blog demisec cu note fine de tehnologie

Înapoi la butoane! Urmăriți-mă și pe Instagram și YouTube.

Aeroportul din Istanbul se mută în perioada 1-3 martie 2019

28 Jan 2019  ·

TURISM  ·

17 comentarii

Autoritățile turce au anunțat data la care fac schimbarea de aeroporturi în Istanbul: 3 martie.

Dacă nu știți situația, aceasta este următoarea: aeroportul actual din Istanbul, numit Ataturk și aflat în sudul orașului, este considerat insuficient pentru traficul uriaș de pasageri ce trec pe acolo, așa că în ultimii ani a fost construit un nou aeroport, numit Istanbul New Airport (și, acum, Istanbul Airport), în nordul orașului. Mutarea curselor de pe Ataturk pe New Airport a fost amânată de câteva ori în trecut, dar acum s-ar părea că au ajuns la data finală: 1-3 martie 2019.

Prin urmare, dacă aveți zbor sau conexiune prin Istanbul în acea perioadă, aveți grijă și întrebați la compania aeriană care este traseul exact. Așteptați-vă și la întârzieri în acea perioadă, iar dacă aveți planificată o călătorie după 3 martie, luați în considerare că cel mai probabil veți ajunge în noul aeroport, nu în cel vechi, ceea ce va lungi considerabil timpul de transfer spre zona centrală a Istanbulului.

Ataturk nu mai putea fi extins și deja era în top 5 aeroporturi europene, iar traficul crește constant. Noul aeroport este un proiect de amploare foarte mare, fiind planificat să devină cel mai mare aeroport din lume. Se construiește în etape. Întâi două piste și un terminal de 90 de milioane de pasageri per an, plus parcare pentru 12.000 de autovehicule, ceea ce deja face din aeroport unul dintre cele mai mari din lume. A fost construit în doar 3 ani, apropo.

iga-haziran-galeri-3

În etapele următoare vor fi construite încă 3 piste suplimentare și un nou terminal pentru un total de 150 de milioane de pasageri per an, iar spațiu este suficient pentru extinderea la un total de 6 piste și clădiri pentru 200 de milioane de pasageri per an, dacă va fi nevoie de o asemenea capacitate, undeva prin 2028.

Alte cifre sunt la fel de impresionante. Au scos de acolo pământ de 8 ori mai mult decât la canalul Suez. Site-ul oficial vorbește despre 42 de kilometri de benzi de bagaje, iar pentru alimentarea cu kerosen a avioanelor au o capacitate de stocare de 300.000 de metri cubi (un pic mai puțin decât întreaga rafinărie Petromidia, să zicem), 105 kilometri de țevi și 512 puncte de alimentare. Combustibilul probabil vine cu vaporul, nu cu cisterna. Este cel mai mare sistem de alimentare aeroportuară din lume și sunt curios cum a fost proiectat așa ceva, împreună cu toată arhitectura necesară aeroportului. Mi-ar plăcea să văd o schemă explodată cu toate sistemele de acolo.

Turcii intenționează să mute totul din aeroportul Ataturk în New Airport. Prima oară când am auzit de planul de mutare, include sute sau mii de camioane ce urmau să care tot ce aveau companiile aeriene în primul aeroport spre al doilea aeroport, în vreo 2-3 zile. Nu știu cum vor face acum mutarea, dar vedem în perioada 1-3 martie, când probabil vor fi caravane foarte lungi prin oraș.

Noul aeroport va prelua prescurtarea IST a actualului aeroport Ataturk, care va fi închis și transformat într-un parc.

Majoritatea aeroporturilor europene sunt vechi, poate cu zone noi adăugate prin extinderi recente. Sunt doar câteva aeroporturi foarte mari și noi-nouțe în lume și probabil este foarte plăcut să treci prin acestea, nu mai zic de posibilitatea de a intra la lounge-uri. Mi se pare interesant și că l-au făcut într-un soi de parteneriat public-privat, constructorii plătind statului turc peste 22 de miliarde de euro fără TVA pentru dreptul de a exploata aeroportul timp de 25 de ani.

    17 comentarii

  1. Minunat….In 2017 cand am plecat din Africa s-a schimbat aeroportul din Dakar cu 1 saptamana inainte sa ma intorc.
    Anu asta fac iar o vizita si am escala in Istanbul….se schimba aeroportul cu 1 saptamana intainte sa ma intorc.

    Daca trec prin aceleasi peripetii ca data trecuta iar mai ies 3 articole :))

    On the other hand, daca vreti sa se modernieze un aeroport, facem cheta si ma trimiteti acolo :D

      (Citează)

  2. Construcția este impresionantă, dar s-au cam grăbit cu deschiderea din octombrie (presiuni politice). Cursele interne și câteva internaționale deja aterizează acolo. Cu transportul la/de la e mai problematic, există curse de autobuze care fac legătura cu orașul, dar lucrează și la metrou.

      (Citează)

  3. Sper ca le-a trecut turcilor prin cap sa faca o autostrada si ceva tren/metrou pana la noul aeroport.

      (Citează)

  4. Autoritatile au anuntat si amanat de 3 ori mutarea pe noul aeroport. Multi sunt sceptici ca se va face mutarea in martie. Nici cei de la Turkish nu au prea mai luat in calcul sa-si mute toate operatiunile la noul aeroport. Am inteles ca sunt ceva probleme…

    Bine ar fi sa fie cum au zis autoritatile :)

      (Citează)

  5. Oare de ce nu functioneaza o perioada in sistem dual ? Luton – Heathrow?

      (Citează)

  6. Daca se muta la Bucuresti am fi avut si noi un aeroport european.

      (Citează)

  7. Avantajul major al aeroportului Ataturk este legătura de metrou, care duce direct la Yenikapi, cel mai mare nod de transport din Istanbul.
    Cunosc foarte bine Istanbulul și liniile de transport public, deoarece prin natura muncii, am călătorit pe aeroport, metrou, tramvai, feribot pe ruta Istanbul-Bursa, iar Yenikapi, în loc de Kadikoy, a fost pentru mine foarte folositor, deoarece aveam acces direct la YDO Feribot de la aeroport și nu trebuiau să trimită alți oameni, să mă ia direct de pe Ataturk.

    Legat de autostrăzi, sunt sigur că o să construiască turcii, deoarece am văzut cum și ritmul în care construiesc infrastructura.
    Am circulat și pe ruta Istanbul-Bursa pe autostradă, am trecut podul Osman Ghazi de m-am săturat. Este o minune arhitectonică.

      (Citează)

  8. Eu nu inteleg de ce nu il lasa si pe ala vechi. A fost bun pana acum. Mutau incet ce era peste volum pe ala nou.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus