un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube.

Două nelămuriri despre mașinile moderne

26 Jun 2018  ·

AUTO  ·

38 comentarii

Prima este legată de farurile sau stopurile LED. Există o mulțime de țări în care este obligatoriu să ai la tine becuri de schimb, de diverse tipuri, în caz că se arde vreunul (apropo, în România ce spune legea în această privință?).

Nimic în neregulă aici, doar că multe mașini moderne nu mai au becuri normale, ce se înfiletează într-un soclu, ci LED-uri turnate în forma necesară respectivei mașini. Nu sunt individuale, ci un circuit lung. Ce-ar trebui să faci acum, să umbli cu un întreg far sau stop de rezervă în portbagaj?

(Puțini știu asta, dar LED-urile nu sunt becuri, ci un soi de circuit electronic, o alăturare de materiale semiconductoare care, atunci când sunt expuse unui anumit curent electric, generează lumină. Gămălia aceea căreia noi îi spunem de obicei LED este doar un plastic ce face acea lumină mai ușor vizibilă.)

Aici vedeți și o altă problemă: dacă se arde un bec clasic, te duci la primul magazin de piese auto și cumperi un bec similar. Mi-am schimbat singur diverse becuri la mașină, nu-i ceva complicat. Dacă se strică unul LED, trebuie cumpărat de la reprezentanță, la prețuri de reprezentanță, că probabil doar ei au pe forma ce-ți trebuie ție.

A doua este legată de mânerele retractabile de pe portiere. Tot mai multe mașini de top au mânere care se retrag în caroserie atunci când automobilul este încuiat sau în mers; chestia asta arată cool și ajută un pic și la aerodinamică. Tesla, Range Rover Velar, Jaguar I-Pace sunt cele văzute de mine cu așa ceva.

Bine, dar cum le deschizi la o ploaie înghețată? Acum câteva luni, când a fost o ploaie înghețată în București, în doar 4 ore mașina mea a fost învelită complet în gheață groasă. M-am bucurat că am mânere normale, am tras zdravăn de ele ca să deschid ușile.

La mânere retractabile ce-ai putea face? Motoarele lor sigur nu au forță să le împingă prin gheață afară. Stai cu bricheta? Legi afară de mașină un ciocănel pentru cazuri de urgență?

    38 comentarii

  1. La intrebarea 2, presupunem ca ai garaj.

      (Citează)

    • Asta implica si sa nu te duci decat in locuri cu parcare in garaj.

        (Citează)

    • Am patit si eu fix la fel cum zice Radu, posibil sa fie vorba de aceeasi ploaie de gheata. Am iesit cu niste prieteni la o cafea, nu cred ca am stat mai mult de o ora jumatate, cer e ca la plecare masina era acoperita de un strat gros de gheata.

        (Citează)

  2. Suzuki S-cross, tocmai am vorbit la dealer de treaba cu ledurile: se schimba farul cu totul! Am 3 ani garanție din bara în bara, dar după asta o sa fie frumos dacă se arde asa ceva.

      (Citează)

    • Farul se schimba cu totul, insa la majoritatea masinilor se va casa masina pana se epuizeaza durata lor de viata a ledurilor. Daca mergi cu masina in medie doua ore pe zi ledurile vor time ~10000 zile (3650 zile = 10 ani, deci putin sub 30 de ani).

        (Citează)

    • Primul comentariu logic si decent al lui Marius M pe aici :))))

        (Citează)

    • E aproape decent dar logic e sigur. Doar ca realitatea este alta. Până acum mi-au cedat de două ori LED-urile iar masina merge broci. O soluție mai ieftină ar fi înlocuirea strict a LED-urilor. Este mult mai ieftină. Trebuie doar sa cauți pe cineva in stare/capabil sa faca asta.

        (Citează)

  3. Prima: LED-urile se strica mai greu. In alta ordine de idei, cred ca fiecare far are mai multe LED-uri – daca se strica unul nu e mare lucru. Cum au rezolvat-o legal nu stiu – au schimbat legea/au primit derogare/au gasit o portita etc.
    A doua: e un caz particular si nici macar nu e un caz in care masina ar fi inutilizabila. Pur si simplu trebuie sa muncesti putin mai mult, sa dezgheti zona.

      (Citează)

  4. Depinde ce masina ai, nu la toate poti schimba singur sau chiar usor un bec la far:
    https://www.youtube.com/watch?v=sMLINNMcWj8
    Daca ai mânerele retractabile cu siguranta poti porni motorul din telecomanda si incalzirea sau o tii in garaj dupa cum s-a scris si mai sus.
    Si nu trege prea tare, pentru ca se mai rup si ele. Oricum trebuie sparta gheata si din jurul portierei.

      (Citează)

  5. mașinile cu mânere retractabile au (toate) pornirea din telecomandă și / sau telefon a încălzirii, așa că nu ai să fii nevoit să tragi zdravăn :)

      (Citează)

  6. Range Rover a arătat ce se deschide chiar dacă e înghețată ușa. Am văzut pe YouTube înainte să lanseze modelul ăsta.

    Franța, UK nu te obligă la becuri de rezervă. Nu știu dacă e cazul sa ne facem griji la noi. Când 5-10% din mașini sunt cu probleme la lumini e clar că orice lege ar fi tot nu se aplică destule sancțiuni la noi.

      (Citează)

  7. Problema cu legea in romania e veche: presupune ca avem dacie si toti putem schimba becurile. Si aia nu a fost vreodata chiar adevarat!
    Nici becurile xenon nu le poate schimba chiar oricine. Led-urile, cel putin teoretic, au durata de viata foarte mare si nu se ard daca mergi pe drumuri denivelate.
    Problema cu ploaia inghetata…e valabil cam la orice masina din ziua de azi, manerele alea sunt mai mult de forma, nu construite sa tragi de ele. La a mea pe spate manerele sunt absolut de forma, le atingi si ai pretentia ca usa se deschide singura. Daca ai tras de ele ca nemancatul…nu e acoperit de garantie :)

      (Citează)

  8. Farurile auto nu au dăcât un singur led; de regulă sunt o multitudine strânse într-un chip/plăcuță/filament/etc. Dacă se strică doar unul dintr-o suită de 60buc (să zicem), nu-i nici un bai.

    De altfel… te-ai documentat cum se face la ITP pentru farurile cu LED? Ce zice la lege/normele RAR, vreau să zic. Ia vezi, poate găsești niște răspunsuri la întrebări.

    P.S. la cvasimajoritate autovehiculelor cu faruri LED prevăzute de producător se strică montajul ce asigură alimentarea cu mult înainte ca ”beculețele” să ajungă la 65% iluminare (sau end-of-life, cum vrei să-i zici).

      (Citează)

  9. nu mai bine faci un platoas cu informatii din astea si le zici stiri din tehnologie. era cineva care facea din astea si era chiar misto. asa e si o sansa mai mare sa creasca numarul de cititori care stiu mai bine despre orice. gen.

      (Citează)

  10. La sciroco, dar și la alte modele pentru a intra în mașină trebuie sa se lase puțin grmeamul in jos. Așadar ă dispărut problema cu manerul. Dar in mașină sigur nu ai cum sa intri dacă nu ai garaj .

    johnny:
    mașinile cu mânere retractabile au (toate) pornirea din telecomandă și / sau telefon a încălzirii, așa că nu ai să fii nevoit să tragi zdravăn :)

      (Citează)

  11. Vaileu. Scuze de toate greșelile astea. Ma grăbesc să scriu dar telefonul vrea altceva.

      (Citează)

  12. Clipul asta iti raspundea la intrebarea cu gheata https://www.youtube.com/watch?v=WYXKY7fpHWA

    Mai groasa sa nu prea are cum sa fie gheata de pe manere, pt ca nu sunt pe o suprafata plana sa stea apa si sa inghete in strat de 10 cm

      (Citează)

  13. In Romania, incepand din 2009 (cand a fost abrogat art. 19.9 din Regulamentul de omologare al autovehiculelor RNTR 211/2003), nu mai sunt obligatorii:
    – sigurantele fuzibile de rezerva;
    – becurile de rezerva;
    – roata de rezerva;

    Asta ca intrebai cum e legislatia in Romania. Banuiesc ca si in alte tari din UE e la fel, fiindca Regulamentul de omologare a fost modificat in 2009 tocmai ca sa fie compatibil cu legislatia europeana.

      (Citează)

    • Lumea încă n-a aflat că din 2006 nu se mai ocolește centrul intersecției…

        (Citează)

    • Se ocolește prin stânga punctului imaginar din centrul intersecției. Nu înțeleg de ce în intersecțiile mari nu este marcat pe carosabil acest punct și direcțiile de ocolire

      Autovehicul trebuie dotat cu trusa medicală de prim ajutor, doua triunghiuri reflectorizante și un stingător de incendiu. În cazul în care încalci aceasta regulă, poți fi sancționat cu o amendă din clasa a II-a (4 sau 5 puncte-amenda). Atenție că extinctorul și unele produse din trusă au termen de valabilitate.

      În Franța nu ai voie cu handsfree și ești obligat să ai la îndemână o vestă reflectorizantă.

      Hai acasă Radu sa citim și noi știrile zilei, sa ne delectăm cu un Instagram.

        (Citează)

  14. Aceeasi problema si la iluminatul exterior. La mine in oras au inlocuit toate becurile clasice cu LED-uri. Acum stiu ca au consum redus, dar in cat timp se amortizeaza? Plus ca daca se strica nu cred ca mai este acelasi cost precum cel al unui bec clasic. Nu stiu cat de rentabile sunt pe termen lung.

      (Citează)

    • Madalin:
      Aceeasi problema si la iluminatul exterior. La mine in oras au inlocuit toate becurile clasice cu LED-uri. Acum stiu ca au consum redus, dar in cat timp se amortizeaza? Plus ca daca se strica nu cred ca mai este acelasi cost precum cel al unui bec clasic. Nu stiu cat de rentabile sunt pe termen lung.

      pai si iti e greu sa faci un calcul?
      durata de viata, costul becului si costul energiei ar trebui sa fie informatii publice.
      ce zici.. incerci?

        (Citează)

  15. compari iluminatul cu farurile la o masina? :|
    evident ca becurile led sau oricare “economice” au un pret mult mai mare, si evident ca nu se merita, si nici nu amortizezi investitia, aia e o prostie.

    la o masina led-urile se vand din alte motive.

    Madalin:
    Aceeasi problema si la iluminatul exterior. La mine in oras au inlocuit toate becurile clasice cu LED-uri. Acum stiu ca au consum redus, dar in cat timp se amortizeaza? Plus ca daca se strica nu cred ca mai este acelasi cost precum cel al unui bec clasic. Nu stiu cat de rentabile sunt pe termen lung.

      (Citează)

  16. Hai odata din vacanta aia ca m-am plictisit de articole de genu…

      (Citează)

  17. Sunt curios de știrile zilei unde au dispărut

      (Citează)

  18. Ledurile nu se ard teoretic, practic tin minim 10 ani pe masini. Mai vad passaturi cu leduri arse, da alea au 500k km si 12 ani

    Manerele alea strapung gheata. La velar si I-pace sparg gheata de 4mm.

      (Citează)

  19. Nu subestimati chinezii. Au copiat ei masina intreaga, daramite un far sau stop cu leduri…

      (Citează)

  20. Mi-am schimbat singur diverse becuri la mașină, nu-i ceva complicat.

    Da, la Mondeo 2002, nu. La alte masini a trebuit sa demontez roti, vas de expansiune, cu chei de diverse marimi, alea.

      (Citează)

  21. Cu portiera ar mai fi o metodă, una eXtremă, practicată pe un Maybach !
    Nu vă spui cine(!), decît doar că a folosit… ranga !!! :(
    Vă rog luați-o doar ca glumă, să nu spuneți că nu v-am avertizat.

      (Citează)

  22. Pai la I-PACE arunci de pe balcon, odata cu prelugitorul pentru incarcare si un aprinzator de aragaz pentru dezghetare facila.

      (Citează)

  23. Pentru cititorii interesati de detaliile legate de iluminarea cu LED avem niste povesti.

    LED-urile au durata de viata aproape infinita, dar cu o conditie:
    – sa nu depaseasca atat in utilizare, cat si in stocare, o temperatura limita, peste care jonctiunea aia din materiale exotice Galiu, Arseniu, Indiu, etc, isi pierde proprietatea de a genera fotoni din dansul electronilor pe diferite nivele energetice. Procesul e distructiv si exista o reactie pozitiva, adica distrugerea jonctiunii se accelereaza pe masura ce se distruge.

    Temperatura limita peste care distrugerea jonctiunii este de neoprit este 100 grade Celsius. Temperatura limita sigura este cam 80C, daca ai pretentia sa tina 10 de ani. Ideal e sa nu depasesti 60C si atunci poti pretinde ca ledurile vor trai mai mult decat masina. Aici intervine ingineria si optimismul/pesimismul inginerilor care proiecteaza blocul de lumini.

    Un LED transforma cam 20% din energia electrica in lumina, restul de 80% e caldura. Randamentul tot creste, se tot cerceteaza, dar tot se produce caldura, care e greu de scos afara din jonctiune si ventilata in atmosfera. Daca la becurile cu filament sau HID nu e problema sa atinga 250C sticla, la LED-uri trebuie calculat precis cat e rezistenta termica astfel incat jonctiunea sa nu atinga nici macar pentru cateva minute 85C. Totul se rezuma ca cata putere se baga in fiecare LED, cat curent se injecteaza in led, cate leduri se folosesc pentru a obtine energia luminoasa ceruta de specificatii. Si aici incep problemele.

    Un LED are la borne o tensiune ce depinde de culoare:
    – 1.7->2V la led rosu
    – 2->2.2 la galben/portocaliu
    – 2.3->2.5V la led verde, dar verde nu avem la masini.
    – 3->3.3V la alb
    Desi se pot folosi leduri albe pentru a emite lumina rosie (sau galben/portocaliu) la stopuri/semnalizare, bazandu-se pe plasticul rosu/galben al corpului de iluminat, se pare ca e mai sigur sa folosesti led de culoarea dorita. Asa ca un bloc de lumini spate trebuie sa aiba leduri rosii pentru pozitie/stop, leduri galbene pentru semnalizare si leduri albe pentru lumina de mers inapoi.

    Ati vazut tensiunile diferite ale ledurilor. Ledurile se alimenteaza in curent, circuitul electronic trebuie sa controleze curentul, asta e o caracteristica a siliciului in general, tensiunea la borne are o caracteristica scazatoare cu temperatura. Deci cu cat creste temperatura, cu atata scade tensiunea la borne si puterea disipata daca e tinut constant curentul. Asta e un lucru bun, exista o reactie negativa utila la pastrarea vietii ledului.

    Pentru reducerea complexitatii blocului de lumini, dar si marirea redundantei, ledurile trebuie impartite in ramuri de leduri conectate in serie, alimentate de un circuit dedicat de control al curentului. Daca o ramura se arde, ori ledurile, ori circuitul de control, trebuie sa mai ramana cateva functionale. Cate leduri se pot pune in serie? Pai depinde de circuitul folosit.

    Pentru marirea eficientei energetice se folosesc circuite dedicate in comutatie, cu randament de ~85-90%. Aceste circuite pot fi de tip coborator de tensiune, la care tensiunea maxima furnizata e nitel mai mica decat cea de alimentare, sau ridicator de tensiune, putand fi oricat de mare peste tensiunea de alimentare. Ce aleg inginerii depinde de alti factori, unul fiind cel de design. Odata desenat blocul de lumini, ramane de stabilit cate leduri se pot pune acolo, apoi sunt impartite in ramuri.

    Pentru circuite coboratoare de tensiune (se numesc buck), limita de leduri e data de tensiunea ledului si tensiunea minima folosita in sistem. La auto se accepta ca luminile sa mearga pana la 8-9 V, tensiune la care bateria e dusa si masina oricum nu mai merge, dar exista cerinta ca masina sa poata fi macar semnalizata, sa poti avea lumini de avarie, sa nu te loveasca alta masina pe marginea soselei.

    Asta inseamna ca se pot pune 4 leduri rosii in serie, 4*2=8V, tot cam 4 galbene asa la limita, si maxim 2 albe.

    Aici inginerii trebuie sa decida ce si cum, in functie de designul facut de desenatori. Ca or fi 4 leduri in serie, sau poate maxim 2, sau poate cate 5, ca asa iese la numaratoare, ramane la alegerea inginerilor. Basca rezistenta termica.
    Devine cumva logic ca daca folosesti mai multe leduri pentru aceeasi iluminare data, puterea pe led e mai mica si va functiona mai rece. Evident ca trebuie gasit un compromis, costurile trebuie mentinute cat mai jos. Poate ca la un Audi A8 de 100k $ nu conteaza ca sunt puse in plus vreo 10 leduri de 0.5$ bucata, la un Duster conteaza.

    Si aici intervine statistica si lacomia producatorului. Daca proiectezi un bloc de lumini care sa tina 30 de ani, nu mai faci bani decat din accidente. Dar daca statistic tine 4-5 ani, atunci e bine, clientul mai schimba un bloc de lumini cand si cand, chit ca il arde 500-700 euro.
    Am pe masina becuri clasice si am montat becuri cu led chinezesti, la stop/semnalizare. Merg bine mersi de cativa ani, am si uitat de cand. Urmatoarea masina va fi cu leduri full.

      (Citează)

  24. Wow, in-cre-di-bil!! Si eu, la aceeasi ploaie, am patit fix acelasi lucru! Mai sunt pe aici si altii care au patit la fel???!

    Bogdan:
    Am patit si eu fix la fel cum zice Radu, posibil sa fie vorba de aceeasi ploaie de gheata. Am iesit cu niste prieteni la o cafea, nu cred ca am stat mai mult de o ora jumatate, cer e ca la plecare masina era acoperita de un strat gros de gheata.

      (Citează)

  25. Pe măsură ce se generalizează luminile cu LED la mașini va crește numărul service-urilor care îti pot schimba/repara doar LEDul sau cipul ars, să nu tb. să schimbi tot blocul de lumini… mai ales la astea mai de “buget”, nu la Maybach.

    Așa cum sînt tot felul de service-uri acum care repară ifoane, si Apple tot încearcă să le dea la cap prin update-uri soft care dezactivează piesa reparată într-un service neautorizat (și uneori reușesc, alteori nu-i lasă legislația).

    Avîînd în vedere că defectarea unui singur bloc de lumini, oricare ar fi acela, nu este un eveniment critic pe mașină, cred că o să meargă.

      (Citează)

  26. Probleme existențiale, nu glumă.

      (Citează)

  27. Eu sunt curios cum trec astea ITP-ul :P Adica cum faci reglajul de faza lunga, faza scurta.

    https://www.youtube.com/watch?v=xYSix5r38qY

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus