►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
România este o țară în care Bucureștiul este un pol din multe puncte de vedere, majoritatea bune, dar la un aspect rămâne în urmă față de alte zone ale țării: tehnologie nouă, soluții inteligente pentru dezvoltarea orașelor, genul acesta de lucruri. Alte orașe, de exemplu, au deja prin stațiile de autobuz indicatoare ce-ți spun peste câte minute vine următoarea mașină. În capitală nu putem decât spera la așa ceva.
De fapt, având în vedere ce pași mari în față au făcut alte orașe, poate că în următorii ani vom vedea și în București adoptate tot felul de soluții smart city. Știți care este acum cel mai high-tech oraș din România? Alba Iulia! Orașul unirii trece printr-un proiect amplu de modernizare, numit Alba Iulia Smart City 2018, în cadrul căruia vor fi integrate o mulțime de soluții smart city (iar despre unele deja v-am spus și cu alte ocazii, veți vedea) ce sunt utile autorităților, locuitorilor, cât și turiștilor.
Totul a început cu o inițiativă a Ministerului Comunicațiilor de a cere companiilor propuneri de modernizare a orașelor, luând naștere un document numit “ghidul smart city”. Orange România a mers mai departe cu aceste propuneri și a încheiat în Alba Iulia un acord pentru implementarea lor, în două etape: punerea în funcțiune până la finalul trimestrului 1 din 2017, apoi o etapă de analiză a datelor și a utilității soluțiilor introduse, pentru a se decide care vor fi păstrate pe termen lung.
Orașul se pregătește astfel pentru 2018, când orașul așteaptă 2 milioane de turiști și 1000 de primari din toată lumea pentru sărbătorile unirii. Am încercat să le rezum mai jos pe cele ce îmbunătățesc viața celor din Alba Iulia, doar ca să vedeți ce ușor se poate integra comunitatea în buna funcționare a orașului:
În proiectul pilot, 15 autobuze vor fi integrate într-un sistem inteligent de monitorizare, astfel încât autoritățile vor vedea în permanență poziția, viteza și direcția lor de deplasare.
Soluția în sine nu-i ceva SF, există de mulți ani dispozitive de monitorizat flote auto. Important este să le instaleze și autoritățile locale pe mașinile de transport în comun, deoarece cu rapoartele în față reiese foarte clar situația transportului din oraș. Nu-i vorba doar să vezi cum roiesc autobuzele sau tramvaiele prin orașul tău, ci să tragi concluzii din asta:
Acele 15 mașini incluse în programul pilot au și wifi la bord, apropo, disponibil cetățenilor. Mai dai un mesaj, mai pui o poză pe Instagram, un selfie…
O premieră în România: Alba Iulia devine primul municipiu în care se implementează o rețea LoRa ce acoperă întreg orașul, un tip de rețea wifi gândită special pentru proiecte de tip smart city/internet of things cu acoperire mare.
Acronimul vine de la Long Range Wireless Network. Un dispozitiv LoRa poate transmite și la 15-20 de kilometri distanță, ceea ce înseamnă că în teren ai nevoie de doar câteva puncte de acces, numite LoRa Gateway, pentru a conecta acele dispozitive la Internet și serverele lor de control. Cu așa distanțe, un gateway per cartier ar putea fi suficient pentru a acoperi un oraș, iar tehnologia are mare viitor și în aplicații de agricultură sau coordonare machine-to-machine pe zone foarte mari.
În Alba Iulia, de exemplu, se vor monta momentan doar 6 astfel de gateway-uri în oraș, că-i suficient, formând ceea ce se numește LoRaWAN, o rețea Wide Area Network.
Acesta de mai jos este un gateway. Nu-i ceva impresionant, o cutie cu o antenă, probabil trebuie instalate pe un stâlp sau pe acoperișul unui bloc, dar acoperă 15 kilometri:
LoRa sacrifică în bandă ceea ce câștigă în acoperire, rata de bit fiind undeva între 0,3 și 50 kbps, transmisia făcându-se pe o frecvență de 868 MHz. Rata aceea de bit este suficientă pentru multe dintre aplicațiile pe care le enumăr mai jos, precum iluminatul stradal inteligent și contorizarea de la distanță a apei și sistemele de măsurare a calității aerului. Rețeaua este implementată chiar de Orange România.
Odată instalată, primăria poate deschide rețeaua LoRaWAN și altor start-up-uri sau firme interesate. De exemplu, ar putea fi citite de la distanță diverse contoare, ar putea fi monitorizate diverse alte funcții ce țin de serviciile publice sau la fel de bine o firmă ar putea veni și cere acces pentru a monitoriza de la distanță vendomatele de cafea instalate prin oraș, din care un mic senzor ar putea transmite o alertă atunci când se termină cafeaua.
Pe lânga LoRaWAN, în oraș vor fi montate și hotspot-uri wifi “clasice”, în diverse puncte din oraș precum în gară, autogară și în cetatea Carolina, disponibile locuitorilor și turiștilor. Li se mai adaugă și hotspot-uri din autobuze și cele din unitățile de învățământ, rezultând o acoperire destul de întinsă în oraș, în folosul oamenilor și al celorlalte servicii.
Soluții de reglare inteligentă a iluminatului public vor fi instalate pe 100 de stâlpi din oraș. Sistemul în sine este făcut de compania brașoveană Flashnet, un dezvoltator de soluții de management al energiei electrice pe care deja le-a instalat în orașe din țări precum Bahrain, Ungaria, Arabia Saudită, Rusia, Polonia, Indonezia și, în România, Brașov și Cluj.
inteliLIGHT se numește soluția montată în Alba Iulia de Orange și Flashnet, folosește infrastructura existentă pentru iluminat, dar “modernizează” stâlpii cu un sistem automat de reglare și monitorizare de la distanță. Senzorii raportează către server consumul electric al fiecărui stâlp și eventualele defecțiuni, dar reglează și intensitatea luminoasă în funcție de situație, de exemplu prin aprindere lentă, în ritmul apusului de soare, sau diminuarea luminii la ore și în zone unde nu este necesară. Comunicația este securizată, iar fiecare controller de iluminare are suficientă autonomie pentru a funcționa în continuare dacă rețeaua este întreruptă.
Cei de la Flashnet spun că astfel se obține o reducere de 35% a costurilor cu energia electrică și în total de 42% prin gestionarea mai bună a mentenanței sistemului atunci când este nevoie de ea. Și nu va mai fi nevoie ca locuitorii să anunțe primăria că s-a ars becul de pe strada lor; sistemul va ști asta în secunda doi după apariția problemei, ba chiar probabil poate anunța singur pe cei ce fac mentenanța.
Controllerele inteliLIGHT sunt suficient de deștepte, apropo, ca să coordoneze și alte echipamente din vecinătate, dacă se interconectează, indiferent că vorbim de supraveghere video sau de puncte de încărcare a vehiculelor electrice. Software-ul de pe server poate susține un număr practic nelimitat de lămpi, se poate integra cu soluții cloud, poate utiliza hărți publice gen Google Maps sau Open Streetmap, funcționează și de pe mobil astfel încât un administrator să fie anunțat imediat de pe probleme.
Același sistem poate fi întâlnit și în orașe precum Dubai sau Mecca, de exemplu.
Dacă mă întrebați pe mine, acesta este cel mai important pas către un smart city. Odată ce conectezi în rețea iluminatul public, ai practic control asupra oricărui punct din oraș și poți extinde de acolo sistemul în orice direcție, mai ales că are la bază energia electrică. În plus, oferi o bază de dezvoltare ulterioară pentru alte companii ce pot instala noi soluții smart city.
Pe lângă cele de mai sus, managementul apei pare ceva simplu, o soluție de măsurare a consumului și comunicării datelor către un server. 50 de puncte din oraș vor fi monitorizare pentru un management mai bun al sistemului public de distribuție a apei. Se vor instala tot felul de contoare inteligente în diverse puncte de agregare și în clădirile orașului, conectate la noua rețea LoRaWAN din Alba Iulia, fiind monitorizate și gestionate de societatea locală de apă, APA CTTA.
Faptul că sunt 50 de astfel de puncte duce și la alte avantaje: se pot detecta eventuale pierderi de apă și identifica rapid probleme dacă, la un moment dat, consumul instantaneu este prea mare.
Aplicația Civic Alert o știți deja, este disponibilă publicului de mai multă vreme și, din ce-am citit pe net, are la activ suficiente cazuri rezolvate cu succes. Sistemul presupune că utilizatorul raportează în aplicația o problemă (o groapă, un semafor nefuncțional, un morman de gunoaie, un vehicul abandonat șamd), eventual însoțită de o fotografie relevantă, iar cei ce-au dezvoltat aplicația o transmit autorităților din zona respectivă.
Practic, dacă toți am utiliza un astfel de serviciu, iar la celălalt capăt autoritățile ar avea deschiderea necesară pentru rezolvarea problemelor, cred că s-ar îmbunătăți mult starea orașelor. O puteți instala pe telefon, funcționează în toată țara.
În particular pentru Alba Iulia, autoritățile și-au dorit o integrare mai adâncă în respectiva aplicație, așa că problemele raportate de cetățeni vor apărea și pe site-ul primăriei, împreună cu informațiile despre soluționarea ei. Mi se pare o metodă foarte bună pentru a vedea că sesizarea ta a fost luată în evidență.
Aici se lucrează pe două planuri ce au devenit oarecum uzuale pentru Orange: se introduc hotspot-uri wifi în trei licee și universități, cu tot cu filtrare anti-malware și restricționarea conținutului, ușurând accesul profesorilor și a unor eventuale manuale digitale la Internet.
Pe structura acestor soluții de comunicație se vor construi soluții de clasă digitală. La liceul “Horea, Cloșca și Crișan” se va introduce un catalog digital, ca părinții să vadă de acasă notele și absențele odraslelor, plus table interactive pe care profesorul va putea preda folosind manuale digitale (inclusiv animații, clipuri video șamd), tabla permițându-i să facă adnotări, sublinieri, desene șamd pentru a crește nivelul explicațiilor oferite.
Orange oferă acces și la manuale digitale și tot felul de lecții digitale prin programul Digitaliada. În Alba Iulia soluția de clasă digitală pune la dispoziția profesorilor și a elevilor un catalog virtual, cu note și absențe ce pot fi consultate de părinți de la distanță, o suită Google Apps for Classroom și alte proiecte din Google Education, plus sesiuni de training pentru profesori în vederea certificării acestora (peste 30.000 de elevi au beneficiat deja de astfel de soluții prin țară).
Pentru acest aspect soluția v-am mai prezentat-o de două ori pe blog: este uRAD Monitor, proiectul câștigător de la Innovation Labs și concurent acum și la Chivas The Venture, dezvoltat de Radu Motișan.
uRAD Monitor este un aparat cu mai mulți senzori ce măsoară și transmite către server mai mulți parametri, ajutând astfel nu doar la măsurarea respectivelor valori, ci și la realizarea unei hărți virtuale a poluării din oraș, de unde se pot trage (sau s-ar putea trage, la o adică) tot felul de concluzii privind impactul unui șantier, al unei intersecții aglomerate sau a unor zone industriale.
Am corespondat un pic cu Radu Motișan pe tema aceasta și mi-a spus că aparatele sunt montate pe autobuze din oraș, în partea de jos, expuse direct la aer, și pot comunica prin wifi și LoRa. Este vorba de modelul A3 al dispozitivelor create de el, un model ce măsoară temperatura, umiditatea, presiunea, compușii organici volatili, concentrația de CO2, de formaldehidă, de pulberi în suspensie PM2.5 și radiație ionizantă.
Majoritatea celor de mai sus sunt clare. Pulberile PM2.5 reprezintă praf și alți compuși cu o dimensiune mai mică de 2,5 microni, adică o dimensiune atât de mică încât pot trece prin membrana plămânului în sânge și de acolo se depun în diverse organe. Alături de alte particule numite PM10 sau PM0.1 (tot după dimensiunea în microni, iar valoarea lor poate fi extrapolată din măsurătorile PM2.5), aceste pulberi fine reprezintă în mare parte ceea ce numim “poluare” și influențează în mod direct speranța de viață din acel mediu. Valoarea lor în aer este limitată de UE la anumite praguri, e treabă serioasă aici.
Formaldehida și compușii organici volatili sunt diverse substanțe eliberate în medii industriale, dar și rezidențiale, de tot felul de vopseluri, tonere de imprimantă, fum de eșapament, de țigară, de diverse procese chimice din industrie. Tot de poluare țin, tot riscante pentru sănătate sunt, așa că bravo celor din Alba Iulia că le măsoară în timp real și nu din puncte fixe, ci cu autobuze ce parcurg tot orașul.
Graficul de mai jos arată cum scade nivelul de PM2.5 din aer pe timpul nopții, odată cu traficul rutier, într-un punct de măsură din Alba Iulia:
Primăria din Alba Iulia are un website ușor de navigat și actualizat la zi. Interacțiunea cu cetățenii este însă după la un nivel superior prin dezvoltarea unei aplicații de mobil “e-alba iulia” cu mai multe roluri: pentru turiști arată informații despre ce-i de vizitat inclusiv cu ajutorul unor beacon-uri de proximitate montate prin oraș de către Zoniz, iar pentru locuitori oferă o interacțiune digitală cu primăria. Se pot integra și alte organizații, de exemplu universitățile își pot promova facultățile către liceeni ce trec prin zona respectivă.
Aplicația va permite, de exemplu, efectuarea unor sondaje de opinie în rândul oamenilor. Nu știu exact cum va fi gestionată această funcție, că e treaba primăriei ce și cum întreabă, dar tehnologia permite multe. De exemplu, s-ar putea face periodic sondaje de tipul “pe o scară de la 1 la 7, cum evaluați curățenia din oraș?”, dar la fel de bine aplicația ar putea detecta că stai într-un anumit cartier și să te întrebe “ce părere ai de un sens unic pe strada X?”.
La baza ei, platforma Orange pentru smart city este construită pe un principiu open data și permite interconectări diverse. Asta înseamnă că alte companii pot dezvolta ulterior soluții smart city utilizând toată infrastructura instalată anterior, folosind-o ca o bază pentru extinderi viitoare, odată făcuți acești primi pași în acest domeniu.
Sună mult mai bine totul decât ce avem noi aici, nu? Tare mi-ar plăcea să prezint astfel de lucruri și despre București.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
17 comentarii
16/12/2016 la 8:00 AM
Felicitari pentru Alba-Iulia. Dar se impun cateva precizari:
1. In Timisoara sunt monitorizate TOATE mijloacele de transport in comun, inclusiv cu aplicatie de mobil, de cativa ani deja.
2. Lorawan este deja in teste de aproape un an in Timisoara, iar din ianuarie urmeaza sa intre in lucru efectiv.
3. Tot de vreun an, sunt instalate contoare inteligente de furnizorul de apa Aquatim.
Deci nu a inventat Orange apa calda..
Corny(Citează)
16/12/2016 la 10:48 AM
Nu aveti un API pentru asta.Zici de transport in comun,dar nu in timp-real cel de pe site-ul RATT nu e cea ce crezi am vorbit cu administratorul si de cu dezvoltatorul aplicatiei.
ZZZZZZ(Citează)
16/12/2016 la 8:24 AM
La faza cu transportul in comun, toate punctele, inclusiv Wifi-ul sunt acoperite si in autobuzele din Brasov .. :)
Alin(Citează)
16/12/2016 la 9:08 AM
Mie mi se pare ca (p)-ul ala e ca faci reclama la Alba Iulia . Daca ar fi asa, mai ca m-as muta maine acolo :)
INtr-o nota mai serioasa, poate ca orasele mai mici pot face ceva modernizare, pana ii impinge invidia si pe aia din Bucuresti si-o sa faca tramvaie maglev si intersectii dirijate automat care si functioneaza.
catalinx(Citează)
16/12/2016 la 10:56 AM
Păi funny story, am câștigat o licitație prin SEAP ca să prezint sistemul pentru orașul Alba Iulia.
nwradu(Citează)
16/12/2016 la 9:37 AM
Frumos, dar care e riscul ca aceste echipamente sa interfereze sau sa “citesca de la distanta” sistemele de alarma, senzorii antiefractie, senzorii de incendiu, senzori de fum, detectoarele de gaz sau termostatele ce functioneaza pe aceeasi frecventa?
Iugas(Citează)
16/12/2016 la 10:59 AM
Foarte mic. În Franța, Orange vrea să acopere toată țara cu LoRa, chiar a dat angajaților niște gateway-uri cu aspect de veioză pentru a avea o bază instalată mai mare.
Chiar dacă frecvența e utilizată și de alte aparate, pachetele de date au și ele o adresă, o țintă șamd.
nwradu(Citează)
16/12/2016 la 10:47 AM
Eu sper ca pentru transportul in comun sa fie un API ceva de genu Transport of London ca sa putem vedea in timp-real transportul in comun.
https://api.tfl.gov.uk/
https://www.youtube.com/watch?v=FQZRjINA_30
ZZZZZZ(Citează)
16/12/2016 la 10:53 AM
Ma gandesc ce distractiv o sa fie in viitor, pentru unii, hacking-ul acestor solutii smart la nivel de oras. :)..whole lotta fun!
zet(Citează)
16/12/2016 la 11:06 AM
Bucurestiul e la ani lumina de asa ceva, imi amintesc când faceam scoala de soferi pe lângă Parcul Carol, erau zone cu indicatoare rutiere ascunse in crengile de copac sau in alte zone indicatorul era impins spre perete, asta in cazul in care mai exista indicatorul, de obicei era doar stalpul gol.
In intersectia Strada dr. Istrati cu str. Cutitul de Argint, inspre tine nu este un indicator de Cedeaza trecerea sau Stop iar pe drumul cu prioritate indicatorul este printre ramurile copacilor, imi spunea instructorul ca in zona sunt multe accidente mai ales pe ploaie combinatie cu piatra cubica, dar na Primaria Bucuresti nu are bani de indicatoare
george(Citează)
16/12/2016 la 11:46 AM
“Senzorii raportează către server consumul electric al fiecărui stâlp și eventualele defecțiuni, dar reglează și intensitatea luminoasă în funcție de situație, de exemplu prin aprindere lentă, în ritmul apusului de soare, sau diminuarea luminii ”
Inteleg la o cladire de birouri, scoli sau resturante dar pe starda la ce ai nevoie de o aprindere lenta ?
Mai degraba ai avea nevoie de senzori cu fotocelula si de miscare functionale , becuri cu LED pentru consum redus.
Acum 5 ani Chicago avea aplicatie pentru transportul in comun, alegeai unde vrei sa ajungi si iti arata cat ai de merg pana la statie, cand vine autobuzul, cand trebuie sa te dai jos, eventual sa schimbi legatura .
12$/luna pt un gps tracker pe masina, conectat la obdc, iti arata viteza, cata benzina este in rezervor, frane si accelerari bruste, poti sa tai alimintarea la pompa de benzina.
Am impresia ca multe proiecte sunt facute in stilul romanesc doar sa fie facute nu neaparat sa fie practice.
dw(Citează)
16/12/2016 la 1:15 PM
:) glumesti ?
Iugas(Citează)
16/12/2016 la 1:32 PM
Poate… :D
nwradu(Citează)
16/12/2016 la 1:47 PM
Intr-un an, CivicAlert a reusit sa convinga 56000 de oameni sa o instaleze, oameni care au trimis 29595 de sesizari. Din care s-au rezolvat un numar de (atentiune, atentiune, sunet de tobe…) 1301. Mare succes!
Practic, din cei 56000, probabil trei sferturi au dezinstalat aplicatia in primele 5 minute. Altii o au uitata in telefon si asteapta raspuns la cele 28000 de sesizari ramase. Nici nu au cum sa aiba succes mai mare, cat timp sesizarea e printata, trimisa pe suport hartie catre autoritatea competenta sa o rezolve, raspunsurile venite sunt bagate de mana in aplicatie. Pe bune, daca voiau sa faca o treaba ca lumea, continuau aplicatia de mobil cu un portal unde sa dea acces la primarii etc. ca sa preia de acolo sesizarile, tot de acolo sa le dea in lucru si sa le raporteze ca rezolvate.
(Sursa cifre: http://start-up.ro/un-an-de-civic-alert-cate-gropi-s-au-astupat/)
alunelu(Citează)
16/12/2016 la 3:37 PM
Nu stiu ce crezi tu ca cred eu, dar folosesc aproape zilnic, de minim 4 ani, aplicatia asta si este chiar in timp real.
https://play.google.com/store/apps/details?id=ro.mihai.tpt&hl=ro
Corect, mai da rateuri.. dar sa nu uitam ca aplicatia de banking ING in urma cu 2 zile IAR a crapat. Aplicatie de f***ing banking. Se aude ING???
corny(Citează)
16/12/2016 la 7:39 PM
Soluțiile astea nu-s mare lucru, problema în București este lehamitea oamenilor, delăsarea, furtul… orice sistem se instalează azi, peste 1 an are toate șansele să fie down.
De ex pe linia lui 41 au fost instalate acum ani de zile niște displayuri cu LED în stații; aceste displayuri afișau doar orarul general (interval de 3 minute, etc), nu ora venirii următorului, dar reprezentau cea mai mare parte din investiția necesară la nivel de stație (displayul în sine, montarea sa, alimentarea electrică). Ei bine, în loc să ducă proiectul la capăt, integrînd partea cu modem, GPS și ce mai trebuie, și să afișeze, într-un final glorios, cîte minute sînt pînă la următorul tramvai, ei au ales să-l scoată din uz. În momentul ăsta afișajele nu mai merg și multe din ele sînt sparte.
Și vorbim de o tehnologie care este banală la nivelul anului 2016.
alias(Citează)
16/12/2016 la 10:08 PM
Degeaba, Ardealul ramane un gunoi, cu Sibiu in frunte.
Gaelex(Citează)