un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube.

Societe Generale European Business Services: cum arată birourile și la ce se lucrează acolo

4 Nov 2019  ·

GÂNDURI  ·

63 comentarii

Vă spuneam zilele trecute că am fost în vizită la Societe Generale European Business Services ca să înțeleg ce activități se desfășoară acolo. Dacă mâine s-ar angaja cineva la ei, la ce ar munci și cum ar arăta biroul în care ar face asta?

Este un fel de Tur de birouri pe care vreau să-l continui și mai cu spor la anul pentru că încep să se strângă multe articole acolo. Într-un fel, este un proiect pe care l-am început chiar prin 2006, când imediat după acest blog am mai făcut unul fix despre acest subiect: la ce se muncește, punctual, în diverse companii și ce condiții de muncă oferă acestea. Nu l-am continuat, că pe vremea aceea nu stătea nimeni să-ți explice activitatea unei firme și să te lase să te plimbi prin birourile ei, dar acum lucrurile s-au mai schimbat.

SG EBS are sediul în complexul West Gate din Militari, lângă stația de metrou Preciziei. Ocupă trei clădiri acolo, iar eu am vizitat-o pe cea numită H4.

Etajele arată ca mai jos. Din loc în loc au mobilier foarte colorat, iar iluminatul este la un nivel plăcut. Au și birouri ce se pot înălța pentru a lucra din picioare, pentru cine vrea asta, iar scaunele sunt în culorile SG, adică roșu și negru.

Din loc în loc erau astfel de “cabine telefonice” care izolează foarte bine fonic. Bănuiesc că poți intra acolo pentru a țipa la curier atunci când întârzie livrarea unui pachet, fără să te audă colegii. Am intrat și eu într-una, chiar izolează fonic foarte bine.

Fac și o reciclare micuță:

Și din loc în loc există diverse “bucătării”, cu cafea, ceai și din acestea. Unele etaje au și mese de fotbal și alte zone de relaxare.

În jur de 2.000 de oameni lucrează în București la Societe Generale European Business Services și numărul poate crește, că fac angajări (vedeți aici joburile). Compania s-a înființat în 2011, asigurând servicii de contabilitate și resurse umane pentru restul grupului Societe Generale, iar acum are operațiuni în vreo 35 de țări. În 2015 a fost adăugată aici partea de IT, în care acum lucrează vreo 700 de angajați, și apoi în 2016 cea de Know Your Customer, despre care voi explica mai târziu ce înseamnă.

Centrul din București este important în marea schemă a lucrurilor pentru că este unul de tip near-shore, adică aproape de sediul central din Franța, și fiind în Uniunea Europeană avem și cam aceeași legislație în multe domenii, inclusiv cea legată de GDPR și protecția datelor și securitate informațională, plus avantajul fusului orar apropiat. Așa că România atrage tot mai multe investiții în centre de aceste tipuri, că nu doar Societe Generale a dezvoltat astfel de centre de servicii în țara noastră, în timp ce spre țări mai exotice se duc acum meseriile de bază.

Culmea este că, am aflat și eu cu uimire, nu lucrează aproape deloc pentru BRD, deși aceasta face parte din grupul SG. Se pare că are un acționariat suficient de variat încât să-și asigure servicii suport de unde vrea.

Partea de contabilitate și resurse umane e mai ușor de înțeles, zic eu. IT-ul lucrează în diverse tipuri de servicii, atât core business cât și mentenanță evolutivă. Cele de support se referă la helpdesk pentru diverse aplicații din grupul SG; cele legate de core business, adică de procesele bancare în sine sunt mai interesante și sunt împărțite în patru categorii mari:

  • retail și agenții
  • piețe de investiții și forex
  • infrastructură bancară, suport și securitate
  • infrastructură și suport pentru procese nebancare

De exemplu, am vorbit cu cineva care conducea un proiect legat de o aplicație ce face legătura între nucleul bancar și o interfață modernă pentru traderi și portofoliile lor, că e genul de domeniu în care vrei actualizări la fiecare 10 milisecunde.

lții lucrează la aplicații mai rapide pentru gestionarea cererii unui credit, astfel încât procesul de analiză și aprobare să fie mai rapid, alții la modificarea site-urilor din diverse țări, alții la soluții de securitate, automatizarea unor procese, implementarea unor sisteme de inteligență artificială ca suport în diverse domenii bancare, aplicații CRM pentru call-center și back-office,  șamd. Unele aplicații sunt dezvoltate în colaborare cu alte centre, altele au full ownership în România, adică au fost dezvoltate și întreținute de aici, în contact direct cu beneficiarul lor. E mereu ceva de modificat, chit că doar din cauza modificărilor legislative din toate țările deservite de SG EBS.

Se lucrează cu de toate, după specificul proiectului: Agile, NodeJS, Java, Oracle, sisteme cloud, machine learning pentru automatizări și alte limbaje sau metodologii, după caz și nevoie.

Know Your Customer, unde lucrează peste 700 de angajați, este un tip de serviciu pe care l-am întâlnit doar aici. Practic, cei 700 de angajați analizează dosarele clienților francezi și se asigură că acestea sunt la zi, așa cum cere legislația. Asta înseamnă că, în urma analizei, clientului i se poate cere să actualizeze diverse acte, să completeze cine știe ce formulare noi șamd. Relația este indirectă, adică cei din București iau legătura cu agentul bancar din Franța, singurul care poate contacta clientul.

Ei sunt împărțiți în 3 perimetre, după cum le spun cei din SG EBS, adică persoane fizice, persoane juridice și persoane juridice clienți mari. Nu știu cât de mult de muncă este la persoane fizice, dar la clienții persoane juridice sunt o mulțime de acte și proceduri ce trebuie respectate, iar legile se actualizează periodic.

Aici în Know Your Customer trebuie să știi limba franceză, ca să poți citi respectivele acte, dar în rest te învață ei tot ce-i nevoie pentru analiza dosarelor, nu-i nevoie de o pregătire specială.

Vârsta medie în SG EBS este de 31 de ani, apropo. N-am discutat despre salarii, că încă n-am întâlnit o companie care să nu spună că oferă salarii competitive, iar eu oricum cred că salariul depinde de persoana care-l cere și CV-ul acesteia. Mi-a plăcut, însă, un alt beneficiu: majoritatea oamenilor din SG EBS beneficiază de 2 zile de work from home, ceea ce mi se pare foarte mișto.

Mi se pare că trăim vremurile când o persoană petrece mai mult timp cu colegii de muncă decât cu copiii sau soția sa. Gândiți-vă că, în mod normal, petreci doar weekendul cu familia și vreo 2-3 ore pe seară, că în rest ești plecat la muncă. Să ai două zile de work from home înseamnă practic să dublezi timpul în care-ți poți vedea copii crescând sau pisicile jucându-se, plus o comoditate suplimentară când două zile pe săptămână poți să ai în continuate tabieturile tale de acasă, mai ales când afară plouă sau ninge și tu știi că poți lucra din fotoliul tău.

Unele companii de la noi dau o singură zi wfh, dar SG EBS dă două. Bravo lor! Mai au între beneficii și cursuri gratuite de limbi străine, o platformă Benefits de unde-ți poți alege diverse bonusuri (probabil că majoritatea aleg vouchere eMAG sau ceva așa) și program flexibil.

Și cam asta a fost vizita. Mi-am luat o cafea de la Sunday Coffee sau cum îi cheamă pe oamenii ăia de lângă chioșcul cu mâncare grecească din West Gate și m-am dus acasă.

    63 comentarii

  1. BRA VO! BRA VO!

      (Citează)

  2. 2 zile de wfh pe săptămână?

      (Citează)

  3. Destul de fain ptr un lagăr. Banuiesc ca “deținuții” din interior erau fericiti.

      (Citează)

    • Iti dai seama ca au ramas doar cei care pot mima fericirea destul de convingator. Plus ca p-aia mai agresivi nu i-au scos din custi cand a venit Radu.

        (Citează)

    • Normal. În spatele tuturor celor cu care am vorbit stătea un angajat de la securitatea și comunicarea SG EBS. Atunci nu mi s-a părut suspect, dar acum că ziceți asta, probabil îi păzeau cu pușca :P

        (Citează)

  4. Bun pt entry-level, din descrierea joburilor. Ma uimeste putin media de varsta, ma asteptam pe la un 26-27
    Dar in ultima vreme au racolat de prin alte corporatii oameni care bat palma pt 100 euro in plus si un job mai putin solicitant din punct de vedere intelectual si al competentelor de relationare.
    Probabil de aici media de 31.

      (Citează)

    • Morrissey: Bun pt entry-level, din descrierea joburilor. Ma uimeste putin media de varsta, ma asteptam pe la un 26-27

      Nu cred că obții nicăieri media asta. Majoritatea corporațiilor au și un sistem de evaluare prin care avansează periodic diverși angajați, așa că aceștia rămân pe termen lung acolo și media crește.

        (Citează)

  5. Acum 20 de ani, sa lucrezi in domeniul bancar era un vis umed. Acum stiu oameni de la call center care castiga mai bine decat in banci, uneori muuult mai bine.

      (Citează)

  6. Peste tot spui de 2 zile wfh dar nicaieri nu spui in ce interval se pot lua aceste doua zile. Pe saptamana, pe luna, pe an etc.
    Despre benefit iti spun sigur ca foarte putini isi iau vouchere eMag (cel putin unde lucrez eu), dat fiind ca sunt de fapt mult mai multe chestii interesante de cumparat de acolo, inclusiv chestii pe care nu platesti taxe, sau care au taxe reduse.
    Media mica de varsta mi se pare o sabie cu doua taisuri, si nu cred ca e ok sa consideram un punct alb asa ceva, este maxim o chestiune neutra; de ce? Pe de o parte da, vibe-ul este mai energic fiind multi tineri, idei noi samd. Dar asta vine la pachet cu experienta putina, salarii reduse (chiar daca sunt mari pentru Romania, cu o suma se multumeste cineva la 25 de ani si cu alta suma cineva la 45) si discriminare pe baza de varsta (oamenii in varsta se angajeaza greu – daca se angajeaza – la o companie care se mandreste cu o varsta medie mica). Haideti sa nu mai laudam companiile care angajeaza preponderent studenti, pentru ca e si bine, dar e si rau.

      (Citează)

    • “… când două zile pe săptămână poți să ai în continuate tabieturile tale de acasă,…”
      Ce nu-i clar?

        (Citează)

    • BGDN: Peste tot spui de 2 zile wfh dar nicaieri nu spui in ce interval se pot lua aceste doua zile. Pe saptamana, pe luna, pe an etc.

      Pe săptămână.

      BGDN: Despre benefit iti spun sigur ca foarte putini isi iau vouchere eMag (cel putin unde lucrez eu), dat fiind ca sunt de fapt mult mai multe chestii interesante de cumparat de acolo, inclusiv chestii pe care nu platesti taxe, sau care au taxe reduse.

      Depinde de platformă, ce-a negociat compania șamd. De ex, și Matilda are acces la o asemenea platformă, poate tot aia, și majoritatea produselor de acolo i se par la suprapreț, așa că preferă să ia vouchere și să le folosească atunci când e câte o ofertă bună.

        (Citează)

  7. discriminare pe baza de varsta (oamenii in varsta se angajeaza greu – daca se angajeaza – la o companie care se mandreste cu o varsta medie mica)

    Nu numai atat. Tinerii si foarte tinerii sunt cautati de angajatori pentru ca, de obicei, accepta sa lucreze pe salarii relativ mici, faute de mieux. Pentru ca nu sunt departe de adolescenta si au o fervoare si o energie debordanta pe care angajatorul spera sa o converteasca intr-un plus de productivitate, implicit de profit pentru pravalie, pastrand salariile mici. Pentru ca tinerii si foarte tinerii nu isi cunosc drepturile de angajati (oare cati dintre ei au citit Codul Muncii?) si accepta in general orice mizerie din partea angajatorului. Pentru ca in general tinerii pot fi inlocuiti foarte usor, asta daca nu pleaca ei singuri inainte. Si asa mai departe.
    Si bomboana de pe tort, cand incerci sa aplici la un giob la astia:
    Career Section Unavailable
    The website is currently unavailable due to maintenance, please revisit the website in a few hours to access. We apologize for any inconvenience caused.
    The SG Resourcing Team

    Mno, vezi ce inseamna sa lucrezi numai cu tineri?

      (Citează)

    • corect, peste tot unde am lucrat eu tinerii erau vazuti pe post de carne de tun – tragi de ei cat se poate ca au putere de negociere mica si daca nu le convine, vin altii

      @nwradu
      data vitoare cand mai mergi la o companie unde media de varsta e mica intreaba si cat este turnover-ul personalului, ca sa intelegi cum stau de fapt lucrurile

        (Citează)

    • Exista si firme de genul asta, care accepta turnover ridicat. Probabil ca au costuri mici cu angajarea si onboarding foarte rapid. Oricum, e o ocazie buna pentru tineri.

        (Citează)

    • asta cu “ocazia buna pentru tineri”…
      imediat dupa ce am terminat facultatea m-am angajat la un Big Five/ Four ca nu aveam pile si eram sarac, n-aveam bani sa fac master etc

      am plecat dupa 2 ani de acolo cu ficatul marit de la oboseala, munceam de la 9 dimineata la 2 noaptea, singura exceptie era in weekend cand munceam de la 11-12 pana la 2-3 noaptea

      ma c*c pe “ocazia buna pentru tineri”.
      se numeste exploatare, nu ocazie buna pentru tineri.

        (Citează)

    • Fiecare cu experienta lui. Eu imediat dupa facultate m-am angajat pe un salariu de 200eur. Am avut doua criterii: sa fie interesant job-ul (adica sa invat cat mai mult) si sa nu fie genul de firma care nu iti da salariul pe cartea de munca. Dupa un an, cand am invatat ce trebuia (in timpul programului standard de 7:00-15:30), am plecat pe un salariu dublu si cu ficatul intact (avea sa se mareasca in cativa ani, dar de la alcool). La urmatorul job am invatat ce aveam de invatat si am plecat tot dupa un an, pe un salariu dublu. La urmatorul am stat cativa ani, ca imi mareau ei salariul fara sa le zic eu nimic. Si asa mai departe.
      Acum ce sa zic, stiam ca salariul ala era mic si firma profita de asta. Dar nu imi pasa, voiam sa invat si sa plec. Poate ca ar fi fost mai bine sa ma intereseze mai mult codul muncii, sindicatele, oprimarea omului de catre om si alte chestii de genul asta, dar nu s-a intamplat. Si nu imi pare rau.

        (Citează)

    • pai la vremea aia nici eu nu ma gandeam daca e ok sau nu ce mi se intampla, eram disperat sa am ce manca iar toti colegii mei erau jupuiti in acelasi fel, deci mi se parea ca e normal, ca asta e pretul pe care tb sa-l platesti ca sa iti faci un loc in lumea asta

      a trebuit sa treaca mult timp ca sa-mi dau seama ca nu era ok.

      PS si la mine salariul a fost tot 200 in primul an si dupa 1 an s-a dublat intr-adevar, macar atat

        (Citează)

    • Pai asta e chestia, ca era normal. Cand esti tanar, scopul e sa castigi cat sa supravietuiesti, dar sa inveti repede. Mai tarziu, cand stii chestii, poti impune conditii.
      Cat despre volumul de munca si programul exagerat, aia nu cred ca e o chestie de tinerete ci de domeniu si firma. Din cate am inteles, asa e in big four. Sau aia mai batrani plecau acasa la 5?

        (Citează)

    • Da, normal, aia mai seniori plecau la timp in majoritatea cazurilor. Hai sa zic ca printre romani mai erau si workoholici, la nivel de manager, dar nu erau majoritari.

      Insa partenerii, dintre care multi erau straini, respectau cu strictete programul. Ceea ce evident punea presiune in plus pe noi, palmasii, ca deadline-urile de la client erau tot timpul sranse, si daca nu terminai la timp pur si simplu nu avea cine sa revizuiasca ce ai facut, pt ca programul s-a terminat.

      Am o cunostinta care a lucrat mult timp la o firma de avocati, era aceeasi poveste.

        (Citează)

    • In cazul asta firma aia e de rahat. In majoritatea firmelor in care am lucrat, sefii munceau mai mult decat iobagii. N-am cum sa respect o firma in care se intampla invers.

        (Citează)

    • Pai la firmele astea de consultanta facturarea se face la ora. Ora de palmas era vreo 15 -20 usd, aia de manager vreo 500 si aia de partener peste 1000.

      Nici nu aveau cum sa stea astia mari noptile pr acolo ca nu aveau cum sa factureze la clienti.

        (Citează)

    • Marean: @nwradu
      data vitoare cand mai mergi la o companie unde media de varsta e mica intreaba si cat este turnover-ul personalului, ca sa intelegi cum stau de fapt lucrurile

      Eu cred că turnoverul depinde de industrie și mulți alți factori. Poate e o firmă mică și are un șef cretin.

        (Citează)

    • Marean: imediat dupa ce am terminat facultatea m-am angajat la un Big Five/ Four ca nu aveam pile si eram sarac, n-aveam bani sa fac master etc

      am plecat dupa 2 ani de acolo cu ficatul marit de la oboseala, munceam de la 9 dimineata la 2 noaptea, singura exceptie era in weekend cand munceam de la 11-12 pana la 2-3 noaptea

      Un prieten s-a angajat la call center într-o companie mare când a terminat facultate. Salariu mic, sub media altora din jurul nostru.

      A mai învățat ceva, s-a mutat în alt departament, apoi s-a mutat în altă companie cu ce învățase acolo, acum câștigă 13.000 de lei pe lună, are loc de parcare în subteran și muncește efectiv vreo 4-5 ore.

      Când te angajezi într-un job din acesta entry-level, pentru care nu se cere nimic ca experiență, cred că trebuie să fii conștient că e important să descoperi cam ce-ți place, spre ce să te orientezi în viitor, pe ce să te specializezi șamd. Dacă doar faci acel job și atât, e posibil ca trei ani mai târziu să descoperi că ai în continuare salariu entry-level și n-ai învățat nimic pentru a te dezvolta.

        (Citează)

  8. data vitoare cand mai mergi la o companie unde media de varsta e mica intreaba si cat este turnover-ul personalului, ca sa intelegi cum stau de fapt lucrurile

    Foarte buna inrebare, insa iti dai seama ca aia nu sunt prosti sa ii spuna ca au turnover de 30 – 40 % din noii angajati in primul an. Singura modalitate in care iti poti da seama cu adevarat e sa fii in rol de angajat acolo, asa se vede cu ochiul liber cand pleaca plangand de fericire ca au scapat de corvoada.

    Iti dai seama ca au ramas doar cei care pot mima fericirea destul de convingator. Plus ca p-aia mai agresivi nu i-au scos din custi cand a venit Radu.

    Cred ca deocamdata nici nu sunt in custi, pentru ca pur si simplu nu au pe cine pune acolo. Uita-te ca in multe din pozele lui Radu cu open space-ul gol, sunt inca destule etichete pe destule monitoare – imaginile 08, 20 si 22 de exemplu. Acolo sigur nu sta nimeni inca.

      (Citează)

    • pai nu, ideea era sa-ti dai seama cum stau lucrurile din lipsa de raspuns sau de raspuns clar la intrebarea cu turnover-ul :-))

      sunt convins ca nu-ti spune nimeni cifre din astea

        (Citează)

    • Marean: sunt convins ca nu-ti spune nimeni cifre din astea

      Ba da, că nu-i vreun secret. Unele firme chiar au nevoie de oameni fără mare experiență sau pregătire. Nu cred că se angajează nimeni la McDonald’s cu gândul că va ieși la pensie de acolo. Sau la call center la Telekom.

      Dacă firma e bine organizată, are programe de evaluare și ține alături de ea angajații care vor să avanseze. Directorul de marketing eMAG din prezent mi se pare că s-a angajat acolo la call center și a ajuns între timp și country manager pe Bulgaria, dacă țin bine minte istoriul.

        (Citează)

  9. @Marean, parca si vad un dialog de genul:
    – Si ce turnover aveti in companie?
    – Oferim salarii competitive si asiguram tuturor angajatilor un cadru optim de dezvoltare profesionala. Suntem deja angajator preferat pe segmentul de varsta 26 – 35 de ani, pentru ca dupa 35 de ani ii fortam sa plece ei singuri.

      (Citează)

  10. misto.
    hai sa discutam daca au buget de 3-4k eur pt PM role.

      (Citează)

  11. Daca merge sa mai tragi de timp, sa nu te spetesti cu munca, e un mediu foarte placut. Salariile de 5000-6000 de lei sunt foarte bune.

      (Citează)

    • asa e, 6000 lei , daca freci manta mai mult, e foarte bun, altfel, pt. Bucuresti, e slabut.

        (Citează)

    • Giovani:
      asa e, 6000 lei , daca freci manta mai mult, e foarte bun, altfel, pt. Bucuresti, eslabut.

      Nu, e mult peste medie. Anumite meserii se plătesc foarte bine pentru că trebuie să fii competitiv inclusiv cu piața străină. Unui programator de 28 de ani îi este foarte ușor să plece din țară, așa că trebuie să-i dai salariu ca afară sau măcar 90% din el. SG EBS cred că face asta.

      Nu cred că multe joburi sunt plătite cu 6.000 de lei, mai ales nu joburile care generează la rândul lor bani.

        (Citează)

    • iti spun eu ca exista companii (stiu cel putin un caz concret) in Bucuresti, unde se castiga 5000 de baza si cu ore suplimentare depasesti lejer 8 mii pe luna. faza cea mai tare e ca unii au ramas fara contract vreo 6 luni si compania mama nu vrea sa piarda oamenii, motiv pt care au frecat menta pe banii astia toata perioada pana la noul contract. e bataie pe venit la munca in weekend si de sarbatori legale :)

        (Citează)

  12. ai fost in unul din 2 cazuri:
    1. ai tras sa ajungi ceva, sa bagi experienta. si atunci de ce te plangi?
    2. ai fost exploatat si ai stiut de asta. puteai pleca foarte lejer daca erai constient de asta.

    Marean:
    asta cu “ocazia buna pentru tineri”…
    imediat dupa ce am terminat facultatea m-am angajat la un Big Five/ Four ca nu aveam pile si eram sarac, n-aveam bani sa fac master etc

    am plecat dupa 2 ani de acolo cu ficatul marit de la oboseala, munceam de la 9 dimineata la 2 noaptea, singura exceptie era in weekend cand munceam de la 11-12 pana la 2-3 noaptea

    ma c*c pe “ocazia buna pentru tineri”.
    se numeste exploatare, nu ocazie buna pentru tineri.

      (Citează)

    • Asta am vrut sa spun si eu – nu stai 2 ani ca sa te plangi pe urma ce exploatat ai fost tu. Daca ai fi fost legat cu lantul de birou si munceai silnic pe apa si paine – as fi inteles. Insa tu te-ai dus de buna voie si ai si stat de buna voie… Banuiesc ca ai avut de ce – in consecinta nu te mai plange ca devii ipocrit…

        (Citează)

    • Da chiar ma miram ca inca nu a aparut nici un iubitor de capitalism salbatic pe aici. Teoretic, nici sa zbori nu te impiedica nimeni, sa stiti.

      Am plecat, bre, cand am putut.

      Acum urmeaza sa ziceti si de aia de la enrst & young care a murit de epuizare ca era proasta.

      Voi sunteti genul care spun ca femeile care stau cu barbatii care le bat stau pentru ca le place.

        (Citează)

    • Nu mi se pare capitalism salbatic. Fizica te impiedica sa zbori. Nimic nu te impiedica sa pleci de la un job, mai ales cand esti tanar.
      Aia de la ernst&young a murit de epuizare ca era proasta si avea prioritati proaste.

      Comparatia cu femeile abuzate de barbati e putin exagerata pentru ca acolo e o componenta emotionala care in mod normal ar trebui sa lipseasca atunci cand vine vorba de job, sau cel putin sa nu aiba aceeasi importanta.

      AI zice ca de fapt esti impiedicat sa pleci de la job daca nu poti sa gasesti altul, pentru ca mori de foame. Aia de la ernst&young murea de foame daca pleca?

        (Citează)

    • Giani, te intreb doar cum se face ca Amazon gaseste in continuare angajati. Sau firmele alea de textile de la noi unde angajatele tot asa nu au voie sa se pise.

        (Citează)

    • N-am zis ca nu exista abuzuri, dar in cazul asta (tineri, job de birou cu salariu mic dar posibilitate de salariu foarte mare in viitor) nu cred ca se aplica. Si aia de la ernstyoung in cazul asta intra.
      Pentru situatiile prezentate de tine da, legislatia ar trebui sa fie suficienta si aplicata. Amazon nu se pune, ala e in america land si nu am nici o problema morala cu a exploata prostii.

        (Citează)

    • bine ca vorbim amandoi de exploatare, chit ca tu zici de exploatarea prostilor.
      asa e, or fi prosti, intrebarea e daca e suficient sa fii prost ca sa meriti exploatat.

      la firmele astea din big 4 pe vremea mea teoria era ca prinzi un job bun daca stai acolo vreo 4 ani, ca pleci dupa aia pe post de CFO

      asta era si planul meu, dar pur si simplu nu am rezistat dpdv fizic.
      mai zic o data, eram fomist, venit din provincie cu parinti someri, si astia erau singurii care angajau cu concurs, ca in rest doar pile, piata nu era ca azi.

      chiar nu mi se pare ca exista nici o scuza pentru halul inuman in care se muncea in afara de goana dupa profit.
      pai baietii aia luau orice proiect, nici nu se uitau daca au sau nu resurse interne disponibile, numai sa iasa banul.

      ma si mir de discutia asta, ca doar asta cu exploatarea a fost problema capitalismului inca de la inceput, de aia au aparut sindicatele, de aia au fost greve cu morti si asa mai departe

      nu tre’ sa fii de stanga ca sa admiti macar atata lucru: lasat de capul lui, capitalismul jupoaie pielea de pe oameni.

      PS situatia cu industria textila de la noi nu este “niste abuzuri”, e o practica la scara larga, imi pare rau ca nu mai gasesc acum reportajele pe care le-am citit acu vreo 2-3 ani

        (Citează)

    • edit, hai ca am gasit

      https://casajurnalistului.ro/fabricat-in-europa/

      “Un raport privind Europa de Est și Turcia, publicat anul trecut de Clean Clothes Campaign, un grup internațional care militează pentru îmbunătățirea sectorului, a găsit că salariile de mizerie, condițiile de lucru periculoase și orele suplimentare forțate sunt „endemice pentru întreaga industrie de confecții”.”

        (Citează)

    • edit 2: Laura Stefanut e piesa de piesa, poti sa o cauti pe FB ca are poze :-)

        (Citează)

    • Sunt de acord ca problema capitalismului e tendinta de a exploata oamenii si ca statul trebuie sa intervina pentru a limita tendinta asta. Sunt de acord ca, daca vrei o viata linistita cu un salariu decent (si nu am de gand sa dezbat ce inseamna decent), ar trebui sa poti avea asta.
      Despre industria textila nu stiu prea mult, dar sustin legislatia care ar proteja angajatii care vor doar sa castige un salariu in conditii decente (adica alea definite de legislatia muncii din europa de vest).
      Dar nu despre asta era vorba aici, nu? Aici e vorba sa tragi tare o perioada si sa ai un salariu mult mai mare, mai tarziu. Si cum multi oameni vor asta si nu putem fi toti CEO, trebuie sa existe o metoda de a ierarhiza hamsterii. Si, all things being equal, puterea de munca si capacitatea de a manca rahat sunt metode foarte bune. Atata timp cat ai oricand posibilitatea reala de a-ti da demisia si a te angaja ca vanzator sau zidar, nu vad nici o problema cu asta.

      Cand vorbeam de exploatarea prostilor ma refeream la americanii din ziua de azi, partial in gluma.

        (Citează)

    • ce zici tu mie imi suna a “lasa-te f*tut in c*r la inceput ca sa poti ajunge sa ii f*ti tu in c*r pe altii”
      nu stiu daca sunt de acord.

        (Citează)

    • Pai din cate zici, ai fost de acord cu asta pana cand nu te-a mai tinut curul.

        (Citează)

    • Marean: PS situatia cu industria textila de la noi nu este “niste abuzuri”, e o practica la scara larga, imi pare rau ca nu mai gasesc acum reportajele pe care le-am citit acu vreo 2-3 ani

      Din fericire, trăim într-o țară care oferă, măcar în multe zone, oportunitatea de a avansa, de a învăța ceva nou, de a te duce în altă direcție.

      Da, în Bangladesh sunt oameni plătiți cu 3 dolari pe zi ca să facă textile, de exemplu. Problema acolo este că nu au alternative. Aici sunt.

        (Citează)

    • @nwradu
      gizas man, eu iti dau o sursa jurnalistica din care rezulta fix ca in industria textila de la noi oamenii sunt captivi si se profita de ei iar tu imi spui ca au alternative, de parca reciti o placa in mod automat.
      :-)

        (Citează)

  13. Tine cont ca si drumul pana la birou si inapoi catre casa face parte din “job”.
    Deci pentru o experienta completa sper ca ai plecat in acest tur la 7.30 am cu metroul sau masina catre westgate.

      (Citează)

    • gabi: Deci pentru o experienta completa sper ca ai plecat in acest tur la 7.30 am cu metroul sau masina catre westgate.

      Nu, m-am dus ca boierul la ora 12 :P
      Totuși, pe tronsonul M1/M3 se circulă mult mai bine decât pe M2 chiar și la 7:30. Cu mașina trebuie să fii nebun să mergi acolo.

        (Citează)

  14. Pentru cine intreaba, este vorba despre 2 zile.de work from home pe saptamana.
    Si nu este singura companie care ofera..mai sunt si altele

      (Citează)

    • ING oferă work from home și 2 saptamani(depinde de departament)

      La firma unde dau cu sapa avem homeday 2 zile pe luna

        (Citează)

  15. ai net la birou? ai voie cu telefonul personal la munca?

      (Citează)

    • Multumesc de info!

        (Citează)

    • cici:
      ai net la birou? ai voie cu telefonul personal la munca?

      Eu sau cine?

      Dacă te referi la cei din SG EBS, cu telefonul cred că au toți voie, iar de net pe PC nu știu, poate că unele departamente lucrează doar pe serverele lor, că au tot felul de date super-securizate și nu se împacă bine cu Facebook.

        (Citează)

    • acolo evident. ca tot veni vorba de tine: tu ai lucra acolo? si daca da, ce te retine?

        (Citează)

  16. ipo:
    Multumesc de info!

    raspunsul era pentru Marius

      (Citează)

  17. Oferim salarii competitive:
    * vei sta sistematic peste program
    * vei prelua si munca colegului care a plecat, satul de “conditiile” de la noi
    * te vom munci pana pleci clatinandu-te la sfarsitul programului mai cev ca dupa o betie
    * targetul iti va creste constant. Nu si salariul.
    * beneficiile pe care le oferim sunt iluzorii si, din cauza programului, oricum nu vei apuca sa te bucuri de ele.
    * nu oferim perspective de crestere profesionala
    * nu oferim perspective de crestere salariala
    * vei regreta ziua cand ai ales sa vii la noi

    Sper sa nu fie asa si acolo .

      (Citează)

  18. Cea mai convingatoare poza (sa nu lucrezi acolo) e ultima

      (Citează)

  19. nwradu: Un prieten s-a angajat la call center într-o companie mare când a terminat facultate. Salariu mic, sub media altora din jurul nostru.

    A mai învățat ceva, s-a mutat în alt departament, apoi s-a mutat în altă companie cu ce învățase acolo, acum câștigă 13.000 de lei pe lună, are loc de parcare în subteran și muncește efectiv vreo 4-5 ore.

    Când te angajezi într-un job din acesta entry-level, pentru care nu se cere nimic ca experiență, cred că trebuie să fii conștient că e important să descoperi cam ce-ți place, spre ce să te orientezi în viitor, pe ce să te specializezi șamd. Dacă doar faci acel job și atât, e posibil ca trei ani mai târziu să descoperi că ai în continuare salariu entry-level și n-ai învățat nimic pentru a te dezvolta.

    Woa… Ce lucrează mai exact?

      (Citează)

  20. Giovani:
    iti spun eu ca exista companii (stiu cel putin un caz concret) in Bucuresti, unde se castiga 5000 de baza si cu ore suplimentare depasesti lejer 8 mii pe luna. faza cea mai tare e ca unii au ramas fara contract vreo 6 luni si compania mama nu vrea sa piarda oamenii, motiv pt care au frecat menta pe banii astia toata perioada pana la noul contract. e bataie pe venit la munca in weekend si de sarbatori legale :)

    Oferi și tu un indiciu despre firmă? Mulțumesc

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus