blog demisec cu note fine de tehnologie

Înapoi la butoane! Urmăriți-mă și pe Instagram și YouTube.

Cum să complici inutil o măsură bună

7 Feb 2019  ·

ȘTIRI  ·

23 comentarii

Birocrația statului român este misterioasă în multe feluri, probabil pentru că o mulțime de oameni trebuie să lucreze la stat plimbând hârtii.

Un exemplu perfect este cu introducerea gratuității pentru elevi pe transportul în comun STB din București. Până acum aceștia beneficiau de abonamente reduse doar cu 50%.

Eh, ca să circule gratuit cu autobuzul, elevii trebuie să meargă la centrele de reîncărcare STB și să prezinte carnetul de elev vizat pe anul în curs, cu CNP-ul lor trecut pe prima filă a acestuia, precum și cartea de identitate. Cei care nu au buletin, că încă n-au împlinit 14 ani, trebuie să ducă în schimb o copie după certificatul de naștere (sursa).

Trebuie să facă asta lunar. Li se va trece apoi, pe cardul de călătorie (sau poate pe un card special) un abonament cu valoare zero.

Nu pot decât să mă întreb de ce trebuie să mai treacă elevii prin așa ceva, lunar, în loc să se urce pur și simplu într-un autobuz și, dacă vine controlorul, să arate atunci carnetul de elev vizat. Iar controlorul, știind că pentru elevi există gratuitate, să treacă mai departe!

Adică exact cum fac pensionarii din București în acest moment, dar nu merg lunar după vreun abonament special redus 100%, ci arată controlorului talonul de pensie.

De ce se teme STB-ul de cere așa o verificare strică a actelor vizate de școală și a identității? Se teme că printre elevii reali se vor strecura și unii care au abandonat școala și—Doamne ferește și apără-ne de așa ceva!—vor circula fără bilet valid?

Care ar fi șansele să apară un asemenea scenariu, 0,05 la mie? În condițiile în care jumătate din călătorii din STB nu au oricum bilet valid, mai contează?

Chiar nu înțeleg cum poți lua o măsură bună, dar să complici atât de mult metodologia de aplicare, în mod inutil, deși ai precedentul pensionarilor și deci a metodologiei foarte simple de aplicare a aceleiași măsuri. Chiar nu-i nimeni în Primărie sau STB care să ducă până la capăt o idee sau să sugereze una mai bună? Cât de incompetenți sau nepăsători sunt?!

Îmi aduc aminte de un alt moment la fel de tâmpit. Era ziua alegerilor, nu mai știu care, și li s-a dat gratuitate studenților pe tren. Dar, din nou, aceștia nu puteau pur și simplu să se urce în tren și să-i arate controlorului legitimația de student sau pur și simplu faptul că au sub 26 de ani (chiar nu mai conta câți erau de fapt studenți, în acea zi), ci au fost nevoiți să stea la o casă specială de bilete ca să li se emită un bilet pe zero cu care să călătorească. O singură casă plus coadă lungă = mulți au pierdut trenurile.

    23 comentarii

  1. Daca printre elevii reali se strecoara italieni care nu au decat 8 clase?

      (Citează)

  2. Îți dai seama ce scandal ar fi in trenuri pe locurile libere? Plus că trebuie făcută și o repartizare rațională a locurilor pe vagoane. Că sa rezolve problema ar fi trebuit că la orice casă să se poată elibera bilete.

      (Citează)

  3. Teoretic e bine sa stii cine unde calatoreste, ar putea sa te ajute la dimensionarea si planificarea transportului (ha ha, ca si cum ar incerca cineva asta in Bucuresti).
    Deci e bine ca se dau abonamentele alea, si ar trebui sa vina cu obligativitatea validarii (cred ca de la 1 ianuarie exista prevazuta o amenda mai mica pentru cei care se urca in tramvai si nu isi valideaza abonamentul). Ar trebui sa fie la fel si la pensionari.
    Ce nu e ok e sa ceri lunar acte peste acte. Ar fi suficient un abonament anual, pus pe un card pe care sa il distribui direct prin scoala la inceputul anului. Controlorul poate cere suplimentar carnetul vizat (evident ca nu-si vor bate capul cu asta decat daca elevul arata de 30 de ani).

      (Citează)

    • Am scris undeva pe Facebook că dpmdv este o măsură bună obligativitatea validării cardului de călătorie de toată lumea la fiecare urcare în vehicul. Inclusiv de pensionari și elevi.

      Am primit urări de bine cât să îmi ajungă o viață pentru ideea asta.

      Noroc că nu am continuat că mi s-ar părea ok să validezi și la coborâre, ca să existe o statistică asupra solicitării rutelor de către pasageri, atât ca rute cât și ca interval orar.. cred că aș fi fost linșat.

        (Citează)

    • Corect. Și prin alte tari am văzut legitimații de călătorie nelimitate pe o perioada de timp care era tipărită pe ele și care trebuiau sa fie valitate la fiecare urcare în mijlocul de transport. Erau și controlori care asta verificau: dacă ai validat la urcare.

        (Citează)

  4. Nu ma așteptam la acest articol din partea unui inginer, cu abonamentul se contorizează numărul de călători, se vorbea de obligativitatea sa scanezi abonamentul chiar dacă este gratuit, asa STB știe ca pe linia 10X, la ora 8 circula in medie de y călători.

    Nu știu cum este la STB dar CFR primește bani de la Guvern pe baza biletului gratuit oferit studenților, fără a cumpăra bilet de la CFR nu s-ar mai putea contoriza cuantumul subvențiilor.

      (Citează)

  5. E normal sa le ceara dar nu în fiecare luna. E suficient sa le ceara o singura data. Nimeni nu își schimba certificatul de naștere sau cartea de identitate lunar.

      (Citează)

  6. Ai uitat sa adaugi ceva f important.Abonamentul trebuie bifat, taxat, trecut prin cititor la urcarea in autobuz!!!

      (Citează)

  7. Abonamentele pentru elevi erau deja gratuite, in caz ca ai uitat. Plateam 50% dupa care din cand in cand adunam toate abonamentele si le predam la liceu, facultate. Dupa care ne primeam banii, prin facultate aveam un card BCR dedicat pentru asta.

    Deci masura este fix pix, trebuia sa fie o simplificare a ceva ce se facea deja ar au reusit sa nu faca nimic.

      (Citează)

  8. mie s-a parut foarte tare faptul ca exista produse scutite de tva si produse cu tva zero (atunci cand am aflat acu’ multi ani, acum nu mi se mai pare asa tare, sunt altele mai tari)

    presupun ca exista o ratiune de contorizare sau statistica pentru care te pun totusi sa iei un abonament sau bilet pe care nu dai nici un ban, dar sa fie nevoie sa-l iei in fiecare luna e complet aberant.

    ar fi aberant si daca nu ar fi vorba ca pui niste copii aiurea la cozi, dar faptul ca e vorba de copii ma scoate dublu din sarite.

      (Citează)

  9. Nu e nimic dubios, chiar și actele de identitate (CI sau certificat de naștere) pot ajunge inutilizabile (deces).
    Normal ar fi ca toți să aibă carduri și să le valideze.
    Arătatul hârtiilor în caz de control nu ajută la monitorizarea călătorilor.

      (Citează)

  10. Pentru ca inviziunea statului(a functionarilor de fapt) cetateanul este un potential infractor, gen “adumi tu o suta de harti sa ma asigur ca nu ma furi”.

      (Citează)

  11. Simplu: pentru a contoriza numarul de calatori si pentru a putea cere subventia de la stat.
    Asa vor sti pe ce linie cati elevi merg si in functie de asta suplimenteaza sau nu nr de masini pe traseul respectiv. Asa au si dovada pentru stat care este numarul de elevi si in fuctie de asta vine subventia.

    Also se vor baga si pentru pensionari si celealte categorii sociale care au gratuitate sau reducere.

      (Citează)

  12. Eu cred ca e pur si simplu un mod de a nu da gratuitate. Batranii voteaza, deci vrei sa le dai si luna de pe cer. Aia mici, nu si sigur vor toti sa foloseasca serviciul de transport, dar doar o parte se duc sa isi ia bilet, ca si tu ca parinte o sa zici “fuck this” , ia 100 ron si fugi la scoala ca oricum platesc o groaza, ce mai conteaza 100.
    Parerea mea. La fel a fost si aia cu studentii si CFR, va dam de nu puteti voi calatori cat va dam noi reducere.

      (Citează)

  13. Nu-i o mare tragedie ca se duc elevii lunar sa-si prelungeasca validitatea (in vacante oare le mai acorda gratuitatea?) insa era suficient sa s efaca o singura data actiunea asta, la inceputul anului scolar.

      (Citează)

  14. și în Cluj este la fel pentru studenți. în plus trebuie să mergem să facem și ceva card Omnipass, care este un card studențesc. fără acest card, carnet de student, buletin nu-ți face nimeni abonament gratis. și ai doar pe 2 linii gratuitate, nu în tot orașul.

      (Citează)

  15. Acele abonamente sunt gratuite doar pentru end-user, să zic așa. Pentru că în spate, sunt sigur că primăria le decontează spre STP, care deși e subordonată tot primăriei, sigur aceasta va transfera niște bani dintr-un cont în altul sau se vor scădea undeva, într-un raport/balanță de cheltuieli.

    Singura problemă pe care o văd aici e că se cere reînnoirea lunară a abonamentelor.

      (Citează)

  16. este absolut banal de ce se merge lunar, in brasov cel putin solutia este lunara pentru a motiva elevii sa mearga la scoala. in cazul in care au absente nemotivate li se retrage beneficiul de abonament gratuit pe urmatoarea luna

      (Citează)

  17. Călătoriile asa zis gratuite trebuie totuși plătite de cineva. Cineva este Primăria sau Consiliul Local care asigura o subvenție egala cu prețul călătoriei/abonamentului. La CFR este aceeași situație, pt ca se decontează doar biletele emise si nu se acorda o suma pausala, estimata de cine știe cine.

      (Citează)

  18. Claudiu: oc că nu am continuat că mi s-ar părea ok să validezi și la coborâre, ca să existe o statistică asupra solicitării rutelor de către pasager

    Si eu am scris undeva pe un dos de usa, cu un pix verde.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus