcat sa iei Hybrid când poți EV…

      (Citează)

    • la bloc? ce faci, tragi cablu de 100m de la etajul 10 si astepti 24 de ore sa incarce?
      prin tara reteaua de statii e practic inexistenta, trebuie sa iti faci cruce de trei ori cand ajungi la vreun Kaufland cu incarcare, sa nu fie altii ca stai doua ore la grill pana se elibereaza. mai dureaza oleaca.

        (Citează)

    • Cand o sta la casa poate sa-si ia electrica; pana atunci e complicat cu incarcatul.
      Nu mai zic de drumuri lungi spre Grecia pentru ca am impresia ca prefera avionul :)

        (Citează)

  10. speedy.gonzales

    29/07/2020 la 11:41 AM

    Giovani:
    la bloc? ce faci, tragi cablu de 100m de la etajul 10 si astepti 24 de ore sa incarce?
    prin tara reteaua de statii e practic inexistenta, trebuie sa iti faci cruce de trei ori cand ajungi la vreun Kaufland cu incarcare, sa nu fie altii ca stai doua ore la grill pana se elibereaza. mai dureaza oleaca.

    o merge blogging-ul bine, dar nu asa bine incat sa isi poata cumpara casa.

      (Citează)

  11. Octav:
    mai mult decat atat, fie manuala, fie automata, daca nu retrogradeaza, ce frana de motor iti ofera? Sa zicem ca mergi in a sasea, cu 140 km/h (3000 RPM) si franezi brusc. frana de motor e ca si inexistenta la viteza aia si 3000 RPM care devin si mai putine, odata cu scaderea vitezei.

    Frana de motor este atunci cand in loc sa invarta rotile motorul, rotile invart motorul. La manuala (nu stiu cum e la automate) frana de motor e atunci cand iei piciorul din gaz si lasi cutia in viteza. Nu e nevoie neaparat sa retrogradezi. Sa ma corecteze vreun inginer mecanic daca gresesc.

      (Citează)

    • Pai te corectez chiar eu. Sau, hai, completez. Intre roti si motor ai cutia de viteze (manuala sau automata). In functie de treapta de viteza de la un moment dat, exista un raport de multiplicare intre turatia motorului (arborelui cotit) si roti. Raport care se regaseste exact invers in proportia dintre fortele in aceleasi puncte. Cu alte cuvinte, forta cu care motorul incetineste rotile depinde de treapta de viteza din cutie. Frana de motor este mai puternica, cu cat turatia motorului este mai mare.

        (Citează)

    • Octav, pare ca nu ai nici cea mai vaga idee. Ca principiu e exact cum zice ipo: frina de motor e atunci cind motorul se opune inaintarii, nemaifiind alimentat cu combustibil. Deci rotile ramin cuplate (prin intermediul ambreiajului, cutiei) la motor si nu sint lasate sa se invirta liber.
      Una din consecinte e consumul ala zero pe care ti-l arata pe computerul de bord, ceea ce nu se intimpla la ralenti (adica atunci cind apesi ambreiajul si decuplezi rotile de motor.
      Cutiile automate clasice se decupleaza atunci cind nu mai accelerezi (deci nu au frina de motor). Posibil ca unele cutii moderne sa ofere si asta, totusi, fiindca lipsa frinei de motor solicita suplimentar sistemul de frinare (placute, discuri).

        (Citează)

  12. Giovani:
    la bloc? ce faci, tragi cablu de 100m de la etajul 10 si astepti 24 de ore sa incarce?
    prin tara reteaua de statii e practic inexistenta, trebuie sa iti faci cruce de trei ori cand ajungi la vreun Kaufland cu incarcare, sa nu fie altii ca stai doua ore la grill pana se elibereaza. mai dureaza oleaca.

    Vorbesti din experienta? Ca altfel nu inteleg… Eu am masina electrica si am stat si la bloc si la casa… Daca stai la bloc o bagi la incarcat odata pe saptamana la o statie publica… nu e atat de mare efortul… Singura cerinta ar fi sa ai o masina capabila de 400km autonomie…. adica orice Tesla, Kona EV, Kia E-niro, Etron, Ipace… Da… e mai bine la casa dar se poate si la bloc

      (Citează)

  13. Octav:
    Pai te corectez chiar eu. Sau, hai, completez. Intre roti si motor ai cutia de viteze (manuala sau automata). In functie de treapta de viteza de la un moment dat, exista un raport de multiplicare intre turatia motorului (arborelui cotit) si roti. Raport care se regaseste exact invers in proportia dintre fortele in aceleasi puncte. Cu alte cuvinte, forta cu care motorul incetineste rotile depinde de treapta de viteza din cutie. Frana de motor este mai puternica, cu cat turatia motorului este mai mare.

    deci se poate face frana de motor in treapta 1.

      (Citează)

  14. ai trecut de 10.000 km?

      (Citează)

  15. Frana de motor este mai puternica, cu cat turatia motorului este mai mare.

    Adică frâna de motor e mai puternică când raportul de multiplicare dintre turaţia roţilor şi a motorului e mai mare, adică în trepte mici de viteză. Că la 140 creşte turaţia motorului la retrogradare, e doar o consecinţă a retrogradării.

      (Citează)

    • da, e corect, baga treapta 1 la manuala la 180 si vezi ce se intampla. cred ca ai vrut sa spui demultiplicare.

      altfel, daca ai masina manuala, ia piciorul din gaz si vezi ca pe o coborare sa zic de la Predeal spre Bucuresti, (acolo unde se spune sa folosesti frana de motor)… surpriza, decelereaza.

        (Citează)

  16. altfel, daca ai masina manuala, ia piciorul din gaz si vezi ca pe o coborare sa zic de la Predeal spre Bucuresti, (acolo unde se spune sa folosesti frana de motor)… surpriza, decelereaza.

    Depinde in primul rand de treapta de viteza vs. viteza de rulare – adica de turatie( si la manuala) si de masina. La Predeal in coborare aveam frana de motor eficienta in treapta 2 si ceva frana de motor in treapta 3 – la un Mondeo cu cutie manuala.

    La un Hyundai automat experimentez la fel, daca trec manual in treapta 3 am ceva frana de motor, pe pante de pana in 10% pot sa tin masina intre 40-60km/h, in functie de inclinatie. Pentru mai putin trebuie sa schimb in treapta 2.

    Singura diferenta e ca pe cutia automata nu poti ( sau eu nu stiu cum) forta frana de motor si treapta de viteza. Adica, daca nu pun piciorul pe acceleratie, in modul manual masina nu o sa “sara” singura din treapta 3 in 4, sau din 2 in 3 cand creste turatia, dar daca sunt in treapta 4 si vreau sa retrogradez in 3, sau din 3 in 2, si turatia e deja la un nivel ridicat pentru treapta in care sunt, retrogradarea nu e acceptata de calculator, sau de cutie.
    In acele conditii, trebuie sa apesi frana, retrogradezi si pe urma folosesti frana de motor ca sa tii masina infranata, nu ca sa initiezi reducerea vitezei – pe cutia automata – ceea ce introduce cateva limitari, pe care nu le ai pe o cutie manuala.
    Dar as mentiona ca facand asta pe o cutie manuala cam fortezi cutia si in afara de cazuri de aderenta scazuta si probabil daca iti lipseste ABS/ESP – nu as vedea de ce vrei sa initiezi frana de motor preluand socul ( energia necesara initial reducerii vitezei) in cutia de viteza, ca saraca, ea nu a fost conceputa pentru a lua locul pedalei de frana.

    In principiu, are sens sa folosesti frana de motor o data ce ai adaptat viteza, ca sa o mentii, pentru a nu provoca incinderea discurilor si a lichidului de frana prin folosirea indelungata a pedalei.

      (Citează)

    • Eram usor ironic. Am explicat insa cum inteleg eu principiul (pe manuala, nu conduc automata).

      Pe coborare de la Paltinu PH cu 80 in a treia am reusit sa blochez fata cand am retrogradat brusc in 2. E drept, a sarit turatia in 7000 pentru cateva secunde si miroasea a ambreiaj. Rabla de Volvo 1.8 aspirat vechi de 15-18 ani. Nu s-a busit nimic, si eram la a treia coborare/urcare de iera sa ies in decor de doua ori :)

        (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea.

sus