un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Primele avioane F-16 vopsite cu tricolorul românesc

28 Sep 2016  ·

TEHNOLOGIE  ·

29 comentarii

Ministerul Apărării Nationale, care face o treabă foarte bună pe Facebook, a prezentat acolo printr-un live video un avion F-16 vopsit cu steagul României pe coadă, în simbolurile RAF. Cred că-i prima oară când îl vedem.

În curând le aduc în România. Primul comentariu pe Facebook a fost, bineînțeles, “iar cumpărați fier vechi?”, pentru că dacă se iau vechi, e nasol, iar dacă se iau noi, e nasol că nu se fac spitale sau autostrăzi.

Fotografii bune găsiți și aici.

    29 comentarii

  1. Problema nu e faptul ca sunt second hand, problema este ca erau discutii ca de aceeasi bani puteau cumpara de la suedezi avioane Gripen noi, existand chiar o oferta din partea suedezilor.

      (Citează)

    • da, numai ca una sa-i zici lu nenea Putin ca il chemi pe unchiu Sam, daca nu te lasa in pace si alta e sa-i spui ca o pui pe blonda aia suedeza pe el…

        (Citează)

    • Vezi ca blonda aia suedeza face niste tancuri si niste avioane care lovesc foarte urat.

        (Citează)

    • Giovani:
      da, numai ca una sa-i zici lu nenea Putin ca il chemi pe unchiu Sam, daca nu te lasa in pace si alta e sa-i spui ca o pui pe blonda aia suedeza pe el…

      Adica un soi de taxa de protectie.

      Parerea mea este ca Rusia si USA+UK fac blat inca de pe vremea cand au impartit Europa in doua (Ialta ’45). “Create the problem, sell the solution” (reteta secreta a capitalismului).

        (Citează)

  2. Problema cu F-16 e ca sunt bazate pe o tehnologie dinainte sa ma nasc eu, ceea ce le face cam vechi si cam depasite.

      (Citează)

  3. Unchiu` Sam momentan ne tine partea … asa ca ciocu` mic si joc de glezne – o mana se ajuta pe cealalta . Nu zic ca trebuie sa o faca gratuit , ca au si ei guri de hranit . Pretul NATO a fost autostrada Behtel , pretul stabilitatii in zona au fost cateva F16 sh cu KM putini (dati , dar nu foarte mult inapoi) , reali , carte service . Glumesc , am inteles ca avioanele au reparatii capitale anterior vanzarii si dotari actualizate .

      (Citează)

  4. E vreun pilot de avioane de luptă PR aici care să ne explice diferențele sau ne pticepem toți la avionica și război aerian.
    Până una-alta am văzut că americanii cu ăstea defilează ( pe lângă altele, desigur) și parcă ei stăpânesc cerul. Nu am văzut altă țară să comenteze sau să facă bășcălie de ei că se dau pe trotinete.

    Zic și eu că într-un atac susținut e util să folosești aceeași tehnologie ca aliații tăi, nu, uite-i și pe români cu gripenele lor, hai să vedem cine li le repară după primele raiduri și cum ne sincronizam cu ei.
    Aliați – Alianță. Înseamnă ceva cuvintele astea două?

      (Citează)

    • Corecta observatia. Mai e de retinut ca din totalul unui contrcat de gen doar o parte e reprezentata de “hardware” , restul de dat de servicii, consumabile si munitii. Din cate stiu F-16 A/B s-a incadrat in bugetul dat iar JAS nu.

      Plus ca mai conteaza si cat e ora de zbor. Degeaba ai avioane daca e scump sa zbori cu ele. Pilotii trebuie tinuti in priza nu pe tusa.

        (Citează)

  5. Gaelex:
    Problema cu F-16 e ca sunt bazate pe o tehnologie dinainte sa ma nasc eu, ceea ce le face cam vechi si cam depasite.

    Da ma, dar tu oi vrea f22: poi cum sa nu :)) … problema ca f16 sunt ceia ce trebuie pentru a ne bate cu rusii… relax… nu e tehnologie depasita, atunci mig-urile 21 ce mai sunt? lol…

      (Citează)

  6. Romania a cumparat F-16 din Portugalia – versiunea F-16 MLU.
    Detalii aici: http://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html
    Important de retinut e ca au fost aduse la zi in 2001-2003.

      (Citează)

  7. Fotografii bune găsiți aici http://www.rumaniamilitary.ro/cocar-romeno

      (Citează)

  8. Problema este cu oameni de genul lrpx sau galex, eu nu inteleg cat de ignorant sa fi, sa vorbesti fara niciun fel de cunostinte de baza, nici un fel de idee cat de mica, despre un subiect. Cum sa poti tu sa arunci asa, 2-3 vorbe de cacat si gata, sa treci mai departe…
    Si mare parte din cei care vorbesc despre Armata Romana asa sunt, clueless, nu ii intreseaza ce se mai cumpara si cum, ce dotari sunt si ce fac.

    Dupa cum a spus si H mai sus, aceste avioane au trecut printr-un Mid Life Upgrade (MLU) ca dotari sunt la zi din toate punctele de vedere.
    Totodata, JAS Gripen nu s-a putut cumpara din cauza costurilor de intretinere, la fel si Typhoon, care avea niste costuri absolut ridicole.

    S-a ales f16 pentru ca este cea mai buna varianta posibila, cum se zice “best bang for your buck”, si oricum, nu a fost tocmai ieftin, cu tot cu armamentul cumparat pentru 12 bucati adica vreo 150 tipuri de rachete, plus imbunatatiri radar si de alte tipuri PLUS spare and repair parts, support equipment, tanker support, ferry services, repair and return services, software development/integration, test and equipment, supply support, personnel training and training equipment, publications and technical data, se mai adauga astfel inca aprox. 500 mil $, la pretul initial de aprox 650 mil $.

    Avioanele au resursa de zbor de inca 4000 ore, fa si tu un calcul cam cat o sa ne tina daca intr-o tara normala, pilotii zboara MAXIM 100-150 de ore pe an.

      (Citează)

  9. Primul proprietar, service făcut, rulate în străinătate, consumă puţin. Nu văd unde e problema. Că doar nu le înmatriculează în Bulgaria.

      (Citează)

  10. Alex:
    Problema este cu oameni de genul lrpx sau galex, eu nu inteleg cat de ignorant sa fi, sa vorbesti fara niciun fel de cunostinte de baza, nici un fel de idee cat de mica, despre un subiect. Cum sa poti tu sa arunci asa, 2-3 vorbe de cacat si gata, sa treci mai departe…
    Si mare parte din cei care vorbesc despre Armata Romana asa sunt, clueless, nu ii intreseaza ce se mai cumpara si cum, ce dotari sunt si ce fac.

    Dupa cum a spus si H mai sus, aceste avioane au trecut printr-un Mid Life Upgrade (MLU) ca dotari sunt la zi din toate punctele de vedere.
    Totodata, JAS Gripen nu s-a putut cumpara din cauza costurilor de intretinere, la fel si Typhoon, care avea niste costuri absolut ridicole.

    S-a ales f16 pentru ca este cea mai buna varianta posibila, cum se zice “best bang for your buck”, si oricum, nu a fost tocmai ieftin, cu tot cu armamentul cumparat pentru 12 bucati adica vreo 150 tipuri de rachete, plus imbunatatiri radar si de alte tipuri PLUS spare and repair parts, support equipment, tanker support, ferry services, repair and return services, software development/integration, test and equipment, supply support, personnel training and training equipment, publications and technical data, se mai adauga astfel inca aprox. 500 mil $, la pretul initial de aprox 650 mil $.

    Avioanele au resursa de zbor de inca 4000 ore, fa si tu un calcul cam cat o sa ne tina daca intr-o tara normala, pilotii zboara MAXIM 100-150 de ore pe an.

    Eu nu am vrut sa zic ca au cumparat fiare vechi, doar am zis motivul pentru care unii pot zice asta. Am formulat eu gresit, my bad.
    Eu nu ma pot pronunta asupra deciziei daca a fost buna sau rea pentru ca nu sunt destul de informat, doar am citit ce am afirmat mai sus.

    Dar nu stiu, chestia cu costurile de intretinere nu imi suna bine. Adica ceva nou are costuri mai mari de intretinere decat ceva folosit?

      (Citează)

    • De exemplu,cred ca inlocuirea unor piese apartinand unor modele noi ar duce la costuri mai mari de intretinere decat cea a unor piese similare ale unor modele mai vechi si folosite.Asta asa,in teorie.Nu stiu daca la categoria costuri de intretinere intra,de exemplu, munitia folosita la exercitii sau alte cele,ca nu-s in domeniu.

        (Citează)

  11. Romania, o tara de mana a doua.

      (Citează)

  12. Avioanele au resursa de zbor de inca 4000 ore, fa si tu un calcul cam cat o sa ne tina daca intr-o tara normala, pilotii zboara MAXIM 100-150 de ore pe an.

    De cap de pilot.

      (Citează)

  13. Sincer, si eu as fi ales JAS 39, un monomotor mic cu rezistenta la piste neamenajate, dar F16 MLU sunt cam la fel de ieftine de zburat, plus ca in caz de ceva putem primi aparate de schimb din alea tinute de americani la vaselina in desert. Inca 48 de bucati pentru celelalte 4 baze si ar fi OK. Pentru interoperatibilitate ar fi minunate niste C/D Block 52, de-ar fi si lovele de AIM 120, dar na, dupa posibilitati.

    PS: alea nu-s cocarde RAF, ca nu-s Eurofighter, sunt RoAF.

      (Citează)

    • JAS și-a luat un frățior de-al meu, mare jmecher în Ungaria. Da e praf la bucși și planetare. Eu i-am zis să ia Tornado nemțesc de la mama lui sau măcar Rafale de la franțuji da’ el batman batman.

        (Citează)

    • @nea_caisa: fratiorul tau e mai mult tare-n gura, a cam luat suturi de la altii in ultima suta de ani. Nu spun ca Gripen nu e un pasaroi misto, dar nu stiu ce pachet de instructie pentru piloti a avut inclus contractul, ca ungurii au arat de doua ori cu JAS-ul intr-un timp foarte scurt.

      Buba noastra principala sunt rusii, si in caz de caft, Suedia saraca, nemembra NATO, s-ar putea declara neutra. Atunci sa vad cine ne mai da bucsi si planetare pentru avioane. Prefer un F16 cinstit, testat si rastestat in lupta, cu sute de bucati puse la conservare de americani.

      A, apropo, Suedia a reintrodus serviciul militar obligatoriu, nu te simti foarte bine cand dau rusii cu sub-ul pe langa Stockholm si tu nu poti sa-i prinzi, nu?

        (Citează)

  14. Nu stiu cat de minunate sunt, dar tinand cont de episodul din Marea Neagra al ‘Bucatarului American’ (USS Cook), care a fost actualizat tehnoclogic in 2012 as spune ca F16 sunt taxa de protectie. Sper ca americanii sa aiba si chestii care fac fata.

    Evenimentul la care ma refer: http://edition.cnn.com/2016/04/18/politics/russia-jets-buzz-u-s-ship-rules-of-engagement/

      (Citează)

  15. Kmean vezi ca acel episod are doua parti, depinde pe cine asculti, eu unul tind sa cred ca rusii ca de obicei se c*ca pe ei aiurea…si nu sunt singurul.

    In alta ordinde de idei, un alt motiv pt care a fost ales f16 este faptul ca exista interoperabilitate cu alte state aliate care au aceleasi aparate de zbor, in special americanii.

    Eu unul abia astept sa le vad pe 1 decembrie la parada, sper sa fie vreme buna.

      (Citează)

  16. Noi sau vechi tot fiare sunt, bani investiti inutil in lucruri nefolositoare, daca vine vecinul de la rasarit nici nu apuci sa le ridici in aer.

      (Citează)

    • Mi-ai ridicat tensiunea. Cauta si citeste despre 1 august ’43, Operatiunea Tidal Wave cand au venit americanii cu 384 de avioane si noi am ridicat 25, dar ne-am aparat. Si ca sa iti dau un raspuns istoric lui Serbanescu i-a spus acelasi lucru iar el a replicat „Nu înțeleg ca un inamic, oricât de mare și puternic ar fi, să intre în țara mea ca-n sat fără câini și s-o pustiească. (…) Nu se va putea spune că în România nu a ieșit niciun român în fața americanilor, chiar dacă pierdem bătălia.”

        (Citează)

    • Mie mi-a-i scazut tensiunea, sper ca nu esti femeie.

      .
      .
      .
      Sa ma dezabonez naibii de la comentarii.

        (Citează)

  17. în simbolurile ROAF, daca spui RAF = Royal Air Force = Britanicii…

      (Citează)

  18. ipo:
    Mie mi-a-i scazut tensiunea, sper ca nu esti femeie.

    .
    .
    .
    Sa ma dezabonez naibii de la comentarii.

    Nu stiu daca te referi la mine sau celalalt comentariu. Ce am vrut eu sa spun este ca indiferent de dusman avem datoria sa ne aparam tara, asa cum putem.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus