un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Flightradar24 adaugă acum și urmărirea avioanelor prin satelit

8 Jul 2020  ·

TEHNOLOGIE  ·

18 comentarii

Știți ce tehnologie mi se pare mie chiar uimitoare în această perioadă? Cea care-mi permite să văd gratuit poziția oricărui avion din lume pe o hartă precum Flightradar24, în timp real.

Telefonul mobil, netul în buzunar, astea mi se par cumva normale. Băi dar să văd eu, de acasă, fără nici o legătură directă cu acest domeniu decât că-mi plac avioanele, unde este fiecare din lume?! That is awesome!

Și mi se pare cu atât mai mișto după ce am vizitat anul trecut muzeul aviației din Washington și am văzut cu ochii mei avionul fraților Wright, ăla primul care a zburat, apoi am văzut acolo cât de dificil era de folosit un sextant în avion și cât de mulți aviatori și-au pierdut viața pentru că mijloacele rudimentare de poziționare din primele decenii de zbor i-au făcut să nu știe unde au ajuns și unde este aeroportul.

Și au apărut apoi mijloace radio de poziționare și apoi GPS-ul. Dar, repet, să văd eu de acasă unde este fiecare avion? Să-l urmăresc prin aer, să văd cum rulează pe pistă până la terminal? Să pot ști că cineva din familie a ajuns cu bine la destinație încă dinainte ca respectivul să-și pornească telefonul și să-mi dea mesaj de “băi, am aterizat acum”? Asta e magie!

Avioanele acestea apar în harta Flightradar24 pentru că aeronavele au un emițător numit ADS-B, care transmite pe o frecvență publică informațiile în timp real de spre avion: indicativ, viteză, înălțime șamd. În lume există mulți pasionați de aeronautică ce au montat receptoare ADS-B pentru a prinde aceste semnale automate de la aeronave și aceștia împart datele cu Flightradar24. Nu sunt sigur, dar cred că poți și cere un astfel de receptor de la serviciu, dacă vrei să ții unul pe acoperiș pentru a ajuta la acoperirea semnalului, deși în România nu cred că mai este nevoie de acoperire suplimentară.

Flightradar24 mai primește date și de la niște radare de aviație din SUA și Canada și alte colțuri ale lumii, iar recent au introdus un nou nivel de acoperire: ADS-B din satelit.

Avioanele aflate în mijlocul oceanului sau pe deasupra vreunui deșert foarte întins nu sunt în raza de recepție a unui receptor terestru, dar ele emit și către sateliți aceste semnale de stare, iar acum FR24 le poate afișa și pe acestea. Avioanele poziționate cu ajutorul satelitului sunt colorate cu albastru pe harta lor.

O chestie mai puțin știută de utilizatorii amatori de FR24: unele poziții sunt estimate de serviciu, nu reale. Adică pe deasupra oceanelor se pierde semnalul de la avion, dar FR24 știe direcția avionului și viteza sa anterioară și poate estima încă vreo două ore unde se află acesta. Un click pe avion arată dacă poziția este estimată sau nu, traiectorie cu linie întreruptă însemnând estimare.

Și avantajul acoperirii satelitare se vede rapid. Avioanele care emit semnal și către satelit sunt acoperite real în mult mai multe zone din hartă.

Iată niște exemple. Mai jos vedeți că acel CJT980 a ieșit din acoperire după ce s-a îndepărtat de Irlanda și a fost din nou detectat când s-a apropiat de stațiile din Groenlanda. În schimb, UAL2796 este arătat în timp real pe hartă pentru că emite spre satelit.

Situație similară și cu FDX5986 în mijlocul Pacificului, a cărui poziție este estimată. În urma lui, CHH783 este arătat în poziția sa reală de pe hartă pentru că semnalul său este preluat și pus la dispoziție de satelit.

Nu-i deloc rău pentru un serviciu freemium, nu?

    18 comentarii

  1. the_real_blue

    08/07/2020 la 7:58 AM

    Chestia asta e de mult (nu au adaugat “acum”).
    Trebuie mentionat ca exista un delay intre pozitia reala si cea afisata de FR24 din motive de securitate (sa nu dea baietii cu bombardeaua).

      (Citează)

    • Asa e, ca aia de au bomabardele anti-avioane folosesc FR24 pentru tintire.

        (Citează)

    • Doar in US este delay-ul de 5 minute, din cauza unor reguli americane. In restul lumii e pozitia reala. Probabil cine are bombardeaua isi poate achizitiona si un receptor ADS-B nu trebuie sa intre pe FR24.

        (Citează)

    • Dupa ce a cheltuit tot pe bombardea eu zic ca nu mai are fonduri si pentru receptorul ADS-B , asa ca intra pe FR24 dupa ce a citit aici la Radu pe blog

        (Citează)

    • Sper că bombardeaua e luată prin link de afiliere eMag să câștige și Radu de 2 cireșe. 😄

        (Citează)

  2. Modul S la transponderele de aviatie are mai multe niveluri. In unul din ele, care mai este denumit Automatic Dependent Surveillance – Broadcast OUT, transmite si pozitia geografica (latitudine, longitudine). Unele transpondere au si ADS-B IN, adica receptioneaza pozitia celorlalte aeronave si o afiseaza pe un display, de obicei cel cu harta. E de fapt un Collision Avoidance System.
    Ceea ce este interesant in FR24 este functia MLAT, adica pentru aeronave care au mod S fara transmitere pozitie geografica, se face o triangulatie intre mai multe receptoare si se estimeaza o pozitie. Am avut asa ceva pentru ca am un receptor oficial si cateva Raspberry pi langa aeroclubul Romaniei si astia nu au bani de transpondere cu raportare pozitie si imi intra cu MLAT.

      (Citează)

    • ADS-B, daca vorbim de GA, il ai pe avioane noi care au Glass Cockpit si echipamentul necesar (de obicei optionale de la Garmin sau cine face sistemul de Glass Cockpit).

      Pentru ca are latente, nu m-as hazarda sa-l numesc “Collision Avoidance System”.

      Daca zbori VFR e obligatia ta ca PIC sa fii la curent cu cine s-ar putea sa fie pe langa tine, iar in IFR e treaba ATC-ului din zona in care zbori sa se ocupe de esalonare si spatiere.

        (Citează)

  3. Ce ma deranjeaza la FR24 e ca, la vreun an dupa ce le-am cumparat aplicatia, cica, forever, s-au trezit ca de fapt nu mai e forever si vor abonament lunar (au scos alta si au limitat-o pe cea veche…)

      (Citează)

  4. Da, dar paradoxul e ca, desi avem sumedenia asta de informatii, inca nu stim cum a fost posibil ca un 777 al Malaysia Airlines sa dispara in 2014 si nici pana astazi sa nu aflam ce s-a intamplat cu el.

      (Citează)

    • Daca opresti transponderul si nu isi mai da pozitia, e normal sa nu-l “vezi”. Similar e la vapoare cu AIS-ul, unde se transmit mai multe “propozitii” vezi aplicatia marine traffic.

        (Citează)

  5. Am un club shared ultra usor in UK, si am instalat PilotAware recent.
    Aparatul are transponder cu mode S, a devenit obligatoriu acum cativa ani, si procentul de avioane fara mode S scade constant asa ca siguranta creste.
    PilotAware se conecteaza la softul de navigatie de pe tableta (SkyDemon) si afiseaza toate zborurile care transmit mode S (sau FLARM, pentru planoare).
    SkyDemon e suficient de destept sa alerteze daca exista conflicte pe ruta.

      (Citează)

  6. n am inteles niciodata de ce ti-ai pierde timpul cu asa ceva.
    nu esti controlor de trafic aerian, si sunt j’de mii de avioane zilnic, e ca si cum ai fi excitat ca te uiti la masinile de pe strada.

      (Citează)

    • Uita-te la comunitatea microsoft fly simulator, si iti faci cruce de ceea ce fac unii.

        (Citează)

    • Eu o folosesc des ca sa nu stau aiurea in aeroport cand astept pe cineva. Sau cand am zbor sa vad daca segmentele anterioare operate cu aceeasi aeronava sunt la timp sau au intarzieri.

        (Citează)

  7. Eu locuiesc relativ aproape de un mare aeroport ( văd când aterizează) și uitandu-ma la aplicatie vs realitate nu exista practic niciun delay.

      (Citează)

    • Da, am observat și eu ca merge în timp real, dar nu merge întotdeauna. Pt aprox 10% din situații în aplicație nu apare nici un avion, dar îl vezi cu ochii tai în aer. Sau alte situații când sunt erori de poziționare pe harta și arată ca avionul aterizează la câțiva km de pista. De aceea zic ca nu e chiar ok să urmărești în aplicație un zbor în care sunt persoane dragi, s-ar putea să-ți stea inima în gat.

        (Citează)

  8. Cool story, bro!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus