un blog de Radu Dumitru

Oferte bune de decembrie, plus ghid de whisky, gin și alte băuturi fine. Robotesc și la canalul meu de YouTube, orice Subscribe ajută.

Acum și pensionarii au nevoie de dosar cu șină în autobuzele bucureștene

12 Feb 2019  ·

GÂNDURI  ·

27 comentarii

Acum câteva zile spuneam că Primăria și STB-ul au o procedură complicată pentru a da elevilor abonamente de transport gratuit, cerându-le o mulțime de acte în loc să-i lase să arate controlorului un carnet de elev, așa cum pensionarii arată un talon de pensie și atât.

Ei bine, situația s-a rezolvat! Acum și pensionarilor li se cer o mulțime de acte!

Mai exact, un comunicat de pe site-ul STB spun că li se vor da și pensionarilor carduri speciale, dar după ce aceștia depun acte și se fac verificări:

Astfel, în prima etapă, persoanele cu domiciliul în Bucureşti, pensionate la limită de vârstă, pot solicita Centrelor de Emitere si Reîncărcare Carduri şi controlorilor legitimaţii călătorie, instrucțiuni cu privire la datele/ documentele pe care este necesar să le depună la orice unitate de vânzare (formularul completat însoţit de copia talonului de pensie şi a actului de identitate).

După completarea formularului tip, împreună cu o copie a talonului de pensie şi a actului de identitate, solicitantul le va depune la oricare Centru de Emitere si Reîncărcare Carduri al STB SA.

În urma colectării acestor documente, STB SA le transmite către Casa Naţională de Pensii Publice pentru verificare şi validare. După validare, STB SA va emite cardurile electronice şi le transmite, prin corespondenţă, către beneficiari, la adresele indicate de aceştia.

Adică nu-i suficient să arăți la un centru de reîncărcare faptul că ești pensionar! Lași acolo copii după acte și STB-ul te va verifica la Casa de Pensii, ca nu cumva să fii fals-pensionar, și apoi îți trimit ei, prin poștă, un card de călătorie. Observați că nu se precizează nici un termen; probabil pensionarii trebuie să spere că verificarea nu va dura vreo 4 luni.

(Pare oricum o verificare mai avansată decât cea solicitată medicilor)

Cardul pensionarilor, spre deosebire de al elevilor, va fi valabil 12 luni. Asta e bine, dar se naște întrebarea: de ce trebuie, totuși, reînnoit anual prin procedura de mai sus? Ce, li s-ar putea anula statutul de pensionar? Că școala o mai poți abandona, dar pensionar ești pe vecie.

Bonus: STB n-a pus pe net acel formular, ca măcar să te duci cu el completat. Întâi pensionarul merge la un centru de reîncărcare și îl ia de acolo, apoi îl completează și îl dă înapoi. În plus, comunicatul a apărut pe 11 februarie și se aplică din 12 februarie. De ce n-au anunțat cu o lună dinainte, ca să aibă timp pensionarii să facă actele? Din nou… astfel de întrebări nu trebuie puse. Răspunsul este, cel mai probabil, că cei care decid astfel de lucruri o fac de la căldurica biroului unde sunt aduși de șofer dimineața, iar muncă de calitate nu le cere nimeni.

Într-un episod din ICR Podcast (parcă), Eftimie spune că una dintre activitățile statului român este să ofere joburi simple unor oameni care altfel n-ar avea de muncă, un fel de asistență socială. Și, din acest motiv, au fost inventate tot felul de acte, declarații, formulare și dosare cu șină necesare pentru orice operațiune, iar alții stau apoi și le analizează. Are dreptate!

via: Digi24.

    27 comentarii

  1. Pentru ca se pot falsifica acte. Pentru ca, la un moment dat, omul moare și cardul ala poate fi folosit de altcineva dacă nu trebuie reînnoit.

      (Citează)

    • Pe principiul: Trebuie sa ne dovesti ca nu esti hot.

      Costurile pentru verificarea actelor si intocmirea cardurilor pariu ca este mult mai mare decat pierderile pe care le-ar suferi stb pentru cei 0.1% care ar utiliza fara drept un cupon de pensie.

        (Citează)

    • Da, se stie, in Singapore e o intreaga piata neagra a taloanelor de pensie romanesti. Pacat ca se pot cumpara numai cu cu ethereum.
      Cardul ala e nominal, controlorii pot cere un buletin sau un talon de pensie (ca si acum) ca sa verifice ca nu calatoreste mortu.

        (Citează)

    • @Big T, esti naiv cu cei 0.1%
      @Sorin, ok, e ca tine, desi pare ca nu ai mers cu ratb/stb niciodata.

        (Citează)

    • M-ai prins, merg rar cu RATB, cam o data pe saptamana.
      Problema RATB-ului sunt cei 80% din calatori care nu platesc / nu valideaza, nu cei 14 pensionari falsi care vor incerca sa abuzeze sistemul.
      Solutia e sa ai mai multi controlori, nu sa te acoperi de hartii.

        (Citează)

    • M-ai pierdut la “80% din calatori care nu platesc”. Cum ziceam, nu ai treaba cu mersul cu ratb/stb, dar iti dai cu parerea…

        (Citează)

  2. Big T:
    Pe principiul: Trebuie sa ne dovesti ca nu esti hot.

    Costurile pentru verificarea actelor si intocmirea cardurilor pariu ca este mult mai mare decat pierderile pe care le-ar suferi stb pentru cei 0.1% care ar utiliza fara drept un cupon de pensie.

    Pe principiul “aici doar noi furam”… mai face Firea o firma si de cartele ai inca una de validat cartele. Pai babaiet, nu v-ati invatat inca?

      (Citează)

  3. Știu că procedura este specific statului kafko-pesedist. .. dar cred că se vrea ca toți călătorii să aibă card și să îl bifeze pentru statistici

      (Citează)

  4. Inca eu una cu birocratie: in Bucuresti ai parcarea gratis pentru auto hibride si electrice. Doar ca trebuie sa-ti iei o vigneta care este, atentie, valabila pe 1 an CALENDARISTIC. Ai cumparat masina in noiembrie, te duci, depui cerere, astepti o saptamana, iei abtibildul, il pui in parbriz, parchezi 2 luni. De la 1 ianuarie brusc masina ta nu mai e electrica. Te duci din nou, depui aceeasi cerere, astepti o saptamana, mai iei un abtibild la fel, dar cu alt an scris pe el. Numai proprietarul masinii. Ai leasing, ghinion, trebuie imputernicire. Nimic online.
    Locul unde depui cererea se numeste “Data Room”. Cineva a tradus in engleza “Camera dosarelor cu sina”.
    Smart city

      (Citează)

  5. Pentru ca de cand voteaza mortii lui Dragnea le e frica sa nu apara si pensionauti care-au expirat dar se plimba moca cu RATB-ul lui Firea.

      (Citează)

  6. “Scuza” celor de la STB e ca este necesar ca toata lumea sa valideze, ca sa vada gradul de incarcare al autobuzelor. Partea “”misto”” e ca autobuzele(cel putin astea noi, dar cred ca si cele vechi) au numaratoare de calatori, nu e nevoie sa validezi ca sa fie cunoscut numarul de persoane dintr-un autobuz, la un moment dat.

      (Citează)

    • Problema nu e doar numărarea călătorilor. Aceste gratis călătorii se decontează, și trebuie platit TVA pentru ele. Știu că a fost o chestie cu ANAF-ul acum câțiva ani.

        (Citează)

  7. In Cluj sistemul de gratuitati pentru pensionari functioneaza la fel, trebuie sa mergi la compania de transport in comun ca sa depui cerere pentru cardul de transport. Nu stiu exact cum verifica mai departe compania de transport dosarele, dar acest sistem functioneaza de cativa ani buni.

      (Citează)

  8. Piața Sudului ieri, 12.30. Ghereta STB. 2 ghișee, la unul se fac carduri noi, la altul se prelungesc cele vechi. Coada 10-12 persoane, mixt elevi, părinți, pensionari. Cam la 15 min iese o duduie din cușcă și urla spre turma: Cine vrea prelungire, sa vina în fata! Ghișeul 2 e practic liber, majoritatea așteaptă carduri noi, maxim 10% vor prelungire. Dacă ai norocul sa fi macat de curând, duduia striga mai tare, altfel aștepți pana la următoarea strigătura. “Sistemul” nu permite ca la ambele ghișee sa se emită carduri noi, “șefii” nu le permit duduilor sa afiseze mare, pe geamul cascarabetei, ce se întâmplă la fiecare gaura a acesteia. Urmare a anunțului, 2-3 fericiți ajung în față, la prelungire, unde afla ca trebuie sa completeze o fițuica GDPR. Asta e făcută ca să fie: conține datele minorului, nu și ale părintelui, tutorelui, etc., iar tipele nu verifica identitatea celui care da aceasta declarație. Vreo 2 pusti și-au dat singuri “acordul”. Doamnele au hârtie, nu și pix. Are unul din cei 3,asta trece în fata, completează, apoi îl da și celorlalți 2. Duduia lucrează cardul tipului, i-l returnează în 3 min, apoi omul așteaptă încă ceva timp, sa termine și cei 2. În 10 min pleacă toți de la coada, ghișeul 2 rămâne liber, dar madam nu anunță și cei nou veniți nu știu schema. Secventa se reia la vreo 20 min. La ghișeul 1, tipa baga munca. Se vede ca nu-i convine situația cu vecina care o fredonează, dar se manifesta doar prin bombaneli la adresa clienților. Ajung după minim 45 min. Ii înmânez 2 carnete de elev (big mistake, trebuia sa intuiesc ce avea sa urmeze) , fiecare cu câte un certificat de naștere. Le desface pe toate 4 pe birou și încurcă primul carnet cu al 2-lea ceferticat. “Eu ce fac acum, am început sa completez și nu ma lasă SISTEMUL sa merg mai departe!”. Găsește rapid vinovatul: “Mi le-ați dat încurcate!” și începe o sa se înfoaie, sa pufaie și sa ridice tonul. După o rățoiala scurta, găsește rezolvarea (probabil tasta backspace). Îmi înmânează 2 carduri nou-nouțe și plec victorios, după doar 1 ora și 20 min de așteptare, lăsând in urma o coada ajunsă deja la +25 persoane.

      (Citează)

    • Sinistru.
      Chestiile de genul asta ma infurie cel mai tare, pentru ca tradeaza gandirea celor de la stat, care ne trateaza ca pe niste prosti, in timp ce noi le platim salariile si, alora de mai sus, privilegiile.

      Ma infurie si faptul ca mai nimeni din cei care se afla de partea cu coada a ghiseului nu intelege ca statul exista ca sa fie in slujba cetateanului, nu invers.

        (Citează)

  9. Em:
    Problema nu e doar numărarea călătorilor. Aceste gratis călătorii se decontează, și trebuie platit TVA pentru ele. Știu că a fost o chestie cu ANAF-ul acum câțiva ani.

    Sa inteleg ca decontarea o sa fie doar pe baza validarilor ? Daca nici un pensionar/elev nu valideaza o luna, primaria nu plateste nimic pe partea asta catre STB? Cred ca nu e tocmai o idee rea…

      (Citează)

  10. E chiar atat de greu de inteles? :))

    Guvernul nu mai vrea sa deconteze stb-ul pt pensionari, elevi si alte categorii sociale care au gratuitate sau reducere fara sa stie exact cati bani sa dea.
    Pana acum guvernul dadea o anumita suma x, care ori acoperea ori nu acoperea cheltuielile stb-ului. In mare parte dadeau mai multi bani decat era nevoie si surplusul intra in buzunarele cui trebuie. Astfel au venit cu ideea, bah tu zi-mi fix pe fix cati elevi sau pensionari ai si iti dau fix cat bani ai nevoie pentru decontare.

    Also chestia asa e cand lumea in tari cu apa calda si chiar si in alte orase din romania, dar nah, in bucuresti trebuie sa sarim de fund in sus ca suntem “capitalisti”.

      (Citează)

    • Se poate si mai rău, in tarile străine trebuie sa dovedești angajatorului in fiecare luna ca ai cumpărat abonament pentru a-ti deconta 60%, asa ca nu va mai plângeți, oricum 30% din călătorii STB circula fara bilet.

        (Citează)

  11. Gratuitățile ar trebui eliminate pentru că PSD a crescut nivelul de trai și nu mai este nevoie de ele.

      (Citează)

  12. Sorin:
    E ok sa aiba card, dar cred ca o simpla prezentare la chiosc cu buletin + talon era de ajuns.

    Nu e și mai usor sa completezi un formular pe site? Măcar ii scutesti de drumuri pe cei care au acces la net.

      (Citează)

  13. Din ce înțeleg, o să se acorde și persoanelor pensionate pe caz de boală, iar acestea merg în fiecare an la comisie pentru verificări. Te-a prins că ești pensionat pe nașpa, ți-a taiat pensia, deci ai pierdut facilitățiile de care dispuneai. Nu intrăm în amănunte, că se fac măgării cu doctorii pentru a rămâne la pensie pe caz de boală.

      (Citează)

  14. Radu, eu am două întrebări și, recunosc, sunt inspirate de la altcineva. Sunt curios dacă ești de acord sau, cel puțin, suspectezi și tu o schemă frauduloasă la mijloc…

    Gratuitățile ăstea, subvențiile, pe care statul le face pentru (la prima vedere) pensionari, tineri & persoane cu nevoi speciale, crezi că sunt exploatate la greu de pensionarii de lux?
    Mai mult decât atât, e normal ca cei cu pensii speciale, de lux, care s-ar putea să aibă venituri suplimentare pe lângă pensiile de lux, să nu-și plătească cheltuielile (oricare ar fi ele) și să beneficieze de aceleași beneficii & scutiri care sunt (sau nu sunt) menite pentru pensionarii mici?

    Ar fi o tematică interesantă.

      (Citează)

  15. Chiar ieri seara eram la Romana incercand sa iau bilet pentru 783 catre aeroport. Am stat 35 de minute pe ceas in picioare pentru un bilet, pentru ca ghiseul era asaltat de copii cu acte si CNP-uri si draci ca sa isi faca abonamente. Asta peste cele doua ore state in picioare in autobuz pana la aeroport. Ca deh, vine unul odata la 3 ore si nu poti sa zici “lasa ca il iau pe urmatorul” daca e plin, pentru ca pierzi avionul.

      (Citează)

    • Cand ai zbor nu stai doua ore sa iei bilet la ratb, riscand sa pierzi avionul! Pui 25-30 de lei in palma taximetristului!

        (Citează)

  16. din cîte știu eu și în alte țări unde ai taxare electronică, îti cumperi (sau iei pe gratis) un CARD special pt titlul tău de gratuitate sau reducere, nu arăți controlorului talonul de pensie.

    Avantajul e important pt compania de transport care are o statistică clară despre cîți dintre cei cu gratuităti folosesc acele gratuități.

    ce-i drept în Ro asta nu va merge pt că la noi nu e obligatorie validarea abonamentului… că deh sîntem noi mai “speciali”

      (Citează)

  17. alias:
    din cîte știu eu și în alte țări unde ai taxare electronică, îti cumperi (sau iei pe gratis) un CARD special pt titlul tău de gratuitate sau reducere, nu arăți controlorului talonul de pensie.

    Avantajul e important pt compania de transport care are o statistică clară despre cîți dintre cei cu gratuităti folosesc acele gratuități.

    ce-i drept în Ro asta nu va merge pt că la noi nu e obligatorie validarea abonamentului… că deh sîntem noi mai “speciali”

    Momentan nu e obligatoriu să validezi abonamentul, dar au anunțat deja că asta o să se schimbe, introducând noi amenzi pentru nevalidare sau ocupare de locuri cu bagaje pentru care nu ai achitat încă un bilet în plus.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus