un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

asus s5507

Cum se produc automobilele Dacia la Mioveni

17 May 2018  ·

AUTO, TEHNOLOGIE  ·

48 comentarii

Uzina Dacia Mioveni aniversează 50 de ani de existență în acest an și o face în cel mai bun mod posibil: producând din toate puterile noul Duster, care s-a dovedit un mare succes pe piață și este foarte dorit. Ca idee, 1386 de autoturisme sunt produse în fiecare zi la Mioveni, iar peste 1000 dintre ele sunt Duster. O mașină la fiecare 54 de secunde iese pe poarta fabricii!

Am fost marți acolo și am vizitat fabrica de la cap la coadă, inclusiv zona unde se produc motoare. Ca de obicei după tururi de fabrici, vă arăt mai jos cum se produc mașinile la Mioveni.

Înainte de asta, însă, vreau să spun că m-am simțit foarte mândru auzind nu doar că noua Dacia Duster este foarte dorită, dar și că a fost proiectată aproape integral în România și că este produsă (aproape) integral în România. 1500 de furnizori Dacia au fabrici pe teritoriul țării noastre, așa că probabil e greu de găsit o piesă importată.

Motoarele pe benzină sunt produse tot la Mioveni, au inclusiv turnătorie pentru aluminiu acolo (iar o parte din acesta e luat de la Galați, restul importat probabil pentru că au nevoie de mai mult decât putem noi produce în țară), iar turbinele vin de la București, de la Turbomecanica. Motoarele diesel sunt produse în Turcia; un motiv în plus să cumpărați pe benzină.

Iată un clip video care arată cum se produce Dacia Duster:

Uzina este foarte modernă, folosind o combinație de roboți și muncă manuală, și are inclusiv AGV-uri, automated guided vehicle, un fel de cărucioare ce se deplasează singure prin uzină, pe anumite trasee, transportând piese către diverse puncte de lucru și având în bot un radar care detectează obstacole și le oprește. Am văzut chiar și semafoare, sistemul a detectat că vine un AGV și i-a pus roșu unui om cu un motostivuitor la intersecția a două culoare.

Etapele sunt cele clasice din industria auto:

  • presaj
  • îmbinarea caroserie prin sudură
  • vopsire
  • asamblarea finală și testare

PRESAJ

Am vizitat mai multe fabrici auto până acum, dar este prima oară când pot să-mi bag cu adevărat nasul în secția de presaj, acolo unde foi de tablă galvanizată sunt presate în formă de capotă, ușă, plafon, haion și orice altă bucată a mașinii, mică sau mare.

Presajul se face cu prese de foarte mari dimensiuni, au câțiva metri pătrați și cântăresc zeci sau sute de tone. Foaia de tablă se pune înăuntru și este presată în forma necesară. Brațe robotice mută piesele dintr-o presă în alta, de obicei fiind necesar un șir de prese pentru a da forma finală unei piese, plus o operațiune de tăiere a marginilor.

 

Ca idee, construcția din fotografia de mai jos adăpostește 3 sau 4 prese ce produc capota noului Duster. La final, capotele ies pe o bandă rulantă și diverși muncitori le inspectează vizual și le stivuiesc în cărucioare transportoare.

Secția de presaj este impresionantă. Pământul tremură ușor de la zecile de prese ce lucrează simultan, iar când stai lângă una dintre ele și vezi cum modelează o foaie de tablă de parcă ar fi de hârtie simți și mai bine vibrația și puterea ei. Brațe robotice mută rapid piesele dintr-o presă în alta, iar uzina produce componente de caroserie inclusiv pentru alte uzine Renault-Nissan din lume.

BODY SHOP

Caroseria se îmbină prin sudură în puncte făcută de roboți și de oameni. Roboții intervin mai degrabă inițial, la piesele mici, unde probabil e mult mai simplu pentru un braț mecanic să țină piesele în poziția potrivită pentru a fi sudate într-un subansamblu mai mare.

 

Apoi, șasiurile noi intră pe banda de producție. Fiecare echipă sudează anumite puncte, asistată de brațe robotice ce fac ușoară ridicarea aparatelor mari. Odată treaba făcută, se apasă un buton și caroseria este purtată mai departe, spre următorul punct de sudură.

Duster are o linie proprie, de fapt una dublă cu lungime de câteva zeci de metri. Celelalte mașini produse la Mioveni, adică Logan, Sandero, Stepway și MCV, se sudează pe o altă linie, că au proporții mai apropiate și roboții și echipele se pot adapta ușor la ce mașină le vine pe bandă. Ușile și haionul se produc separat pentru că o caroserie este mai ușor de vopsit cu acestea demontate.

1505 caroserii ies în fiecare zi de aici. O mică parte din ele pleacă la export probabil spre fabrica din Maroc.

VOPSITORIE

N-am vizitat-o, dar de obicei aici nu sunt multe de văzut. Vopsirea se face într-un mediu cu cât mai puțin praf, așa că vizitatorii nu prea au ce vedea pentru că linia de vopsire este bine închisă.

Caroseria nevopsită intră inițial într-o baie în care va fi acoperită de un strat protector, apoi urmează mai multe etape de vopsire. Pentru Duster, Dacia a introdus două noi culori numite Orange Atacama și Beige Dune.

ASAMBLARE

Aici se lucrează pe trei planuri. Pe primul, caroseria vopsită intră pe o bandă transportoare și trece prin dreptul a diverși oameni ce o echipează cu cabluri, praguri și diverse subsisteme ce alcătuiesc mașina. Munca este făcută de oameni, iar fiecare știe ce operațiuni are de făcut cât timp mașina stă în dreptul său și în ce ordine.

Piesele necesare sunt livrate în fiecare zonă de un sistem de vehicule automate sau conduse de operatori. Un computer știe pentru fiecare mașină în parte ce echipare trebuie să aibă, ce piese sau etichete specifice fiecărei țări/piețe, ce culoare, ce accesorii — și se asigură că muncitorii le au la dispoziție.

Linia este lungă și șerpuiește prin fabrică. Am văzut că pentru Logan și Sandero se montează pe rând bordul mașinii cu toate cele necesare lui, iar la final acestea se acoperă cu partea finală, cea vizibilă, care vine aplicată precum un capac. La Duster, bordul este complet asamblat în prealabil și se instalează cu totul pe mașină.

Din când în când pe linie mașina ajunge la un check man, un angajat care verifică ce s-a lucrat până în acel moment și dacă totul corespunde cu cerințele de calitate. Dacă găsește probleme, le semnalează și vor fi rezolvate; dacă nu găsește, semnează că e totul ok și mașina merge mai departe pentru următoarele etape de asamblare.

Se lucrează în diverse poziții. În funcție de locul unde se montează/asamblează ceva, banda transportoare ține mașina mai sus sau mai jos. Am văzut și zone în care oamenii lucrează într-o depresiune a podelei pentru a le fi mai ușor să monteze elemente pe sub mașină sau pe lateralele acesteia.

Pe al doilea plan se asamblează trenul de rulare cu motorul și cutia de viteze. Procedura este similară, diverși oameni asamblează diverse componente pe trenul de rulare, iar anumite scule electrice rețin inclusiv cu ce forță s-a strâns fiecare șurub pentru a detecta încă de acum posibile probleme sau a trage concluzii pentru viitor atunci când vine feedback după mii de kilometri parcurși.

Un moment important în asamblarea fiecărei mașini este mariajul, unde trenul de rulare este montat pe caroserie. Se face ca în toate fabricile auto văzute de mine, adică trenul de rulare vine prin partea de jos, caroseria prin partea de sus, iar sisteme laser de ghidare le așează perfect unul peste altul.

Operațiunea durează 12 secunde, timp foarte scurt făcut posibil de procedura riguroasă de fabricație. Când toate caroseriile ies la fel, nu apar surprize și deviații, piesele se potrivesc perfect. Odată “căsătorite”, cele două piese sunt fixate una de alta și mașina continuă mai departe.

În etapele următoare, se fac prinderile finale, se introduc fluidele necesare funcționării, se programează computerul de bord, se testează funcționarea tuturor sistemelor, se montează roțile și mașina merge la inspecția finală și apoi iese în parcarea fabricii, de unde va fi preluată și transportată spre clienți. 93% din producție merge la export.

Pe un al treilea plan se echipează “perifericele”, adică ușile și haionul, care sunt montate pe mașină undeva după etapa mariajului.

La Mioveni se lucrează în trei ture, iar cererea mare de Duster a dus la introducerea unor ore suplimentare sâmbăta. Se lucrează la capacitatea maximă de 350.000 de vehicule/an. Din loc în loc prin fabrică sunt “dojo-uri”, puncte de instruire unde angajații văd cum trebuie să arate piesele finale pe care le realizează, exersează pe ele șamd. Toată lumea trece prin câteva zeci de ore de perfecționare.

Câteva statistici:

  • Dacia este cea mai mare companie românească, depășind în anul anterior 5 miliarde de euro cifră de afaceri.
  • Dacia contribuie cu 3% la PIB-ul țării și reprezintă 8% din exporturi.
  • 17.719 angajați are în total grupul Renault în România, plus 818 roboți și 138 de AGV-uri.
  • În 2017 au produs 930.000 de motoare și 630.000 de cutii de viteză, piese produse aici ajungând în toate uzinele Renault-Nissan din lume. Dacia se vinde în 44 de țări.
  • 2,8 miliarde de euro a investit Renault din 1999 încoace.
asus s5507

    48 comentarii

  1. Nu pot decât să îmi imaginez cum eram azi dacă măcar 10% din coloşii comunişti erau o poveste similară de succes ca privatizare cum a fost Dacia.

    Când mă gândesc când mai sunt unii idioţi care au drept de vot şi încă şi azi urlă că ne-am vândut ţara şi alte porcării, când noi în 2001 fabricam maşini proiectate în anii 50-60…

    Dacă de exemplu Aro sau Roman erau la nivele similare, dacă Dacia e 8% din exporturi, încă 2-3 din astea să fi ajuns la 15-20% din exporturi, era interesant…

      (Citează)

    • În practică, Renault a schimbat totul la Dacia, a luat-o de la zero. Aro sau Roman ar fi trebuit luate tot de la zero, dacă erau cumpărate de cineva cu intenția asta.

      Renault a intuit foarte bine însă o nișă de piață cu mașina mai ieftină decât produceau ei până în acel moment și le-a mers bine.

        (Citează)

    • Da, ştiu, exact de asta mă mai cert cu unii când zic că vai ce industrie frumoasă şi incredibilă aveam noi. Aveam linii de producţie pentru maşini din anii 60, Renault 12 era din anii 60 practic.

      Corect, Dacia a luat-o de la zero, n-a prea fost cine ştie ce să salveze acolo.

      La fel putea fi şi Aro, o nişă low cost off-road de export în toată lumea, pe reţeta Dacia, fără multă tehnologie, doar diferenţial blocabil mecanic clasic şi nişte dotări minime de bază. Unii azi plătesc zeci de mii de dolari pe Land Rover-ul classic, cele fabricate în anii 80-90. Doar pentru că sunt mecanice şi sunt rezistente.

      De camioane nu ştiu, acolo poate n-aveam şanse, din cauza normelor europene de poluare, şanse slabe să facem noi ceva low-cost şi să respecte normele.

      Dar ca idee, nu-s francezii cei mai sfinţi, dar de Dacia n-avem ce comenta, fac treabă serioasă acolo.

        (Citează)

  2. Eu am vizitat linia de fabricație acum 10 ani. Încă de atunci am fost impresionat de nivelul automatizării,care probabil că a mai avansat de atunci.

      (Citează)

  3. Te-au păcălit !!! O zi are 24 de ore x 60 de minute adică 1440 minute. Dacă produc 1386 de mașini pe zi… iese o mașină la mai mult de un minut, nu sub un minut. Sau or fi luat în calcul pauza de masă… :D :D
    Serios acu, interesant articolul, mulțumim…

      (Citează)

    • Da, au și pauze de masă, poate se mai opresc și ei la 6 ore să schimbe ceva pe la unelte etc.

      De fapt, produc mai multe, peste 1500 de caroserii pe zi, dar diferența pleacă la export.

        (Citează)

  4. Probabil ca plimbarea la Mioveni a fost doar un tur rapid si te-ai grabit sa le scoti un articol cat mai curand. Eu ma asteptam sa mai dureze o sapatamana pana il aranjezi si sa ne spui mult mai multe, nu doar despre tabla.
    As fi vrut sa stiu despre oamenii de acolo, despre modul de organizare. Despre trenul acela de rulare care se insoara, despre testele care se fac, omologari etc. Ceva chestii mai ingineresti. (Stii si tu ca vopsitoria nu e un lucru asa simplu, poate doar la suprafata)

    Nu ma intelege gresit, apreciez foarte mult ceea ce faci. Dar e vina ta, tu ne-ai obisnuit cu lucruri facute pe indelete :)

    (Si o mica erata: “500 de furnizori Dacia au fabrici pe teritoriul țării noastre, așa că probabil e greu de găsit o piesă importată.” Probabil NU e greu de gasit.

      (Citează)

    • Piscotul nu se da pentru informatii de acest tip.
      Piscotul e disponibil doar pentru laude.

        (Citează)

    • @Iona: am scris majoritatea lucrurilor importante. S-au dat date despre oameni, câți sunt bărbați, câți sunt femei, cât se pregătesc pentru job, am și fotografiat niște planșe cu organigrame și din astea, dar mie-mi pasă de fluxul de fabricare, nu de astfel de aspecte.

      Testele sunt aceleași ca și la restul fabricilor auto vizitate și nu le-am mai scris. Se fac inspecții vizuale pentru piese, se iau aleator unele dintre ele pentru măsurători mai precise, se iau mașini întregi ca mostre și se analizează mai bine la departamentul calitate, dar aș fi repetat ce-am scris în articolele despre Craiova, Saarlouis sau Leipzig.

      Cu 1386 de mașini pe zi, testarea este statistică, iar despre omologare nu știu ce vrei să spui.

        (Citează)

    • @Daniel: ce pișcot? Iar mori de grija caprei vecinului?

      Crezi că mi-au dat o mașină? Sau că ne-au dus prin fabrică, dar apoi cineva a zis “dar despre vopsitorie nu vrem să vă dăm detalii mai multe, că… pitong”.

      Zi mersi că am pierdut o zi pe acolo ca să scriu acest articol și să ai tu ce să citești pe net. Dacă nu-ți place, nu mai intra pe blog, găsește un site mai pe gustul tău și care să nu-ți alimenteze paranoia legată de publicitate.

        (Citează)

    • Mie mi se pare prea MULTA informatie. Nu ma intereseaza sa-mi fac fabrica! Articolul putea fi cu 50% mai scurt.

        (Citează)

    • mac gregor:
      Mie mi se pare prea MULTA informatie. Nu ma intereseaza sa-mi fac fabrica! Articolul putea fi cu 50% mai scurt.

      macgrigore, nu e mai simplu sa citesti tu din doua in doua propozitii?

        (Citează)

  5. Bun articol. Felicitari!

      (Citează)

  6. Pacat ca in 2018 Dacia inca are doar 3 stele la EURONCAP, la asta nu se gandeste nimeni si ce sanse mici ai sa supravetuiesti la un impact mai puternic. Asteptam noua platforma pe care o sa se faca noul Logan am inteles.

      (Citează)

    • Salut. Sa nu confundam punctajul (stelele) EURONCAP cu crash testul. Plus ca, pentru a obtine rezultate foarte bune la crash test si la punctajul EURONCAP trebuie alte tehnologii si echipari pe masina care ar duce Dusterul la un pret mult mai mare. Si asta ar insemna sa piarda avantajele pe care le are acum.

        (Citează)

    • de fapt, multe dintre stele sunt pierdute la impactul cu pietonii, nu pentru tine din masina.

        (Citează)

  7. SI cu tot nivelul asta de tehnologie, Dacia nu scoate o masina in clasa compacta, cu un nivel de echipare si performanta sa zicem apropiat de Megane. Eu nu am ce model sa-mi aleg de la Dacia, nici unul nu-mi place estetic sau ca performante tehnice. Am un Megane facut in Turcia, acum trec pe un Suzuki SX4, pentru ca Dusterul e … oribil ca masina si e si scump. Stiu, grupul Renault nu vrea competitie intre marcile sale, de asta Dacia nu face masini care sa concureze cu modele Renault sau Nissan. Bad choice, eu nu ma vad client Dacia in viitorul apropiat.

      (Citează)

    • Nu-i nimic în neregulă cu asta. Ei se adresează unui anumit tip de clienți, iar tu nu faci parte din ei, ci vrei ceva mai bun sau diferit ca aspect.

      Eu nici nu cred că ar fi bine să scoată o mașină concurentă pentru Megane. Ce rost ar avea? Și-ar face concurență intra-grup și și-ar pune toate sindicatele în cap.

      Cu 93% din producție mergând spre export, să nu uităm că străinii cumpără mai multă Dacia decât românii, care mai degrabă vor mașini SH și nici nu sunt prea naționaliști cu mărcile proprii. Prin urmare, nu cred că zice cineva de acolo “să facem o Dacia ca Megane-ul, ca să o cumpere românii”, că nu cred că se va întâmpla oricum asta.

        (Citează)

    • nu prea are treaba cu nationalismul faptul ca se cumpara mai mult sh.
      salariul mic este principala cauza.
      alta cauza ar fi siguranta scazuta la impact, 3 stele este foarte putin in ziua de azi. de ce as lua o masina NOUA asa de nesigura cand pot lua una mai veche dar cu 5stele si cu punctaj peste 90% in testul euroncap.
      multi se bucura la o masina ca e totul nou, tabla noua, discuri noi..etc dar daca proiectarea masinii s-a facut acum 20 de ani, ce siguranta are?
      platforma/sasiul logan a fost copiata dupa reanult clio, produs prima oara in 1997, proiectat cu cativa ani anterior de lansare. chiar daca e facelift, sasiul nu se schimba.
      la impact sasiul este cel care conteaza, nu caroseria/coaja/accesoriile.

        (Citează)

    • @Ionut 5 stele a avut candva, la iesire pe poarta fabrici, dupa anumite standarde care acum nu mai sunt valabile. Nu cred ca o masina mai veche de 5 ani, cum sunt majoritatea SH-urilor pe la noi, se poate lauda cu mai mult de 3 stele la testele actuale dupa noile standarde.

        (Citează)

  8. Am citit(cred ca pe forumul de la reno), ca noile dustere nu mai au VIN de dacie(care incepe cu UU, ci de Renault(incepe cu VF) . Ai idee daca e adevarat?

      (Citează)

  9. In condițiile in care in Maroc se mărește capacitatea de producție, probabil in 10 ani, fabrica de la Mioveni va fi amintire.

      (Citează)

    • Când investești atât în ea nu va fi amintire. Va produce mereu ceva, dar rămâne de văzut dacă va fi și extinsă sau nu atunci când se vor introduce noi mașini.

      E foarte posibil ca fabrica să producă veșnic modelul Duster.

        (Citează)

    • Asta e o prostie, probabil ai fi spus-o și acum 10 ani. Du-te, frate, unde vrei, dacă-ți pute tot ce ține de România…

        (Citează)

  10. nwradu:
    @Daniel: ce pișcot? Iar mori de grija caprei vecinului?

    Crezi că mi-au dat o mașină? Sau că ne-au dus prin fabrică, dar apoi cineva a zis “dar despre vopsitorie nu vrem să vă dăm detalii mai multe, că… pitong”.

    Zi mersi că am pierdut o zi pe acolo ca să scriu acest articol și să ai tu ce să citești pe net. Dacă nu-ți place, nu mai intra pe blog, găsește un site mai pe gustul tău și care să nu-ți alimenteze paranoia legată de publicitate.

    Habar nu am ce ti-au dat si sincer nu ma prea intereseaza. Ai facut un tur al fabricii si ti-au aratat lucrurile care esti in stare sa le intelegi. Pentru a prelucra Informatiile cerute tipul de mai sus , iona parca , trebuie sa ai alta meserie , nu bloger / tech savy guy.
    M-ai inteles gresit.

      (Citează)

  11. nwradu:
    Nu, dar găsește un Duster pe stradă, probabil că VIN-ul se vede în parbriz și poți să vezi singur cum o fi. Nu înțeleg însă de ce-ar conta asta pentru cineva.

    Cred ca nu e ok sa ne referim la dustere in continuare ca fiind Dacia… sunt Renault Duster…

      (Citează)

    • Alin: Cred ca nu e ok sa ne referim la dustere in continuare ca fiind Dacia… sunt Renault Duster…

      Da’ de ce? Nu scrie Dacia pe ele, nu se fac aici?…

        (Citează)

    • Sunt făcute de români, taxele sunt plătite aici, joburile sunt aici, prea puțin contează dacă se numește Dacia sau Renault în acte.

        (Citează)

  12. Ar fi fost interesant sa discuti cu cei angajati acolo, sa ti se spuna ca li se aminteste ca in maroc sunt salarii mai mici, si nu ar trebui sa aibe pretentii salariele. Au tv-uri prin care li se arata marocul (fabrica) si sunt angajati pe perioade determinate tocmai pentru a li se arata ca ei sunt sefi acolo. Nu spun si ca cei din Maroc au mai multe pauze “de rugaciune” si mult mult mai multe privilegii
    De extins fabrica in Mioveni ar vrea dar nu mai este loc fizic acolo. Pe de alta parte in Maroc nu ii ajuta solul. Acolo presele se strica frecvent.

    Poate te gandesti si faci articolul mai complex…. ca altadata

      (Citează)

    • Angajații sunt pe banda rulantă, n-au timp de discuții. În fabrică e gălăgie, nici să vrei să discuți nu ai avea cum, iar turul se face cu tot felul de protecții de siguranță, nu te poți băga tu unde vrei.

      Am avut ocazia să întreb diverse lucruri pe câțiva oameni. Eu am întrebat de ce nu folosesc un robot pentru montarea parbrizului și dacă un plastic de pe aripa față a noului Duster e decorativ sau are alt rol. Am mai întrebat de furnizori și din astea, exact ce vine din România și ce nu, ce motoare fac aici, dacă au loc de extindere a fabricii cu alte linii șamd. La majoritatea am primit răspuns și informațiile sunt în articol.

      Am pus în articol toate informațiile auzite acolo. Dacă mai stăteam o lună și tot nu aveam de unde să aflu lucruri în plus.

        (Citează)

  13. Daniel:
    Piscotul nu se da pentru informatii de acest tip.
    Piscotul e disponibil doar pentru laude.

    Si dupa se mira lumea de unde atata hate… top retard comment of the day…

      (Citează)

  14. nwradu: Dacia decât românii, care mai degrabă vor mașini SH și nici nu sunt prea naționaliști cu mărcile proprii.

    Zise Radu din Jeep…

      (Citează)

  15. Eu cand am cautat masina pentru nevasta am avut un set destul de timid de requirements: automata, 4 usi, isofix, ac si destule airbaguri.

    E timpul sa se uite un pic si la siguranta.

      (Citează)

    • Păi ce are la siguranță? Are airbaguri laterale, are note bune la siguranța pasagerilor, note slabe la a pietonilor, dar asta e, teoretic tu ești în siguranță.

        (Citează)

  16. eu sunt curios…nemtii nu se uita la siguranta asta? In conditiile in care ai deja o cota de piata decenta in germania, ceva ceva trebuie sa fie bun :)

    altfel nici io nu o sa imi mai cumpar dacie. pentru ca nu mi se mai adreseaza financiar.

      (Citează)

    • o cota mica de piata. ca aia au masini multe.

      probabil o cumpara cine nu se uita sau cei pentru care asta nu este un criteriu. also, ei au infrastructura, nu se urca Huidu pe ei.

        (Citează)

  17. ionut:
    nu prea are treaba cu nationalismul faptul ca se cumpara mai mult sh.
    salariul mic este principala cauza.
    alta cauza ar fi siguranta scazuta la impact, 3 stele este foarte putin in ziua de azi. de ce as lua o masina NOUA asa de nesigura cand pot lua una mai veche dar cu 5stele si cu punctaj peste 90% in testul euroncap.
    multi se bucura la o masina ca e totul nou, tabla noua, discuri noi..etc dar daca proiectarea masinii s-a facut acum 20 de ani, ce siguranta are?
    platforma/sasiul logan a fost copiata dupa reanult clio, produs prima oara in 1997, proiectat cu cativa ani anterior de lansare. chiar daca e facelift, sasiul nu se schimba.
    la impact sasiul este cel care conteaza, nu caroseria/coaja/accesoriile.

    De asta nu e bine sa ii dai drumul prostului pe net. Emite opinii fara sa dea un simplu search pe google, sa compare testele euroncap de acu 5 ani cu alea de acum. Fara sa vada ce reprezinta acel procentaj, si din ce e compus el.

      (Citează)

  18. Eu: De asta nu e bine sa ii dai drumul prostului pe net. Emite opinii fara sa dea un simplu search pe google, sa compare testele euroncap de acu 5 ani cu alea de acum. Fara sa vada ce reprezinta acel procentaj, si din ce e compus el.

    +1 :)

      (Citează)

  19. superb….cred că voi lua și eu un duster în curând (cel nou arată foarte bine)

      (Citează)

  20. Colegii din Franta îmi spuneau ca ei vad Sandero și Duster ca o mașină franceza, nu prea le pasa dacă este produsa in România sau Maroc, oricum mare parte din bani se întorc la firma mamă, în Franța.
    Plus ca acolo multi cumpără o Dacie ca sa fie a 2-a mașină, una mai spațioasă pentru ziua de Sâmbătă când fac cumpărături in supermarket care de obicei sunt la periferie, nu ca la noi care am demolat fabrici pentru a le inlocui cu un mall sau un supermarket.

    Alta chestie, in Franța platesti impozit destul de mare pentru a 2-a mașină, șefa mea venea la munca cu un amărât de Citroen C2 pe când șeful meu din România avea un BMW X6.

      (Citează)

  21. Se poate vizita fabrica de catre oricine?

      (Citează)

  22. Foarte tare! Mi-ar plăcea și mie să vizitez fabrica.

    Bravo Dacia!

    Aștept de mai bine de 2 luni o Dacia Sandero Stepway – n-ai văzut-o pe acolo? :) Una gri… :)

      (Citează)

  23. Mi se pare un articol scurt. In fine..
    In Anglia, Duster-ul se vinde foarte bine. Ieri am vazut unul de 2018 in noua culoare orange atacama.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus