blog demisec cu note fine de tehnologie

Înapoi la butoane! Urmăriți-mă și pe Instagram și YouTube.

Testdrive cu noua Mazda 3, varianta benzină 2 litri

18 Mar 2019  ·

AUTO  ·

14 comentarii

Noua Mazda 3 le-a ieșit de minune japonezilor: arată foarte bine, cu un design care atrage privirile, interiorul a fost mult modificat, făcându-se trecerea aproape spre segmentul premium al compactelor, iar tehnologiile de la bord sunt multe și variate, la nivel cu cele mai recente automobile.

Am fost impresionat în special de interior, care oferă un confort și o atenție la detalii cum am mai văzut până acum doar pe mașini din zona luxury. Ce zic mai jos se aplică pentru Hatchback, dar există și o variantă Sedan, cu diferențele uzuale de aspect în partea din spate.

Abonează-te: http://bit.ly/2RBcHBg

EXTERIORUL



Acum niște ani, Mazda a venit cu un design spectaculos pentru modelul Mazda 6, mașina aceea fiind foarte apreciată. A urmat apoi un Mazda 3 cu un design similar și, desigur, de dimensiuni mai mici, ambele modele fiind genul după care lumea întoarce capul pe stradă pentru a spune “băi ce frumos le-a ieșit asta!”.

Mazda 3 de acum nu diferă mult în exterior față de generația anterioară, design-ul acesta deja caracteristic modelului fiind însă îmbunătățit și rafinat exact unde contează. Am comparat-o în fotografii cu o Mazda 3 găsită pe aici prin cartier.

 

Mașina păstrează aceeași alură sport, cu o capotă destul de lungă și un habitaclu rotunjit. Modificările sunt mai subtile:

  • grila frontală este mai mare, tot neagră, dar cu un design mișto, un fel de sârme negre ondulate ce-i dau mașinii un aspect mai sportiv.
  • tot pentru aspectul sportiv, farurile sunt ușor aplatizate față de generația anterioară, care părea mai “încruntată”. Acum arată ca o felină ce vânează.
  • capota este frumos rotunjită, cu o curbură ce coboară spre grila respectivă.
  • au dispărut proiectoarele de sub faruri, așa că partea frontală este mai simplă. Mi se pare că arată mai bine așa fără acele proiectoare al căror aspect de obicei banal strica restul design-ului.

În caz că vă întrebați, rolul proiectoarelor a fost preluat de farurile LED adaptive, care pot asigura același tip de iluminat. Poate le vom vedea dispărând și de pe alte modele în viitor.

Și asta a fost doar partea frontală. În spate, mai ales comparând cu generația anterioară, veți vedea că sunt mult mai puține unghiuri ascuțite (de fapt, am găsit doar unul). Tabla are tot felul de curburi și forme fluide ce duc aspectul întregii mașini spre unul sportiv, îndepărtându-se de multe alte compacte ceva mai banale din piață.


Stopurile sunt mai plate decât la generația anterioară, includ LED-uri rotunde, iar semnalizatorul este un ansamblu de patru puncte în centrul acelui cerc.

Mai sunt și alte detalii care mi-au plăcut: senzorii sunt bine disimulați, radarul mi se pare că-i ascuns în sigla Mazda din față; s-a renunțat la majoritatea ornamentelor cromate de pe mașină, fiind înlocuite cu unele negre, ceea ce doar crește impresia de caracter sportiv al mașinii. Poate că pare greu de crezut, mai ales dacă nu ați studiat configuratoarele altor mărci, dar în multe cazuri plătești pentru a înlocui elemente cromate cu unele negre.

Ce nu mi-a plăcut: montantul C, adică stâlpul din spate al mașinii, este mult mai gros ca la generația anterioară. Uneori asta deranjează pentru că-ți limitează vizibilitatea când dai în marșarier, dar nu-i o problemă crucială. Versiunea sedan arată diferit, are un montant subțire.

INTERIORUL

Aici aș putea folosi des cuvântul “lux”, dar amintiți-vă că-l folosesc în contextul segmentului compactelor, din care Mazda 3 face parte. Este mai luxoasă ca alte compacte văzute de mine, practic trece în clasa premium a acestui segment, dar nu o comparați cu “luxul” de pe BMW X7, de exemplu.

Generația veche avea aspectul clasic cu ecran mic în zona centrală, iar sub acesta o înșiruire de butoane pentru diversele funcții ale mașinii. Ecranul acela mic și de rezoluția slabă a atras multe critici. Lucrurile s-au schimbat acum.

Noua Mazda 3 are în centru un ecran de 8,8 inchi, de rezoluție înaltă, color dar nu și tactil, iar sub acesta bordul continuă frumos cu o zonă lungă de piele, foarte bine integrată acolo. Sub aceasta se mai află un rând mic și discret de butoane ce controlează climatizarea automată și asta este tot.

Urmează un spațiu mărișor pentru pus telefonul mobil, două suporturi de sticle/pahare, schimbătorul de viteze și rotița de control a sistemului Mazda Connect, care-i foarte asemănătoare cu cea iDrive de la BMW. Are câteva butoane în jur, inclusiv cele de control multimedia, care sunt plasate aici, între scaune.

Pentru șofer, bordul include două ceasuri analogice și unul LCD mai mare, în centru. Mi-a plăcut că sunt “aproape” de tine, nu îngropate adânc în bord. Volanul are câteva butoane tip slider. Mi-a plăcut mult aspectul perfect simetric al bordului, inclusiv gurile de ventilație au aceeași formă.

Materialele sunt toate de calitate foarte bună, dar atenția la detalii este excelentă și greu de transmis prin cuvinte, trebuie să vedeți și să butonați chiar voi mașina. Îmbinările sunt excelente, gurile de ventilație foarte natural integrate în mașină, mânerul de deschidere a portiere la fel, dar ce mi-a plăcut și mai multe este că fiecare buton, fiecare comutator, este excelent plasat în mașină, inclusiv în cel mai potrivit unghi pentru a le apăsa.

Știți cum multe mașini au butoanele din consola centrală verticale și trebuie sa faci și tu buricul degetului ușor vertical în sus ca să le apeși? Sau cum butoanele de pe portieră  sunt uneori orizontale? Eh, pe Mazda 3 toate sunt în unghiul potrivit pentru a le apăsa natural, exact în poziția în care mâna și degetele ar cădea pe ele.

Mai mult, toate au un feedback excelent. Fiecare apăsare, fiecare împingere în cele tip slider de pe volan, fiecare rotire a rotiței mari sau mici dintre scaune, toate au un mic click și un răspuns tactil ușor de sesizat. Am văzut mașini la care rotești și apeși ca surdu-n clopot, fără să simți ceva la deget, dar pe Mazda 3 au excelat în acest aspect.

Scaunele sunt confortabile, mașina condusă de mine avea reglaj electric pe toate direcțiile, inclusiv lombar. Am condus câteva ore, m-am dat jos fără vreo urmă de oboseală. Eu am 1,86 metri, mai era loc suficient la cap în partea din față, iar în spate am încăput cu bine.

În spate, am încăput bine, în poziție normală cu picioarele, dar nu știu dacă cineva și mai înalt decât mine ar fi călătorit confortabil o vreme lungă. În ciuda aspectului mașinii, am avut loc la cap și în spate, dar mai mult mi-a plăcut că partea din spate a scaunelor frontale este foarte moale, așa că nu te lovești cu genunchii în nimic dur.

Sunt destule spații de depozitare în mașină, cele mai mari fiind sub consola centrală și în interiorul cotierei (care-i foarte lată, apropo, bună pentru doi oameni). Cele din portiere nu sunt foarte late.

Portbagajul are un volum de 358 de litri pe hatchback, un pic mai mic decât altele din clasa sa, dar nu semnificativ mai mic. Sedan-ul are un portbagaj de 450 de litri, deci dacă vă interesează acest aspect, orientați-vă spre versiunea Sedan.

MOTOARE, TEHNOLOGIE ȘI DOTĂRI

Momentan sunt două motoare în ofertă:

  • Skyactiv-G pe benzină, 2 litri I4, 122 CP și cuplu maxim 213 Nm, disponibil cu transmisie automată sau manuală 6 trepte
  • Skyactiv-D pe motorină, 1,8 litri I4, 116 CP și cuplu maxim 270 Nm, disponibil cu transmisie automată sau manuală 6 trepte

Cel pe benzină include și un sistem mild-hybrid, adică mașina are baterii ce se încarcă automat și care asistă la plecarea de pe loc, la oprire și la schimbarea vitezelor pentru ca mașina să ofere un răspuns constant și confortabil pentru pasageri în astfel de momente.

Oficial, consumul combinat măsurat WLTP este de 6,5 litri/100 km benzină automată și 5,6 litri/100 km motorină automată, un pic mai mic dacă alegeți cutie manuală. Din ce simt eu, cifrele sunt reale; eu am condus mai mult pe dealuri și am turat mașina destul de mult, ca atunci când vrei să vezi ce poate, și am obținut un consum de 8 litri pe benzină. Pe termen lung probabil aș putea obține 6 litri.

Performanțele mecanice nu sunt foarte impresionante, suta la oră se prinde în 10 secunde și viteza maximă declarată este de aproximativ 200 km/h.

Poate părea slab, dar în principiu sunt performanțe similare cu alte altor compacte cu cele mai populare motoare cumpărate de clienți. Cei care-și doresc mai mult de la Mazda 3 pot să mai aștepte câteva luni pentru introducerea noului motor Skyactiv-X, care promite să fie revoluționat.

Skyactiv-X este un motor pe benzină, dar cu elemente specifice celor diesel, funcționând pe bază de auto-aprindere. Puterea va fi de 181 CP, ceea ce va face din Mazda 3 o mașină rapidă, mai ales având în vedere că masa totală este sub 1,3 tone. Skyactiv-X va oferi un cuplu mare disponibil de la turații mici, plus consumul mic specific diesel-urilor, dar împreună cu plaja mare de turație și de accelerație a motoarelor pe benzină. Mai mult, acest motor va putea fi cuplat cu un sistem AWD.

Mi-ar fi plăcut, însă, să văd mai multe motoare în oferta Mazda.

Ca tehnologie, noua Mazda 3 stă foarte bine. Pe lângă sistemul Mild Hybrid inclus standard, noua Mazda 3 vine cu G-Vectoring Control Plus, un sistem prin care cuplul pe fiecare roată este controlat automat, ceea ce îmbunătățește răspunsul mașinii în special la ieșirea din curbe, crescând mult confortul pasagerilor și micșorând efortul pe care șoferul trebuie să-l facă pentru a manevra cu precizie mașina, în special la drum lung.

Mazda 3 vine cu îmbunătățiri și la ceea ce producătorul numește NVH – noise, vibration, harshness, toate fiind elemente care obosesc pasagerii pe termen lung. Pentru reducerea zgomotului s-a mers inclusiv pe pereți dubli în unele zone pentru a crește izolarea fonică, ba chiar au micșorat numărul de găuri de prin mochetă, au mutat piese pentru a astupa altele șamd. Zgomotul de vânt a fost redus prin garnituri suplimentare la îmbinări, vibrațiile au fost micșorate prin diverse artificii tehnice. Inclusiv sistemul start-stop al motorului este reglat pentru a elimina cât mai multe vibrații nedorite și vă pot confirma că nu este deranjant atunci când acționează.

Micșorarea zgomotului și vibrațiilor merge mână în mână cu un sistem audio de calitate. Standard este unul cu 8 difuzoare, dar se poate alege și un sistem BOSE cu 12 difuzoare.

Mazda 3 include camere video conectate într-o imagine 360, plus senzori față și spate. Farurile sunt adaptive, cu 20 de blocuri LED, iar sistemul a funcționat foarte bine în noapte, aprinzând faza lungă atunci când se putea, stingând-o atunci când apărea altă mașină din față, izolând-o într-un con de umbră.

Există și un cruise control adaptiv, desigur, împreună cu recunoașterea automată a semnelor rutiere. Mi-a plăcut cum mașina semnaliza discret limitele de viteză detectate din semnele rutiere în bord, cu o dungă roșie pe vitezometru, astfel încât dintr-o privire foarte rapidă acolo puteam vedea cum stau față de limitele zonei. Sistemul funcționează foarte bine, dar numai când folosești navigația integrată în mașină. Când am cuplat Android Auto și Waze, s-a dezactivat și recunoașterea semnelor rutiere, probabil că necesită vreo integrare cu navigația.

Apropo de asta, Mazda 3 include Android Auto și Apple Carplay. Mi-au cuplat telefonul, Android Auto a funcționat fără probleme în Waze și Spotify, că altceva n-am încercat. Mai ciudat este că ecranul central nu este tactil și totul se controlează din rotița dintre scaune. M-am obișnuit și cu asta, dar sunt și situații în care două apăsări pe ecran ar fi rezolvat ceea ce-ți ia 5 apăsări și trei rotiri de interfață mecanică.

Cruise controlul adaptiv poate fi cuplat și cu sistemul de prevenire a părăsirii benzii. Mașina îți atrage atenția să ții mâna pe volan, iar dacă te apropii de limita benzii de circulație, vibrează și te întoarce pe banda ta, dar nu cotește automat cum am văzut pe noul Ford Focus, de exemplu.

Mai există și asistență la traficul perpendicular, iar o cameră în infraroșu monitorizează șoferul și dă o alertă dacă detectează că acesta este obosit sau neatent.

Mazda 3 include și noi elemente pasive de siguranță. A crescut de la 3% la 30% cantitatea de oțel de înaltă rezistență, montantul B este mai rezistent pentru a proteja pasagerii la impact lateral, iar șasiul mașinii este astfel construit încât energia unui impact frontal se disipă prin laterale și către partea din spate, protejând habitaclul.

LA VOLAN

Cu scaune confortabile și atâtea posibilități de reglaj, sigur găsești o poziție confortabilă pentru a conduce Mazda 3 la drum lung, iar butoanele și comutatoarele plasate la îndemână, în unghiul perfect pentru a le apăsa, fac șofatul plăcut și simplu; nestresant, cred că ar fi cuvântul potrivit.

Suspensiile sunt reglate mai degrabă ca la o mașină sport, deși noua generație nu mai folosește suspensie independentă pe spate. În viraje, mașina este foarte stabilă și nu se înclină, iar la asta contribuie mult și sistemul G-Vectoring Control Plus de reglare a cuplului per roată. Am condus mai multe pe drumuri virajate, iar direcția a fost mereu precisă, confortul și stabilitatea de nivel înalt. Mașina pare rigidă, dar cu cât să te deranjeze la trecerea peste speed bumps sau prin gropi.

Motorul (benzină 2 litri 122 CP, cutie manuală) face un zgomot plăcut când îl turezi și, nefiind unul turbo, are acel răspuns imediat la apăsarea pedalei. Am simțit că mașina stă bine pe drum. Performanțele motorului nu-ți permit să te simți ca într-o mașină sport, deși aspectul general te face să crezi că ești într-una, dar nu ești nici lent, până la urmă. Alături de suspensiile bine reglate, motorul și cutia de viteză oferă o experiență mereu “rotundă”, fără să te bruscheze.

HUD-ul proiectat pe parbriz oferă informații despre viteză, limite și instrucțiuni de navigație. La drum lung, mașina te ajută mult prin adaptive cruise control, care funcționează foarte bine, și prin insonorizarea de calitate. Vizibilitatea este bună în față, satisfăcătoare în spate pentru că luneta este mai mică, iar montantul C îți mai blochează uneori privirea, de exemplu când ieși din parcare cu spatele, dar nu cât să fie o problemă.

Per total, aș spune că este vorba de confort, în primul rând. Mașina este foarte bine făcută pentru șofer și pasagerul din față, oferind călătorii confortabile în oraș sau în afara acestuia. M-am simțit foarte bine la volan, iar dacă ar trebui să găsesc părți negative, m-aș forța să găsesc unele minore. OK: montantul C, faza cu detecția semnelor rutiere care se deactivează când folosești Waze cu Android Auto, ecranul care ar fi putut fi și tactil, chit că te descurci și fără așa ceva.

CONCLUZIE

Mazda 3 este foarte bine făcută în interior, are tehnologii moderne la bord și vine cu un aspect exterior plăcut, fluid, diferit de multe alte compacte ce par banale atunci când le punem lângă Mazda 3.

Confortul interior este principalul atu al mașinii, m-am simțit foarte bine în ea. Cred că, odată ce va fi introdus și motorul Skyactiv-X de 181 CP, Mazda 3 va avea motorul pe care-l merită pentru a se potrivi cu aspectul sport și formele rotunjite ale caroseriei. Chiar și până atunci, însă, este o alegere bună pentru cei ce caută o compactă bine făcută și unde 122 CP sunt suficienți.

PREȚURI

Mazda 3 costă mai mult decât generația anterioară. Cei de la Mazda spun că marea majoritate a cumpărătorilor de Mazda aleg echipări medium și high așa că, în loc să mai pună în lista de prețuri o versiune ceva mai “cheală” doar pentru a se lăuda cu un preț de pornire mai mic, au simplificat versiunile, oferă doar două variante –Standard și Plus– și diverse pachete opționale și prețul este ceva mai mare pentru că include o mulțime de dotări standard.

Cea pe benzină începe de la 19.890 euro cu TVA inclus, iar automata de la 22.390 euro cu TVA inclus. Modelul diesel începe de la 21.990 euro.

Diferențele între Standard și Plus sunt mai jos. Există și patru pachete opționale, în total 4.000 de euro, din care puteți alege ce doriți. Toate informațiile sunt pe site-ul oficial Mazda România.

SEDAN

Tot în perioada următoare va fi disponibilă și varianta Sedan, iar prețurile de listă sunt aceleași. Mazda 3 arată bine și ca Sedan și oferă un portbagaj mai voluminos.

    14 comentarii

  1. Motorul ăla de 2l 120 cp e de fapt același cu 2l 165cp, fiind limitat electronic de la 4000 rpm în sus (se vede și pe graficul pe care l-ai pus). Nu știu de ce ăștia de la mazda fac chestia asta, probabil să ceară mai mulți bani pe versiunea de top sau să nu canibalizeze versiunea cu X (de aia încă nu l-au scos pe piață cum era la versiunea anterioară). Interesantă și opțiunea de a elimina versiunea ‘cheală’ prezentă la toți doar pentru a da bine în comparații și reclame cu ‘începând de la x eur’.

      (Citează)

  2. Modelul vechi de Mazda e cel din 2015. Nu sunt mari diferențe față de 2017 face lift dar la faruri se vede.
    Cum zicea și Cris mai sus pe modelul 2.0 2017 se putea face remapare de la 120 la 165 de cai + 10 Nm.
    As fi curios daca și pe modelul 2019 se poate face remapare de la 122 la 160.

      (Citează)

  3. Depinde, exteriorul e interesant, usor iesit din comun, unora le va placea, altora nu.

    Interiorul e un pas inainte, dar mai are pana sa ajunga la interiorul premium 2019 (a se vedea a klasse), sa zicem ca au un interior premium de acum 1-2 generatii.

    Motoarele sunt mega basite, asteptam sa vedem Skyactiv X, poate o fi ceva mai decent.

      (Citează)

  4. bai si imi aduc aminte cum incerca Buhnici prin 2007 sa-si vanda “racketa” – un honda civic sh cu 7000euro ce vremuri!

      (Citează)

  5. faina masina, si un pret foarte bun pt ce dotari are sincer.
    nu as cumpara-o, dar arata bine valoarea unei masini normale cu dotari f bune. :)

      (Citează)

  6. Stie cineva vreo masină germană, oricare ar fi ea, care să ofere ce oferă Mazda sau Honda la acești bani?

      (Citează)

  7. Mazda in 2019 se incapataneaza sa continue cu motor de 2.0 pt a dezvolta 122 de cp. O astfel de putere e dezvoltata de motoare de 1.6 in anul 2009. Rusinica Mazda!!!

      (Citează)

  8. Neasteptat de bun review.Bravo domle’ o nimerisi.

      (Citează)

  9. Bun review, imi permit sa-ti dau cateva sfaturi, nu mai pune poze oficiale, face cumva impersonal review-ul, nu mai filma de jos pentru ca nu da bine la “tv” si pregateste mai bine ce ai de zis sau taie la montaj ca sa nu nu mai fie momente de umplutura

      (Citează)

  10. bmw seria 5, si chiar si asa poate nu toate dotarile astea si nici la 0km si produsa in 2018.
    daca o iei de noua, ai o garantie, mergi lejer pana sa o uzezi..

    Adi:
    Stie cineva vreo masină germană, oricare ar fi ea, care să ofere ce oferă Mazda sau Honda la acești bani?

      (Citează)

  11. Mai lenta si mai urata la exterior fata de generatia anterioara.
    Probabil antifonarea este mai buna, pentru ca la generatia anterioara cel putin 6-le e foarte zgomotos.

      (Citează)

  12. Nu e chiar asa, la pretul acesta nu poti avea pretentii de o masina cu interior premium. E suficient ca e o japoneza, care se davalorizeaza f greu in timp, par destul de rezistente si ghici ce, service-urile sunt pline de vw, ford si opel, astea nemtesti renumite.

    Nu mai e ce era odata, fii sigur.

    alexEAT:
    Depinde, exteriorul e interesant, usor iesit din comun, unora le va placea, altora nu.

    Interiorul e un pas inainte, dar mai are pana sa ajunga la interiorul premium 2019 (a se vedea a klasse), sa zicem ca au un interior premium de acum 1-2 generatii.

    Motoarele sunt mega basite, asteptam sa vedem Skyactiv X, poate o fi ceva mai decent.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus